پایان نامه: بررسی جایگاه و نقش اصل اعتدال در تربیت اسلامی از منظر قرآن و روایات |
بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………………3
اهمیت و ضرورت پژوهش…. 7
اهداف پژوهش : 7
سوالات پژوهش: 8
تعریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش : 8
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش…. 11
الف ) مبانی نظری : 12
ب ) پیشینه پژوهش : 44
ج ) جمع بندی و ارائه چارچوب نظری پژوهش : 48
فصل سوم روش شناسی پژوهش . 52
روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………53
جامعه متنی :. 54
نمونه پژوهش: 54
ابزارهای پژوهش: 54
شیوه انجام پژوهش: 54
فصل چهارم یافتههای پژوهش…. 56
مقدمه: 57
سوال اول: مفهوم اعتدال با توجه به واژههای مشابه، از منظر قرآن چیست؟. 57
سوال دوم : نقش و مصادیق اصل اعتدال در ساحت تربیت اخلاقی از منظر قرآن و روایات چیست؟.. 68
سوال سوم: نقش و مصادیق اصل اعتدال در ساحت تربیت اجتماعی از منظر قرآن و روایات چیست؟………………….72
سوال چهارم:نقش و مصادیق اصل اعتدال در ساحت تربیت سیاسی از منظر قرآن و روایات چیست؟. 83
سوال پنجم:نقش و مصادیق اصل اعتدال در ساحت تربیت اقتصادی از منظر قرآن و روایات چه میباشد؟. 92
فصل پنجم.. 103
5-1) خلاصه سوال اول: 104
5-2) خلاصه سوال دوم: 104
5-3) خلاصه سوال سوم: 105
5-4) خلاصه سوال چهارم: 105
5-5) خلاصه سوال پنجم: 106
5-6) بحث و نتیجهگیری: 107
5-7) پیشنهادات: 112
5-8) محدودیتهای پژوهش: 114
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………………..115
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش تحلیل جایگاه و نقش اصل اعتدال در تربیت اسلامی از منظر آیات و روایات میباشد. در راستای هدف پژوهش و به علت گستردگی مقوله تربیت با انتخاب چهار ساحت از مجموع ساحتهای تربیت، پنج سوال طراحی گردیده است. این سوالات شامل دو محور کلی، تبیین مفهوم اعتدال با توجه به واژه های مشابه چیست؟ و نقش و مصادیق اصل اعتدال در تربیت اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی کدام است؟، میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیلی –اسنادی است که با تحلیل و بررسی اسناد، یافته هایی را از متون مرتبط با موضوع استخراج و مورد استفاده قرار گرفته است. از مهمترین یافته های پژوهش در سوال اول میتوان به اعتدال تکوینی و تشریعی، تبیین و تاکید بر جنبه عینی و عملیاتی اعتدال، میانهروی مبتنی بر شرایط و خصوصیات در مکتب اسلام و نظام تربیتی آن اشاره کرد. در سوال دوم اعتدال در تربیت اخلاقی در دو محور کلی اعتدال قوا و صفات اخلاقی تبیین گردیده است. یافته های مهم سوال سوم شامل؛ تبیین اعتدال در تربیت اجتماعی در دو سطح رعایت اعتدال در تعاملات اجتماعی و ایجاد تعادل بین تمایلات و ارزشهای فردی و جمعی، می شود. در سوال چهارم به این نتیجه رسیدیم که اعتدال در تربیت سیاسی به معنای انجام تعهدات و وظایف شهروندی و حکومتی بدون افراط و تفریط، میباشد. در سوال پنجم رعایت اعتدال در تدبیر معاش و تلاش های اقتصادی، مهمترین محورهای اعتدال در تربیت اقتصادی هستند. در مجموع میتوان گفت در نظام تربیتی اسلام مجموع امکانات و قوانین لازم برای رسیدن به اعتدال وجود دارد و تنها باید با یک برنامه ریزی متناسب با شرایط و نیاز مربیان و متربی
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 10:48:00 ب.ظ ]
|