پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی: رابطه طرد-پذیرش والدین و خلق و خوی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی در شهرستان فولاد شهر |
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….2
بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………………………….3
اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………..7
هدف کلی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………….10
اهداف جزیی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………..10
فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………10
تعریفهای مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………………………..11
فصل دوم: پیشینهپژوهش
تعریف پرخاشگری……………………………………………………………………………………………………………………………..15
انواع پرخاشگری…………………………………………………………………………………………………………………………………17
پرخاشگری پیدا و پنهان……………………………………………………………………………………………………………………….18
پرخاشگری پیش کنشی و واکنشی…………………………………………………………………………………………………………18
پرخاشگری ابزاری و خصمانه ……………………………………………………………………………………………………………..19
پرخاشگری عاطفی وتجاوزگرانه…………………………………………………………………………………………………………..19
پرخاشگری دفاعی و مجرمانه………………………………………………………………………………………………………………20
دیدگاه های نظری در مورد پرخاشگری……………………………………………………………………………………………..20
دیدگاه روانکاوی…………………………………………………………………………………………………………………………….20
دیدگاه یادگیری………………………………………………………………………………………………………………………………21
دیدگاه عقلانی-هیجانی……………………………………………………………………………………………………………………23
دیدگاه جامعه شناسی………………………………………………………………………………………………………………………22
دیدگاه ذاتی و غریزی……………………………………………………………………………………………………………………..23
دیدگاه موقعیتی………………………………………………………………………………………………………………………………23
دیدگاه انگیزشی …………………………………………………………………………………………………………………………….25
راه های کنترل پرخاشگری……………………………………………………………………………………………………………….28
مؤلفه های مزاج…………………………………………………………………………………………………………………………….33
سطح فعالیت…………………………………………………………………………………………………………………………………34
قابلیت پیش بینی……………………………………………………………………………………………………………………………34
نزدیک شدن یاکناره گیری ااز محرک جدید………………………………………………………………………………………35
سازش پذیری………………………………………………………………………………………………………………………………..36
شدت بیان خلق…………………………………………………………………………………………………………………………….37
ثبات فراخنای توجه ………………………………………………………………………………………………………………………38
حواسپرتی ………………………………………………………………………………………………………………………………….39
آستانه حسی………………………………………………………………………………………………………………………………….40
پدر و مادر شدن……… ……………………………………………………………………………………………………………………41
تعامل مادر-فرزند……………………………………………………………………………………………………………………………42
تعامل پدر-فرزند…………………………………………………………………………………………………………………………….45
طرد-پذیرش والدین………………………………………………………………………………………………………………………..48
رویکردهای نظری به تعامل والد-فرزند……………………………………………………………………………………………52
نظریه روان تحلیل گری……………………………………………………………………………………………………………………52
نظریه
زیستی…………………………………………………………………………………………………………………………………..53
نظریه رفتارگرایی…………………………………………………………………………………………………………………………….53
نظریه یادگیری اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………………..54
نظریهی انسان گرایی……………………………………………………………………………………………………………………….55
نظریه تعامل گرایی نمادین……………………………………………………………………………………………………………….56
نظریه منظومه ای…………………………………………………………………………………………………………………………….57
نظریه طرد-پذیر.ش والدین………………………………………………………………………………………………………………58
نظریه دلبستگی……………………………………………………………………………………………………………………………….59
کیفیت دلبستگی……………………………………………………………………………………………………………………………..62
دلبستگی در دوران کودکی………………………………………………………………………………………………………………63
شیوه های فرزندپروری…………………………………………………………………………………………………………………..65
بازنگری پژوهشهای خارجی انجام شده در رابطه با متغیرها………………………………………………………………69
بازنگری پژوهشهای داخلی انجام شده در رابطه با متغیرها………………………………………………………………..86
فصل سوم: روش پژوهش
جامعهی آماری و روش نمونهگیری………………………………………………………………………………………………….89
ابزارهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………91
طرد- پذیرش والدین……………………………………………………………………………………………………………………..93
مزاج کودکی میانه………………………………………………………………………………………………………………………..101
پرخاشگری باس و وارن……………………………………………………………………………………………………………….104
روش اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..107
روش های آماری تجزیه تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………….108
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………110
یافته های توصیفی………………………………………………………………………………………………………………………..110
یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش…………………………………………………………………………………………. 115
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
تبیین یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………….128
محدودیتهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………..133
پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..134
پیشنهادهای نظری……………………………………………………………………………………………………………………..134
پیشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………………………………………….135
منابع
فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………..137
انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………..141
فهرست جداول
جدول1-3. توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب دبستانهای انتخاب شده……………………………………………………90
جدول 2 – 3 چهار گروه بدست آمده از ترکیب دو عامل طرد و پذیرش والدین بر اساس پرسشنامه طرد و پذیرش والدین…………………………………………………………………………………………………………………………………….92
جدول 3-3. ضرایب آلفای کرونباخ و تنصیف مقیاس طرد–پذیرش والدین ویژه کودکان (فرم پدر)…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..93
جدول 4-3. شاخصهای برازندگی مربوط به تحلیل عامل تأییدی پرسشنامه طرد – پذیرش والدین ویژه کودکان (فرم پدر)……………………………………………………………………………………………………………………………………………94
جدول5-3. ضرایب آلفای کرونباخ و تنصیف مقیاس طرد–پذیرش والدین ویژه کودکان ( فرم مادر) ……………98
جدول 6-3. شاخصهای برازندگی مربوط به تحلیل عامل تأییدی پرسشنامه طرد – پذیرش والدین ویژه کودکان
(فرم مادر)…………………………………………………………………………………………………………………………………………..99
جدول 7-3.ضرایب پایایی خرده مقیاس های پرسشنامه مزاج کودکی میانه…………………………………………….103
جدول8-3 ضرایب روایی خرده مقیاس های پرسشنامه مزاج کودکی میانه……………………………………………..104
جدول -3. ضرایب پایایی خرده مقیاس های پرسشنامه پرخاشگری باس و وارن در پژوهش حاضر……….106
جدول10-3ضرایب روایی خرده مقیاس های پرسشنامه پرخاشگری با نمره کل مقیاس…………………………107
جدول -4. شاخصهای توصیفی نمره کل طرد- پذیرش پدر و نمره کل طرد- پذیرش مادر……………………….110
.جدول2-4. شاخصهای توصیفی نمره کل رفتار پرخاشگرانه و ابعاد آن…………………………………………………..111
جدول3-4. شاخصهای توصیفی نمره کل خلق و خوی کودک و مولفه های آن……………………………………….112
جدول -4. همبستگی نمره کل متغیر طرد – پذیرش پدر و طرد – پذیرش مادر با نمره کل پرخاشگری……..113
جدول5-4. همبستگی مولفه های خلق و خوی کودک با نمره کل پرخاشگری…………………………………………113
جدول6-4. همبستگی مولفه های خلق و خوی کودک با ابعاد پرخاشگری………………………………………………..114
.جدول 7-4. تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود روی متغیرهای طرد- پذیرش پدر، طرد- پذیرش مادر و مولفه های خلق و خوی کودک به عنوان پیشبینهای رفتار پرخاشگرانه…………………………………………………..116
جدول8-4. تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود روی متغیرهای طرد – پذیرش پدر، طرد – پذیرش مادر و مولفه های خلق و خوی کودک به عنوان پیشبینهای پرخاشگری کلامی…………………………………………118
جدول 9-4. تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود روی متغیرهای طرد- پذیرش پدر، طرد- پذیرش مادر و مولفه های خلق و خوی کودک به عنوان پیشبینهای پرخاشگری جسمی………………………………………………..119
جدول 10-4. تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود روی متغیرهای طرد-پذیرش پدر، طرد-پذیرش مادر و مولفه های خلق و خوی کودک به عنوان پیشبینهای خشم…………………………………………………………………..121
جدول 11-4. تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود روی متغیرهای طرد- پذیرش پدر، طرد- پذیرش مادر و مولفه های خلق و خوی کودک به عنوان پیشبینهای خصومت……………………………………………………122
جدول 12- 4.تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود روی متغیرهای طرد-پذیرش پدر، طرد- پذیرش مادر و مؤلفه های خلق و خوی دانش آموزان به عنوان پیشبینهای پرخاشگری غیرمستقیم…………………………………124
جدول 13-4. تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود روی متغیرهای طرد-پذیرش پدر، طرد-پذیرش مادر به عنوان پیشبینهای نمره کل پرخاشگری در دانش آموزان با حواسپرتی بالا………………………………………………..125
جدول 14-4.تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود روی متغیرهای طرد-پذیرش پدر، طرد- پذیرش مادر به عنوان پیشبینهای نمره کل پرخاشگری در دانش آموزان با حواسپرتی پایین…………………………………………….126
فهرست نمودارها
نمودار 1-3. بارهای عاملی مادههای مربوط به پرسشنامه طرد – پذیرش والدین ویژه کودکان ( فرم پدر)………..96
نمودار 2-3. بارهای عاملی مادههای مربوط به پرسشنامه طرد – پذیرش والدین ویژه کودکان ( فرم مادر) ……100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه طرد-پذیرش والدین و خلق و خوی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی با رفتار پرخاشگرانه آنها در شهر فولادشهر بود. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود. در این راستا 196 نفر دانش آموز دختر پایه ششم ابتدایی به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه طرد-پذیرش والدین ویژه کودکان (فرم پدر و مادر)، پرخاشگری باس و وارن و مزاج کودکی میانه استفاده شد. یافته ها نشان دهنده آن بود که طرد-پذیرش والدین و حواسپرتی بطور معنی داری پیش بینی کننده پرخاشگری دانش آموزان است. طرد-پذیرش پدر و آستانه ی حسی پیش بین های پرخاشگری کلامی در دانش آموزان، طرد-پذیرش مادر پیش بینی کننده پرخاشگری جسمی و خصومت در دانش آموزان و طرد-پذیرش مادر و حواسپرتی پیش بینی کننده خشم در دانش آموزان بوده، طرد-پذیرش والدین پیش بینی کننده های معنی دار پرخاشگری غیر مستقیم در دانش آموزان بودند. همچنین نتایج حاکی از آن بود که طرد-پذیرش مادر، پیش بینی کننده پرخاشگری در دانش آموزان با حواسپرتی بالا و طرد-پذیرش پدر، پیش بینی کننده پرخاشگری در دانش آموزان با حواسپرتی پایین است
مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 09:42:00 ب.ظ ]
|