پایان نامه: بررسی علم و عصمت در تفاسیر شیعه (با تاکید بر المیزان) |
فصل اول : مفاهیم و کلیات
1-1-کلیات… 8
1-1-1- بیان مسئله و سوال اصلی و سوال های فرعی… 8
1-1-2- سوالات تحقیق… 8
1-1-3- فرضیات تحقیق… 9
1-1-4- روش تحقیق… 9
1-1-5- پیشینه تحقیق… 9
1-1-6-اهداف تحقیق… 9
1-1-7-اهمیت و ضرورت تحقیق… 9
1-2- مفاهیم.. 10
علم انبیاء. 10
عصمت انبیاء. 10
بیوت انبیاء. 10
ذریه. 10
1-1-8-سازماندهی پژوهش….. 10
فصل دوم : رابطه علم و عصمت در قرآن
2-1- رابطه علم و عصمت در قرآن.. 13
2-1-1- رابطۀ علم و عقل… 15
2-1-2- عقول انبیا سلام الله علیهم.. 17
2-1-3 رابطه علم و عصمت رابطه علت با معلول است…. 23
2-1-4- حضرت آدم هیچ وقت معصیت خدا را نکرده است…. 23
فصل سوم : ماهیت، کیفیت و ویژگی های علم انبیاء (علیهم السلام) از منظر قرآن
3-1- ماهیت، کیفیت و ویژگی های علم انبیاء (علیهم السلام) از منظر قرآن.. 26
3-1-1- تعریف این علم.. 26
3-1-2- منشا علم لدنی انبیاء علیهم السلام: 30
3-1-3- معلوم این علم.. 32
3-1-4- جهت صدور این علم.. 33
3-1-5- آثار این علم.. 34
3-1-5-1-عدم تنافی این علم با اختیار. 35
3-2- نتیجه بحث…. 39
فصل چهارم : محیط فرهنگی، تربیتی و خانوادگی انبیاء
4-1- محیط فرهنگی، تربیتی و خانوادگی انبیاء. 41
4-1-1- کشف از فضایِ حضورِ انبیاء علیهم السلام. 41
4-1-1-1- دلالت آیه 97 سوره نحل… 41
4-1-1-1-1- مقرون بودن ایمان و عمل صالح.. 42
4-1-1-1-2- حیات طیبه انسانی… 42
4-1-1-1-3- حیثیت وجودی حیات طیبه. 43
4-1-1-1-4- کیفیت حیات طیبه. 45
4-1-1-2- دلالت آیه نور. 48
4-1-1-2-1- بیوت معنوی انبیاء. 48
4-1-1-2-1-1- وحی به مادر حضرت موسی… 55
4-1-1-2-2- مادرحضرت عیسی علیه السلام. 57
4-1-1-2-3- دختران حضرت شعیب علیه السلام. 61
4-1-1-3- رشد حِکمی باعث جزم علمی و عزم عملی… 64
4-1-1-3-1- حضرت موسی علیه السلام. 69
4-1-1-3-2- حضرت عیسی علیه السلام: 85
4-1-1-3-3- حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله. 100
نتیجه نهایی… 108
منابع و مآخذ.. 109
چکیده
مسئله عصمت انبیا مسئله ای بوده است که در طول قرن ها مورد بحث علمای رشته های گوناگون مانند علمای کلام و تفسیر و حدیث و عرفان بوده است که این اهتمام دانشمندان نشان دهنده ی اهمیت این مسئله است ولی در اغلب کتب کلام و عقاید، مسئله فارغ از هر گونه تشریح و تبیین طرح می شود بیشتر ادله عقلی گفته می شود
در حالی که قرآن مرجع تمام عقاید است و می توان مباحث عقاید را به قرآن عرضه کرد به همین جهت، قرآن بهترین مبین مسئله عصمت انبیا است و سیر خاصی و منهج ویژه ای را برای این مسئله پیموده است به این گونه که قرآن با تبیین علمی خاص، این علم را برای انبیا ثابت می کند که نتیجه آن شؤونات مختلف و از جمله این شؤون عصمت انبیا است.
قرآن این علم را منسوب به خانواده ها و بیوت انبیا می داند و وقتی ملاحظه بشود که قرآن مسائل زندگی انبیا و نحوه تولد و معرفی والدین انبیا در سیاق خاصی از آیات قرار داده است به این اصل می رسیم که این بیوت و فرهنگ حاکم بر آنها علل و عوامل این علم هستند از جهت دیگر این علم از طریق ذریه به نسل بعد منتقل می شود و در اختیار فرزندان قرار می گیرد. پس این علم ویژه در بیوت خاص بوده و با تقدیر حکیمانه خداوند به دیگران منتقل می شود این جهت بررسی عصمت انیبا با راهنمایی قرآن باعث می شود که عصمت ملموس بشود و ادله آن با شرح حقیقت علم به سر منزل مقصود برسد.
مقدمه
عصمت انبیا از ضرویات ادیان آسمانی است به عبارت دیگر همان طور که بعثت انبیا به حکم عقل، ضروری است عصمت انبیا همچنین ضروری است.
عصمت در مناط های گوناگون بحث می شود، عصمت در دریافت وحی و حفظ وحی و ابلاغ وحی. ولی مسئله مورد بحث، عصمت از خطیئه و اشتباه و معاصی حتی در حد صغیره است که به عصمت در ابلاغ وحی برگشت دارد. برای حل این مسئله به طور معمول و رایج از ادله عقلی در کتابهای کلامی و تفسیری بحث شده است و در کتب مخصوص به خود مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است که اغلب این مباحث تکرار می شود گرچه به قلم نویسنده است ولی استدلال به همان شاکله رایج خود باقی مانده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 10:46:00 ب.ظ ]
|