فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – بخش نخست: بررسی رویکرد قانون جدید مجازات اسلام و دیگر قوانین به جرم اخفا و امحای آثار و ادلهی جرم – 3 |
“
ب- متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق بررسی تاثیرات مختلف در رابطه با جرایم از منظر کیفرشناسی میباشیم که شامل ارکان مادی و معنوی و قانونی جرایم میباشد.
ج – شرح کامل روش (میدانی، کتابخانهای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیشبرداری و غیره) گردآوری داده ها :
در رابطه با روش های گرد آوری اطلاعات باید گفت که در این تحقیق از شیوه های زیر به خدمت گرفته می شود:
-
- روش استقرائی که در این روش با استقرا در مواد قانونی و آرای حقوق دانان نسبت به کشف مجهولات تحقیق اقدام می شود در روش استقرائی مهمترین مسئله کشف کل و سپس کشف جزئیات تحقیق میباشد.
-
- روش انتزائی به این صورت که به مفاهیمی که در طول تحقیق از موارد مورد بررسی برداشته می شود توجه شده و در تحلیل های انجام شده از این روش استفاده می شود.
-
- روش قیاسی به این صورت که از کل به سمت جز حرکت میکنیم در طول تحقیق ابتدا با کلیاتی درگیر هستیم که هر چقدر به پایان تحقیق نزدیک تر میشویم به سمت جزئیات رفته و احکام جزئیتری کشف می شود هدف در هر علمی از جمله حقوق، صدور حکم در رابطه با مسائل جزئی است که نگاه حقوق دانان در رابطه با صدور حکم نسبت به آن مخفی مانده است.
-
- روش استنتاجی روشی است که در رابطه با استدلالات و تحلیل هایی که از مسائل می شود از آن بهره مند شده و نسبت به پیشبرد تحقیق اقدام می شود به این صورت که موارد لازم برای تحقیق پس از جمع آوری به صورت استدلالی مورد تحلیل و نتیجه گیری می شود که در این قسمت از این روش استفاده میگردد.
د – جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
با مراجعه به قوانین موجود در این زمینه و جمع آوری نظرات حقوق دانان و شرح و نقد آن ها به توصیف و تحلیل موضوع پرداخته میشود و نوع تحقیق توصیفی و تحلیلی است.
هـ – روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها:
بررسی نظرات علمای حقوقی و مجموعه قوانین و مقررات در مورد موضوع مطروحه از طریق مراجعه به منابع موجود (کتب حقوقی ، مجموعه قوانین و مقررات منتشره از سوی روزنامه رسمی ، مجلات حقوقی و قضائی دادگستری ، مجلات کانون وکلای دادگستری مرکز ، فصلنامه وکالت ) و کتابخانهها و داده های علمی و مطالب و مقالات مندرج در شبکه اطلاع رسانی جهانی (اینترنت) و همچنین در صورت لزوم ارائه نظرات شخصی
بخش نخست: بررسی رویکرد قانون جدید مجازات اسلام و دیگر قوانین به جرم اخفا و امحای آثار و ادلهی جرم
در پی این بخش ما در پی آن هستیم که به تبیین و کنکاش درخصوص جرم اخفا و امحای آثار و ادلهی جرم در قانون جدید مجازات اسلامی و دیگر قوانین که به نحوی اخفا و امحاء عمل مجرمانه تلقی شده است، بپردازیم. در همین راستا، ابتدا با معنا و مفهوم لغوی اخفا و امحا آشنا میشویم. سپس به بیان مفهوم اصطلاحی این دو واژه میپردازیم و خواهیم دید که قانون گذار، اخفا و امحای چه مواردی را به قید مجازات ممنوع نموده است. همچنین با استقراء در دیگر قوانین، مواردی را که در آن ها به صورت ویژه به بحث امحا و اخفای آثار و ادلهی جرم پرداخته شده است را از نظر میگذرانیم. نکتهی مهم و حایز اهمیت آن است که با تغییر و تبدیل قانون مجازات اسلامی در ایران و جایگزین قانون جدید که دارای نوآوریهای بسیار، درخصوص مباحث حقوق جزای عمومی است، ناگزیر میباشیم که مباحث مهمی چون تعلیق، تعویق، تخفیف مجازات در رابطه با این جرم خاص را مورد پژوهش قرار دهیم.
فصل نخست: معنا و مفهوم لغوی و اصطلاحی اخفا و امحای آثار و ادلهی جرم
در هر پژوهش، ابتدا و در بدو امر، میبایست به بیان مفاهیم پایه و محوری آن بحث پرداخت. در قدم اول باید دانست که محور موضوعات بر چه مواردی مستقر است و شالوده و اساس بحث درخصوص چه مواردی استوار است به همین دلیل، ما در قدم نخست به لغت شناسی بحث اخفا و امحای آثار و ادلهی جرم میپردازیم و در ادامه به تبیین معنای اصطلاحی این واژگان همت خواهیم گماشت.
گفتار یکم: معنا و مفهوم لغوی
بند یکم: اخفاء
اخفاء در لغت مصدر است از باب افعال به معنای پنهان کردن و پوشیده داشتن.[۱۰]
در فرهنگهای واژه پارسی واژی اخفاء به معنای پوشیده داشتن، پنهان داشتن، نهان کردن، پوشانیدن و آشکار نکردن آمده است.[۱۱]
کلمه اخفاء و مشتقات آن سی و چهار بار در قرآن کریم آمده است.[۱۲]
ما برای نمونه به ۳ مورد اشاره میکنیم:
۱- آیهی ۱۵ سورهی طه که در آن میفرماید: «ان الساعه ءاتیه اکاد اخفیها لتجزی کل نفس بما تسعی». بدین معنا که «محققاً ساعت قیامت خواهد رسید و ما آن ساعت را پنهان داریم تا هر نفسی را به پاداش اعمالش در آن روز برسانیم».
۲- آیهی ۱۷ سورهی سجده که در آن میفرماید: «فلاتعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین جزاء بما کانوا یعملون». یعنی «هیچ کس نمیداند که پاداش نیکوکاریش چه نعمت و لذتهای بینهایت که روشنی بخش دل و دیده است در عالم غیب بر او ذخیره شده است».
۳- آیهی ۵۵ سورهی اعراف که در آن میفرماید: «ادعوا ربکم تضرعا و خفیه انه لایحب المعتدین» یعنی «خدای خود را به تضرع و زاری و به صدای آهسته بخوانید و به خلق ستم مکنید که خدا هر گز ستمکاران را دوست ندارد».
بند دوم: امحاء
کلمه «امحاء» در لغت به معنای محو کردن، ناپدید کردن، از میان بردن چیزی، آمده است.[۱۳] این کلمه نیز از باب افعال میباشد و دلالت بر از میان بردن یا ناپدید کردن یکی شیء یا هر چیز دیگر می کند و به عبارت دیگر، نیازمند یک مفعول است و همیشه دارای یک مفعول میباشد که این بحث محور موضوع ما در این نوشتار است چرا که مفعول فعلِ امحاء مورد منع قانونگذار در مواردی مشخص قرار گرفته است.
بند سوم: آثار
کلمه آثار جمع کلمه اثر میباشد. اثر در لغت به معنای نشان، نشانه، نشان و علامت باقی مانده از هر چیزی آمده است.[۱۴] بنابرین، اخفا و یا امحای آثار جرم به معنای پنهان نمودن و یا از بین بردن نشانهها و علامتهایی است که دلالت از صورت گرفتن عملی مجرمانه است.
بند چهارم: ادله
ادله در لغت، جمع است از کلمه دلیل. لغت دلیل به معنای رهبر، راهنما، جهت و سبب آمده است.[۱۵] بنابرین اخفا و یا امحای ادلهی جرم به معنای پنهان نمودن و یا ناپدید کردن راهنماها و یا جهتهایی است که محرز کننده صورت گرفتن رفتاری مجرمانه است.
گفتار دوم: معنا و مفهوم اصطلاحی اخفا و امحای آثار و ادلهی جرم
بند یکم: اخفاء و مصادیق آن در قانون مجازات اسلامی
اخفا را در اصطلاح حقوق جزا، به پنهان کردن شخص، مال یا ماهیت واقعی مال، با هدف مجرمانه تعریف مینمایند.[۱۶]
“
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-17] [ 02:53:00 ب.ظ ]
|