پایان نامه : بررسی تأثیر فرسودگی شغلی و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی |
![]() |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اوّل: مقدمه
1-1 )بیان مسئله تحقیق………………………………………… 3
1-2 )اهمیت و ضرورت موضوع ………………………………………………… 5
1-3 )اهداف تحقیق …………………………………………….. 8
1-4 )سؤال های تحقیق ……………………………………………….. 8
1-5 )تعریف متغیرهای تحقیق…………………………………….. 9
1-5-1) رفتار شهروندی سازمانی……………………………………. 9
1-5-2)عدالت سازمانی……………………………………………. 10
1-5-3)فرسودگی شغلی…………………………………. 12
فصل دوّم: ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق
مقدمه ………………………………………………. 14
2-1) مبانی نظری ……………………………………………….. 15
2-1-1) رفتار شهروندی سازمانی………………………….. 15
2-1-1-1) تعاریف رفتار شهروندی سازمانی……………………. 15
2-1-1-2) انواع رفتار شهروندی سازمانی………………………… 17
2-1-1-3)مدلهای رفتار شهروندی سازمانی………………………………… 18
2-1-1-4)عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی……………………………. 25
2-1-1-5) ویژگیهای رفتار شهروندی سازمانی………………………… 26
2-1-1-6) سیاستهای تشویق رفتارهای شهروندی سازمانی…………………………………… 27
2-1-1-7) رفتارهای ضد شهروندی سازمانی……………………………….. 28
2-1-1-8) پیامدهای بکارگیری رفتار شهروندی سازمانی در سازمان……………………………………… 28
2-1-1-8-1)بهبود عملکرد سازمانی ……………………… 29
عنوان صفحه
2-1-1-8-2) کاهش ترک خدمت………………………….. 29
2-1-1-8-3) افزایش اثربخشی سازمانی………………………………………………….. 30
2-1-1-8-4) تسهیم دانش……………………………………………. 30
2-1-1-8-5) بهبود کیفیت خدمات…………………….. 30
2-1-1-8-6) افزایش سرمایه اجتماعی…………………………. 31
2-1-2)عدالت سازمانی……………………………………. 31
2-1-2-1) تعریف عدالت سازمانی………………… 31
2-1-2-2)تاریخچه عدالت سازمانی……………………………. 32
2-1-2-3)انواع عدالت سازمانی…………………….. 32
2-1-2-3-1)عدالت توزیعی…………………………. 32
2-1-2-3-2) عدالت رویهای…………………………………………………… 33
2-1-2-3-3) عدالت مراودهای…………………………………………… 36
2-1-2-4) بر اصول عمومی عدالت سازمانی……………………………………. 38
2-1-2-5) عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی…………………………………… 38
2-1-2-5-1) مدلهای عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی………………………………… 39
2-1-3)فرسودگی شغلی…………………………………. 41
2-1-3-1)تعاریف فرسودگی شغلی…………………………………… 41
2-1-3-2) تاریخچه فرسودگی شغلی……………………………………… 42
2-1-3-3)ابعاد فرسودگی شغلی………………………….. 43
2-1-3-3-1)خستگی عاطفی……………………………………….. 44
2-1-3-3-2) نگرش منفی……………………………………………… 44
2-1-3-3-3) کاهش عملکرد فردی……………………………………… 45
2-1-3-4)مراحل فرسودگی شغلی…………………………….. 45
2-1-3-5)علل ایجاد فرسودگی شغلی…………………………………………. 46
2-2)پیشینه تحقیق……………………………………………. 47
2-2-1) تحقیقات داخلی……………………. 47
2-2-2) تحقیقات خارجی……………………….. 54
عنوان صفحه
2-3) چارچوب نظری…………………….. 58
2-4) مدل مفهومی …………………………… 58
2-5) فرضیه های تحقیق…………………………………… 59
2-6) تعریف عملیاتی متغیرها………………………………… 59
2-6-1) رفتار شهروندی سازمانی………………………………. 59
2-6-2) عدالت سازمانی……………………………………….. 60
2-6-3) فرسودگی شغلی…………………………………… 60
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
مقدمه………………………………… 63
3-1) روش تحقیق……………………………………. 63
3-2) قلمرو تحقیق ………………………………………. 64
3-3) جامعه آماری÷……………………………… 64
3-4) نمونه گیری و حجم نمونه…………………………………………….. 64
3-5) ابزار گردآوری داده ها و رابطه آن با مدل تحقیق………………………………… 65
3-5-1) مقیاس رفتارشهروندی سازمانی………………………….. 65
3-5-2) مقیاس عدالت سازمانی…………………………………………………. 66
3-5-3) مقیاس فرسودگی شغلی……………………………… 67
3-6) روایی و پایایی ابزار تحقیق……………………………………. 67
3-7) روش جمعآوری اطلاعات……………………………… 68
3-8)روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………. 69
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه……………………………………………………….. 75
4-1)یافته های تحقیق………………………….. 75
4-1-1)یافته های توصیفی……………………….. 75
4-1-2)یافته های استنباطی…………………………. 77
4-1-2-1) بررسی سؤالات تحقیق……………………. 77
عنوان صفحه
4-1-2-2) بررسی فرضیه های تحقیق…………………………… 94
4-1-2-2-1)آزمون فرضیه ها………………………………. 95
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات
مقدمه…………………………………………….. 98
5-1)بحث و نتیجه گیری……………………… 98
5-1-1) آیا بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی از نظر کارکنان سازمان جهاد کشاورزی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؟ 98
5-1-2) آیا بین رفتارهای شهروندی سازمانی و فرسودگی شغلی از نظر کارکنان سازمان جهاد کشاورزی رابطه منفی و معناداری وجود دارد؟ 99
5-1-3) آیا بین فرسودگی شغلی وعدالت سازمانی از نظر کارکنان سازمان جهاد کشاورزی رابطه منفی و معناداری وجود دارد؟ 99
5-1-4)آیا از دیدگاه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی، عدالت سازمانی رابطه بین فرسودگی شغلی و رفتار شهروندی را تعدیل می کند؟ 99
5-1-5)آیا از دیدگاه کارکنان تفاوت معناداری در زمینه رفتار شهروندی در سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد؟ 100
5-1-6) آیا از دیدگاه کارکنان تفاوت معناداری در عدالت سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد؟….. 101
5-1-7) آیا از دیدگاه کارکنان تفاوت معناداری در زمینه فرسودگی شغلی در سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد؟ 102
5-1-8) بررسی تاثیر ابعاد عدالت سازمانی در ارتقا رفتار شهروندی سازمانی …. 102
5-1-9) بررسی تاثیر ابعاد فرسودگی شغلی در کاهش رفتار شهروندی سازمانی . 103
5-1-10) بررسی تفاوت معنادار بین ادراک کارکنان از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و بین فرسودگی شغلی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی برحسب جنسیت آنها……………………… 105
5-2) نتیجه گیری نهایی……………………. 105
5-3)محدودیتهای تحقیق…………………………… 106
5-3-1)محدودیتهای پژوهشی……………………. 106
5-3-2)محدودیتهای اجرایی………………………….. 106
5-4)پیشنهادات تحقیق………………. 106
عنوان صفحه
5-4-1)پیشنهادات کاربردی…………………. 106
5-4-2) پیشنهادات پژوهشی……………… 109
منابع و ماخذ
منابع فارسی ……………………. 110
منابع انگلیسی …………………….. 115
مقدمه
شرایط كاملاً متحول و حاكم بر سازمانها، افزایش رقابت و لزوم اثربخشی آنها در چنین شرایطی، نیاز آنها را به نسل ارزشمندی از كاركنان، بیش از پیش آشكار نموده است، نسلی كه از آنها به عنوان سربازان سازمانی یاد می شود. این كاركنان بیتردید، وجه ممیز سازمانهای اثربخش از غیراثربخش هستند چرا كه سازمان را موطن خود میدانند و برای تحقق اهداف آن، بیهیچ چشم داشتی افزون بر نقش رسمی خود عمل نموده و از هیچ تلاشی دریغ نمیكنند. امروزه از تلاش های فراتر از حد انتظار، داوطلبانه، سودمند و مفید، تحت عنوان رفتارهای افزون بر نقش یا رفتارهای شهروندی سازمانی یاد میكنند. اكثر مدیران نیز خواهان كاركنانی هستندكه بیش از وظایف شرح شغل خود فعالیت میكنند. آنها به دنبال كاركنانی هستند كه به فراسوی انتظارات میروند، به میل و خواست خود به رفتارهایی دست میزنند كه جزو وظایف رسمی شغلیشان نیست و به طور كلی رفتارشهروندی سازمانی بالایی دارند. چنین رفتارهایی (نقشی و فرانقشی) براساس ادراك از واقعیت شکل میگیرد نه خود واقعیت. در این راستا، چنانچه ادراك افراد از واقعیت بر مبنای انصاف و عدالت باشد رفتارهای فرانقشی یا رفتارهای شهروندی سازمانی(رفتار) بروز پیدا خواهد كرد(رامین مهر، هادیزاده مقدم و احمدی،1388: 66و67). با بی عدالتی و توزیع غیرمنصفانه دستاوردها و ستادههای سازمان، موجب تضعیف روحیه كاركنان و تنزل روحیه تلاش و فعالیت در آنان می شود، بنابراین رعایت عدالت، رمز بقاء و پایداری جریان توسعه و پیشرفت سازمان و كاركنان آن است (بهلولی زیناب، علوی متین و درخشان مهربانی،1389: 74).
از طرفی فرسودگی شغلی یک سندرم روان شناختی است و بیشتر در مشاغلی دیده می شود كه فرد ساعات زیادی را در تماس نزدیک با اشخاص دیگر سپری مینماید. فرسودگی شغلی دارای سه وجه فرسودگی جسمانی، فرسودگی عاطفی و فرسودگی روانی است. اعتقاد بر این است كه فرسودگی شغلی عواقب سختی را به دنبال دارد؛ كاركنانی كه دچار این نوع پیامدها میشوند نه تنها ممكن است شغل خود را رها كنند بلكه احتمال دارد از حرفه و تخصص خود نیز دست بكشند. فرسودگی به ویژه در مشاغلی كه زیر مجموعه گروه خدمات انسانی قرار میگیرند آثار خود را بیشتر نشان میدهد(حقیقیزاده،دریاییپور،قاسمزاده و ظهیری،1391: 43).
1-1) بیان مسئله تحقیق
بررسی رفتار فردی در محیط کار توجّه محققان را در یک دهه گذشته تا حد زیادی به خود معطوف داشته است. رفتارهای متفاوتی از افراد در سازمان مشاهده می شود، از نگاه سازمانی برخی مطلوب و برخی نامطلوب انگاشته میشوند. مدیران سازمانها در تلاشند تا با ادراک نیروی انسانی و پیش بینی واکنشهای ایشان،ضمن نفوذ بر رفتار اعضا از این قابلیت برای نیل به اهداف سازمان استفاده نمایند . برخی از این رفتارهای نامطلوب ، رفتارهایی هستند که هدف آنها صدمه زدن به اعضای سازمان و یا سازمان است.این اعمال مهم شامل اجتناب از کار،انجام کارها به صورت ناقص،پرخاشگری فیزیکی،مخالفتهای شفاهی،خرابکاری و دزدی هستند.شناسایی این رفتارها کمک بسیاری به مدیران در برطرف نمودن موانع پیشروی بهبود عملکرد مینماید. از طرف دیگر ، رفتارهای مطلوب رفتارهایی از قبیل وجدانکاری،حس نوع دوستی،جوانمردی و گذشت و وقت شناسی هستند که باعث بهبود اثربخشی،کارایی و بهرهوری کلی سازمان می شود.رفتار شهروندی سازمانی به عنوان وضعیت مطلوب دیده می شود،چون که چنین رفتاری از یک طرف منابع موجود و در دسترس را افزایش میدهد و از طرف دیگر نیاز به مکانیزم های کنترل رسمی و پرهزینه را میکاهد (گنجی نیا،گودرزوند چگینی و غفارزاده،1389: 93). محققان پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی به طور گسترده مورد بررسی قرار دادند به عنوان مثال، در یک مطالعه طولی که توسط کویز (2001) انجام گرفت نشان داده شد که رفتار شهروندی سازمانی، تأثیر قابل توجهی در سودآوری دارد. همچنین ویتینگ و همکاران(2008) دریافتند که رفتار شهروندی سازمانی اثر قابل توجهی در تصمیم گیری ارزیابی عملکرد دارد(چو و پیرسون،2012: 1172).
با مرور تحقیقات صورت گرفته بر روی رفتار شهروندی سازمانی مشخص می شود که عوامل گوناگونی چون رضایت شغلی،فرسودگی شغلی، تعهد سازمانی، جو سازمانی(جمالی،پورظهیر و صالحی،1388: 87) عدالت سازمانی، سبک رهبری مدیران، ویژگیهای شخصیتی کارکنان، فرهنگ سازمانی و عوامل ارزشی فرهنگی (زارعی متین،الوانی،جندقی و احمدی،1389: 39) بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی مؤثر هستند.که به دلایل زیر دو عامل فرسودگی شغلی و عدالت سازمانی در این مطالعه مورد توجه قرار گرفته است:
اولاً : در تحقیق صورت گرفته توسط جمالی و همکاران مشخص شد که فرسودگی شغلی با ضریب منفی هفتاد درصد بیشترین تأثیر در بین سایر عوامل بر روی رفتار شهروندی سازمانی دارد.
ثانیاً : بیشتر مطالعات بر نگرشهای محل کار به عنوان پیش بینی کننده رفتار شهروندی سازمانی تمرکز داشته اند. در میان این ساختارهای نگرشی مربوط به رفتار شهروندی سازمانی رضایت شغلی ، احساس انصاف و دریافت حمایت سازمانی یافت شده است (ارکوتلو،2011: 532). اما تأثیر هر یک از ابعاد تشکیل دهنده عدالت سازمانی بر این رفتار در تحقیقات مختلف متفاوت بوده است،که به بعضی از آنها در ادامه اشاره خواهد شد.رامین مهر و همکارانش(1388) نشان دادند که از بین ابعاد عدالت، عدالت مراودهای از همبستگی قویتری با رفتار شهروندی سازمانی نسبت به دو بعد دیگر برخوردار است. الكساندر و راندرمن (1997) تأكید مینمایند كه احساس عدالت در سازمان( توزیعی و رویهای) به صورت مستقیم بر تمایل به جابجایی و ترك خدمت تأثیرگذار خواهد بود. علاوه براین، این احساس بر رضایت شغلی، اعتماد به مدیران، میزان تعارض سازمانی، میزان تنش/ استرس، و ارزیابیها از سرپرستان تأثیرگذار بوده است.محرمزاده و همکارانش(1391) در بررسی ارتباط عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی به این نتیجه رسیدند که بین عدالت توزیعی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد. اما عدالت مراودهای و رویهای بر رفتار شهروندی سازمانی مؤثرند. چو و همکاران(2013) نشان دادند که انواع مختلف عدالت اثرات متفاوتی بر تعهد شغلی که به عنوان یک متغیر میانجی بین برداشت از عدالت و رفتار شهروندی سازمانی عمل می کند، دارند، به این ترتیب که عدالت توزیعی و مراودهای نسبت به عدالت رویهای مؤثرترند. فلاگر و كونوسكی ( 1989) دریافتند كه ادراك در مورد عدالت توزیعی به صورت معناداری با افزایش رضایت از پرداخت و رضایت شغلی مرتبط خواهد بود ؛ همچنین افزایش ادراك مثبت كاركنان از عدالت سازمانی بر انواع گوناگونی از رفتارهای شغلی از جمله، میزان تعهد سازمانی ،رفتار شهروندی سازمانی، میزان غیبت كاركنان میزان اعتماد آنان به مدیران، ارتباطات و تعاملات كاری با همكاران،تسهیم دانش و عملكرد و بهرهوری سازمانی اثرگذار بوده است. همچنین احساس محرومیت و عدم برابری باعث ایجاد برخی تأثیرات روانشناختی و رفتاری در كاركنان ازجمله عدم رضایتمندی، استرس شغلی، و غیبت خواهد شد.
با توجه به موارد ذکر شده به علت تأثیر زیاد فرسودگی شغلی بر کاهش رفتار شهروندی سازمانی و وجود نتایج متفاوت در تأثیر ابعاد عدالت سازمانی بر این رفتار، در این تحقیق اثر این دو عامل بر رفتار شهروندی سازمانی در مدیریتهای مختلف سازمان جهاد کشاورزی بررسی خواهد شد. این مسأله كه میزان تأثیر هر یک از ابعاد عدالت سازمانی (عدالت توزیعی، عدالت رویهای، و عدالت مراودهای) و ابعاد فرسودگی شغلی(خستگی عاطفی،نگرش منفی وکاهش عملکرد فردی) بر رفتار شهروندی سازمانی در بخشهای مختلف چگونه است، و اینکه سازمان جهاد کشاورزی چه راهکارهایی را برای ارتقای رفتار شهروندی سازمانی باید به کار گیرد، مسأله اصلی این تحقیق است. به طوری که بتوان با افزایش این رفتار در سازمان به اهداف مهم سازمانی دست پیدا کرد.
تحقیقات نشان داده است که کارگران جوانتر ، بیشتر در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند. کارکنان با درجه کارشناسی ارشد در مقایسه با کارکنان با مدرک کارشناسی احتمال کمتری دارد که فرسودگی شغلی را تجربه کنند. همچنین مشخص شده است که سابقه کار رابطه منفی با فرسودگی شغلی دارد. کارگران کم تجربه بیشتر در معرض خطر فرسودگی شغلی هستند(بویاس و ویند،2010: 382). بر این اساس این تحقیق، درصدد آن هست که مشخص که متغیرهای جمعیت شناختی که به عقیده بویاس و ویند ،فرسودگی شغلی را موجب می شوند تا چه اندازه در فرسودگی شغلی کارکنان جهاد کشاورزی استان فارس و همچنین بر رفتار شهروندی سازمانی آنان و درک کارکنان از عدالت، مؤثر واقع شده اند.
1-2)اهمیت و ضرورت موضوع
دنیای امروز، دنیای سازمانها است و نیروی انسانی به عنوان با ارزشترین منبع، متولی آن محسوب می شود. منابع انسانی به سازمان معنا و مفهوم بخشیده و زمینه تحقق اهداف سازمانی را فراهم می کند(شاه حیدری پور ، کمالیان،1391: 178). گرینبرگ[14](1990) در یک مقاله كه وضعیت تحقیق درگذشته ، حال و آینده در عدالت سازمانی را مورد ارزیابی قرار داده ، مطرح كرده است كه تحقیقات مربوط به عدالت سازمانی ممكن است به طور بالقوه بسیاری از متغیرهای مربوط به رفتار سازمانی را تبیین كنند(نعامی و شکرکن،1385: 80). کارکنان مهرههای اصلی یک سازمان بشمار میآیند و ادراك آنان از منصفانه بودن پرداختها و برابری در رویه های سازمانی و همچنین منصفانه بودن رفتارهای بین شخصی در سازمان نقش بسزایی در تشویق و توسعه رفتارشهروندی سازمانی دارند.
همچنین مزیتهای رفتار شهروندی سازمانی ، جنبه سازمانی دارد یعنی این مزیتها به نفع سازمان هستند و رفتار شهروندی سازمانی ماهیتی چندوجهی دارد؛ یعنی به صورتهای مختلفی ممكن است خود را نشان دهد. با این تعاریف، از انسان به عنوان شهروند سازمانی انتظار میرود بیش از الزامات نقش خود و فراتر از وظایف رسمی، در خدمت اهداف سازمان فعالیت كند. به عبارت دیگر ساختار رفتار شهروندی سازمانی به دنبال شناسایی، اداره و ارزیابی رفتارهای فرانقش كاركنانی است كه در سازمان فعالیت میكنند و در اثر این رفتارهای آنان اثربخشی سازمانی بهبود مییابد(رامین مهر و همکاران ، 1388: 69). پژوهشها حاکی از آن است که تحقق ابعاد رفتار شهروندی سازمانی افزایش خود پنداری مثبت شخص ارتقاء روابط مثبت در میان کارکنان ، فراهم کردن انعطاف لازم برای ابداع و نوآوری ، کمک به استفاده اثربخش از منابع کمیاب ،سهیم شدن در مسئولیت سنگین ناظران، بهبود خدمت به مشتری ،حفظ تعادل درونی سازمان و بهبود بهرهوری عملکرد و اثربخشی سازمانی را به همراه دارد(شاطری،یوزباشی و زمانی منش،1391: 62و63).
مطالعات اخیر در زمینه عدالت سازمانی، بر تئوری عدالت و نتایج عدالت تأكید داشته اند. با توسعه مطالعات در زمینهی عدالت، كانون تأكید از عدالت نتیجهای(برابری نتایج) به سمت عدالت اجتماعی (برابری رویه ها و رفتار منصفانه با افراد) گرایش پیدا كرد. برخی از مطالعات اخیر نشان میدهد كه عدالت اجتماعی نیز مانند عدالت نتیجهای (توزیعی) مهم است و بین عملكرد مدیریتی و رفتار كاركنان رابطه وجود دارد(مسترسون[15]،2000،: 750). بنابراین با شناخت رفتار شهروندی سازمانی و پیاده سازی ابعاد عدالت سازمانی و بررسی روابط بین آنها می توان سازمان را هرچه بهتر به سمت اهدافش سوق داد.
همانطور که ذکر شد نیروی انسانی مهمترین عامل رشد و ماندگاری و مهمترین مزیت رقابتی سازمانها به شمار میرود. اما چه نیروی انسانیای ؟ نیروی انسانی تحلیل رفته ، فرسوده و ناراضی یا نیروی انسانی شاداب، پرانگیزه و درگیر در كار . سازمانهای امروزی درجستجوی بهترینها و پیروزی جنگ استعدادها از هیچ تلاشی فروگذار ننموده و همواره میكوشند تا بهترین، مستعدترین افراد را جذب خود نموده و از آنان در راستای تحقق اهداف خود بهره جویند. چه بسیارند سازمانهایی كه هزینه های هنگفتی را صرف جذب بهترینها میكنند اما با مدیریت ناصحیح، آنان را در شرایطی قرار می دهند كه تمامی استعداد و انگیزههایشان هرز رفته و نابود میگردد . برای اینكه نیروی انسانی در سازمان تبدیل به سرمایهای ماندگار، ارزشمند و با بیشینه ارزش آفرینی برای سازمان گردد ، لازم است شرایطی برای آنان فراهم نمود تا بتوانند با امنیت، آرامش و بدون دغدغه خاطر به ایفای نقشهای خود در سازمان بپ
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 06:55:00 ب.ظ ]
|