پایان نامه : تحلیل زبانشناختی گویش جوشانی |
گویش جوشانی متعلق به روستای جوشان، از روستاهای بخش گلباف دراستان کرمان است. در پژوهش حاضر تلاش شده است گویش جوشانی بررسی و تحلیل زبانشناختی شود. داده های پژوهش حاضر در مدت 4 سال زندگی پژوهشگر در منطقه جوشان و رابطه نزدیک با گویشوران جمعآوری شده اند که بیشتر آنها مسن، بی سواد و سفر نکرده بودند. حاصل بررسی این داده ها در چهار بخش اصلی واجشناسی، ساختواژه (صرف)، نحو و واژگان دستهبندی شدند که به تفکیک عبارتند از: دستگاه واجی (واکهها و همخوانهای جوشانی)، الگوی هجایی، فرایندهای واجی (قلب، افزایش، حذف، کاهش، ابدال، کاهش واکهای، سایشی شدگی، همگونی و واکرفتگی)، ساختواژهی اسمی (فرایند کشش یا دوواکهایشدگی و پسوند /u/ در آخر اسامی اشخاص)، ساختواژهی فعلی (ساختار « فعل + شناسه + ضمیر متصل مفعولی» و تبدیل /u/ و /ɑ/ به /ɪ/ در فعل و صورت فعلی نادر)، نحو (حذف نقشنمای اضافه در ساختهای اضافی و وصفی) و واژگان (شیوه شمارش اعداد در جوشانی و واژه های باقیمانده از فارسی میانه).نتایج به دست آمده در هر بخش با گونه فارسی معیار مقایسه شدند و پس از مشاهده تفاوتها در حوزه های مختلف، بر مبنای تعاریف علمی، اصطلاح “گویش” برای این گونه زبانی انتخاب شد.
واژگان کلیدی: تحلیل زبانشناختی، گویش جوشانی، واجشناسی، ساختواژه(صرف) ، نحو، واژگان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح مسأله ……………………………………………………………………….. 1
1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………… 2
1-2 بیان مسأله …………………………………………………………. 4
1-3 اهداف پژوهش ……………………………………………………………………. 5
1-4 ضرورت انجام پژوهش …………………………………………………………………….. 5
1-5 استفاده کنندگان از نتایج پژوهش ……………………………………… 6
1-6 پرسشهای پژوهش …………………………………………………………….. 7
1-7 فرضیه های پژوهش …………………………………………………………….. 7
1-8 تعریف مفاهیم کلیدی …………………………………………………….. 8
ساختار پژوهش ……………………………………………………………………….. 8
فصل دوم: بررسی پیشینهی تحقیق ………………………………………….. 10
2-1 مقدمه ……………………………………………………………………………….. 11
2-2 پژوهشهای ایرانی………. …………………………………………………………… 12
2-2-1پژوهشهای استان کرمان ………………………………………………….. 12
2-2-2 بررسی اجمالی گویشها …………………………………………………………15
2-2-3 پژوهشهای حوزه صرف و نحو ……………………………………………. 18
2-2-4 پژوهشهای حوزه واژگان …………………………………………………… 20
2-2-5 پژوهشهای حوزه واجشناسی و آواشناسی ……………………………….. 23
2-3 پژوهشهای خارج از ایران …………………………………………………. 25
فصل سوم: روش انجام پژوهش …………………………………………………. 30
3-1 مقدمه …………………………………………………………………….. 31
3-2 نوع تحقیق ……………………………………………………………….. 31
3-3 متغیرها ………………………………………………………………………. 32
3-4 داده ها …………………………………………………………………….. 32
3-5 شیوه جمعآوری داده ها ……………………………………….. 32
3-6 گویشوران …………………………………………………………………………. 33
3-7 ابزارهای تحقیق ………………………………………………………………. 33
فصل چهارم: تحلیل داده ها ……………………………………………………… 34
4-1 مقدمه …………………………………………………………………………… 35
4-2 دستگاه واجی ………………………………………………………………. 35
4-2-1 همخوانهای گویش جوشانی …………………………………………. 35
4-2-2 توصیف و تحلیل همخوانها ……………………………………………………. 38
4-2-3 واکههای گویش جوشانی …………………………………………….. 42
4-3 الگوی هجایی در گویش جوشانی ………………………………………… 45
4-4 فرایندهای واجی …………………………………………………………………. 45
4-4-1 قلب ………………………………………………………………………………………… 46
4-4-2 افزایش ………………………………………………………………………………… 47
4-4-2-1 افزایش واکهای ……………………………………………….. 47
4-4-2-2 افزایش همخوانی ………………………………………………………… 48
4-4-3 حذف …………………………………………………………………….. 48
4-4-3-1 حذف /h/ و کشش جبرانی …………………………………………………………… 49
4-4-3-2 حذف /h/ از پایان واژه بعد از واکهی کشیده ………………………… 49
4-4-3-3 حذف /ʔ/ و کشش جبرانی …………………………………………… 50
4-4-3-4 حذف هجایی …………………………………………………………………… 51
4-4-4 کاهش …………………………………………………………………………….. 51
4-4-5 ابدال …………………………………………………………………………. 53
4-4-5-1 ابدال واکهای …………………………………………… 53
4-4-5-1-1 ابدال /o/ یا /u/ به /ɑ/ ……………………………………….. 53
4-4-5-1-2 ابدال /ɑ/ به /o/ یا /u/ ……………………………………………. 54
4-4-5-1-3 ابدال /e/ به /ᴂ/ ……………………………………………….. 55
4-4-5-1-4 کاهش واکهای …………………………………………………… 56
4-4-5-2 ابدال همخوانی ……………………………………………….. 58
4-4-5-2-1 تبدیل /r/ و /l/ به یکدیگر …………………………………. 58
4-4-6 سایشی شدگی ………………………………………………… 59
4-4-7 همگونی ………………………………………………………………………. 60
4-4-8 واکرفتگی …………………………………………………………………….. 61
4-5 ساختواژه ……………………………………………………………………….. 61
4-5-1 ساختواژهی اسمی ……………………………………………………………….. 62
4-5-1-1 فرایند کشش یا دو واکهای شدگی …………………………………… 62
4-5-1-2 پسوند /u/ در آخر اسامی اشخاص …………………………………… 62
4-5-2 ساختواژهی فعلی ……………………………………………………. 65
4-5-2-1 شکل خاص صرف ساختار: « فعل + شناسه + ضمیر متصل مفعولی» در گویش جوشانی …. 65
4-5-2-2 قواعد واجی حاکم بر این ساختار و ساختارهای مشابه با ضمایر متصل……….. 6
4-5-2-2-1 حذف واکهی قبل از جفت شناسه + ضمیر متصل مفعولی ……. 69
4-5-2-2-2 تبدیل واج /e/ به /ᴂ/ قبل از ضمیر متصل مفعولی ……….. 71
4-5-2-3 حذف هجایی …………… 71
4-5-2-4 صورتهای فعلی یکسان با دو معنی متفاوت …………………………73
4-5-3 تبدیل /u/ و /ɑ/ به /ɪ/ در فعل و صورت فعلی نادر ……………… 75
4-6 نحو ………………………………………. 76
4-6-1 حذف نقشنمای اضافه در ساختهای اضافی و وصفی ……………………. 77
4-7 واژگان ………………………………………………………… 77
4-7-1 شمارش اعداد در جوشانی …………………………………. 77
4-7-2 واژه های باقی مانده از فارسی میانه …………………………………. 80
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری …………………………………………. 82
5-1 مقدمه ……………………………………………………………. 83
5-2 پرسشها و فرضیه های پژوهش ………………………………….. 83
5-3 نتایج پژوهش …………………………………………………….. 89
5-4 مقایسه نتایج پژوهش با مطالعات گذشته …………………. 92
5-5 محدودیتهای انجام پژوهش ……………………………………… 93
5-6 پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده ……………………. 94
– مقدمه
زبان[1] به منظور برآورده کردن نیازهای مردم شکل گرفته و برطبق همین نیاز به شیوهای کاربردی سازماندهی شده است (هلیدی، 1994؛ xiii). اگرچه از نظر علمی نمیتوان هیچ زبانی را بر زبان دیگر برتری داد و زبانی را کاملتر یا ناقصتر از زبان دیگری دانست، اما میتوان با احتیاط به این گفته استناد کرد که زبانها با یکدیگر تفاوتهایی دارند. علت وجود این تفاوتها را می توان بدین صورت توضیح داد. ابتدا باید گفت بر پایه آنچه در حوزه[2]ی علم زبانشناسی تاریخی[3] مطرح و بررسی می شود، هر زبان در طول دوران حیات خود مسیری از تغییر[4] و تکامل[5] را طی می کند. اگرچه ممکن است تعدادی از زبانها در گذشته به صورت یک زبان مادر[6] بوده اند، به دلیل مهاجرت و دوری زبانهای خویشاوند از یکدیگر، این زبانها اکنون شباهت بسیار کمی با یکدیگر دارند. این تفاوت از آنجا ناشی می شود که سخنوران[7] هر زبان بر طبق نیاز خود از زبان استفاده می کنند. یعنی برپایه محیط، نیازها و فرهنگ خود، زبان را به شکل مورد استفادهی خود شکل می دهند و واژگان[8] و اصطلاحات[9] خاص فرهنگی، بومی و ملی خود را میسازند.
در مقیاس کوچکتر درون یک جامعه با یک زبان مشترک، گویش[10]ها و لهجه[11]ها فرایند مشابهی را طی می کنند که در نهایت سبب متمایز شدن آنها از یکدیگر می شود. البته مشخص است که این تمایز[12] در حد تمایز میان زبانهایی که زمانی خویشاوند بوده اند و اکنون از یکدیگر جدا شده اند نیست، اما با این وجود تفاوتها قابل تشخیص است و دلیل اثبات وجود این تفاوتها، وجود عینی گویشها و لهجهها و تمایز بارز میان آنهاست.
استان کرمان در حال حاضر بزرگترین استان کشور از نظر مساحت میباشد که به تبع تعداد زیادی شهرستان، بخش و روستا دارد. این مناطق به دلایل زیادی از جمله بعد مسافت و تفاوتهای فرهنگی عمده از نظر گونه[13]ی زبانی مورد استفاده بسیار با یکدیگر تفاوت دارند. بعضی از این تفاوتها تا حدی است که به طور کامل باعث عدم درک متقابل[14] میان گویشور[15]ان دو منطقه می شود. به عنوان مثال از گونه مورد استفاده در شهرستانهای جنوبی استان کرمان مثل قلعهگنج، کهنوج و منوجان بر حسب معیارهای زبانشناسی[16]، میتوان به عنوان یک زبان متفاوت با فارسی[17] نام برد؛ به این دلیل که این گونه زبانی به هیچ وجه برای گویشوران زبان فارسی در هیچ یک از مناطق دیگر کشور قابل فهم نیست. بر پایه مواردی که در بالا ذکر شد، استان کرمان یکی از مناطق پر تنوع از لحاظ گونه های زبانی است. گونه های موجود در این استان تا حد زیادی مطالعه و بررسی شده اند. اما مسلماً هنوز گسترهی بسیار وسیعی از گونه های زبانی خاص در این استان وجود دارد که نیازمند مطالعه و ثبت علمی هستند.
گویش جوشانی[18] متعلق به روستای جوشان[19]، از توابع بخش گلباف واقع در استان کرمان است. این روستا در 80 کیلومتری جنوب شهر کرمان واقع شده و تا مرکز بخش گلباف 30 کیلومتر فاصله دارد. این روستا خود شامل 7 روستای کوچکتر است که به ترتیب از شمال به جنوب عبارتند از حسن آباد، پشیش کوئیه، دهوئیه، جوشان، سعد آباد، محسن آباد و هشتادان. محکمترین پیش بینی در مورد نام روستای جوشان این است که این روستا نام خود را از چشمهی آب گرمی که در فاصلهی 4 کیلومتری این روستا واقع شده و از بارزترین ویژگیهای یک چشمهی آب گرم یعنی”جوشان” بودن گرفته است. تلفظ[20] معیار نام این روستا به صورت /ʤuʃɑn/ است؛ که البته نام خود روستا در گویش جوشانی /ʤewʃun/ است. گویش جوشانی به علت نزدیکی جغرافیایی به مرکز استان کرمان شباهت زیادی به گویش کرمانی پیدا کرده است. اما با این وجود تفاوتهای چشمگیری با این گویش و در مجموع گویش معیار دارد.
هر گویش تعداد نسبتأ زیادی واژگان مختص به خود دارد. اما علاوه بر واژگان محلی و بومی، یک گویش، فرایندهای واجی[21] و همچنین نظام دستوری شامل صرف[22] و نحو[23] و بعضاً دستگاه واجی[24] مختص به خود را دارد که روی هم عواملی هستند که لهجه و آهنگ[25] خاص سخن گفتن ساکنین یک منطقه را تشکیل میدهند.
1-2 بیان مسئله
از اصطلاحات پایه حوزه گویششناسی میتوان به “لهجه”، “گویش”، “گونه” و “زبان” اشاره کرد. “گونه” اصطلاحی خنثی است که صرفنظر از تفاوتهای مرتبط به لهجه، گویش و زبان، به آنچه که بدان تکلم می شود اطلاق می شود (چمبرز و ترادگیل[26]، 1998: 4). “لهجه” در مواردی به کار میرود که تفاوت میان یک یا چند گونه، آوایی/واجی باشد (همان). “گویش” به گونه هایی از یک زبان اطلاق می شود که علاوه بر تفاوتهای آوایی/واجی، تفاوتهای دستوری و واژگانی نیز داشته باشد و بین گویندگان و شنوندگان گویشهای مختلف برقراری ارتباط – کمابیش- امکان پذیر باشد (مک کبه[27]، 274:2011). چنانچه تفاوت میان دو گونه زبان آنقدر زیاد باشد که برقراری ارتباط امکان پذیر نباشد، آن دو گونه دو “زبان” متفاوت هستند (چمبرز و ترادگیل، 1998: 4). بنابراین، هر زبان ممکن است دارای گویشها و لهجههای مختلف باشد. برای تشخیص زبان و گویش از یکدیگر از دو دسته معیارهای زبانی و غیرزبانی (سیاسی، فرهنگی، جغرافیایی) استفاده می شود که نه مطلق هستند و نه بر یکدیگر منطبق (مدرسی، 1391 : 168).
در پژوهش حاضر تلاش می شود فرایندهای واجی، آوایی و واج-واژی[28] ویژه گویش جوشانی و همچنین شیوه منحصر به فرد در صرف افعال در زمان[29]های مختلف در یک حالت[30] خاص از فعل[31] که در این گویش به کار میروند، استخراج و تحلیل[32] زبانشناختی شوند. به علاوه، این پژوهش سعی دارد علاوه بر ارائه دستگاه واجی گویش جوشانی، تفاوتهای این گویش با گویش معیار را، در حوزه واجی و آوایی، واژگان و همچنین نظام صرفی و نحوی، گردآوری و مطرح کند.
1-3 اهداف پژوهش
اهداف اصلی این پژوهش به طور خاص در چند مورد خلاصه میشوند:
الف) بررسی و گردآوری دستگاه واجی گویش جوشانی شامل تمامی واکه[33]ها و همخوان[34]هایی که در این گویش در گفتار روزمره به کار میروند و همچنین محل تولید[35] و شیوه تولید[36] این آواها
ب) ذکر فرایندهای واجی فعال در این گویش و ارائه مثال برای هر مورد
ج) ارائه و توضیح فرایندهای واج-واژی موجود در گویش جوشانی
دـ) ارائه و توضیح شیوه منحصر به فرد صرف افعال در زمانهای مختلف در یک حالت خاص از فعل در این گویش
1-4 ضرورت انجام پژوهش
یکی از بخشهایی که در پژوهشهای زبانی و فرهنگی هر کشوری باید به طور اخص و جدی مورد تحقیق قرار گیرد بررسی و ثبت گویشها و لهجههای موجود در آن کشور است. زیرا گویشها بخش مهمی از پیکرهی زبانی و گنجینهی فرهنگی هر ملت را تشکیل میدهند. ثبت و بررسی گویشها و ویژگیهای آنها موجب حفظ تاریخ، فرهنگ و ارزشهای یک کشور و مردم آن می شود. چرا که اگر این مهم انجام نشود، به همراه آخرین گویشور هر گویشی که ثبت نشده، آن گویش و قسمتی از فرهنگ مردم آن کشور به خاک سپرده می شود.
در حوزه گویشها و به طور کلی گونه های زبانی ایران پژوهشها و فعالیتهای زیادی نیز انجام شده است. از جمله آنها میتوان به فعالیتهای فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد که شامل اقدام به گردآوری و ثبت اطلس گویشی ایران و همچنین چاپ مجلهی علمی گویششناسی میباشد. شمار بسیار مقالات و پژوهشهایی که هر ساله در حوزه گویششناسی انجام و چاپ می شود گواه اهمیت این حوزه است.
پژوهش حاضر نیزبا بررسی جنبه های مختلف گویش جوشانی، سعی دارد در راستای حفظ این گنجینهی مهم زبانی و فرهنگی یعنی مجموعهی گویشها و لهجهها و همچنین تکمیل اطلس گویشی ایران گامی بردارد.
چند مورد از فواید گردآوری گویشهای ایرانی که توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارائه شده عبارتاند از:
- بازشناسی واژگان کهن و نادر در متون ادب فارسی یا متون بازمانده از دیگر زبانهای ایرانی که به فارسی امروز نرسیده است
- آگاهی از چگونگی دگرگونیهای آوایی/واجی، ساختواژی (صرفی)، نحوی، معنایی و واژگانی در طول زمان در مناطق مختلف
- طبقه بندی[37] دقیقتر زبانها و گویشهای ایرانی و شناخت روابط موجود میان آنها
- فراهم آوردن مواد لازم برای مطالعات تاریخی – تطبیقی، بهویژه در بازسازی صورت[38]های کهن و شناخت مفهوم نامهای خاص
- فراهم آوردن مواد ایرانی تبار برای واژهسازی و واژهگزینی در زبان فارسی
- گردآوری داده[39]های لازم برای تدوین فرهنگ ریشهشناختی[40] زبان فارسی
- گردآوری داده های لازم برای تهیه اطلس زبانشناسی ایران
- آگاهی از ساختهای متفاوت زبانی و در نتیجه شناخت بهتر همگانیهای زبان[41] و امکان ارزیابی نظریه های زبانی
- آشنایی با آداب و رسوم، باورها و اوضاع فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف
- ثبت و ضبط گویشهای رو به زوال[42] برای استفادهی پژوهشگران آینده
1-5 استفاده کنندگان از نتایج پژوهش
نتایج تحقیق حاضر می تواند برای کلیه علاقمندان، دانشجویان و اساتید گرایشهای زبانشناسی، ادبیات[43]، مردمشناسی[44] و فرهنگ عامه مفید باشد. همچنین این پژوهش می تواند به عنوان بخشی از گنجینهی گویشها در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تکمیل اطلس گویشی ایران استفاده شود.
1-6 پرسشهای پژوهش
_ دستگاه واجی گویش جوشانی شامل چه واج[45]هایی است؟
_ آیا نظام واجی گویش جوشانی با نظام فارسی معیار[46] متفاوت است؟
_ چه فرایندهای واجی و آوایی در گویش جوشانی وجود دارد؟
_ آیا ساختواژهی فعلی[47] در گویش جوشانی با فارسی معیار متفاوت است؟
_ آیا گویش جوشانی از نظر ساخت انواع واژه ها همچون اسم[48]، صفت[49] و قید[50] تفاوتی با گونه معیار[51] دارد؟
1-7 فرضیههای پژوهش
_ دستگاه واجی گویش جوشانی شبیه به دستگاه واجی گونه معیار است لیکن با تفاوت جزئی در محل و شیوه تولید بعضی آواها و تفاوت کم در تعداد واجها
_ بخش زیادی از فرایندهای واجی و آوایی گویش جوشانی تا حدی شبیه به دیگر گونه های استان کرمان است، اما فرایندهای متفاوت با آنها نیز در آن وجود دارد.
_ ساختواژهی فعلی گویش جوشانی با گونه معیار متفاوت است اما ساخت واژهی مقولههای دیگر ممکن است چندان متفاوت نباشد.
1-8 تعریف مفاهیم کلیدی
گویششناسی: عبارت است از مطالعه تنوعات موجود در واژگان و ساختار دستوری زبان که به طور عمده با تنوعات جغرافیایی مرتبط است (مالکجر[52]، 2010 : 127).
گونه: اصطلاحی خنثی است که می توان آن را بدون تأکید بر لهجه یا گویش یا زبان بودن آنچه بدان تکلم می شود، به کار برد (چمبرز و ترادگیل، 1998: 4).
لهجه: این اصطلاح هنگامی به کار میرود که تفاوت میان دو یا چند گونه یک زبان اساساً آوایی/واجی باشد (کریستال[53]، 2008).
گویش: گویشهای یک زبان گونه هایی از آن زباناند که تفاوتهای آوایی / واجی، دستوری و واژگانی با یکدیگر دارند. اما با این وجود برقراری ارتباط میان گویشهای مختلف یک زبان کم وبیش ممکن است (چمبرز و ترادگیل، 1998: 4).
زبان: هرگاه تفاوت میان دو گونه زبانی به اندازهای باشد که برقراری ارتباط را ناممکن سازد، آن دو گونه، دو «زبان» متفاوت هستند.
فرایندهای واجی: به تأثیر[54] و تأثیرپذیریهای آوایی و تظاهرات ناشی از آن، فرایندهای واجی گفته می شود. فرایندهای واجی نمایانگر ویژگیهای سطح آوایی با سطح واجی است؛ به این معنی که نشان می دهد صورت زیر ساختی و انتزاعی[55] زنجیرهی واجی واژه ها و تکواژها چگونه تحقق آوایی مییابد (مشکوة الدّینی، 1374: 130)
1-9 ساختار پژوهش
پژوهش حاضر شامل پنج فصل است. فصل اول که مقدمهی پژوهش است، به بیان مسئله پژوهش، پرسشها و فرضیه هایی که در ابتدای پژوهش مطرح بوده اند، اهداف و تعریف مفاهیم کلیدی پژوهش پرداخته است. فصل دوم پژوهش با عنوان پیشینهی پژوهش ارائه شده و نمونههایی را از پژوهشهایی که در حوزه گویششناسی[56] انجام شده اند ارائه داده است. فصل سوم عنوان روش انجام پژوهش را دارد و شامل مسائلی همچون شیوه گردآوری داده ها و گویشوران میباشد. فصل چهارم که با عنوان داده ها آورده شده است، به طور کامل و دقیق داده های گویش جوشانی را بررسی کرده است. فصل پنجم که بحث و نتیجه گیری است به تحلیل زبانشناختی داده های حاصل و مقایسه آنها با پژوهشهای دیگر پرداخته و در نهایت مطالب جمعبندی و نتیجه گیری شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 11:29:00 ب.ظ ]
|