پایان نامه ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی: بررسی تأثیر نقش معلمین راهنما بر افزایش کارایی آموزشی معلمان مقطع ابتدایی در شهر لامرد |
فصل اول:کلیات پژوهش
مقدمه. 2
1-1- بیان مساله. 4
1-2- اهمیت و ضرورت پژوهش… 6
1-3- اهداف پژوهش… 9
1-3-1- هدف کلی.. 9
1-3-2- اهداف فرعی.. 9
1-4 سؤالهای پژوهش… 9
1-4-1- سؤال اصلی پژوهش… 9
1-4-2- سؤالهای فرعی.. 9
1-5- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9
1-5-1- تعاریف مفهومی.. 9
1-5-2- تعاریف عملیاتی متغیرها 13
فصل دوم:پیشینه پژوهش
مقدمه. 16
2-1- مبانی نظری.. 16
2-1-1- معلم راهنما 16
2-1-2- وظایف راهنمایان تعلیماتی (آموزشی) 19
2-1-3- مطالعات در حوزة نظارت و راهنمایی آموزشی.. 20
2-1-4- روش تدریس… 25
2-1-4-1- شاخص های تدریس کارآمد. 35
2-1-4-2- نقش عوامل مؤثر بر یادگیری در روند تدریس… 36
2-1-4-3- برخی از عیوب روش تدریس… 37
2-1-5-روابط انسانی.. 38
2-1-6- ارزشیابی.. 45
2-1-6-1- اهداف ارزشیابی.. 46
2-2- پیشینه پژوهش… 48
2-2-1- پژوهش های داخلی.. 48
2-2-2- پژوهش های خارجی.. 51
2-3- جمع بندی نهایی.. 53
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
مقدمه. 55
3-1- روش پژوهش… 55
3-2- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.. 55
3-3- ابزار گردآوری اطلاعات.. 55
3-4- روش گردآوری اطلاعات.. 57
3-5- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 57
فصل چهارم:یافته های پژوهش
مقدمه. 59
4-1- اطلاعات جمعیت شناختی.. 59
4-2 – سؤالات تحقیق. 64
4-2-1 سؤال اول تحقیق: آیا نقش معلمان راهنما بر بهبود شیوه ی تدریس معلمان موثر میباشد؟. 65
4-2-2 سؤال دوم تحقیق: آیا نقش معلمان راهنما در مرتفع شدن مشکلات خاص به وجود آمده برای معلمان موثر میباشد؟ 67
4-2-4 سؤال چهارم تحقیق: آیا نقش معلمـان راهنما بر بهبود شیوهی ارزشـیابی دانش آموزان موثر میباشد؟ 71
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه. 76
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 76
5-2- تفسیر یافته ها 77
5-2-1- آیا نقش معلمان راهنما بر بهبود شیوه ی تدریس معلمان موثر میباشد؟. 77
5-2-2- آیا نقش معلمان راهنما در مرتفع شدن مشکلات خاص به وجود آمده برای معلمان موثر میباشد؟ 78
5-2-3 سؤال سوم تحقیق: آیا نقش معلمان راهنما در بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی موثر میباشد؟ 79
5-2-4 سؤال چهارم تحقیق: آیا نقش معلمـان راهنما بر بهبود شیوهی ارزشـیابی دانش آموزان موثر میباشد؟ 80
5-3- نتیجه گیری کلی.. 81
5-4- محدودیت های پژوهش… 82
5-4-1- محدودیت های خارج از اختیار محقق (محدودیت های کاربردی) 82
5-4-2- محدودیت های در اختیار محقق (محدودیت های پژوهشی) 82
5-5- پیشنهادهای پژوهش… 83
5-5-1- پیشنهادهای کاربردی.. 83
5-5-2- پیشنهادهای پژوهشی.. 83
فهرست منابع و مآخذ. 84
پیوست.. 92
فهرست جداول
جدول3-1: نحوه امتیازبندی سؤالات پرسشنامه. 56
جدول3-2: نتایج آزمون آلفای کرونباخ. 56
جدول 4-1 : توزیع فراوانی معلمان بر اساس جنسیت.. 60
جدول 4-2 : توزیع فراوانی معلمان بر اساس سابقه خدمت.. 61
جدول 4-3 : توزیع فراوانی مدارس محل خدمت معلمان بر اساس جنسیت.. 62
جدول 4-4 : توزیع فراوانی معلمان بر اساس تعداد مراجعات معلمان راهنما به کلاس درس آنها 63
جدول 4-5 : نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنوف.. 65
جدول 4-6 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال اول تحقیق. 65
جدول 4-7 : نتایج آزمون t مربوط به سؤال اول تحقیق. 66
جدول 4-8 : نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسن مربوط به سؤال اول تحقیق. 67
جدول 4-9 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال دوم تحقیق. 67
جدول 4-10 : نتایج آزمون t مربوط به سؤال دوم تحقیق. 68
جدول 4-11 : نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسن مربوط به سؤال دوم تحقیق. 69
جدول 4-12 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال سوم تحقیق. 69
جدول 5-13 : نتایج آزمون t مربوط به سؤال سوم تحقیق. 70
جدول 4-14 : نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون مربوط به سؤال سوم تحقیق. 71
جدول 4-15 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال چهارم تحقیق. 71
جدول 4-16 : نتایج آزمون t مربوط به سؤال چهارم تحقیق. 72
جدول 4-17 : نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسن مربوط به سؤال چهارم تحقیق. 73
جدول شماره 4-18 : نتایج آزمون مقایسه میانگین رتبهی مؤلفه ها با استفاده آزمون فریدمن.. 73
فهرست نمودارها
نمودار 4-1 : توزیع درصد فراوانی معلمان بر اساس جنسیت.. 60
نمودار 4-2 : توزیع درصد فراوانی معلمان بر اساس سابقه خدمت.. 61
نمودار 4-3 : توزیع درصد فراوانی مدارس محل خدمت معلمان بر اساس جنسیت.. 62
نمودار 4-4 : توزیع درصد فراوانی معلمان بر اساس تعداد مراجعات معلمان راهنما به کلاس درس آنها 63
فهرست اشکال
شکل 1: نمودار چرخة نتایج برقراری روابط انسانی، اقتیاس از میر کمالی، (1382)، روابط انسانی در آموزشگاه. 43
چکیده
هدف کلی از پژوهش بررسی تأثیر نقش معلمین راهنما بر افزایش کارایی آموزشی معلمان مقطع ابتدایی در شهر لامرد بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی اعم از دخترانه و پسرانه شهر لامرد به تعداد 125 نفر میباشد که از آنان سر شماری صورت گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته کارایی آموزشی معلمان بود. به منظور محاسبه روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها با بهره گرفتن از آمار توصیفی نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار، مد و میانه و آمار استنباطی نظیر تی تست مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن استفاده شد. تجریه و تحلیل داده ها نشان داد که 1- نقش معلمان راهنما بر بهبود شیوه تدریس معلمان موثر میباشد. 2- نقش معلمان راهنما در مرتفع شدن مشکلات خاص به وجود آمده برای معلمان موثر میباشد. 3- نقش معلمان راهنما در بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی موثر میباشد. 4- همچنین نقش معلمـان راهنما بر بهبود شیوه ارزشـیابی دانش آموزان موثر است. در نهایت بیشترین میانگین رتبه در بین ابعاد کارایی آموزشی از دیدگاه معلمان متعلق به بعد بهبود شیوه های تدریس معلمان بود.
مقدمه
پیشرفت در آموزش و پرورش عموماً به صلاحیت و تواناییهای كاركنان آموزشی به خصوص به ویژگیهای انسانی، تربیتی و حرفهای تك تك معلمان بستگی دارد. به تعبیر گیج بیتردید هیچ فرد دیگری به جز معلم نمی تواند تاثیر بیشتری بر آنچه در مدارس میگذرد داشته باشد (استار[1]، 2000). این معلم است كه می تواند فرایند تعلیم و تربیت را فرایندی توام با لذت و كامیابی یا مأیوس كننده و بیثمر سازد. ضمانت اجرایی اصلاحات یک نظام آموزشی داشتن معلمان خوب و كارآمد است (فونتانا[2]، 2004). موفقیت یا شكست بهترین یا ضعیفترین برنامه های درسی به طراحی و اجرای معلم بستگی دارد. با نگاه به تغییر و تحول نظامهای تعلیم تربیت در سطح ملی و بین المللی این موضوع روشن می شود كه بدون در نظر گرفتن جایگاه ویژه برای معلم هیچ یک از اهداف و خواسته ها تحقق نخواهد یافت و آموزش و پرورش به هیچ تحول علمی یا نوآوری مطلوب نمی تواند دست یابد. مگر این كه پیشاپیش در شیوه های كار معلمان، بهعنوان كارگزاران واقعی، تغییر و تحولات مناسب به وجود آید (رئوف، 1379؛ به نقل از مرادی، فردانش، مهر محمدی و موسی پور، 1390).
شایستگی هر نظام آموزشی به اندازه شایستگی معلمان آن نظام و کارایی نظام آموزشی به كیفیت معلمان آن جامعه وابسته است.در واقع هیچ كشوری نمی تواند از سطح معلمان خود بالاتر رود. بر این اساس تربیت معلم سزاوار قوی ترین توجهات دقیق و مستمر است (یونسكو، 1999، به نقل از رحیم زادگان، شعبانی ورکی و کهن، 1388).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 09:32:00 ب.ظ ]
|