پایاننامه ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستمهای اقتصادی-اجتماعی ارائه الگوی تلفیقی تدوین استراتژی بر مبنای تحلیل SWOT و رویکرد مبتنی بر منابع در راستای کسب مزیت رقابتی پایدار |
رقابتی پایدار
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فهرست مطالب هشت
فهرست جداول.. یازده
فهرست اشکال.. سیزده
چکیده. 1
فصل اول: کلیات
1-1 مقدمه 2
1-2 تعریف مسأله و ضرورت انجام تحقیق.. 3
1-3 سؤالات و اهداف پژوهش…. 3
1-4 فرضیات مورد آزمون.. 4
1-5 روش تحقیق.. 4
1-6 ساختار گزارش…. 5
فصل دوم: مروری بر مفاهیم مدیریت استراتژیک و ارتباط آن با مزیت رقابتی
2-1 مقدمه 6
2-2 مدیریت استراتژیک….. 7
2-3 رویکردهای تدوین استراتژی.. 10
2-3-1 تئوری سازمان صنعتی.. 12
2-3-2 رویکرد مبتنی بر سناریو. 12
2-3-3 نگرش جبرگرایی محیطی.. 13
2-3-4 نگرش اعمال قدرت… 13
2-3-5 نظریه اقتصادی چامبرلین.. 13
2-3-6 نظریه اقتضایی.. 13
2-3-7 رویکرد تدوین استراتژی مبتنی بر ذینفعان. 14
2-3-8 تجزیه و تحلیل SWOT.. 15
2-3-9 رویکرد مبتنی بر منابع. 19
2-4 مزیتهای رقابتی.. 27
2-4-1 مزیت رقابتی پایدار. 29
2-4-2 چارچوب VRIO… 32
2-4-3 تعیین وضعیت رقابتی منابع توسط چارچوب VRIO… 34
2-5 جمعبندی.. 36
فصل سوم: معرفی مدل پیشنهادی تدوین استراتژی
3-1 مقدمه 37
3-2 سابقه پژوهش…. 37
3-3 شرح مدل پیشنهادی تدوین استراتژی.. 42
3-3-1 تعیین مأموریت و چشمانداز سازمان. 42
3-3-2 تعیین عوامل چهارگانه. 42
3-3-3 غربالسازی عاملها 44
3-3-4 حیطهبندی منابع سازمان. 44
3-3-5 تعیین منابع در هر حیطه. 44
3-3-6 اجرای چارچوب VRIO… 45
3-3-7 تعیین ارتباطات بین عوامل و منابع در هر حیطه. 45
3-3-8 تعیین اهداف کلان. 47
3-3-9 تعیین گزینه های استراتژی در هر حیطه. 47
3-3-10 اولویت بندی گزینه ها و انتخاب استراتژی های اصلی.. 49
3-3-11 هدفگذاری وضعیت رقابتی منابع. 49
فصل چهارم: پیادهسازی مدل پیشنهادی در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون
4-1 مقدمه 51
4-2 معرفی شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون.. 52
4-2-1 تاریخچه شركت… 52
4-2-2 زمینههای فعالیت شركت… 53
4-2-3 اهداف كیفی شركت… 55
4-2-4 سهامداران، توزیع پرسنل و چارت سازمانی شركت… 56
4-3 نتایج پیادهسازی مدل پیشنهادی.. 58
4-3-1 تعیین مأموریت و چشمانداز. 58
4-3-2 تعیین عوامل داخلی و خارجی.. 60
4-3-3 غربال کردن عوامل چهارگانه. 63
4-3-4 حیطهبندی منابع سازمان. 77
4-3-5 شناسایی منابع. 78
4-3-6 اجرای چارچوب VRIO… 79
4-3-7 تعیین ارتباطات بین منابع و عوامل چهارگانه. 80
4-3-8 تعیین اهداف کلان. 82
4-3-9 تعیین گزینه های استراتژی.. 82
4-3-10 اولویتبندی گزینه ها و انتخاب استراتژی های اصلی.. 92
4-3-11 هدفگذاری وضعیت رقابتی منابع. 109
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه 111
5-2 تحلیل و ارزیابی مدل پیشنهادی.. 111
5-2-1 معیار ثبات و سازگاری.. 113
|
5-2-2 معیار هماهنگی.. 114
5-2-3 معیار امكانپذیر بودن. 114
5-2-4 معیار منابع و مزیت رقابتی.. 115
5-2-5 معیار فرایند تدوین و بروز رسانی.. 115
5-2-6 وزن دهی به معیارها 116
5-2-7 پیادهسازی SAW…. 117
5-3 نتیجه گیری.. 119
5-4 نوآوریهای تحقیق.. 121
5-5 محدودیتهای تحقیق.. 122
5-6 پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 122
پیوست: پرسشنامه های تحلیل عوامل داخلی و خارجی.. 123
پ-1- پرسشنامه تحلیل عوامل داخلی.. 123
پ-2- پرسشنامه تحلیل عوامل خارجی.. 126
مراجع 128
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 : تقسیم بندی منابع از دیدگاه والنتین.. 24
جدول 3-1 : مثالی فرضی از تعیین ارتباط بین منابع و عوامل در حیطه اول………………………………………………………………… 46
جدول 3-2 : مثالی فرضی از تعیین گزینه های استراتژی در حیطه1…………………………………………………………………………. 48
جدول 4-1 : اجزاء اصلی بیانیه مأموریت……………………………………………………………………………………………………………. 58
جدول 4-2 : لیست نقاط قوت…………………………………………………………………………………………………………………………. 60
جدول4-3 : لیست نقاط ضعف…………………………………………………………………………………………………………………………. 61
جدول4-4 : لیست فرصتها……………………………………………………………………………………………………………………………. 62
جدول4-5 : لیست تهدیدها……………………………………………………………………………………………………………………………… 62
جدول4-6 : توزیع پرسشنامه های برگشت داده شده به تفکیک سمت افراد……………………………………………………………… 64
جدول 4-7 : نتایج آماری بررسی نقاط قوت………………………………………………………………………………………………………. 65
جدول 4-8 : نتایج آماری بررسی نقاط ضعف ……………………………………………………………………………………………………. 67
جدول 4-9 : نتایج آماری بررسی فرصتها…………………………………………………………………………………………………………. 69
جدول 4-10 : نتایج آماری بررسی تهدیدها………………………………………………………………………………………………………… 70
جدول 4-11: طبقه بندی نقاط قوت بر اساس آزمونهای آماری……………………………………………………………………………… 72
جدول 4-12: طبقه بندی نقاط ضعف بر اساس آزمونهای آماری……………………………………………………………………………. 73
جدول 4-13: طبقه بندی فرصتها بر اساس آزمونهای آماری………………………………………………………………………………. 74
جدول 4-14: طبقه بندی تهدیدها بر اساس آزمونهای آماری………………………………………………………………………………… 75
جدول 4-15: فهرست عوامل كلیدی…………………………………………………………………………………………………………………. 76
جدول 4-16: منابع شناسایی شده در سازمان……………………………………………………………………………………………………….. 78
جدول 4-17 : نتایج اجرای چارچوب VRIO……………………………………………………………………………………………………. 79
جدول 4-18: ارتباطات بین عوامل چهارگانه و منابع…………………………………………………………………………………………….. 80
جدول 4-19: اهداف کلان……………………………………………………………………………………………………………………………… 82
جدول 4-20: تعیین گزینه های استراتژی در حیطهی “مالی”…………………………………………………………………………………… 83
جدول 4-21: تعیین گزینه های استراتژی در حیطهی “تجاری”………………………………………………………………………………. 84
جدول 4-22: تعیین گزینه های استراتژی در حیطهی “شهرت و اعتبار”…………………………………………………………………….. 86
جدول 4-23: تعیین گزینه های استراتژی در حیطهی “سازمانی”……………………………………………………………………………… 87
جدول 4-24: تعیین گزینه های استراتژی در حیطهی “انسانی”………………………………………………………………………………… 88
جدول 4-25: تعیین گزینه های استراتژی در حیطهی “دانش و تکنولوژی”………………………………………………………………… 89
جدول 4-26: تعیین اوزان معیارها……………………………………………………………………………………………………………………… 97
جدول 4-27: اولویت بندی گزینه های استراتژی بر اساس معیار “تأثیر در وضعیت رقابتی منابع”……………………………………. 98
|
جدول 4-28: اولویت بندی گزینه های استراتژی بر اساس معیار “بهره گیری از سایر منابع سازمان”………………………………… 99
جدول 4-29: اولویت بندی گزینه های استراتژی بر اساس معیار “همسویی با عوامل چهارگانه”………………………………….. 100
جدول 4-30: اولویت بندی گزینه های استراتژی بر اساس معیار “قابلیت اجرا”………………………………………………………… 101
جدول 4-31: اولویت بندی گزینه های استراتژی بر اساس معیار “هزینه های لازم برای اجرا”………………………………………. 102
جدول 4-32: اولویت بندی گزینه های استراتژی بر اساس معیار “زمان لازم برای اجرا”…………………………………………….. 103
جدول 4-33: اولویت بندی گزینه های استراتژی بر اساس معیار “همسویی با سیاستهای کلی سازمان”………………………. 104
جدول 4-34: تعیین نمره کل گزینه های استراتژی……………………………………………………………………………………………….. 105
جدول 4-35: اولویت بندی نهایی گزینه های استراتژی…………………………………………………………………………………………. 107
جدول 4-36: تعیین استراتژی های اصلی از بین گزینه های استراتژی……………………………………………………………………….. 108
جدول 4-37: هدفگذاری وضعیت رقابتی منابع……………………………………………………………………………………………….. 109
جدول 5-1: معیارها و زیرمعیارهای استفاده شده………………………………………………………………………………………………… 112
جدول 5-2 : وزندهی معیارها و زیرمعیارها……………………………………………………………………………………………………… 117
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شكل 2-1 : ماتریس SWOT …………………………………………………………………………………………………………………………. 17
شكل2-2 : زنجیره ارزش پورتر ……………………………………………………………………………………………………………………… 25
شكل 2-3 : چارچوب 7S …………………………………………………………………………………………………………………………….. 25
شكل 2-4 : مدل گرانت به صورت خلاصه شده …………………………………………………………………………………………………. 26
شكل 2-5 : مدل هانت و مورگان……………………………………………………………………………………………………………………… 27
شکل 2-6: چگونگی تعیین وضعیت رقابتی منابع توسط چارچوب VRIO…………………………………………………………….. 35
شکل 3-1: چارچوب کلی مدل پیشنهادی تدوین استراتژی …………………………………………………………………………………… 43
شكل 4-1 : تقسیم بندی بخشهای شركت ………………………………………………………………………………………………………….. 53
شكل4-2 : چارت سازمانی شركت……………………………………………………………………………………………………………………. 56
شكل4-3: سهامداران شركت…………………………………………………………………………………………………………………………… 57
شكل4-4 : توزیع پرسنل برحسب واحد سازمانی ………………………………………………………………………………………………… 57
شكل4-5: توزیع پرسنل برحسب تحصیلات ……………………………………………………………………………………………………….. 57
شکل 4-6 : بیانیه مأموریت سازمان …………………………………………………………………………………………………………………… 59
شکل4-7: حالت کلی یک ماتریس تصمیم………………………………………………………………………………………………………… 94
شکل 5-1: مقایسه مدل تلفیقی و تحلیل SWOT توسط روش SAW……………………………………………………………….. 118
چکیده
دیدگاه ها و مدلهای مختلفی در زمینه تدوین استراتژی وجود دارد که هریک دارای معایب و مزیتهایی میباشند. یکی از مطرحترین آنها که در کشور ما نیز دارای سابقه زیادی میباشد، تحلیل SWOT است كه همزمان دو محیط داخلی و خارجی را بررسی میكند و با بهره جستن از نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصتها و تهدیدهای پیش روی سازمان به تدوین استراتژی می پردازد. اخیراً ایرادها و انتقادات بسیاری به تحلیل SWOT وارد شده است. این مسئله باعث شده که برخی از صاحبنظران از اتمام دوره مفید تحلیل SWOT سخن بگویند. اما با وجود انتقادهایی كه بر این تحلیل وارد می شود، این رویكرد دارای مزایای بسیاری نیز میباشد. یکی از ایرادات عمده تحلیل SWOT عدم تمرکز کافی بر روی مقوله مزیت رقابتی میباشد. یکی از مطرحترین دیدگاه هایی که تمرکز خود را در تدوین استراتژی های سازمان، بر دستیابی به مزیت رقابتی قرار داده است ، دیدگاه مبتنی بر منابع (RBV) میباشد. این دیدگاه توجه خود را بر استفاده از منابع و توانمندیهای سازمان جهت دستیابی به مزیت رقابتی پایدار معطوف نموده است. در این پژوهش یک مدل تدوین استراتژی با تلفیق تحلیل SWOT و رویکرد مبتنی بر منابع ارائه شده است. در توسعهی این مدل ضمن حفظ مزایای هر دو رویکرد مذکور، به حذف معایب عمده آنها نیز پرداخته شده است. توجه به نقش منابع و مزیتهای رقابتی در تدوین استراتژی های سازمان، در کنار عوامل چهارگانه ضعف، قوت، فرصت و تهدید، یکی از جنبه های جدید و مهم این مدل میباشد . همچنین مدل مذکور کارایی بالایی در طبقه بندی منابع سازمان به لحاظ وضعیت رقابتی آنها دارد که به برنامه ریزی جهت ارتقاء منابع و استفاده بهینه از آنها کمک شایانی می کند. این تحقیق یکی از محدود پژوهشهایی است که در آن مبانی رویکرد مبتنی بر منابع به صورت کاربردی مورد توجه واقع شده است و می تواند به سازمانهای مختلف در تدوین استراتژی کمک نماید. مدل مذکور در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون پیادهسازی شده است که نتایج آن نشانگر کارایی مدل در تدوین استراتژی های سازمانی میباشد.
کلمات کلیدی: تدوین استراتژی، تحلیل SWOT، رویکرد مبتنی بر منابع، مزیت رقابتی
فصل اول: کلیات
1-1 مقدمه
آنچه در دنیای امروز، شركتها و سازمانها را با دنیای چند دهه قبل آنها متمایز میكند، محیط ناپایدار و پیچیده، رقابت فزاینده، تغییرات و تحولات سریع، پیشرفتهای تكنولوژیكی، توسعه روزافزون ارتباطات و مبادلات سریع اطلاعات و … می باشد. سازمانها به منظور موفقیت و بقا در چنین محیطی نیازمند استفاده از اصول نوین برنامه ریزی و مدیریت هستند. یکی از مقولاتی که در چند دهه اخیر توجه بسیاری از سازمانها را به خود معطوف نموده است، بحث برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک است. برنامهریزی استراتژیک به سازمان این امكان را میدهد كه به شیوهای خلاق و نوآور عمل كند و برای شكل دادن به آیندة خود به صورت انفعالی عمل ننماید.
برنامه ریزی استراتژیک از سه فاز تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژیها تشکیل شده است. دیدگاه ها و مدلهای مختلفی در زمینه تدوین استراتژی وجود دارد که هریک دارای معایب و مزیتهایی میباشند. در این پژوهش به دنبال این هستیم که با تلفیق و استفاده توأم از مزایای تحلیل SWOT و رویکرد مبتنی بر منابع (RBV[1]) به الگویی کارا برای تدوین استراتژی های سازمان دست پیدا کنیم.
[1] Resource-Based View
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود اس
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 08:28:00 ب.ظ ]
|