پایان نامه: رابطه بین مدیریت استعداد با یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه بوعلی سینا در سال 92 |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت استعداد با یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه بوعلیسینا انجام شدهاست. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان دانشگاه بوعلیسینا که تعداد آنها 777 نفر (587 نفر مرد و 190 نفر زن) است. با بهره گرفتن از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی، حجم نمونه 260 نفر (190 نفر مرد و 65 نفر زن) مطابق جدول کرجسی و مورگان انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001) و مدیریت استعداد استفاده گردید. روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی و پایایی آنها نیز بر اساس روش آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 94/0 محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی استفاده شدهاست. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان کاربست مدیریت استعداد و میانگین یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا کمتر از حد متوسط (میانگین آماری) میباشد. همچنین بین مدیریت استعداد و یادگیری سازمانی و بین تمامی مولفههای مدیریت استعداد و مولفههای یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که از طریق مولفههای حفظ و نگهداشت استعدادها و توسعه استعدادها میتوان یادگیری سازمانی را پیش بینی کرد. نتایج آزمون t برای گروههای مستقل نشان داد که بین دیدگاه کارکنان زن و مرد در خصوص مدیریت استعداد و همچنین در میزان مدیریت استعداد از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن تفاوت معناداری مشاهده نمی شود ولی در خصوص میزان مدیریت استعداد از دیدگاه کارکنان به لحاظ سنوات خدمت و تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد نظر کارکنان زن و مرد در مورد میزان یادگیری سازمانی مشابه است و در میزان یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن، سنوات خدمت و تحصیلات تفاوت معناداری مشاهده نمی شود. واژه های کلیدی: مدیریت استعداد، یادگیری سازمانی، دانشگاه بوعلیسینا
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهشی
1– 1– مقدمه 3
2– 1– بیان مسئله 4
3- 1- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش… 7
4- 1- اهداف پژوهش… 9
1- 4- 1- هدف کلی. 9
2- 4- 1- اهداف جزئی. 9
5- 1- سولات پژوهش… 9
6- 1- فرضیه های پژوهش… 9
7- 1- تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تحقیق. 10
فصل دوم: کلیات پژوهش
1- 2- مقدمه 19
قسمت اول: مبانی نظری پژوهش… 19
الف: 2- 2- استعداد 19
1- 2- 2- مفهوم استعداد 19
3- 2- مدیریت استعداد 22
1- 3- 2- مقدمه 22
2- 3- 2- تاریخچهی مدیریت استعداد 22
3- 3- 2- تعاریف مدیریت استعداد 23
4- 3- 2- دلایل توجه به مدیریت استعداد 26
5- 3- 2- اهداف مدیریت استعداد 27
6- 3- 2- رابطه مدیریت استعداد و مدیریت منابع انسانی. 27
فهرست مطالب
عنوان صفحه
7- 3- 2- صاحب نظران مدیریت استعداد 29
1- 7- 3- 2- مدل پنج عاملی فیلیپس و راپر (2009) 29
2- 7- 3- 2- مدل کالینگز و ملاهی (2009) 32
3- 7- 3- 2- مدل توسعه- بکارگیری- رابطه دلویت 2007. 33
4- 7- 3- 2- مدل جامع سیستمی مدیریت استعداد (رضائیان و سلطانی، 1388) 33
5- 7- 3- 2- سه روند پژوهشی در مدیریت استعداد 35
ب): 2- 2- یادگیری. 37
1- 4- 2- مقدمه 37
2- 4- 2- تعاریف یادگیری. 37
3- 4- 2- ویژگیهای یادگیری. 38
4- 4- 2- سطوح یادگیری. 39
5- 2- یادگیری سازمانی. 39
1- 5- 2- تاریخچهی یادگیری سازمانی. 39
2- 5- 2- انواع یادگیری در سازمان. 40
3- 5- 2- دستهبندی پژوهشهای یادگیری. 42
4- 5- 2- تعاریف یادگیری سازمانی. 43
5- 5- 2- یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده 44
6- 5- 2- مهارتهای یادگیری سازمانی. 45
7- 5- 2- یادگیری سازمانی از دیدگاه صاحبنظران مختلف.. 46
1- 7- 5- 2- هابر و فرایندهای یادگیری. 46
2- 7- 5- 2- قابلیت یادگیری در سطح سازمان از نظر کارل و کنت (1994) 49
3- 7- 5- 2- قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه ردینگ.. 51
4- 7- 5- 2- قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه یونگ و پاوید. 52
فهرست مطالب
عنوان صفحه
5- 7- 5- 2- دیدگاه پیتر سنگه دربارهی سازمان یادگیرنده 52
6- 7- 5- 2- ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه نیفه 54
قسمت دوم 56
6- 2- بررسی تحقیقات مرتبط با موضوع. 56
1- 6- 2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور 56
2- 6- 2- تحقیقات انجام شده در کشورهای خارجی. 63
فصل سوم: تبیین تحقیق
1- 3- مقدمه 73
2- 3- روش تحقیق. 73
3- 3- جامعه آماری. 74
4- 3- حجم نمونه و روش نمونه گیری . 74
5- 3- روش جمعآوری اطلاعات.. 74
6- 3- روایی و پایایی پرسشنامه ها 76
1- 6- 3- روایی پرسشنامه ها 76
2- 6- 3- پایایی پرسشنامه ها 76
7- 3- روش های تجزیه و تحلیل داده های پژوهش… 77
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل پژوهش
1- 4- مقدمه 81
2- 4- توصیف یافته های تحقیق. 81
3- 4- پیشفرض استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک.. 85
4- 4- تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش… 89
فهرست مطالب
عنوان صفحه
5- 4- تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش… 91
فصل پنجم: استنباط و نتیجه گیری
1- 5- مقدمه 105
2- 5- خلاصهی پژوهش… 105
3- 5- نتیجه گیری. 106
4- 5- پیشنهادها 117
1- 4- 5- پیشنهادهای کاربردی. 117
2- 4- 5- پیشنهادهای اجرایی برای تحقیقات آتی. 118
5- 5- محدودیتهای پژوهش… 119
1- 5- 5- محدودیتهای در اختیار یا کنترل محقق: 119
2- 5- 5- محدودیتهایی که کنترل آنها از عهده پژوهشگر خارج است: 119
منابع فارسی. 123
منابع لاتین. 128
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (1-2): رویکردهای مدیریت استعداد (به نقل از هارتمن،فیشر و چوبر، 2010) 36
جدول (1-3): فراوانی جامعهی آماری به تفکیک جنسیت.. 74
جدول (2-3): حجم نمونه پژوهش یه تفکیک جنسیت.. 74
جدول (3-3): توزیع سوالات پرسشنامهی مدیریت استعداد 75
جدول (4-3): توزیع سوالات پرسشنامهی یادگیری سازمانی. 75
گردآوری داده ها (پرسشنامه ها) 77
جدول 1-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس: 81
82
جدول3-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ مدرک تحصیلی: 83
جدول4-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه کارکنان به لحاظ سابقه خدمت: 84
جدول5-4- نتیجه آزمون کالموگروف – اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده ها 86
جدول6-4- بررسی میزان کاربست مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلیسینا با بهره گرفتن از آزمونt یکطرفه 89
جدول7-4- بررسی میزان یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با بهره گرفتن از آزمونt یکطرفه 90
جدول 8-4- بررسی رابطه مدیریت استعداد و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون: 91
جدول 9-4- بررسی رابطه مؤلفه نظام جذب استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون: 92
جدول 10-4- بررسی رابطه مؤلفه انتخاب استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون: 92
جدول 12-4- بررسی رابطه مؤلفه نظام حفظ استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون: 93
جدول 13-4- بررسی رابطه مؤلفه نظام بکارگیری استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون: 94
جدول 14-4- نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره تاثیر مؤلفه های مدیریت استعداد بر یادگیری سازمانی دانشگاه بوعلیسینا 95
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 15-4- ضرایب همبستگی بین مؤلفه های مدیریت استعداد و مؤلفه های یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا 96
جدول16-4- مقایسه میانگین وضعیت مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلی سینا از دیدگاه کارکنان زن و مرد: 97
جدول17-4- مقایسه میزان مدیریت استعداد از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن، سنوات خدمت و میزان تحصیلات با بهره گرفتن از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه: 98
جدول18-4- مقایسه میزان مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلیسینا از دیدگاه کارکنان به لحاظ سابقه خدمت آنها با بهره گرفتن از آزمون توکی: 99
99
جدول20-4- مقایسه میانگین وضعیت یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی سینا از دیدگاه کارکنان زن و مرد: 100
جدول21-4- مقایسه میزان یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن، سنوات خدمت و میزان تحصیلات با بهره گرفتن از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه: 101
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل (1-1): مدل نظری تحقیق.. 7
شکل (1-2): مدل پنج عاملی فیلیپس و راپر (2009) 31
شکل (2-2): مدل نظری کالینگز و ملاهی (2009) 32
شکل (3-2): مدل توسعه، بکارگیریرابطه دلیت) 2007( 34
شکل (4-2): مدل نظری مدیریت استعداد در صنعت نفت، رضائیان و سلطانی (1388) 34
شکل (5-2): مدل یادگیری سازمانی هابر (1991) 49
شکل (6-2): مدل یادگیری سطح سازمانی کارل و کنت (1994) 51
شکل (7-2): قابلیت یادگیری سازمانی جهت تولید ایده، یانگ و پاوید. 52
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار1-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس… 82
نمودار2-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سن.. 83
نمودار3-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب مدرک تحصیلی.. 84
نمودار4-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سابقه خدمت… 85
1– 1– مقدمه
امروزه در هر جامعهای سازمانها کارکردهای مهمی را انجام می دهند و نقشی حیاتی در زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ادارهی امور جامعه بازی می کنند. از این رو جامعه امروزی برای کارایی سازمانها ارزش و اهمیت فراوانی قائل است. بدون سازمان های کارآمد و پویا جامعه امروزی نمی تواند به هدفهای خود دست یابد و نیازهای گوناگون خود را برآورده سازد (صبوری، 1388: 7). سازمانها امروزه دچار تغییرات شگرفی شده اند، رشد سازمانی و تبدیل سازمان از شکل بسته به موجودیتی زنده و تغییر الگوهای ثابت و از پیش تعیین شدهی سازمان به الگوهای سازگار شونده و منعطف، نمونههایی از تغییراتی میباشند که در سازمانها به وجود آمده است (هونگ، کو[1]، 1999 بنقل از قربانیزاده، 1387). در این میان سازمان های آموزشی به علت گستردگی، منحصر به فرد بودن و اهمیت در رشد و توسعه از اهمیت فوقالعادهای برخوردارند (رابینز[2]، 1374). سازمان های آموزشی در محیطی پویا، پیچیده، پر ابهام و سنت گریز قرار دارند و دائما از محیط اطراف خود اثر میپذیرند و تغییر را به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر پذیرفتهاند. با درک این مهم که تغییر جزء جدا نشدنی و ذاتی دانشگاههای هزارهی سوم شدهاست، قدرت سازگاری و انطباق با تحولات اخیر در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و آموزشی افزایش مییابد. از این رو داشتن نیروی انسانی توانا و کارآمد که بنیاد ثروت ملی و دارایی های حیاتی سازمان به حساب میآیند، منافع بسیار زیادی برای دانشگاهها به دنبال خواهد داشت(سلطانزاده، قلاوندی و فتاحی، 1391). گرچه تحقق اهداف سازمان در گرو همکاری و تعامل همهی اجزای سازمان است، نقش و جایگاه منابع انسانی ویژه و منحصر به فرد است (قهرمانی، 1388: 10). هدف پرورش منابع انسانی کسب حداکثر منابع، تقویت و بهبود بهرهوری و استفادهی حداکثر از پتانسیلهای کارکنان برای تحقق اهداف سازمانی است (گاراوان[3]، 2004) که این اهداف تحت پوشش استراتژی تحت عنوان استراتژی مدیریت استعداد[4] تحقق مییابد. بنابراین لازم است که سازمانها برای حفظ بقا همگام با تغییرات متحول گردند و استعداد کارکنان خود را همراستا با تغییرات در جهت دستیابی به اهداف سازمان هدایت نمایند (عسگری باجگرانی، شائبی و علامه: 1390). به علاوه، در یک سازمان برای توسعه هر امری نیازمند استفاده از استعدادهای بالقوه کارکنان به عنوان سرمایه های فکری سازمانی هستیم. در این راستا یکی از موثرترین عوامل، یادگیری سازمانی[5]، به عنوان راهکاری برای زدودن فقر اطلاعاتی میباشد (سبحانینژاد، 1384 بنقل از علم بیگی، محمدی و مقیمی، 1391). یادگیری همواره وسیلهای مطمئن برای بهبود عملکرد و حل مشکلات سازمانی است و فقدان آن معضلات متعددی را در سازمان ایجاد می کند. به همین دلیل به منظور تربیت و تجهیز نیروی انسانی سازمانها و بهسازی و بهره گیری موثرتر از این نیروها، یادگیری همواره به عنوان تاثیرگذارترین عامل مدنظر است(چوپانی، 1391).
[1]. Hong, kuo
[2] . Robbins
[3] . Garavan
[4] . Talent management Strategy
[5] . Organization learning
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 10:59:00 ب.ظ ]
|