پایان نامه: نقد ساختارگرایانۀ فیلمنامه های علی حاتمی |
فصل اول: کلیات
زندگینامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….5
ساختارگرایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………15
روایتشناسی ساختارگرا………………………………………………………………………………………………………………………….18
شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………………………………….23
پیرنگ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………26
درونمایه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………29
دیدگاه یا زاویۀ دید………………………………………………………………………………………………………………………………….30
صحنه و صحنهپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………… 32
گفتگو……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….34
لحن………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….35
فضا و رنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….36
سبک………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..37
تفاوت فیلمنامه و داستان………………………………………………………………………………………………………………………..39
فصل دوم
سوتهدلان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………42
خلاصۀ داستان…………………………………………………………………………………………………………………………………………43
تحلیل ساختاری روایت……………………………………………………………………………………………………………………………44
پیرنگ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………49
شخصیتپردازی……………………………………………………………………………………………………………………………………….53
درونمایه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………76
زاویۀ دید………………………………………………………………………………………………………………………………………………….76
موضوع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..77
صحنه و صحنهپردازی……………………………………………………………………………………………………………………………..79
لحن………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….82
گفتگو……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….85
فضا و رنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….88
سبک………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..92
فصل سوم
حاجی واشنگتن……………………………………………………………………………………………………………………………………….97
خلاصۀ داستان…………………………………………………………………………………………………………………………………………98
تحلیل ساختاری روایتِ فیلمنامۀ حاجی واشنگتن…………………………………………………………………………………99
پیرنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………102
شخصیتپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………….109
درونمایه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………124
زاویه دید……………………………………………………………………………………………………………………………………………….124
موضوع………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………..125
صحنهپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………………126
لحن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….131
فضا و رنگ…………………………………………………………………………………………………………………………………………….133
سبک……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..136
فصل چهارم
مادر……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….147
خلاصۀ داستان………………………………………………………………………………………………………………………………………148
تحلیل ساختاری روایت…………………………………………………………………………………………………………………………149
پیرنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………153
شخصیتپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………….156
درونمایه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………187
زاویه دید……………………………………………………………………………………………………………………………………………….187
موضوع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..187
صحنهپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………………188
لحن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….190
فضا و رنگ…………………………………………………………………………………………………………………………………………….193
سبک……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..198
فصل پنجم
دلشدگان……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 203
خلاصۀ داستان………………………………………………………………………………………………………………………………………204
تحلیل ساختاری روایت…………………………………………………………………………………………………………………………205
پیرنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………208
شخصیتپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………….210
درونمایه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………235
موضوع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..235
زاویۀ دید……………………………………………………………………………………………………………………………………………….235
صحنهپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………………………236
لحن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….238
فضا و رنگ…………………………………………………………………………………………………………………………………………….239
سبک……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..243
سرانجام……………………………………………………………………………………………………………………………………………….24
«چکیده»
ساختارگرایی یکی از رویکردهای جدید نقد ادبی است که بر اساس نظریه های زبان شناسی به وجود آمده است. ساختار به معنی نظام است و در هر نظام، همۀ اجزای تشکیل دهندۀ آن با هم ارتباط دارند و هرچه هماهنگی میان این اجزای سازنده بیشتر باشد، یکپارچگی آن نظام نیز ببیشتر می شود. یک متن ادبی مانند هر نظام دیگری از اجزایی تشکیل شده است و پیوندی یکپارچه از همۀ عناصر ادبی و هنری ای است که نویسنده یا شاعر با بکارگیری شگردهای ادبی خاص، به صورت یک کلّیت منسجم ارائه می دهد. کار پژوهشگر ساختارگرا، کشف رابطه های منطقی و منسجم میان اجزای یک متن و ارتباط این اجزا با کلّیت اثر است.
«علی حاتمی» فیلمنامه نویسی است که همواره در آثارش به انسان و هویت ملی میهنش توجه داشته و کوشیده است تا آن معیارها را از طریق گزینش خاص جنبه های مختلف عناصر داستان-پردازی، همچون «درونمایه»، «موضوع»، «شخصیت پردازی» و «زبان» به نمایش بگذارد.
پژوهش حاضر، تحلیل ساختاری چهار فیلمنامۀ علی حاتمی با نام های «سوته دلان»، «حاجی واشنگتن»، «مادر» و «دلشدگان» است که به ترتیبِ سال ساخت و نمایش، در فصل های جداگانه گنجانده شده اند. در این پژوهش ابتدا به «تحلیل ساختاری روایت» پرداخته ایم و سپس، هریک از عناصر داستانی فیلمنامه های موردنظر را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت ارتباط میان این عناصر را در ارتباط با کلیت آثار بررسی کرده ایم. نتایج پژوهش حاکی از ارتباط همۀ اجزای موجود در متن، اعم از زبانی، بلاغی و محتوایی است که بر روی هم نشان دهندۀ انسجام کلی فیلمنامه های مورد بررسی در این پژوهش هستند
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 12:09:00 ق.ظ ]
|