پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی : بررسی دیدگاههای فقهی علامه جعفری |
چكیده 1
مقدمه 2
فصل اول :کلیات
1- كلیات 5
1-1- بیان مسأله 5
1-1-1)سوال اصلی 7
1-1-2) فرضیه های تحقیق 7
1-1-3) اهداف تحقیق 7
1-2) ضرورت و اهمّیت تحقیق 7
1-1-4)پیشینه ی تحقیق 8
1-1-5) اهداف کاربردی 15
1-1-6) روش تحقیق 15
1-1-7) ابزار گردآوری داده ها 15
1-1-8) سازماندهی تحقیق 15
فصل دوم: شناخت زندگی و شخصیّت استاد علاّمهی جعفری
2-1) زندگی نامه ی علاّمهی جعفری 17
2-2) اخلاقیّات علاّمهی جعفری 22
2-3) مهم ترین ویژگی های شخصیّتی علاّمهی جعفری 25
2-3-1) صفای روحی 25
2-3-2)اهتمام بر تبلیغات دینی 25
2-3-3) سخاوت علمی 26
2-3-4) عامل موفقیت 26
2-3-5) حق مداری و حقیقت جویی 27
2-3-6) تواضع و تقوای علمی 28
2-3-7) اخلاص در عمل 29
2-3-8) توجّه به مقتضیات زمان 30
2-4) شیوه و سبک زندگی علاّمهی جعفری 30
2-5)تلاش های علمی علاّمهی جعفری 32
2-6) رابطهی علاّمهی جعفری با شخصیّت ها 35
2-7) جمع بندی 37
فصل سوم: بررسی آراء و اندیشه های علاّمهی جعفری
3-1) دیدگاههای فلسفی علاّمهی جعفری 40
3-2) فلسفه سیاسی از دیدگاه علاّمهی جعفری 46
3-3)دیدگاههای عرفانی علاّمهی جعفری 53
3-4) دیدگاه تربیتی علاّمهی جعفری 57
3-5)زیبا شناسی و هنر از دیدگاه علاّمهی جعفری 62
3-6)جمع بندی 66
فصل چهارم: بررسی دیدگاههای فقهی علاّمهی جعفری
4-1)علاّمهی جعفری استاد فقه 69
4-2)تعریف فقه و اهداف آن 71
4-3)اهمّیت فقه در زمان پیامبر 73
4-4)فقه در اهل سنّت 78
4-5)فقه در مذهب شیعه 82
4-6)فقه از دیدگاه علاّمهی جعفری 84
4-7) دیدگاه علاّمه در ارتباط با احکام فقهی 87
4-8) دیدگاههای فقهی علاّمهی جعفری دربارهی حقوق حیوانات 89
4-9) دیدگاه فقاهتی علاّمه در ارتباط با حقوق بشر 95
4-10) ایرادات علاّمهی جعفری به اعلامیه ی حقوق بشر 99
4-10-1) عدم صراحت حقوق بشر جهانی در ممنوعیت ها 99
4-10-2) ادامهی حیات انسان 99
4-10-3) عامل حقیقی اجرای حقوق بشر سلطه های سیاسی غالب اند. 100
4-10-4) حقّ حیات جنین 100
4-10-5) زندگی با کرامت یا رفاه 100
4-10-6) حقوق در جنگ 101
4-10-7) هوا و محیط سالم 101
4-10-8) حقوق خانواده 102
4-10-9) حفظ کرامت انسان پس از مرگ 102
4-10-10) کودکان نامشروع 102
4-10-11) حقّ آزادی 103
4-10-12) مساوات انسانها 103
4-11) تعامل فقه و عرفان از دیدگاه علاّمهی جعفری 105
4-12) دیدگاه فقهی علاّمه در ارتباط با ژنوم انسانی 107
4-13) جمع بندی 113
نتیجه گیری 115
فهرست منابع 118
ABSTRACT: 69
چكیده
پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی انجام شده و هدف آن بررسی دید گاه های فقهی علاّمهی جعفری است. سؤال اصلی این است که دیدگاههای فقهی علاّمهی جعفری بر چه مبنایی قرار دارد؟ در پاسخ چنین سؤالی باید گفت: استاد اگر چه در میان دانشجویان و حوزویان چهره ای فلسفی و احیاناً ادبی و عرفانی داشت، مع الوصف یک مجتهد جامع الشرایط بود و از بیست و سه سالگی به فتوای خود عمل میکرد. خفض و تواضع علمی و فقهی ایشان در حدّی بود که اکثر مردم اساساً ازتفحّص فقهی ایشان بی اطّلاع بودند. حال آن که علاّمهی جعفری در حوزهی معارف فقهی و حقوق اسلامی نیز همانند سایر عرصه ها باریک بینیها، ژرف اندیشیها و اندیشه های بدیع داشت که اندکی از آن به جامعه عرضه شد. علاّمه مبنای احکام فقهی را آیات و روایات اسلامی میدانست و به تخصّصی و کاربردی شدن فقه تأکید زیادی داشت.
واژهی های كلیدی: علاّمهی جعفری ، دیدگاه، فقه، تفحّص، عرفان
مقدمه
تاریخ بستر «ظهور و افول» و «طلوع و غروب» پدیده های مختلفی است، لیکن در این میان پدیده هایی در حوزهی حیات انسانی رخ میدهد که نمیتوان و نمیبایست به آسانی از کنار آن گذشت و آن را به تاریخ سپرد.
از میان انبوه پدیده هایی که در ساحت انسانی به وقوع میپیوندد، ظهور شخصیّت های ویژه و خاص، از جمله وقایعی هستند که بایستی در کنار آن ها سکنی گزید، بدان خیره شد و عمق و بطن آن ها را دریافت. یکی از شخصیّت های اسلامی که در ایران معاصر به تکاپوی چندین ساله در فضای فرهنگی همت گماشته و آثار و ثمرات متعدّدی را به ارمغان آورده است، استاد علاّمه محمدتقی جعفری میباشد.
شخصیّت، زندگی، احوال و آثار، منش و بینش و اندیشه و عمل علاّمه نکته هایی را فرا راه طالب فهم و تأمل قرار میدهد که میتواند دستگیر راهرو و راه دانش و بینش و ارزش باشد.
علاّمهی جعفری از جمله شخصیّت هایی هستند که جهت فهم عصر خود و اقتضائات آن، در تلاش بودند، تا بنیادها، مبادی، لوازم و پیامدهای تفکّر و عمل جهان معاصر را دریابند، بر روح عصر خود اشراف داشته باشند. از اینکه ایشان غیر از مطالعهی صدها و هزاران کتاب فلسفی و عرفانی، به مطالعهی تحقیق در بیش از چهار هزار جلد کتاب فلسفه و عرفان و رمان و فقه وغیره همّت گماشتهاند، مؤیّد تلاش ایشان در جهت زمان شناسی و فهم عصر خویشتن بوده است.
روش و منش، بینش و دانش و فضایل والایی که این دانشمند در خود جمع کرده، جزء نوادر و نوابغ نمیتوان جایی یافت، استعداد عالی، درک فوق العاده، فکر نقّاد، حافظهی قوی، روح پر نشاط، استقلال در اندیشه، اعتماد به نفس، حقیقت جویی، روبرویی شجاعانه با آراء گوناگون، اعراض از تقلید و اعتدال در انتخاب رأی از جمله خصوصیاتی است که در وی بارز و نمایان است. هستی شناسی، معرفت پژوهی، شناخت فلسفه دین، مطالعه و تحقیق در فلسفه حیات، تعلیم و تربیت، کاوش های کلامی و اعتقادی مانند مکاتب فلسفی ـ اجتماعی غرب، بررسی مبانی فقهی و حقوقی، بررسی مباحث فیزیک نظری و مبانی معرفت شناختی ریاضیات، توجّه به علوم طبیعی، تمدّن شناسی، مطالعه در فلسفه تاریخ، شناخت مضامین و مفاهیم عرفانی و پاره ای ازعلوم دیگر در عرصه گاه، براق اندیشه این متفکّر متعهّد و جولانگاه زورق فکری اوست ودر بسیاری از این حوزه ها و عرصه ها سعی بر ارایهی آرای مستقل و نظریه های منحصر به فرد داشته است.
علاّمهی جعفری برای روشن ساختن مسأله ای با آن چنان جامعیتی برخورد می نمود که دربارهی آن موضوع ده ها مبحث با ارزش دیگر مطرح میکرد. با وجود آن که وی به طور وسیع و گسترده و به شیوهای دقیق و عمیق مسایل فلسفی و کلامی را مورد بحث و بررسی قرار میداد و در این مقوله به مسایل و مطالب تازه ای دست مییافت و متوجّه زوایایی خاصّ میگردید که دیگران از آن غفلت داشتهاند و در واقع میتوان او را صاحب نظر در حکمت نظری دانست امّا از پژوهش در مباحث فقهی غافل نبود. با توجّه به اینکه پژوهش های متعدّدی در زمینهی دیدگاههای فلسفی و کلامی، هستی شناسی استاد انجام گرفته امّا به دیدگاههای فقهی ایشان کم تر پرداخته شده، از اینرو پژوهش موردنظر سعی دارد علاوه بر بررسی زندگینامه و شخصیّت و آثار این استاد بزرگوار به بررسی دیدگاههای فقهی ایشان بپردازد.
1-1- بیان مسأله
آیت الله محمّدتقی جعفری یکی از دانشمندان صاحب نظر در فلسفه، عرفان، تحلیل جهان بینیها، انسان شناسی، مولوی شناسی و تفسیر نهج البلاغه است و احاطه ی ایشان بر مسایل فقهی وحقوقی اسلام تا حدودی ناشناخته مانده است. از دلایل این امر، رسالت فرهنگی ایشان در عرصهی اجتماع و دانشگاه پس از پایان تحصیلات در حوزهی علمیّه ی نجف اشرف در چهار دهه پیش بوده است. بنا به ضرورت زمان، علاّمه به رفع نیازهای فرهنگی دانشگاهیان و جامعهی علمی کشوردر زمینهی معارف اسلامی و جهان بینیها اهتمام ورزید. حال آن که علاّمهی جعفری در حوزهی معارف فقهی و حقوقی اسلام نیز همانند سایر عرصه ها باریک بینیها، ژرف اندیشیها و اندیشه های بدیع داشت که اندکی از آن به جامعه عرضه شد (فاطمی، 1379 ، ص205). با توجّه به آثار زیادی که از علاّمه برجای مانده و ضرورت توجّه به علم فقه، جایز است ابتدا اشارهای به فقه و هدف و اهمّیت آن داشته باشیم: فقه در لغت به معنای فهم است، و علم فقه، علمی است که در مورد احکام و تکالیف شرعی عملی مردم گفت وگو میکند. به عبارت دیگر فقه عبارت است از: علم به احکام شرعی فرعی از روی دلیلهای تفصیلی آن ها (شهید ثانی، 1376 ، ص10) بنابراین، فقه، مطلق دانستن احکام نیست، بلکه دانستن استدلالی احکام است؛ یعنی دانستن از روی ادلّه و وسایط در اثبات آن ها نه وسایط در ثبوت (گرجی، 1375 ، ص7). از آن جا که هدف از قانونگذاری خداوند متّعال، سامّان بخشیدن به زندگی مادّی و معنوی انسانها میباشد، فقیه تلاش میکند مدلول و معنای واقعی خطابات را که کاشف و حاکی از احکام الهی هستند، به درستی دریابد و بتواند در مقام عمل، عینیت بخش دریافت و ارایهی احکامیگردد که آن احکام دایرمدار مصالح و مفاسد واقعی و نفس الامری هستند. فقیه با بهره جستن از ملکه ی اجتهاد، به دنبال آن است که حکم فعل مکلّف را از ادلّهی تفصیلی استنباط کند؛ تا پاسخگوی همهی نیازمندیهای تکلیفی انسان در زمینههای زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دنیا و زمینه ساز سعادت او در آخرت باشد. تامین عدالت اجتماعی که فلسفه بعثت انبیاء الهی و ارسال کتب آسمانی است و پیوند دادن آن با اصلاح، تربیت و تزکیّهی فرد و اجتماع، هدف فقه است که فقیه عمر خویش را در پی تحقق آن میگذارد. (فیض ، 1389 ، ص18) و البته در این راه مصلحت های اجتماعی و فردی همواره مدنظر فقیهان بوده و به قول امام محمّد غزالی مصالح پنج گانه:
مصلحت دین، مصلحت نفس، مصلحت عقل، مصلحت ناموس، مصلحت مال در سراسر فقه نمود و بروز داشته و همهی احکام و مقرّرات فقه، ضامن حفظ و بقای این مصلحت هاست ( به نقل ازشهید ثانی ، پیشین، ص28).
این نکته به روشنی قابل درک است که علم فقه پس از معرفت خدای تعالی شریف ترین و برترین علوم است؛ زیرا رابطهی علم فقه نسبت به اعمال و رفتار مردم، از هر علم دیگری بیشتر و نیرومندتر است. چه، بوسیله علم فقه است که اوامر و نواهی خدای تعالی شناخته و امتثال میشوند. و نیز آن چه به وسیلهی فقه دانسته میشود یعنی احکام و قوانین الهی، پس از معرفت خداوند برترین معلومات است. و در عین حال این فقه است که امور زندگی مردم را سامان بخشیده و مایهی کمال و پیشرفت نوع انسان میگردد. برای اهل تحقیق روشن است که فقهاء با تحمّل زحمات طاقت فرسای خویش در طول تاریخ توانستند این میراث گران بها را به سلامت به دست ما برسانند (خوئینی ، 1390 ، ص10) با توجّه به اهمّیت فقه قابل ذکر است که از استاد جعفری دو اثر فقهی در نجف اشرف به نام های الامر بین الامرین و الرضاع که تقریرات درس دو تن از مراجع برجسته ی نجف اشرف است و کتاب منابع فقه رادر سال 1349 ش، ارائه کرده که جلد نخست از رسایل فقهی دربردارندهی یازده رسالهی فقهی است که شش رسالهی اوّل از کتاب منابع فقه گرفته شده و با اندکی اصلاحات، مجدّدا چاپ شده است. (فاطمی ، 1377 ، ص205). مهم ترین مباحث یاد شده ی استاد شامل: طهارت اهل کتاب ، ذبایح اهل کتاب، عدم انحصار زکات در موارد نهگانه ، قاعدهی لاضرر و لاضرار ، حلیت و حرمت گوشت انواع حیوانات ، حقوق حیوانات در فقه اسلامی ، کیفر سرقت در اسلام، مقایسهی حقوق بشر از دیدگاه غرب و فقه و حقوق اسلامی ، بحثی درباره امر به معروف و نهی از منکر ، حرمت سقط جنین ، مسؤولیت مدنی ناشی از جرم کودکان بزهکار در فقه و حقوق اسلامی. از آن جایی که اندیشهی فقهی استاد نسبت به سایر دیدگاهایشان کم تر مورد توجّه قرار گرفته این پژوهش سعی دارد به بررسی دیدگاههای فقهی ایشان بپردازد.
1-1-1) سوال اصلی
دیدگاههای فقهی علاّمهی جعفری بر چه مبنایی قرار دارد؟
1-1-2) فرضیه های تحقیق
1) علاّمهی جعفری دارای اندیشهی فقهی است.
2) علاّمهی جعفری از قواعد فقهی ( به صورت کاربردی ) در موضوعات سوال و موارد مستحدثه استفاده میکرد.
3)علاّمهی جعفری با روش فقها مبنی بر بررسی آراء علمای گذشته در درس خارج فقه، میانه ای نداشت.
1-1-3) اهداف تحقیق
1) بررسی دیدگاههای فقهی علاّمهی جعفری
2) بررسی قواعد فقهی مورد توجّه علاّمهی جعفری
3) بررسی تفاوت دیدگاههای فقهی علاّمهی جعفری با سایر فقها
1-2) ضرورت و اهمّیت تحقیق
فقه، امروز علاوه بر چالش با طیف شش ضلعی فقه ستیزان (ملحدان دین ستیز، عرف گرایان شریعت گریز، اباحی طلبان بیمبالات، سیاسیون لیبرال، متنسّكان اقلیگرا، صوفی مآبان مسلكی) با دو آفت و عارضهی افراطی و تفریطی اساسی مواجه است.
1) ظهور بی مبالاتی علمی و رواج اظهارات و افتائات فارغ از دغدغه ی منطق و مبنا
2)فقر جرأت علمی و سیطره ی نوعی انعطال و انسداد پنهان بر فن و فعل اجتهاد
جایگزینی اصطیاد مشرب مدار به جای اجتهاد منطق محور، تلاش برای بومیسازی و شرع اندود كردن نظرات و نظامّات وارداتی غربی، اصرار بر اصالـت الحذف و اقلی گرایی در قلمرو شریعت، سیاستزدگی و افتائات حزبی، اصالـت التّجدّد، روشنفكرزدگی، شاذگرایی، اصرار بر تكثّر و تكثیر آراء، بدعت گذاری به جای بدیعپردازی، رواج فقه ژرنالیستی، مظاهر عارضهی نخست است. انعطال اجتهاد و نوآوری در حوزهی فقه علمی (عقاید) و در بخش عمده فقه عملی (احكام اجتماعی سیاسی، و، اخلاق و تربیت) بسندگی به تفقه در فقه فردی و پرهیز از اجتهاد در «اجتهاد» همچنین محدود انگاشتن (دست كم محدود كردن) كاربرد قرآن، سنّت فعلی، فطرت و عقل و عدم اعتنای درخور به نقش اصل عدالت مداری تكوین و تشریع، نیز غفلت از خصلت جامعنگری، جامعهگرایی و دولت پردازی اسلام و نكات بسیار دیگر در استنباط، نشانههای عارضه «انسداد اجتهاد» است. فقه در كنار اخلاق، «نظام نامه ی چگونه زیستن» مؤمنان را شكل میدهد؛ در عهد ما فقه اسلامی، به خاطر حضور كارساز خود در صحنهی تدبیر حیات جمعی مسلمانان بهویژه مردم ایران از منزلت و موقعیت ویژهای برخوردار گشتهاست، و این امر، اینك از سویی فقه و علوم فقهی را در معرض چالشها و چند و چونهای بسیار نهاده و گروهها یا كسانی را، هرچند به دواعی متفاوت، به تنقید و تنقیص فقه و حقوق اسلامی واداشته است، و از دیگرسو(و طبعاً) مسئولیت فقیهان و حقوقپژوهان را در ژرفایش، گسترش و بازپیراست علوم فقهی و نظام حقوقی اسلام صدچندان ساخته است. از طرفی دیدگاههای حکیمانهی علاّمهی جعفری در زمینه فقه میتواند بنا به ضرورت توجّه به فقه به عنوان یکی از ضروریّات تربیت دینی مثمر ثمر باشد. از اینرو این پژوهش سعی دارد به بررسی فقه از دیدگاه علاّمهی جعفری بپردازد و دیدگاههای فقهی وفلسفی وعرفانی ایشان را مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار دهد.
1-1-4)پیشینه ی تحقیق
در زمینهی فقه تاکنون تحقیق جامعی صورت نگرفته و اگر بحثی مطرح شده بیشتر به صورت بیان دیدگاهها بوده یا به صورت گزارش امّا از دیدگاههای فلسفی، علمی، انسان شناسی ودیگر مباحث پژو هش ها انجام شده که برخی ازآن ها عبارتند از:
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 11:19:00 ق.ظ ]
|