پایان نامه: بررسی مسأله ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه |
فصل اول: کلیات… 3
1-1-مفاهیم پایه. 4
1-1-1-آفرینش،خلق.. 4
1-1-1-1-دراصطلاح حکمت… 5
1-1-1-2-کاربرد درنهج البلاغه. 6
1-1-2-مفاهیم قریب المضمون.. 6
1-1-2-1-إبداع. 6
1-1-2-1-1-دراصطلاح حکمت… 7
1-1-2-1-2-کاربرد درنهج البلاغه. 8
1-1-2-2-إنشاء 9
1-1-2-2-1-دراصطلاح حکمت… 9
1-1-2-2-2-کاربرد درنهج البلاغه. 10
1-1-2-3-ایجاد. 11
1-1-2-3-1-دراصطلاح حکمت… 11
1-1- 2-3-2-کاربرد درنهج البلاغه. 11
1-1-2-4-إخْتِراع. 12
1-1-2-4-1-دراصطلاح حکمت… 12
1-1-2-4-2-کاربرد درنهج البلاغه. 12
1-1-2-5-تکوین.. 12
1-1-2-5-1-دراصطلاح حکمت… 13
1-1-2-5-2-کاربرد درنهج البلاغه. 14
1-1-2-6-فیض…. 14
1-1-2-6-1-دراصطلاح حکمت… 14
1-1- 2-6-2-کاربرد درنهج البلاغه. 15
1-1-2-7-صنع.. 15
1-1-2-7-1-در اصطلاح حکمت… 15
1-1-2-7-2-کاربرد درنهج البلاغه. 16
1-1-3-مفاهیم مرتبط… 16
1-1-3-1-حدوث… 16
1-1-3-1-1-دراصطلاح حکمت… 18
1-1-3-1-2-کاربرد درنهج البلاغه. 19
1-1- 3-2-قدم. 20
1-1-3-2-1-دراصطلاح حکمت… 20
1-1-3-2-2-کاربرد درنهج البلاغه. 21
1-1-3-3-تجلّی.. 21
1-1-3-3-1-دراصطلاح حکمت… 22
1-1-3-3-2-کاربرد درنهج البلاغه. 23
1-1-3-4-تطوّر 23
1-1-3-4-1-دراصطلاح حکمت… 24
1-1-3-4-2-کاربرد درنهج البلاغه. 25
1-1-3-5-حلول.. 26
1-1-3-5-1-دراصطلاح حکمت… 26
1-1-3-5-2-کاربرد درنهج البلاغه. 26
1-2-مبانی کلی وچارچوبهای نظری مسألهی آفرینش درحکمت سینوی.. 27
1-2-1-مبانی هستی شناسی.. 27
1-2-1-1-مسائل مربوط به وجود. 28
1-2-1-2-اطلاق وجود براشیاء 28
1-2-1-3-تمایزوجود وماهیت… 29
1-2-1-4-نسبت بین وجودوماهیت… 30
1-2-1-5-حقیقت واصالت وجود. 32
1-2-1-6-تقسیم موجودات به واجب وممکن.. 33
1-2-2-مبانی دین شناسی.. 34
1-2-2-1-جایگاه وحی ونبوت درمسأله آفرینش درحکمت سینوی.. 34
1-2-2-1-1-عقل فعال منبع علوم وحیانی.. 36
1-2-2-1-2-برخورداری نبی ازعقل قدسی.. 37
1-2-2-1-3-چگونگی اتصال نفس باعقل فعال.. 38
1-2-2-2-جایگاه امامت وعصمت درنزدبوعلی سینا 39
1-3-سیری گذرا براحوال وآثارشیخ الرئیس…. 43
1-3-1-جایگاه اندیشه ورزی پیرامون مسأله آفرینش دراحوال او 43
1-3-2-منبعشناسی جایگاه خلقت درآثارابن سینا 46
1-4-کلیاتی پیرامون نهج البلاغه وگردآورنده آن.. 47
1-4-1-سخنی پیرامون نهج البلاغه. 47
1-4-1-1-ویژگیهای نهج البلاغه. 47
1-4-1-1-1-کلام فوق بشری.. 47
1-4-1-1-2-برجستگی ادبی.. 47
1-4-1-2-وصف خلقت درنهج البلاغه. 48
1-4-1-2-1-آفرینش جهان پرتویی از علم وقدرت حق.. 48
1-4-1-2-2-كیفیت آفرینش جهان و نظام هستی.. 49
1-4-2-سیدشریف رضی8.. 50
1-4-2-1-مختصری از زندگی شریفش…. 50
1-4-2-2-جایگاه حکمت واندیشه های فلسفی-کلامی درآثاروتألیفات سیدرضی8.. 51
نتیجه فصل.. 53
فصل دوم: ماهیت آفرینش 54
2-1-نظریه های مختلف درباب آفرینش…. 55
2-1-1-دیدگاه متکلمین وعلت مخالفت مشائین با آن.. 56
2-1-1-1-اشکالات وارد بردیدگاه متکلمین.. 57
2-1-2-حلول وهمه خدایی.. 58
2-1-3-نظریهی تطوّرو تکامل.. 58
2-1-4-تجلّی.. 58
2-1-5-فیض…. 58
2-2-ماهیت آفرینش از نگاه نهج البلاغه. 59
2-2-1-علم الهی و چگونگی ایجاد موجودات… 60
2-3-ماهیت آفرینش ازنگاه ابن سینا 61
2-3-1-منشأ پیدایش نظریهی فیض…. 61
2-3-2-تفسیرنظریهی فیض…. 63
2-3-2-1-کیفیت صدور کثرت از وحدت… 65
2-4-نقد دیدگاه ابن سینا در باب آفرینش بر اساس نهج البلاغه. 67
2-5- مقایسه نظریهی فیض و تجلّی.. 67
2-5-1-کیفیت تجلی و تشأن.. 69
2-6-تطابق دیدگاه صدرا با دیدگاه امام J… 70
نتیجه فصل.. 71
فصل سوم: علل آفرینش….. 72
3-1-اصل علیت در تفکر علوی.. 76
3-2-اقسام علت… 78
3-2-1-علل وجود. 80
3-2-1-1-علت فاعلی.. 80
3-2-1-1-1-علت فاعلی طبیعی.. 81
3-2-1-1-2-علت فاعلی الهی.. 81
3-2-1-1-3-اقسام فاعل.. 82
3-2-1-1-3-1-فاعل بالعنایه. 83
3-2-1-1-3-1-1-تفسیرعنایت الهی.. 83
3-2-1-1-3-2-فاعل بالتجلّی.. 85
3-2-1-2-علت غایی.. 86
3-2-1-2-1-علت غایی در طبیعت… 86
3-2-1-2-1-1-نظریهی ارسطو دربارهی علت غایى.. 86
3-2-1-2-2-علت غایی خداوند ازخلقت… 88
3-2-1-2-2-1-غایتمندی با توجه به غایت فاعل.. 89
3-2-1-2-3-1-1-غنای پروردگار 89
3-2-1-2-2-1-2-غرض از خلقت، علم و عشق ذاتی خدا به خیر و کمال.. 91
3-2-1-2-2-2-غایتمندی با توجه به غایت فعل.. 92
3-2-1-2-2-2-1-خداوند غایت الغایات است… 93
3-2-1-2-2-2-2-وصف غایت الغایات درکلام امیرالمؤمنین G.. 96
3-2-1-2-2-2-3-خدای حکیم و غایتمندی در نهج البلاغه. 97
3-2-1-3-رابطه علت غایی با علت فاعلی.. 98
3-2-2-علل ماهیت… 99
3-2-2-1-1-ملاک نیاز معلول به علت… 100
3-2-2-1-2-نظریهی امکان ماهوی.. 100
3-2-2-1-3-ریشه یابی نظریهی فقروجودی درحکمت سینوی.. 102
3-2-2-1-3-1-فاصله گرفتن ابن سینا ازتفسیر ارسطویی علیت… 102
3-2-2-1-3-2-گامی ازامکان ذاتی به سوی فقروجودی.. 104
3-2-2-2-علت مادی.. 108
3-2-2-2-1-اثبات هیولا ی اولی.. 112
3-2-2-2-2-علت مادی عالم درنهج البلاغه. 113
3-2-2-3-علت صوری.. 115
نتیجه فصل.. 117
فصل چهارم: مراتب آفرینش….. 118
4-1-اقسام موجودات… 119
4-2-(قاعدهی الواحد) یا ربط کثیر به واحد. 121
4-3-قاعده الواحد ونقدآن براساس نهج البلاغه. 123
4-4-عقول وافلاک کثیر. 126
4-5-عالم عقول در حکمت سینوی.. 128
4-5-1-عقل اول.. 129
4-5-2-تطبیق عقل اول در روایات با عقل اول در آثار ابن سینا 130
4-5-3-نظریهی افلاک نهگانه. 131
4-6- عالم عقول یا فرشتگان درنهج البلاغه. 133
4-6-1-ملائکه در نهج البلاغه. 133
4-6-1-1-تجرد ملائکه. 134
4-6-1-2-زمان خلقت ملائکه. 134
4-6-1-3-رؤیت فرشتگان.. 138
4-6-1-4-خواب فرشتگان.. 140
4-7-نقد نظریهی افلاک نه گانه و عقول عشره بر اساس نهج البلاغه. 143
4-7-1-آسمانهاى هفتگانه. 144
4-8-عالم مثال.. 146
4-8-1-دیدگاه حکماء مشاء 148
4-9-عالم ماده 148
4-9-1-نقش عقل فعال در حیات مادی.. 148
4-9-2-حدوث وقدم جهان.. 149
4-9-2-1-اقسام حدوث و قدم. 149
4-9-2-1-ادلهی متکلمان بر حدوث جهان.. 150
4-9-2-2-استدلال ابن سینا بر قدم زمانی عالم.. 151
4-9-2-3- پذیرش حدوث ذاتی عالم ودلایل آن.. 152
4-9-3-حدوث عالم از دیدگاه نهج البلاغه. 154
4-9-4-کیفیت پیدایش عالم محسوس یا مادی.. 156
4-9-4-1-عالم طبیعت… 158
4-9-4-1-1-طبیعت کل.. 159
4-9-4-1-2-عنصر کل.. 159
4-9-4-1-3-ماهیت جسم.. 160
4-9-4-1-3-1-اقوال مختلف در حقیقت جسم.. 164
4-9-5-عالم نفوس…. 165
4-9-5-1-تعریف نفس…. 166
4-9-5-2-پیدایش نفوس و چگونگی حدوث آن.. 167
4-9-5-2-1-حدوث روحانی نفوس…. 169
4-9-5-2-2-دلایل حدوث نفوس…. 170
4-9-5-3-اقسام نفوس…. 171
4-9-5-3-1-تکوین نفس نباتی.. 172
4-9-5-3-2-تکوین نفس حیوانی.. 172
4-9-5-3-3-نفس انسانی.. 174
4-9-6-سلسله های بعدی موجودات تا مبدأ کل.. 176
نتیجه فصل.. 178
الف) منابع فارسی… 179
ب) منابع عربی… 184
ج) مقالات… 188
د) سایتها 188
چکیده
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 10:41:00 ب.ظ ]
|