فصل اول کلیات… 3

بیان مساله. 4

هدفهای تحقیق.. 5

سوالات یا فرضیه های تحقیق.. 6

فصل دوم: 8

رمانس…. 8

فصل سوم: 23

آرا و نظرات نورتوپ فرای.. 23

نظریۀ میتوس…. 34

میتوس بهار: کمدی.. 42

میتوس پاییز: تراژدی.. 48

میتوس زمستان: طنز و هزل.. 53

فصل چهارم: 57

فرای و رمانس…. 57

کلیات… 58

دعوت… 64

ردّ دعوت… 65

امداد غیبی.. 66

عبور از نخستین آستان.. 67

شکم نهنگ…. 68

آیین تشرف… 68

جادۀ آزمونها. 69

زن در نقش وسوسهگر. 71

آشتی و یگانگی با پدر. 72

خدایگان.. 74

برکت نهایی.. 75

بازگشت… 76

نتیجه. 78

فصل پنجم: 79

مقالات و پایان نامه ارشد

 

بررسی نمونهای.. 79

شروع قصه. 80

مطابقت الگو و داستان.. 88

منابع.. 91

نمایشنامه. 94

داستانی میان همین کتابهای ساده. 9
چکیده

رمانس به عنوان یکی از گونه­ های شناخته شدۀ ادبیات سهم عمده­ای از تاریخ ادبیات را داراست. به همین دلیل نظریه­پردازانی چون فرای در نوشته­های خود این گونه را مورد مداقه قرار داده­اند و آن را تجزیه و تحلیل کرده ­اند. فرای با توجه به الگوی اسطوره­ای که برای گونه­ های مختلف ادبیات ارائه می­ کند، رمانس را نیز مورد بازنگری قرار داده است. در این نوشته با گذری کوتاه بر تعریف و تاریخچه رمانس در اروپا تلاش شده بر اساس نظریات نورتوپ فرای در مورد گونه­ های ادبی و به ویژه نظریۀ میتوس­ها، الگویی ساختاری برای رمانس ایرانی ارائه گردد. در این جا برای منطبق ساختن الگوی ارائه شده با نمونه ­ای از رمانس ایرانی، سمک عیار انتخاب شده است.
پیشگفتار
همیشه در زندگی دقایق و لحظاتی هست که آدم از فکر کردن به آن­ها لذت می­برد، ساده­ترش این­که قند در دل آدم آب می­ شود. قبولی دانشگاه هم برای من همین طور بود. اما این موضوع شروع راهی بود که آن­قدر هم که می­گفتند ساده نبود. زیاد شنیده بودم که کارشناسی­ارشد که چیزی نیست، چشم بهم می­زنی تمام شده، مدرکت را گرفته­ای. شاید آن­ها قدرت دیگری داشته اند یا چراغ جادویی در جیب! برای من که این­طور نبود. پایان نامه خود بدل شد به جاده­ای که گذشتن از آن خود شد هفت­خوان. از انتخاب موضوع و پذیرفته شدن آن که گذشتم تازه رسیدم به جمع­آوری منابع. مراحل تحقیق و پژوهش هر روز سخت­تر می­شد و در میان مشکلات یکی پس از دیگری رخ می­نمود. مشکلات پایان دادن به این مقطع تحصیلی خود کم نبودکه به ناگاه دست روزگار برگ دیگری ورق زد و مشکلات فردی بدل به قوزی شد روی قوز دیگر.

گله­گذاری دردی را دوا نمی­ کند و همین بس که اکنون این رساله آمادۀ دفاع شد. اما مساله جالب برای من تداخل زندگی شخصی­ام با موضوع پایان نامه­ام بود. در میان گرفتاری­های شخصی رفتن به سراغ رمانس، احساس دوگانه و غریبی در من ایجاد می­کرد. خواندن قصۀ شهسواران و عیاران و سفر با آن­ها به دنیای خیال و گشت و گذار در سرزمین­های ناشناخته لحظاتی پر از خوشی و سبک و بالی در دلم ایجاد می­کرد. روزها به کاری خشک و تکراری مبتلا بودن و شب­ها از قصه­ای به قصۀ دیگر سرک کشیدن؛ حدیث تمام این روزها و ماه­های من بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...