پایان نامه: بررسی تأثیرگذاری های موالی بر تفسیر قرآن کریم |
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….
1 پیشگفتار……………………………………………………………………………………………………………………………..
2 موضوع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….
2 زمینه ، سابقه و تاریخچه موضوع تحقیق…………………………………………………………………………
2 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….
2 اهمیت و ارزش تحقیق با تاکید بر کاربرد نتایج آن………………………………………………………….
2 سؤالهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..
3 روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..
3 فصل اول: بررسی چگونگی شکل گیری طبقه موالی……………………………………….
4 1-1- 1-1-آشنایی با شبه جزیره عربستان………………………………………………………………………………….
5 1-2- 1-2-موقعیت جغرافیایی عربستان……………………………………………………………………………………..
5 1-3- وضع دینی عربها……………………………………………………………………………………………………….
6 1-4-حضرت محمد (ص) و توسعه جغرافیایی اسلام………………………………………………………..
7 1-5-فتوحات مسلمانان و توسعه ی متصرفات اسلامی پس از رسول خدا(ص) ……………..
8 1-5-1-فتوحات زمان ابوبکر:( 11تا 13 هجری)…………………………………………………
9 1-5-2-فتوحات زمان عمر( 13-23هجرت) ………………………………………………………
11 1-5-3-فتوحات زمان عثمان:( 24 تا 36 هجری)………………………………………………
15 1-5-4-توقف فتوحات در زمان امیرالمؤمنین(ع )36-41هجرت……………………….
16 1-5-5-فتوحات زمان بنی امیه………………………………………………………………………….
17 1-6-جهان اسلام و پدیده مَوالی………………………………………………………………………………………..
18 درآمد…………………………………………………………………………………………………………………….
18 1-6-1-موالی در لغت …………………………………………………………………………………………
20 1-6-2-موالی در اصطلاح…………………………………………………………………………………….
23 1-6-3-انواع مولی ……………………………………………………………………………………………….
25 1-6-3-1- ولاء عتق………………………………………………………………………………
25 1-6-3-1-1-مولای مکاتبه……………………………………………………..
26 1-6-3-1-2- مولای تدبیر………………………………………………………
27 1-6-3-2- ولاء اسلام…………………………………………………………………………….
27 1-6-3-3- ولاء حلف……………………………………………………………………………..
27 1-7-موالی و خلفای راشدین……………………………………………………………………………………………..
28 1-8-موالی و بنی امیه………………………………………………………………………………………………………..
31 1-9-موالی و بنیعباس………………………………………………………………………………………………………
34 فصل دوم: بررسی جایگاه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موالی……………………….
36 2-1- جایگاه اجتماعی موالی……………………………………………………………………….
37 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….
37 2-2- نگرش قبیلهای عرب به موالی………………………………………………………………………………….
37 2-3-پیوند های اجتماعی مولی……………………………………………………………………………………….
40 2-4- شمار موالی در شهرها………………………………………………………………………………………………
42 2-4-1-کوفه…………………………………………………………………………………………………………
43 2-4-2-بصره………………………………………………………………………………………………………..
45 2-4-3- شام و حجاز……………………………………………………………………………………………
46 2-5- موقعیت اجتماعی موالی…………………………………………………………………………………………..
47 2-5-1- ویژگیهای اجتماعی قبیله عرب………………………………………………………….
47 2-2- جایگاه اقتصادموالی…………………………………………………………………………..
50 2-2-1- کارهای دستی و تجارت ……………………………………………………………………….
50 2 -2-2- دبیری و کار در دیوان…………………………………………………………………………
53 2-2-3- حجابت و حراست( شرطه)…………………………………………………………………….
56 2-2-4- مالکیتِ اراضی و کارِ مِلک داری به وکالت از اربابان……………………………..
57 2-2-5- موالی در دیوان لشکر…………………………………………………………………………….
58 2-3- جایگاه سیاسی موالی ……………………………………………………………………….
64 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………
64 2-3-1- قیام مختار …………………………………………………………………………………………..
67 2-3-2- موالی و خوارج …………………………………………………………………………………….
71 2-3-3- جنبش عبدالرحمن بن محمد بن اشعث کندی …………………………………..
74 2-3-4- قیام زید بن علی(ع) ……………………………………………………………………………..
77 2-3-5- قیام یحیی بن زید ……………………………………………………………………………….
80 2-3-6- جنبش عبدالله بن معاویه بن عبدالله بن جعفر طیار ……………………………
82 2-3-7- شورش حارث بن سریج ………………………………………………………………………..
85 فصل سوم: جایگاه علمی موالی…………………………………………………………………….
88 3-1- نگاهی کلی به جایگاه علمی موالی ………………………………………………………………………….
89 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….
89 3-2-موالی و دانشهای عصر خود ……………………………………………………………………………………
90 3-3-نقش موالی در تدوین زبان عربی ……………………………………………………………………………..
92 3-3-1-پیدایش علم نحو ……………………………………………………………………………………
92 3-3-2-سیبویه شیرازی ……………………………………………………………………………………..
93 3-4-موالی و علوم اسلامی ………………………………………………………………………………………………..
94 3-5-نقش ایرانیان در توسعه علوم و فنون………………………………………………………………………..
95 3-6- علم حدیث و فقاهت ………………………………………………………………………………………………..
96 3-6-1- جدول شمار راویان موالی در کتاب الرجال شیخ طوسی………………………
102 3-6-2-جدول شمار راویان موالی در کتاب تهذیب الکمال مزی……………………….
104 3-7-علم قرائت ………………………………………………………………………………………………………………..
105 3-7-1- برخی موالی پیشتاز در علم قرائت ………………………………………………………
106 3-8- موالی و شعر……………………………………………………………………………………………………………..
107 3-8-1- برخی شاعران معروف دوره اموی از موالی………………………………………………
107 3-9-پیدایش علم کلام ……………………………………………………………………………………………………..
108 3-9-1-سیر نظرات کلامی …………………………………………………………………………………
109 3-9-2-سابقه علم کلام ………………………………………………………………………………………
109 3-9-3-علل پیدایش علم کلام …………………………………………………………………………..
110 3-10-موالی و علم تفسیر …………………………………………………………………………………………………
112 3-10-1-تفسیر در عهد تابعین ………………………………………………………………………….
113 3-10-1-1-مکتب تفسیری مکه ………………………………………………………….
114 1- سعید بن جبیر( م شعبان 95ه.ق)…………………………………….
114 2- مجاهد بن جبر مکی …………………………………………………………
115 3- عکرمه، مولی ابن عباس( م104یا 105ه. ق) ……………………
117 4- عطاء بن ابی رباح مکی( م114ه.ق) …………………………………..
118 5- طاووس بن کیسان الیمانی ………………………………………………
119 3-10-1-2-مکتب تفسیری مدینه ………………………………………………………
119 1- ابوالعالیه( م90یا 93 هجری) …………………………………………….
120 2- زید بن اسلم( م 136ه.ق) ………………………………………………….
120 3- محمد بن کعب القرظی( م 117 یا 118ه.ق)…………………….
120 3-10-1-3- مکتب تفسیری عراق ………………………………………………………
121 3-10-1-3-1-مفسران معروف کوفه در عصر تابعین …………..
122 1-مّره همدانی(م 76ه.ق) ………………………………………….
122 2- علقمه بن قیس( م 61ه.ق) 135………………………….
122 3- مسروق( م63ه.ق) ………………………………………………..
122 4- عامر شعبی( م 104یا 109ه.ق) …………………………
123 5- اسود بن زید( م 74 یا 75ه.ق) ……………………………
123 6- جابر بن یزید جعفی( م 127 یا 128 یا 132ه.ق).
123 3-10-1-3-2-مفسران معروف بصره در عصر تابعین……………..
124 1-ابوسعید حسن بصری( م110ه.ق) ………………………………………
124 2-قتاده( م117ه.ق) ………………………………………………………………..
124 3-ابوصالح باذان( م پس از قرن اوّل هجری) ………………………….
125 3-10-1-4-گروه دیگر از مفسران دوره تابعین قرن دوم………………………………….
125 3-10-1-5-انواع روشهای تفسیری ………………………………………………………………………………..
126 1-تفسیر مأثور( روایی) ………………………………………………………………………………………..
126 2-تفسیر عقلی( اجتهادی) ………………………………………………………………………………….
127 3-10-1-6-مصادر تفسیر در عصر تابعین…………………………………………………………………………
129 3-10-1-7-بیان روش تفسیری برخی از موالی………………………………………………………………..
129 1-روش تفسیری سعید بن جبیر……………………………………………………………………………………….
129 1-1-قراءات …………………………………………………………………………………………………….
130 1-2-اسباب النزول……………………………………………………………………………………………..
130 1-3-بیان شأن نزول آیات …………………………………………………………………………………..
131 1-4-توجه به سیاق آیات……………………………………………………………………………………..
131 1-5-لغت …………………………………………………………………………………………………………….
132 1-6-بیان مصداق………………………………………………………………………………………………….
133 1-7-توجه به روایات ائمه اطهار…………………………………………………………………………..
133 1-8-توجه به علوم قرآن چون ناسخ و منسوخ …………………………………………………..
134 1-9-بیان مفردات قرآن ………………………………………………………………………………………
134 2-روشهای تفسیری مجاهد …………………………………………………………………………………………….
135 2-1-گستردگی اجتهاد و استنباط………………………………………………………………………
135 2-2-دقت در تفاوت بین واژههای متشابه……………………………………………………………
136 2-3-تفسیر بعضی از واژه ها بر خلاف معنای مشهور آن ……………………………………
137 2-4-اهتمام به مبهمات قرآن ……………………………………………………………………………..
137 2-5- پرداختن به لطایف و ظرائف قرآن كریم …………………………………………………..
138 2-6- توجه به قرائت آیات در تفسیر آنها ……………………………………………………………
138 2-7- نقل از صحابه دیگر غیر از ابن عباس ………………………………………………………..
139 2-8-آزاداندیشی در ارائه آرا و دیدگاه های عقلی ……………………………………………….
139 2-9-تفسیر عقلی ………………………………………………………………………………………………..
140 3-عطاء بن ابی رباح …………………………………………………………………………………………………………..
140 4-ویژگی تفسیر عکرمه………………………………………………………………………………………………………
141 4-1-مفهوم شناسی واژگان …………………………………………………………………………………
141 4-2-بیان مصادیق ………………………………………………………………………………………………
142 4-3-بیان ناسخ و منسوخ ……………………………………………………………………………………
142 4-4-تفسیر با شأن نزول …………………………………………………………………………………….
142 5- روش تفسیری قتاده………………………………………………………………………………………………………
142 5-1-توضیح اصطلاح قرآنی ………………………………………………………………………………..
142 5-2-بیان قید آیات و توضیح احكام …………………………………………………………………..
143 5-3-بیان شأن نزول ……………………………………………………………………………………………
143 6- روش تفسیری طاووس بن كیسان………………………………………………………………………………..
143 6-1-تفسیر باطنی ……………………………………………………………………………………………….
145 6-2-تفسیر به معنای اخص ………………………………………………………………………………..
145 ویژگی تفسیر موالی( دوره تابعین) ……………………………………………………………………………………
145 1- پیدایش روحیه استقلال در بین مفسرین ……………………………………………………..
145 2- كوتاهی و گویایی ……………………………………………………………………………………………
146 3-رویگردانی از پرداختن جدی به تفسیر …………………………………………………………..
147 4- روایات تفسیری ……………………………………………………………………………………………..
147 5-تکیه بر ظن ……………………………………………………………………………………………………..
147 فصل چهارم: بررسی کارکردهای زیانمند و سودمند موالی در تفسیر قرآن کریم…………….
148 4-1-کارکردهای زیانمند موالی در تفسیر قرآن کریم ……………………………………………………..
149 4-1-1-نقش موالی در پیدایش لحن و گرفتار شدن به آن………………………………..
149 مقدمه …………………………………………………………………………………………………….
149 4-1-1-1-معنی لحن …………………………………………………………………………..
150 4-1-1-2-نمونههایی از لحن ……………………………………………………………….
150 4-1-1-3-لحن در زبان عامه ……………………………………………………………….
150 4-1-1-4- لحن در قرائت قرآن ……………………………………………………………
151 4-1-2-تفسیر به رأی ……………………………………………………………………………………………………….
151 بررسی این تفسیرها …………………………………………………………………………………………….
155 4-1-3-موالی و حدیث ……………………………………………………………………………………………………
159 4-1-3-1-شعوبیه ……………………………………………………………………………………………….
159 4-1-3-2-جعل حدیث ………………………………………………………………………………………
163 4-1-3-3-تدلیس در حدیث……………………………………………………………………………….
167 4-1-3-3-1- تدلیس در اسناد ……………………………………………………………
169 قتاده………………………………………………………………………………………….
169 حسن بصری …………………………………………………………………………….
169 ضحاک بن مزاحم …………………………………………………………………….
170 مالک بن انس …………………………………………………………………………..
170 مجاهد بن جبر مکی ………………………………………………………………..
170 4-1-3-3-2- تدلیس در شیوخ…………………………………………………………….
170 4-1-4-پیدایش فرقههای مختلف مذهبی ……………………………………………………………………….
171 4-1-5-اختلاف مذهبی و اختلاف در تفسیر…………………………………………………………………….
174 4-1-6- باز کردن پای اسرائیلیات به تفسیر …………………………………………………………………….
177 4-1-6-1-راویان عمروبن عاص بن وائل ……………………………………………………………
178 4-1-6-2-راویان عبدالملک بن عبدالعزیز بن جریج ………………………………………….
178 4-1-6-3-راویان محمد بن کعب قرظی……………………………………………………………..
179 4-1-6-4- راویان کعب الاحبار……………………………………………………………………………
179 4-1-6-5- راویان عبدالله بن سلام………………………………………………………………………
179 4-1-6-6- راویان تمیم بن اوس داری………………………………………………………………..
179 پیامدهای ناخوشایند اسرائیلیات…………………………………………………………………………………………
179 4-2-بررسی سودمندیهای موالی در تفسیر قرآن …………………………………………………………..
181 4-2-1-انبوهی موالی مفسر ………………………………………………………………………………..
181 4-2-2- موالی و تفسیر اجتهادی(عقلی) ……………………………………………………………
190 4-2-2-1-نمونه تفسیر اجتهادی موالی ……………………………………………….
192 4-2-3-رواج فرهنگ کتابت ……………………………………………………………………………….
193 4-2-3-1-موالی در دیوان کتابت………………………………………………………….
195 4-2-3-2-آغاز تدوین تفسیر…………………………………………………………………
196 نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………….
198 منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………………………………………………..
201
چکیده
با آغاز کشورگشاییهای مسلمانان و سقوط امپراطوری ساسانی در ایران و سست شدن نفوذ امپراطوری روم در مرزهای شمالی شبه جزیره عربستان و سقوط حکومتهای محلی در شمال آفریقا، کسان بسیاری در بند افتادند و به سرزمینهای مسلمان نشین کوچانده و سپس مسلمان شدند بدین ترتیب یک لایه اجتماعی بسیار مهم و تاثیر گذار در جهان اسلام -به ویژه در عراق و شهرهای کوفه و بصره- شکل گرفت که موالی نام گرفتند-موالی اندک اندک در همه دانشهای اسلامی میدان داری کردند و سرآمد شدند که یکی از آنها علم تفسیر است. با این همه پیامد دست داشتن موالی در تفسیر قران کریم، یکسره بینقص و عیب و برکنار از خرده گیری نیست، روش انجام این تحقیق مبتنی بر تحلیل محتوا پس از مراجعه به منابع و مصادر مناسب و فیش برداری از آنها و بهرهمندی از کتابخانه های متعدد است. نتایج پژوهش عبارتند از اولاً، نقش موالی در دگرگونیهای پیش آمده در تفسیر قرآن کریم، یکسره سودمند یا زیانمند نیست. ثانیاً، موالی از واسطههای مهم و پادرمیانهای انکار ناپذیر در چرخش تفسیر از رویکرد اثری به رویکرد عقلیاند. ثالثاً، ناآشنایی عمیق موالی با زبان عربی، دقتها و ظرافتهای آن، از نقاط ضعف تفسیر موالی است. بنابراین، انجام این پژوهش ضروری مینماید.
مقدمه
قرآن مجید دریای بیکرانه دانش و بینش است که هر کس به اندازه استعداد خود از آن سیراب می شود. قرآن نوری است فرا راه انسانها تا ابدیت و راهنمای استوارترین راه به سوی سعادت. بوستانی است که عطر شکوفههایش مشام جانها را مینوازد و دلها را صفا میبخشد.
قرآن شگفتترین کتاب و بزرگترین معجزه تاریخ است؛ که از آغاز جهان هستی تاکنون بینظیر مانده و خواهد ماند؛ به عنوان کتاب هدایت شایسته تأمّل، آگاهی و جست و جو است تا از رهنمودهایش استفاده کنیم. شناخت قرآن و بهره گیری از معارف آن، از اولین و برترین اولویتهای فکری مسلمین است بویژه که خود قرآن و سیره نبوی و سنت دیگر معصومان(ع) آنرا مورد تاکید قرار دادهاست.
این کتاب آسمانی، دارای معانی کنایی، استعارات و اشارات فراوانی است که فهم یا درک آنها نیازمند تدبّر و تفکر در آنها است. از این رو کوشش مفسران و عالمان قرآن دوست برای احیای معارف بلند قرآن و بازشناساندن مفاهیم ناب آن ضروی مینماید. بنابراین تفسیر قرآن از همان آغاز نزول توسط خود پیامبر و سپس صحابه، تابعین و … صورت گرفت.
در این پژوهش تلاش شده است، در حد توان به نقش طبقه مهم موالی در تفسیر قرآن پرداخته شود. این پایان نامه دارای چهار فصل است.
فصل اول: بررسی چگونگی شکل گیری طبقه موالی
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 10:58:00 ب.ظ ]
|