1 مقدمه

 

2 1-1 بیان مسئله

 

3 1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش ..

 

9 1-3 اهداف تحقیق

 

10 1-3-1 هدف کلی تحقیق .

 

10 1-3-2 اهداف جزئی ..

 

10 1-4 فرضیات تحقیق

 

11 1-4-1 فرضیه اصلی ..

 

11 1-4-2 فرضیه های فرعی .

 

11 5-1 تعریف متغیرها

 

12 1-5-1 تعاریف نظری ..

 

12 1-5-2 تعاریف عملیاتی …

 

13 فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق .

 

15 مقدمه

 

16 2-1 بخش اول: هوش اخلاقی ..

 

17 2-1-1 هوش

 

17 2-1-2 انواع هوش .

 

18 2-1-3 تبیین مفهوم اخلاق ..

 

21 2-1-4 هوش اخلاقی .

 

22 2-1-5 هوش اخلاقی بوربا

 

24 2-1-5-1 اصول هوش اخلاقی از دیدگاه بوربا ..

 

24 2-1-5-2 اصول هوش اخلاقی از دیدگاه لنینک و کیل ..

 

26 2-1-6 فواید هوش اخلاقی ..

 

26 2-2 بخش دوم: سرمایه اجتماعی

 

27 2-2-1 سرمایه اجتماعی چیست .

 

27 2-2-2 تاریخچه سرمایه اجتماعی …

 

28 2-2-3 اهمیت سرمایه اجتماعی .

 

29 2-2-4 تئوری پردازان و تعریف آنان از سرمایه اجتماعی

 

30 2-2-4-1سرمایه اجتماعی از دیدگاه پونتام(1995)

 

30 2-2-4-2 سرمایه اجتماعی از دیدگاه بوردیو(1990)

 

31 2-2-4-3 سرمایه اجتماعی از دیدگاه کلمن(1998) .

 

31 2-2-5 تعریف مفهومی سرمایه اجتماعی …

 

32 2-2-6 ویژگی های مفهوم سرمایه در سرمایه اجتماعی

 

35 2-2-7 انواع سرمایه و رابطه آن با سرمایه اجتماعی ..

 

35 2-2-8 سرمایه اجتماعی و سطوح تحلیل آن …

 

37 2-2-9 ابعاد سرمایه اجتماعی …

 

38 2-2-10 گونه های سرمایه اجتماعی ..

 

39 2-2-11 مزایای سرمایه اجتماعی

 

40 2-2-12جنبه های منفی سرمایه اجتماعی .

 

41 2-2-13 عناصر و مؤلفه های سرمایه اجتماعی

 

42 2-2-13-1 اعتماد اجتماعی .

 

43 2-2-13-2 انسجام اجتماعی .

 

44 2-2-13-3 مشارکت اجتماعی

 

45 2-2-13-4 تعلق اجتماعی

 

46 2-2-14 مقایسه سرمایه اجتماعی با دیگر سرمایه ها

 

48 2-2-15 آیا ارزش های دینی مهم ترین مؤلفه سرمایه اجتماعی است؟

 

49 2-3 بخش سوم: مسئولیت پذیری ..

 

50 2-3-1 تعریف مسئولیت پذیری .

 

50 2-3-2 تبیین مفهوم مسئولیت و مسئولیت پذیری …….

 

50 2-3-3 مسئولیت پذیری از منظر جامعه شناختی و روان شناختی ..

 

55 2-3-3-1 هابرماس

 

55 2-3-3-2 هومنز

 

55 2-3-3-3 ویکرز

 

55 2-3-3-4 آدلر و روانشناسی فردی ..

 

56 2-3-3-5 دیدگاه پرز گشتالت درمانی

 

56 2-3-3-6 دیدگاه تحلیل تبادلی اریک برن

پایان نامه

 

 

57 2-3-3-7 دیدگاه واقعیت درمانی گلاسر

 

57 2-3-3-8 دیدگاه مراجع- محوری راجرز

 

57 2-3-3-9 دیدگاه وجود گرایان فرانکل ..

 

58 2-3-4 اهمیت و جایگاه مسئولیت پذیری از منظراسلام .

 

58 2-3-5 مسئولیت پذیری اجتماعی .

 

60 2-3-6 ابعاد و مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی .

 

62 2-3-6-1 بعد شناختی

 

62 2-3-6-2 بعد عاطفی ..

 

63 2-3-6-3 بعد عملکردی ..

 

63 2-4 بخش چهارم: پیشینه تحقیق ..

 

64 2-4-1 تحقیقات داخلی …

 

64 2-4-2 تحقیقات خارجی ..

 

70 فصل سوم: روش تحقیق

 

75 مقدمه ..

 

76 3-1- نوع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………

 

76 3-2 جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………

 

77 3-3 حجم نمونه …………………………………………………………………………………………………………

 

77 3-4 روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………

 

78 3-5 روش و ابزار گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………….

 

79 3-6 روایی پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………..

 

81 3-7 پایایی پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………

 

83 3-8- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………

 

84 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

87 مقدمه ..

 

88 4-1 یافته های توصیفی ..

 

89 4-1-1 بررسی توصیفی گروه نمونه .

 

89 4-1-2 تحلیل توصیفی پرسشنامه ها

 

92 4-2 یافته های استنباطی

 

100 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری ..

 

114 مقدمه ..

 

115 5-1 خلاصه بحث ..

 

116 5-2 یافته های تحقیق

 

117 5-3 پیشنهادات کاربردی تحقیق

 

124 5-4 پیشنهادات نظری .

 

125 5-5 محدودیت ها .

 

126 منابع فارسی ..

 

128 منابع لاتین .

 

137

فهرست جدولها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
جدول3-1 توزیع فراوانی جامعه آماری به تکفیک دانشکده .. 77
جدول3-2 توزیع فراوانی جامعه و حجم نمونه به تکفیک دانشکده . 78
جدول3-3 درجه بندی و نحوه ارزش­گذاری گویه های پرسشنامه هوش اخلاقی . 80
جدول3-4 انطباق سوالات پرسشنامه هوش اخلاقی با هر یک از مؤلفه­ های پژوهش. 80
جدول3-5 درجه بندی و نحوه ارزش­گذاری گویه های پرسشنامه سرمایه اجتماعی. 80
جدول3-6 انطباق سوالات پرسشنامه سرمایه اجتماعی با هر یک از مؤلفه­ های پژوهش . 80
جدول3-7 درجه بندی و نحوه ارزش­گذاری گویه های پرسشنامه مسئولیت­ پذیری.. 81
جدول3-8 انطباق سوالات پرسشنامه مسئولیت­ پذیری با هر یک از مؤلفه­ های پژوهش . 81
جدول 3-9 تحلیل ساختاری متغیرها .. 82
جدول3-10 ضریب پایایی هر یک از مؤلفه­ های هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی و مسئولیت­ پذیری .. 83
جدول 4-1 تحلیل توصیفی نمونه بر حسب جنسیت . 89
جدول4-2 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب رشته تحصیلی 90
جدول 4-3 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب مقطع تحصیلی .. 91
جدول 4-4 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب دانشکده .. 92
جدول 4-5 تحلیل توصیفی پرسشنامه هوش اخلاقی (مؤلفه راستگویی) .. 93
جدول 4-6 تحلیل توصیفی پرسشنامه هوش اخلاقی (مؤلفه بخشش) . 94
جدول 4-7 تحلیل توصیفی پرسشنامه هوش اخلاقی (مؤلفه دلسوزی) 94
جدول4-8 تحلیل توصیفی پرسشنامه سرمایه اجتماعی (مؤلفه مشارکت اجتماعی).. 95
جدول4-9 تحلیل توصیفی پرسشنامه سرمایه اجتماعی (مؤلفه اعتماد اجتماعی ) 95
جدول4-10 تحلیل توصیفی پرسشنامه سرمایه اجتماعی (مؤلفه تعلق اجتماعی ) 96
جدول4-11 تحلیل توصیفی پرسشنامه سرمایه اجتماعی (مؤلفه انسجام اجتماعی ). 96
جدول4-12 تحلیل توصیفی پرسشنامه مسئولیت پذیری (مؤلفه خودمدیریتی) . 97
جدول4-13 تحلیل توصیفی پرسشنامه مسئولیت پذیری (مؤلفه امانت داری ) .. 97
جدول4-14 تحلیل توصیفی پرسشنامه مسئولیت پذیری (مؤلفه وظیفه شناسی) 98
جدول4-15 تحلیل توصیفی پرسشنامه مسئولیت پذیری (مؤلفه سازمان یافتگی )… 98
جدول4-16 تحلیل توصیفی پرسشنامه مسئولیت پذیری (مؤلفه پیشرفت گرایی ).. 99
جدول 4-17 توزیع نرمال متغیرها .. 100
جدول 4-18 توزیع نرمال متغیرها .. 101
جدول 4-19 توزیع نرمال متغیرها .. 102
جدول 4-20 مقایسه میانگین هوش اخلاقی دانشجویان . 103
جدول 4-21 مقایسه میانگین سرمایه اجتماعی دانشجویان .. 103
جدول 4-22 مقایسه میانگین مسئولیت پذیری دانشجویان . 104
جدول 4-23 ضریب همبستگی بین مولفه های هوش اخلاقی با مسئولیت پذیری… 104
جدول 4-24 ضرایب رگرسیون هر یک ازمولفه های هوش اخلاقی 105
جدول 4-25 ضریب همبستگی بین مولفه های سرمایه اجتماعی با مسئولیت پذیری . 105
جدول 4-26 ضرایب رگرسیون هر یک ازمولفه های سرمایه اجتماعی . 106
جدول 4-27 تحلیل مسیر متغیرها 107
جدول 4-28 مقایسه هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب جنسیت 107
جدول4-29 مقایسه هوش اخلاقی دانشجویان برحسب رشته تحصیلی 107
جدول 4-30 مقایسه هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی . 108
جدول 4-31 مقایسه هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب دانشکده . 108
جدول 4-32 مقایسه سرمایه اجتماعی دانشجویان بر حسب جنسیت . 109
جدول4-33 مقایسه سرمایه اجتماعی دانشجویان برحسب رشته تحصیلی 109
جدول 4-34 مقایسه سرمایه اجتماعی دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی . 109
جدول 4-35 سرمایه اجتماعی دانشجویان بر حسب دانشکده .. 110
جدول 4-36 مقایسه مسئولیت پذیری دانشجویان بر حسب جنسیت . 110
جدول4-37 مقایسه مسئولیت پذیری دانشجویان برحسب رشته تحصیلی . 111
جدول 4-38 آزمون تعقیبی جهت مقایسه مسئولیت پذیری برحسب رشته تحصیلی 111
جدول 4-39 مقایسه مسئولیت پذیری دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی . 112
جدول 4-40 مقایسه مسئولیت پذیری دانشجویان بر حسب دانشکده . 112
جدول 4-41 آزمون تعقیبی جهت مقایسه مسئولیت پذیری برحسب دانشکده .. 113

فهرست نمودارها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
1-1 مدل مفهومی تحقیق . 8
نمودار 4-1 تحلیل توصیفی نمونه بر حسب جنسیت .. 89
نمودار 4-2 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب رشته تحصیلی 90
نمودار 4-3 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب مقطع تحصیلی. .. 91
نمودار 4-4 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب دانشکده … 92
نمودار 4-17 توزیع نرمال متغیرهای هوش اخلاقی .. 100
نمودار 4-18 توزیع نرمال متغیرهای سرمایه اجتماعی 101
نمودار 4-19 توزیع نرمال متغیرهای هوش اخلاقی 102

چکیده

یکی از وظایف اساسی نظام آموزشی هر کشور، پرورش استعدادهای دانشجویان و آماده ­سازی آنان برای شرکت فعال در امور جامعه است. کمک به دانشجویان و هدایت آنان برای دست­یابی به هدف­های مطلوب در زندگی، کسب مهارت­ های فردی، اجتماعی، حرفه­ای و اخلاقی، لزوم آموزش مهارت­ های هوش اخلاقی، سرمایه اجتماعی و مسئولیت­ پذیری را برای رسیدن به این اهداف آشکار می­­سازد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با میزان مسئولیت­ پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان انجام شده است. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی94-1393 به تعداد 7132 نفر بود که با بهره گرفتن از فرمول کوکران، 257 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب گردید. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش اخلاقی در قالب چهل گویه در سه مؤلفه ( راستگویی، بخشش و دلسوزی)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی در قالب 24 سوال در چهار مؤلفه (مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، تعلق اجتماعی و اعتماد اجتماعی) و پرسشنامه مسئولیت­ پذیری در قالب 42 سوال در پنج مؤلفه (خودمدیریتی، امانت داری، وظیفه­شناسی، سازمان­یافتگی و پیشرفت­گرایی) استفاده گردید. روایی محتوایی و سازه هر سه پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه هوش اخلاقی 83/0، سرمایه اجتماعی 87/0 و مسئولیت­ پذیری 91/0 برآورد گردید. تحلیل داده ­ها در سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر) با بهره گرفتن از نرم­افزار آماری SpSS و Amos انجام گرفت. یافته­ ها نشان داد که میانگین هر یک از مؤلفه­ های هوش اخلاقی، سرمایه اجتماعی و مسئولیت­ پذیری از میانگین تئوریک (3) بیشتر است. بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با مسئولیت­ پذیری دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. نتایج نشان می­دهد تلاش جهت معرفی و شناسایی جایگاه هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی در رشد و پرورش مسئولیت­ پذیری دانشجویان و نقش آن در آینده زندگی تحصیلی و شغلی آنها دارای اهمیت قابل توجهی است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...