پایان نامه ارشد رشته علوم تربیتی: تحلیل روابط ساده و چندگانه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با میزان مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان |
1 مقدمه
2 1-1 بیان مسئله
3 1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش ..
9 1-3 اهداف تحقیق
10 1-3-1 هدف کلی تحقیق .
10 1-3-2 اهداف جزئی ..
10 1-4 فرضیات تحقیق
11 1-4-1 فرضیه اصلی ..
11 1-4-2 فرضیه های فرعی .
11 5-1 تعریف متغیرها
12 1-5-1 تعاریف نظری ..
12 1-5-2 تعاریف عملیاتی …
13 فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق .
15 مقدمه
16 2-1 بخش اول: هوش اخلاقی ..
17 2-1-1 هوش
17 2-1-2 انواع هوش .
18 2-1-3 تبیین مفهوم اخلاق ..
21 2-1-4 هوش اخلاقی .
22 2-1-5 هوش اخلاقی بوربا
24 2-1-5-1 اصول هوش اخلاقی از دیدگاه بوربا ..
24 2-1-5-2 اصول هوش اخلاقی از دیدگاه لنینک و کیل ..
26 2-1-6 فواید هوش اخلاقی ..
26 2-2 بخش دوم: سرمایه اجتماعی
27 2-2-1 سرمایه اجتماعی چیست .
27 2-2-2 تاریخچه سرمایه اجتماعی …
28 2-2-3 اهمیت سرمایه اجتماعی .
29 2-2-4 تئوری پردازان و تعریف آنان از سرمایه اجتماعی
30 2-2-4-1سرمایه اجتماعی از دیدگاه پونتام(1995)
30 2-2-4-2 سرمایه اجتماعی از دیدگاه بوردیو(1990)
31 2-2-4-3 سرمایه اجتماعی از دیدگاه کلمن(1998) .
31 2-2-5 تعریف مفهومی سرمایه اجتماعی …
32 2-2-6 ویژگی های مفهوم سرمایه در سرمایه اجتماعی
35 2-2-7 انواع سرمایه و رابطه آن با سرمایه اجتماعی ..
35 2-2-8 سرمایه اجتماعی و سطوح تحلیل آن …
37 2-2-9 ابعاد سرمایه اجتماعی …
38 2-2-10 گونه های سرمایه اجتماعی ..
39 2-2-11 مزایای سرمایه اجتماعی
40 2-2-12جنبه های منفی سرمایه اجتماعی .
41 2-2-13 عناصر و مؤلفه های سرمایه اجتماعی
42 2-2-13-1 اعتماد اجتماعی .
43 2-2-13-2 انسجام اجتماعی .
44 2-2-13-3 مشارکت اجتماعی
45 2-2-13-4 تعلق اجتماعی
46 2-2-14 مقایسه سرمایه اجتماعی با دیگر سرمایه ها
48 2-2-15 آیا ارزش های دینی مهم ترین مؤلفه سرمایه اجتماعی است؟
49 2-3 بخش سوم: مسئولیت پذیری ..
50 2-3-1 تعریف مسئولیت پذیری .
50 2-3-2 تبیین مفهوم مسئولیت و مسئولیت پذیری …….
50 2-3-3 مسئولیت پذیری از منظر جامعه شناختی و روان شناختی ..
55 2-3-3-1 هابرماس
55 2-3-3-2 هومنز
55 2-3-3-3 ویکرز
55 2-3-3-4 آدلر و روانشناسی فردی ..
56 2-3-3-5 دیدگاه پرز گشتالت درمانی
56 2-3-3-6 دیدگاه تحلیل تبادلی اریک برن
57 2-3-3-7 دیدگاه واقعیت درمانی گلاسر
57 2-3-3-8 دیدگاه مراجع- محوری راجرز
57 2-3-3-9 دیدگاه وجود گرایان فرانکل ..
58 2-3-4 اهمیت و جایگاه مسئولیت پذیری از منظراسلام .
58 2-3-5 مسئولیت پذیری اجتماعی .
60 2-3-6 ابعاد و مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی .
62 2-3-6-1 بعد شناختی
62 2-3-6-2 بعد عاطفی ..
63 2-3-6-3 بعد عملکردی ..
63 2-4 بخش چهارم: پیشینه تحقیق ..
64 2-4-1 تحقیقات داخلی …
64 2-4-2 تحقیقات خارجی ..
70 فصل سوم: روش تحقیق
75 مقدمه ..
76 3-1- نوع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………
76 3-2 جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………
77 3-3 حجم نمونه …………………………………………………………………………………………………………
77 3-4 روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………
78 3-5 روش و ابزار گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………….
79 3-6 روایی پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………..
81 3-7 پایایی پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………
83 3-8- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………
84 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
87 مقدمه ..
88 4-1 یافته های توصیفی ..
89 4-1-1 بررسی توصیفی گروه نمونه .
89 4-1-2 تحلیل توصیفی پرسشنامه ها
92 4-2 یافته های استنباطی
100 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری ..
114 مقدمه ..
115 5-1 خلاصه بحث ..
116 5-2 یافته های تحقیق
117 5-3 پیشنهادات کاربردی تحقیق
124 5-4 پیشنهادات نظری .
125 5-5 محدودیت ها .
126 منابع فارسی ..
128 منابع لاتین .
137
فهرست جدولها
جدول3-1 توزیع فراوانی جامعه آماری به تکفیک دانشکده .. | 77 |
جدول3-2 توزیع فراوانی جامعه و حجم نمونه به تکفیک دانشکده . | 78 |
جدول3-3 درجه بندی و نحوه ارزشگذاری گویه های پرسشنامه هوش اخلاقی . | 80 |
جدول3-4 انطباق سوالات پرسشنامه هوش اخلاقی با هر یک از مؤلفه های پژوهش. | 80 |
جدول3-5 درجه بندی و نحوه ارزشگذاری گویه های پرسشنامه سرمایه اجتماعی. | 80 |
جدول3-6 انطباق سوالات پرسشنامه سرمایه اجتماعی با هر یک از مؤلفه های پژوهش . | 80 |
جدول3-7 درجه بندی و نحوه ارزشگذاری گویه های پرسشنامه مسئولیت پذیری.. | 81 |
جدول3-8 انطباق سوالات پرسشنامه مسئولیت پذیری با هر یک از مؤلفه های پژوهش . | 81 |
جدول 3-9 تحلیل ساختاری متغیرها .. | 82 |
جدول3-10 ضریب پایایی هر یک از مؤلفه های هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری .. | 83 |
جدول 4-1 تحلیل توصیفی نمونه بر حسب جنسیت . | 89 |
جدول4-2 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب رشته تحصیلی | 90 |
جدول 4-3 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب مقطع تحصیلی .. | 91 |
جدول 4-4 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب دانشکده .. | 92 |
جدول 4-5 تحلیل توصیفی پرسشنامه هوش اخلاقی (مؤلفه راستگویی) .. | 93 |
جدول 4-6 تحلیل توصیفی پرسشنامه هوش اخلاقی (مؤلفه بخشش) . | 94 |
جدول 4-7 تحلیل توصیفی پرسشنامه هوش اخلاقی (مؤلفه دلسوزی) | 94 |
جدول4-8 تحلیل توصیفی پرسشنامه سرمایه اجتماعی (مؤلفه مشارکت اجتماعی).. | 95 |
جدول4-9 تحلیل توصیفی پرسشنامه سرمایه اجتماعی (مؤلفه اعتماد اجتماعی ) | 95 |
جدول4-10 تحلیل توصیفی پرسشنامه سرمایه اجتماعی (مؤلفه تعلق اجتماعی ) | 96 |
جدول4-11 تحلیل توصیفی پرسشنامه سرمایه اجتماعی (مؤلفه انسجام اجتماعی ). | 96 |
جدول4-12 تحلیل توصیفی پرسشنامه مسئولیت پذیری (مؤلفه خودمدیریتی) . | 97 |
جدول4-13 تحلیل توصیفی پرسشنامه مسئولیت پذیری (مؤلفه امانت داری ) .. | 97 |
جدول4-14 تحلیل توصیفی پرسشنامه مسئولیت پذیری (مؤلفه وظیفه شناسی) | 98 |
جدول4-15 تحلیل توصیفی پرسشنامه مسئولیت پذیری (مؤلفه سازمان یافتگی )… | 98 |
جدول4-16 تحلیل توصیفی پرسشنامه مسئولیت پذیری (مؤلفه پیشرفت گرایی ).. | 99 |
جدول 4-17 توزیع نرمال متغیرها .. | 100 |
جدول 4-18 توزیع نرمال متغیرها .. | 101 |
جدول 4-19 توزیع نرمال متغیرها .. | 102 |
جدول 4-20 مقایسه میانگین هوش اخلاقی دانشجویان . | 103 |
جدول 4-21 مقایسه میانگین سرمایه اجتماعی دانشجویان .. | 103 |
جدول 4-22 مقایسه میانگین مسئولیت پذیری دانشجویان . | 104 |
جدول 4-23 ضریب همبستگی بین مولفه های هوش اخلاقی با مسئولیت پذیری… | 104 |
جدول 4-24 ضرایب رگرسیون هر یک ازمولفه های هوش اخلاقی | 105 |
جدول 4-25 ضریب همبستگی بین مولفه های سرمایه اجتماعی با مسئولیت پذیری . | 105 |
جدول 4-26 ضرایب رگرسیون هر یک ازمولفه های سرمایه اجتماعی . | 106 |
جدول 4-27 تحلیل مسیر متغیرها | 107 |
جدول 4-28 مقایسه هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب جنسیت | 107 |
جدول4-29 مقایسه هوش اخلاقی دانشجویان برحسب رشته تحصیلی | 107 |
جدول 4-30 مقایسه هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی . | 108 |
جدول 4-31 مقایسه هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب دانشکده . | 108 |
جدول 4-32 مقایسه سرمایه اجتماعی دانشجویان بر حسب جنسیت . | 109 |
جدول4-33 مقایسه سرمایه اجتماعی دانشجویان برحسب رشته تحصیلی | 109 |
جدول 4-34 مقایسه سرمایه اجتماعی دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی . | 109 |
جدول 4-35 سرمایه اجتماعی دانشجویان بر حسب دانشکده .. | 110 |
جدول 4-36 مقایسه مسئولیت پذیری دانشجویان بر حسب جنسیت . | 110 |
جدول4-37 مقایسه مسئولیت پذیری دانشجویان برحسب رشته تحصیلی . | 111 |
جدول 4-38 آزمون تعقیبی جهت مقایسه مسئولیت پذیری برحسب رشته تحصیلی | 111 |
جدول 4-39 مقایسه مسئولیت پذیری دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی . | 112 |
جدول 4-40 مقایسه مسئولیت پذیری دانشجویان بر حسب دانشکده . | 112 |
جدول 4-41 آزمون تعقیبی جهت مقایسه مسئولیت پذیری برحسب دانشکده .. | 113 |
فهرست نمودارها
1-1 مدل مفهومی تحقیق . | 8 |
نمودار 4-1 تحلیل توصیفی نمونه بر حسب جنسیت .. | 89 |
نمودار 4-2 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب رشته تحصیلی | 90 |
نمودار 4-3 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب مقطع تحصیلی. .. | 91 |
نمودار 4-4 تحلیل توصیفی گروه نمونه بر حسب دانشکده … | 92 |
نمودار 4-17 توزیع نرمال متغیرهای هوش اخلاقی .. | 100 |
نمودار 4-18 توزیع نرمال متغیرهای سرمایه اجتماعی | 101 |
نمودار 4-19 توزیع نرمال متغیرهای هوش اخلاقی | 102 |
چکیده
یکی از وظایف اساسی نظام آموزشی هر کشور، پرورش استعدادهای دانشجویان و آماده سازی آنان برای شرکت فعال در امور جامعه است. کمک به دانشجویان و هدایت آنان برای دستیابی به هدفهای مطلوب در زندگی، کسب مهارت های فردی، اجتماعی، حرفهای و اخلاقی، لزوم آموزش مهارت های هوش اخلاقی، سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری را برای رسیدن به این اهداف آشکار میسازد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با میزان مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان انجام شده است. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی94-1393 به تعداد 7132 نفر بود که با بهره گرفتن از فرمول کوکران، 257 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش اخلاقی در قالب چهل گویه در سه مؤلفه ( راستگویی، بخشش و دلسوزی)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی در قالب 24 سوال در چهار مؤلفه (مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، تعلق اجتماعی و اعتماد اجتماعی) و پرسشنامه مسئولیت پذیری در قالب 42 سوال در پنج مؤلفه (خودمدیریتی، امانت داری، وظیفهشناسی، سازمانیافتگی و پیشرفتگرایی) استفاده گردید. روایی محتوایی و سازه هر سه پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه هوش اخلاقی 83/0، سرمایه اجتماعی 87/0 و مسئولیت پذیری 91/0 برآورد گردید. تحلیل داده ها در سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر) با بهره گرفتن از نرمافزار آماری SpSS و Amos انجام گرفت. یافته ها نشان داد که میانگین هر یک از مؤلفه های هوش اخلاقی، سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری از میانگین تئوریک (3) بیشتر است. بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با مسئولیت پذیری دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. نتایج نشان میدهد تلاش جهت معرفی و شناسایی جایگاه هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی در رشد و پرورش مسئولیت پذیری دانشجویان و نقش آن در آینده زندگی تحصیلی و شغلی آنها دارای اهمیت قابل توجهی است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 09:54:00 ب.ظ ]
|