پایان نامه: بررسی تقابل الهیات مسیحی با آیین گنوسی |
فصل اول. 14
بررسی بسترهای پیدایش مسیحیت و آیین گنوسی.. 14
میراث یهودیت… 15
هلنیسم. 17
ادیان رازباور. 20
آیین میترایی.. 22
آیینهای آسیای صغیر. 24
دین مصر باستان. 25
دین سوریه. 26
مسیحیت و آیین گنوسی تلفیقی.. 27
فصل دوم. 30
مسیحیت… 30
بخش اول: خداشناسی.. 31
مسیحشناسی: اناجیل همدید. 32
انجیل چهارم (انجیل یوحنا) و رسالات پولس…. 34
تثلیث… 36
آباء مرتبط با رسولان. 37
پدران مدافعه گر. 43
یوستینوس… 43
ترتولیانوس… 45
کلمنس اسکندرانی.. 49
اوریگنس…. 52
ایرنائوس لئونی.. 57
بخش دوم: نجاتشناسی.. 62
گناه و نجات… 62
ملکوت خدا 64
بازگشت و داوری عیسی.. 65
نجاتشناسی از دید پولس…. 67
نجاتشناسی از دید آباء کلیسا 69
آباء مرتبط با رسولان. 70
رسالۀ دیداکه. 70
تاتیانوس… 71
کلمنس رومی.. 72
پولیکارپوس… 73
آثناگوراس… 73
تئوفیلوس انطاکیه ای.. 74
آباء کلیسا 75
یوستینوس… 75
ترتولیانوس… 77
اوریگنس…. 79
بخش سوم: انسان شناسی.. 82
زنان. 84
بخش چهارم: جهانشناسی.. 86
بخش پنجم: فرشتهشناسی.. 88
فصل سوم. 90
آیین گنوسی.. 90
بخش اول: خاستگاه و منابع آیین گنوسی.. 91
آیین گنوسی.. 91
خاستگاه 92
بنیانگذار. 94
منابع گنوسی: آثار مخالفان. 97
آثار و نوشته های گنوسیان. 105
متون نجع حمادی.. 107
بخش دوم: مکاتب و شخصیتهای مهم گنوسی.. 116
شمعون مغ. 116
باسیلیدس… 118
والنتینوس… 122
مرقیون. 126
هرمس مثلث… 133
بخش سوم: آموزه ها 135
خداشناسی.. 135
کیهان زایی و کیهان شناسی.. 139
انسان شناسی.. 143
زنان. 145
نجات شناسی.. 147
مسیح شناسی.. 154
لوگوس… 155
معجزات عیسی.. 160
شعائر دینی.. 161
فصل چهارم. 165
مواجهۀ مسیحیت سده های نخستین با اندیشۀ گنوسی.. 165
تأثیرات گنوسی در عهد جدید. 178
رساله های پولس…. 179
نتیجه گیری.. 190
فهرست منابع فارسی.. 192
فهرست منابع انگلیسی.. 196
مقدمه
مسیحیت همانند بیشتر ادیان در بستری رشد و نمو کرد که ادیان و فرهنگهای متعددی قبلاً در آنجا حضور داشتند. در وهلۀ نخست، باید گفت این دین از دل یهودیت به وجود آمد و به همین دلیل، عناصری از آن برگرفت. افزونبر این، وقتی مسیحیت بعدها وارد اسکندریه مصر و سپس اروپا شد تحت تأثیر فرهنگها و جهانبینیهای آن سرزمینها قرار گرفت. بدین ترتیب فرهنگ یونانی دومین عنصری است که نشانه هایی از نفوذ آن در مسیحیت به چشم میخورد. همچنین تعدادی از پدران کلیسا از قبیل یوستینوس، اوریگنس، کلمنس اسکندرانی و … پیش از گروش به مسیحیت، در فلسفۀ یونانی تحصیل کرده بودند. اینان نگاه یونانی به جهان، انسان و وجود را وارد دین مسیحیت کردند. البته مسیحیان از همان ابتدا مخالفت خود را با تعالیم فلسفه یونان نشان میدادند. برای نمونه، پولس در رسالههای خود از دو نوع حکمت الهی و انسانی سخن به میان آورد که اولی انکشافی و الهامی است اما دومی زوالپذیر و ساخته انسان است. با این حال، تأثیرات یونان حتی در سبک نوشتاری آثار مسیحیان اولیه قابل تشخیص است؛ یعنی در طبقه بندی علوم، نگارش خطابهها و مباحث الهیاتی مثل تعالی خداوند و ارتباط او با جهان، نشانه هایی از نفوذ یونانی به چشم میخورد. در روم نیز مسیحیان با پیروان آیین میترا و سایر ادیان رومی مواجه شدند و عناصری هم از آن أخذ کردند. آیین گنوسی چهارمین عنصری است که میتوان در رابطه با مسیحیت باستان بر آن تأکید کرد. اینکه نهضت مذکور پیش از مسیحیت به وجود آمد یا پس از آن، به طور دقیق مشخص نیست. تعدادی از آثار گنوسیان پیشامسیحی بودن آن را تأیید می کنند، در حالی که تعدادی دیگر دلالت بر این دارند که آیین مذکور پس از مسیحیت ظهور کرده است. با این حال، با توجه به اسناد و آثار موجود میتوان گفت آیین گنوسی احتمالاً پیش از مسیحیت وجود داشته اما پس از دین مسیح آن را بستر مناسبی برای رشد و تطور خود یافته است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 10:49:00 ب.ظ ]
|