پایان نامه ارشد گروه تربیت بدنی گرایش رفتار حرکتی: تأثیر تداخل زمینه ای فزاینده نظام دار بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته در افراد کم توان ذهنی |
چکیده فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ب اظهارنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ت تقدیم ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ث قدردانی و تشکر …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
ج فهرست مطالب ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ح فهرست جداول ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ذ فهرست نمودارها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ر فصل اول: طرح تحقیق
1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2 بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
6 ضرورت و اهمیت تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10 اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
11 فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12 قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12 محدودیتهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
12 تعریف واژه ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
13 فصل دوم: ادبیات تحقیق
17 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
18 مبانی نظری تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
18 یادگیری حركتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
18 نظریه های کنترل حرکتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
19 وجوه جوهری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
20 پارامترهای برنامه حرکتی تعمیمیافته …………………………………………………………………………………………………………………………..
20 یادگیری حرکتی از دیدگاه نظریه طرحواره ………………………………………………………………………………………………………………….
21 طرحواره یادآوری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
22 طرحواره بازشناسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
22 سازماندهی تمرین …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
23 تغییرپذیری تمرین ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
25 تداخل زمینهای ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
28 فرضیه پردازش معنیدارتر و متمایزتر …………………………………………………………………………………………………………………………..
29 فرضیه فراموشی و بازسازی مجدد ………………………………………………………………………………………………………………………………..
30 فرضیه بازداری پسگستر ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
31 عوامل مؤثر بر اثر تداخل زمینهای ………………………………………………………………………………………………………………………………..
33 ویژگیهای روانشناختی کودکان عقب مانده ذهنی ……………………………………………………………………………………………………..
40 نقص در رشد شناختی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
40 محدودیتهای یادگیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
41 پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
41 تحقیقات داخل کشور ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
41 تحقیقات خارج کشور ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
42 جمعبندی تحقیقات انجام شده ……………………………………………………………………………………………………………………………………
55 فصل سوم: روش تحقیق
57 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
58 روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
58 جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
58 نمونه آماری و شیوه نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………………..
58 متغیرهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
59 ابزار و روش جمعآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………………………
60 روش اجرای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
60 آزمون انتقال و یادداری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
62 امتیازدهی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
63 روش آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
63 فصل چهارم: یافته های تحقیق
65 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
66 اطلاعات توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
66 آزمون فرضیه ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
68 فرضیه اول ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
68 فرضیه دوم ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
71 فرضیه سوم …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
72 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
74 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
75 خلاصه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
75 یافته های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
76 بحث و تفسیر نتایج ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
76 مرحله یادداری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
77 مرحله انتقال ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
79 نتیجه گیری کلی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
80 پیشنهادات برخاسته از تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………….
81 پیشنهادات کاربردی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
81 پیشنهادات پژوهشی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
81 فهرست منابع
83 منابع ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
84 چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
88
فهرست جداول
عنوان | صفحه |
جدول 1-3: مراحل اجرای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 62 |
جدول 2-3: آزمون انتقال و یادداری ……………………………………………………………………………………………………………………………. | 63 |
جدول 1-4: توزیع سن و قد آزمودنی ها ………………………………………………………………………………………………………………………. | 66 |
جدول 2-4: آماره های توصیفی امتیاز پاس بسکتبال در مراحل مختلف ………………………………………………………………….. | 67 |
جدول 3-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مرحله پیش آزمون ………………………………………………………………. | 68 |
جدول 4-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس عاملی برای مقایسه عملکرد گروه ها در مرحله اکتساب ……………………………. | 69 |
جدول 5-4: نتایج امار توصیفی سه گروه تمرینی در طول 9 جلسه تمرین ………………………………………………………………… | 70 |
جدول6-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مرحله یادداری ……………………………………………………………………….. | 71 |
جدول 7-4: نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه عملکرد گروه ها در مرحله یادداری …………………………………………. | 71 |
جدول 8-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس در مرحله انتقال ………………………………………………………………………………………….. | 72 |
جدول 9-4: نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه عملکرد گروه ها در مرحله انتقال …………………………………………….. | 73 |
فهرست نمودارها
نمودار 1-4: نمرات مربوط به سه گروه تمرینی در مرحله اکتساب …………………………………………………………………………… | 69 |
نمودار 2-4: نمرات مربوط به سه گروه تمرینی در مرحله یادداری …………………………………………………………………………. | 72 |
نمودار 3-4: نمرات مربوط به سه گروه تمرینی در مرحله اكتساب ………………………………………………………………………… | 73 |
چكیده: |
هدف از این مطالعه تاثیر روشهای مسدود، تصادفی و فزاینده نظامدار بر اكتساب، یادداری و انتقال برنامه حرکتی (مهارت حركتی سه نوع پاس بسکتبال ) بود. تعداد30 نفر از دانش آموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر در مدارس استثنایی شهر کرمانشاه كه نمره IQ آنها 70-50 بود و در دامنه سنی 16-13 سال قرار داشتند، در این مطالعه شركت كردند. آزمودنیها به طور تصادفی در سه گروه تمرینی مسدود، فزاینده نظامدار و تصادفی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در این مطالعه ابتدا با محل آزمون، نحوه پاس، طرز اجرای شرایط مورد نظر و نحوه امتیازبندی آشنا گردیدند. بعد از مرحله آشناسازی، شرکت کنندگان در پیش آزمون 12 پاس (سه نوع پاس و هر کدام چهار بار) را انجام دادند. در مرحله اکتساب شركت كنندگان با توجه به گروه تمرینی كه در آن قرار گرفته بودند، شیوه تمرینی مورد نظر را دریافت نمودند. آزمودنیها در گروههای مختلف 81 كوشش انجام دادند. یک پس آزمون، مشابه پیش آزمون با 12 پرتاب توسط آزمودنیها انجام شد و در انتها پس از گذشت 48 ساعت از آخرین تمرین، آزمون یادداری تاخیری مشابه پس آزمون با 12 پاس انجام شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد در مرحله اکتساب تفاوت معنیداری میان گروههای تمرینی وجود نداشت. همچنین تفاضل میانگین نمرات گروهها در مرحله پس آزمون و یادداری و نیز پس آزمون و انتقال (05/0P>) معنیدار بود. نتایج كلی حاكی از برتری روش تمرینی فزاینده نظامدار و تصادفی نسبت به روش مسدود در مراحل یادداری و انتقال بود
مقدمه
انسان بدون توانایی حرفزدن، نوشتن، خواندن و انجام مهارت های پیچیده ورزشی، موجود نسبتاً سادهای دیده می شود. بنابراین به دلیل اهمیتی که یادگیری در زندگی انسان دارد، محققانی که برای درک قوانین یادگیری تلاش می کنند با سوالات مختلفی روبرو میشوند که با روشهای معین علمی به دنبال یافتن پاسخ به این سوالات هستند. از اینرو هدف همه این علوم، یافتن روشهای بهتری در امر یادگیری انسان میباشد.
علم ورزش و تربیت بدنی حیطهای از علم است که تنها مخصوص یک قشر خاص از جامعه نمی شود بلکه کودکان، نوجوانان و حتی سالمندان با این حیطه از علم در ارتباط هستند. ورزش و علوم ورزشی ابعاد مختلفی دارند از جمله بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره که هر بعد ورزش اهداف خاص خود را دارد و یادگیری مهارت های ورزشی موضوعی است که در این ابعاد مشترک است و از هر بعد که به ورزش بنگریم با یادگیری مهارت حرکتی مواجه خواهیم شد، که امروز به شکل پدیدهای فراگیر درآمده است. این واقعیت که ما میتوانیم دانش و مهارت جدیدی بیاموزیم، علاقه دانشمندان را به شیوه های یادگیری و عوامل مهم در سودبردن از تجربیات دیگران و طراحی برنامه های آموزشی جلب کردهاست (اشمیت[1] ،1997).
سالهای زیادی است که دانشمندان و مربیان برای عوامل تعیینکننده و اثرگذار بر اجرای مهارت ها و حرکات ماهرانه تلاش می کنند. کسانی که با آموزش مهارت های حرکتی سروکار دارند، میدانند که یادگیری این مهارت ها بدون تمرین امکان پذیر نیست. ارتقاء کارایی مردم به طور عام و دانش آموزان و ورزشکاران به طور خاص در امر یادگیری مهارت های حرکتی موردعلاقه مربیان و معلمین تربیت بدنی و علوم ورزشی میباشد. از سوی دیگر برنامه های فشرده در مدارس و پیبردن به اهمیت هر چه بیشتر مهارت های حرکتی در زندگی روزمره و متعاقب آن محدودیتهای زمانی، دانشمندان را به شیوه های یادگیری و عوامل مهم در سودبردن هرچه بشتر از تمرین و طراحی برنامه های آموزشی جلب کردهاست(عیدی علیجانی، 1371).
دانشمندان رفتارحرکتی با احساس چنین نیازی پس از سالها تحقیق اقدام به ارائه نظریه هایی نمودند که از جمله آنها نظریه حلقه بسته و بهدنبال آن نظریه طرحواره سرآغاز تحقیقات مبنی بر نظریه یادگیری حرکتی محسوب میشوند (آدامز[2] 1973 ، اشمیت[3] 1975 ). یکی از ویژگیهای نظریه های یادگیری حرکتی، تأکید آنها بر سودمندی تغییرپذیری تمرین[4] است. تغییرپذیری در این نظریهها، به تنوع ویژگیهای زمینهای گفته می شود که شاگرد هنگام تمرین مهارت تجربه می کند، برای مثال یکی از پیشبینیهای کلیدی در نظریه طرحواره این است که اجرای موفقیتآمیز یک مهارت، به مقدار تغییرپذیری تمرین بستگی دارد (اشمیت، 1975).
از آنجاییکه شاگرد هنگام تمرین نیازمند است که تغییرات را در ویژگیهای تنظیمی و غیرتنظیمی تجربه کند (جنتایل [5] 1972،1978)، یکی از عوامل تاثیرگذار بر یادگیری، مقدار تغییرپذیری در توالی تمرین است. از جهتی، این موضوع روشن است که بیشتر تحقیقات مربوط به تغییرپذیری تمرین بهمنظور ارزیابی پیشبینیهای معین نظریه طرحواره انجام شده اند(اشمیت، 1975).
یکی از راههای برنامه ریزی تمرین متغیر، بهکار بردن پدیدهای بهنام اثر تداخل زمینهای بهعنوان تداخل در عملکرد و یادگیری تعریف می شود که از تمرینکردن یک تکلیف در زمینه تکالیف دیگر به وجود میآید(اشمیت و لی[6] 2005).
این مقدار از تداخل زمینهای روی یک پیوستار قرار دارد که در آن از تمرین مسدود بهعنوان تداخل کم و از تمرین تصادفی بهعنوان تداخل زیاد یاد شدهاست (مگیل[7] 2007). در تمرین تصادفی ما با تداخل زیادی مواجه خواهیم شد که این تداخل بالا به اجرای ضعیف در مرحله اکتساب و اجرای قوی در مرحله یادداری و انتقال منجر خواهد شد، درحالیکه در تمرین مسدود اجرای خوب در مرحله اکتساب و اجرای ضعیف در مرحله یادداری و انتقال خواهیم داشت (اشمیت[8]، 2005).
بهمنظور تفسیر اثر تداخل زمینهای فرضیه های مختلفی ارائه شدهاست که از مهمترین آنها میتوان به فرضیه بسط[9]، بازسازی طرح عمل[10] و تداخل پسگستر[11] اشاره کرد. طبق فرضیه بسط تداخل ایجاد شده در اثر تمرین تصادفی منجر به غنیتر شدن بازنمایی می شود، درحالیکه در شرایط مسدود رمزگذاری ضعیفتر می شود( لی[12]، 2005 ).
فرضیه بازسازی طرح عمل عبارت است از طراحی عمل یک تکلیف خاص از طریق تلاش های مداخلهگر که در طی برنامه تمرین تصادفی فراموش می شود و فرد مجبور است بازسازی مبسوطتری برای ایجاد طرح عمل به منظور اجراهای بعدی بکار گیرد، ولی در برنامه های مسدود این تکالیف فراموش نمیشوند (لی، 2005 ).
فرضیه بازداری پسگستر یعنی اثر مداخلهگر یک تکلیف بر تکلیفی که قبلاً آموخته شدهاست این نظریه به جای سودمندی برنامه های تمرین تصادفی به زیانهای برنامه مسدود تمرکز دارد. در جمعبندی، تحقیقات بیشتری در زمینه برنامه ریزی تمرین موردنیاز است (لی، 2005).
تکلیف حرکتی براساس تعریف تکلیف بر مبنای برنامه حرکتی تعمیمیافته و پارامترآموزی نیز در مبحث تداخل زمینهای موردتوجه قرار گرفتهاست. تداخل زمینهای در شرایطیکه برنامه حرکتی تعمیمیافته تغییر نماید، مشاهده می شود (مگیل و همکاران[13]، 1990 ).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 07:19:00 ب.ظ ]
|