پایان نامه ارشد علوم تربیتی گرایش فلسفه تعلیم و تربیت: تبیین مبانی انسان شناختی مفهوم مسئولیت پذیری در مکتب اگزیستانسیالیسم و نقد دلالت های آن در تعلیم و تربیت |
1-2 بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………….3
1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن …………………………………………………………………5
1-4 هدفهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….6
1-5 سوالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….6
1-6 تعریف متغیرها و واژه های کلیدی……………………………………………………………………………..7
1-6-1 تعاریف نظری………………………………………………………………………………………………………….7
1-6-2 تعاریف عملیاتی………………………………………………………………………………………………………9
1-7 نوع و روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………10
1-8 قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………10
1-9 جامعه و حجم نمونه……………………………………………………………………………………………….10
فصل دوم: ادبیات پژوهش
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………12
2-1 بخش اول: مفهوم شناسی……………………………………………………………………………13
2-1-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….14
2-1-2 مسئولیت در لغت…………………………………………………………………………………………………15
2-1-3 کییرکگور و مسئولیت………………………………………………………………………………………….17
2-1-4 بیماری به سوی مرگ……………………………………………………………………………………………17
2-1-5 ترس و لرز………………………………………………………………………………………………………….21
2-1-6 مفهوم دلهره…………………………………………………………………………………………………………26
2-1-7 هایدگر و مسئولیت……………………………………………………………………………………………….29
2-1-8 مرگ آگاهی…………………………………………………………………………………………………………30
2-1-9 ترس…………………………………………………………………………………………………………………..31
2-1-10 دلواپسی………………………………………………………………………………………………………………32
2-1-11 سارتر و مسئولیت…………………………………………………………………………………………………34
2-1-12 دلهره…………………………………………………………………………………………………………………..34
2-1-13 وانهادگی……………………………………………………………………………………………………………..38
2-1-14 ناامیدی………………………………………………………………………………………………………………..40
2-2 بخش دوم: مبانی انسان شناختی……………………………………………………………..43 2-2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….44
2-2-2 ضرورت شناخت انسان…………………………………………………………………………………………45
2-2-3 هستی و وجود……………………………………………………………………………………………………..47
2-2-4 انسان شناسی سنتی……………………………………………………………………………………………….49
2-2-5 تقدم وجود بر ماهیت…………………………………………………………………………………………….50
2-2-6 خدای اگزیستانسیال………………………………………………………………………………………………53
2-2-7 دو مکتب اگزیستانسیالیستی……………………………………………………………………………………54
2-2-8 اراده……………………………………………………………………………………………………………………56
2-2-9 ارادۀ آزاد……………………………………………………………………………………………………………..57
2-2-10 آزادی………………………………………………………………………………………………………………….60
2-2-11 آزادی دیگران……………………………………………………………………………………………………….62
2-2-12 ارزش و آزادی……………………………………………………………………………………………………..62
2-2-13 آزادی و موفقیت…………………………………………………………………………………………………..64
2-2-14 آگاهی………………………………………………………………………………………………………………….66
2-2-15 هستی فی نفسه…………………………………………………………………………………………………….69
2-2-16 هستی لنفسه…………………………………………………………………………………………………………72
2-2-17 آگاهی از دیگران…………………………………………………………………………………………………..75
2-2-18 انتخاب………………………………………………………………………………………………………………..77
2-2-19 انتخاب و اخلاق…………………………………………………………………………………………………..81
2-2-20 انتخاب دیگران……………………………………………………………………………………………………..82
2-2-21 مسئولیت……………………………………………………………………………………………………………..83
2-2-22 اراده و مسئولیت…………………………………………………………………………………………………..84
2-2-23 آزادی و مسئولیت…………………………………………………………………………………………………86
2-2-24 آگاهی و مسئولیت…………………………………………………………………………………………………89
2-2-25 انتخاب و مسئولیت……………………………………………………………………………………………….92
2-2-26 ارزشها و مسئولیت………………………………………………………………………………………………95
2-2-27 فردی بودن مسئولیت…………………………………………………………………………………………….98
2-2-28 اجتماعی بودن مسئولیت………………………………………………………………………………………103
2-2-29 هستی، نیستی و مسئولیت…………………………………………………………………………………….109
2-3 بخش سوم: دلالتهای تربیتی……………………………………………………………………111
2-3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………..112
2-3-2 هستی و دانش……………………………………………………………………………………………………113
2-3-3 فلسفه تعلیم و تربیت از دیدگاه وجودگرایان…………………………………………………………..113
2-3-4 آراء تربیتی و فلاسفه اگزیستانسیال………………………………………………………………………..114
2-3-5 تقدم وجود بر ماهیت در تعلیم و تربیت………………………………………………………………..115
2-3-6 اراده و تعلیم و تربیت………………………………………………………………………………………….116
2-3-7 اراده و مسئولیت در تعلیم و تربیت……………………………………………………………………….117
2-3-8 آزادی و تعلیم و تربیت……………………………………………………………………………………….118
2-3-9 آزادی بعنوان هدف تعلیم و تربیت………………………………………………………………………..119
2-3-10 آزادی و مسئولیت در تعلیم و تربیت……………………………………………………………………..120
2-3-11 آگاهی و تعلیم و تربیت……………………………………………………………………………………….121
2-3-12 آگاهی بعنوان هدف تعلیم و تربیت………………………………………………………………………..122
2-3-13 آگاهی و مواد برنامه درسی…………………………………………………………………………………..123
2-3-14 آگاهی و مسئولیت در تعلیم و تربیت……………………………………………………………………..124
2-3-15 انتخاب و تعلیم و تربیت………………………………………………………………………………………126
2-3-16 انتخاب و روش تدریس………………………………………………………………………………………126
2-3-17 کلاس درس باز………………………………………………………………………………………………….127
2-3-18 انتخاب و مواد برنامه درسی………………………………………………………………………………….128
2-3-19 مسئولیت و تعلیم و تربیت……………………………………………………………………………………129
2-3-20 واقع گرایی تعلیم و تربیت……………………………………………………………………………………130
2-3-21 مسئولیت بعنوان فرض معرفت شناسی تعلیم و تربیت……………………………………………..131
2-3-22 مسئولیت و روش تدریس و یادگیری…………………………………………………………………….132
2-3-23 مسئولیت مربی در تعلیم و تربیت………………………………………………………………………….132
2-3-24 مسئولیت و فردگرایی در تعلیم و تربیت…………………………………………………………………135
2-3-25 فردی بودن روش تدریس و یادگیری…………………………………………………………………….137
2-3-26 مسئولیت جمعی در تعلیم و تربیت………………………………………………………………………..137
2-3-27 مسئولیت و انضباط اجتماعی در تعلیم و تربیت………………………………………………………139
2-3-28 اگزیستانسیالیسم و مسئولیت آموزش و پرورش معاصر…………………………………………….140
2-4 بخش چهارم: نقد دلالتهای تربیتی…………………………………………………………..142
2-4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………..143
2-4-2 نقد اگزیستانسیالیستهای خدا باور………………………………………………………………………144
2-4-3 نقد وجود گرایان سکولار…………………………………………………………………………………….144
2-4-4 نقد در ماهیت…………………………………………………………………………………………………….145
2-4-5 نقد در انتخاب و مسئولیت…………………………………………………………………………………..147
2-4-6 نقد در انتخاب ارزشها…………………………………………………………………………………………148
2-4-7 نقد در مسئولیت آموزههای اخلاقی……………………………………………………………………….149
2-4-8 نقد در مسئولیت…………………………………………………………………………………………………153
2-4-9 نقد در مسئولیت ادبیات……………………………………………………………………………………….156
2-4-10 نقد در فردی بودن مسئولیت…………………………………………………………………………………158
2-4-11 نقد پژوهشگر……………………………………………………………………………………………………..159
2-4-11-1 نقد در آزادی…………………………………………………………………………………………………159
2-4-11-2 نقد در آگاهی………………………………………………………………………………………………..160
2-4-11-3 نقد در انتخاب ارزشها………………………………………………………………………………….161
2-4-11-4 نقد در آسیبشناسی اجتماعی تعلیم و تربیت…………………………………………………….162
فصل سوم: روش شناسائی تحقیق (متدولوژی)
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………166
3-1 روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………..167
3-2 جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………….168
3-3 حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………….168
3-4 ابزار جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………..168
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………….168
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….170
4-1 تبیین مفهوم مسئولیت از منظر مکتب اگزیستانسیالیسم………………………………………………171
4-2 مبانی انسانشناختی مسئولیت پذیری از منظر مکتب اگزیستانسیالیسم……………………………176
4-3 آثار تربیتی مسئولیت پذیری در انسان از منظر مکتب اگزیستانسیالیسم………………………….180
4-4 نقد دلالتهای تربیتی مسئولیت پذیری از منظر مکتب اگزیستانسیالیسم…………………………..185
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………190
5-1 نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………….191
5-2 پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………..195
5-3 پیشنهادات برای محققین……………………………………………………………………………………….197
5-4 محدودیتهای پژوهش………………………………………………………………………………………..198
فهرست منابع ومآخذ……………………………………………………………………………………………199
چكیده :
هدف اصلی از پژوهش حاضر تبیین مبانی انسانشناختی مفهوم مسئولیت پذیری در مكتب اگزیستانسیالیسم و نقد دلالتهای آن در تعلیم و تربیت بوده كه بصورت جزء به تبیین مفهوم مسئولیت، تبیین مبانی انسانشناختی، دلالتهای تربیتی و نقد این دلالتها در مكتب اگزیستانسیالیسم تقسیم می شود. در این پژوهش با بهره گرفتن از روش تحلیل و توصیف مفاهیم و با بررسی كلیه كتب، مقالات، پایان نامه ها و سایتهای فلسفی و تربیتی مربوط به موضوع تحقیق كه در محدوده دسترسی پژوهشگر بوده است، مسئولیت پذیری و دلالتهای تربیتی آن با توجه به مبناهای شناخت انسان در مکتب اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار گرفت که در پنج فصل تنظیم گردید. فصل اول کلیات را شامل شده و فصل دوم در چهار بخش به شناسایی مفهوم مسئولیت از نظر فلسفه وجودی، مبناهای شناخت مسئولیت پذیری درانسان از نظر این مکتب، دلالتهای تربیتی مسئولیت پذیری و نقد این دلالتها پرداخته است. فصل سوم این پژوهش به شناسایی روش تحقیق اختصاص یافته و فصل چهارم پاسخ به سؤالات پژوهش را شامل می شود. در فصل پایانی هم به نتیجه گیری، محدودیتهای پژوهش و پیشنهادها تعلق گرفته است. بر اساس این پژوهش مسئولیت در فرد اگزیستانسیالیست با دلهره، یأس، ناامیدی، وانهادگی و ترس به ظهور میرسد و انسان اگزیستانسیال برای شناخت مسئولیت خود و جهان پیرامونش مسیری را طی می کند که در آن ابزارهای اراده، آزادی، آگاهی و انتخاب به ترتیب روشنگر راه او هستند. تعلیم و تربیت اگزیستانسیالیستی نیز برای تربیت انسانهایی مسئول از این مبانی بهره جسته و با محور قراردادن فرد به واسطه مسئول بودنش در قبال خود، دیگران و جهان، وی را در انتخابی آگاهانه، آزاد و ارادی، در نوع و شیوه تعلیم و تربیت، مختار گذاشته است، که آثار آن، پرورش انسانهایی خلاق، دوراندیش، هشیار، انتخابگر و واقعگرا میباشد. استفاده از این روش در تعلیم و تربیت از آن رو مورد انتقاد است که باتوجه به مفهوم مسئولیت در مکتب اگزیستانسیالیسم، فردی بودن و عدم پیشینهای روشن برای ارزشها، فراگیر را در مقابل مسئولیتهایی که برعهدهاش نهاده شده دچار ترس، دلهره و وانهادگی می کند که ثمره آن گرایش به پوچی است.
مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 08:43:00 ب.ظ ]
|