پایان نامه : نقد و بررسی آثار سه تن از نویسندگان جنگ |
عنوان صفحه
چکیده……………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول: مقدمه و کلیات
1- کلیات…………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 3
1-2- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 4
1-3- پیشینهی تحقیق………………………………………………………………………………………….. 4
1-4- روش کار تحقیق…………………………………………………………………………………………… 5
فصل دوم: نقد و گونه های آن
2- نقد و گونه های آن…………………………………………………………………………………………….. 7
2-1- تعریف نقد……………………………………………………………………………………………………… 7
2-1-1- نقد ادبی……………………………………………………………………………………………………. 8
2-1-1-1- نسبی بودن نقد ادبی…………………………………………………………………………… 8
2-1-1-2- فایده نقد و کار منتقد……………………………………………………………………… 8
2-1-1-3- تاریخچه و پیشینهی نقد ادبی……………………………………………………………. 9
2-1-1-4- هدفهای نقد ادبی……………………………………………………………………………… 10
2-1-1-5- ضرورت نقد ادبی…………………………………………………………………………………. 11
2-1-1-6- نقد ادبی در دوره های مختلف…………………………………………………………….. 11
2-2- نقد جدید………………………………………………………………………………………………………. 14
2-3- انواع نقد ادبی……………………………………………………………………………………………….. 16
فصل سوم: تعاریف جنگ و عوامل آن
3- تعاریف جنگ و عوامل آن………………………………………………………………………………… 22
3-1- تعاریف جنگ………………………………………………………………………………………………… 22
3-2- علل جنگ……………………………………………………………………………………………………… 23
3-3- فلسفه جنگ………………………………………………………………………………………………….. 25
3-4- جنگ ایران و عراق………………………………………………………………………………………. 26
فصل چهارم: ادبیات دفاع مقدس
4-1- پیشینهی جنگ در ادبیات ایران…………………………………………………………………. 31
4-2- داستان جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس……………………………………………………….. 32
4-3- داستان و داستاننویسان دفاع مقدس…………………………………………………………. 34
4-4- نویسندگی و «هنر قدسی»…………………………………………………………………………. 35
4-5- ادبیات دفاع مقدس………………………………………………………………………………………. 37
4-5-1- مهمترین موضوعاتی که نویسندگان جنگ به آن پرداختهاند………………. 38
4-5-2- داستانهای جنگ با توجه به نوع نگرش به جنگ……………………………….. 39
4-5-3- تاریخچهی رمان و داستان دفاع مقدس…………………………………………………. 40
4-5-4- زاویهی دید در داستانهای دفاع مقدس ………………………………………………. 41
فصل پنجم: نقد داستانهای جنگ سید مهدی شجاعی، احمد دهقان و احمد غلامی
5-1- معرفی سید مهدی شجاعی و نقد آثارش …………………………………………………. 45
5-1-2- رئالیسم جادویی……………………………………………………………………………………….. 45
5-1-3- معرفی نویسنده ………………………………………………………………………………………. 46
5-1-4- آثار شجاعی در زمینه تألیف بزرگسالان ……………………………………………. 47
5-1-5- آثار شجاعی در زمینه تألیف کودکان ………………………………………………… 47
5-1-6- معرفی مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»………………….. 48
5-1-6-1- خلاصهی داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» ……………………….. 48
5-1-6-2- خلاصهی داستان «آبی اما به رنگ غروب» …………………………………….. 49
5-1-6-3- خلاصهی داستان «راز دو آینه» ……………………………………………………….. 49
5-1-6-4- خلاصهی داستان «در آن شب عزیز» ……………………………………………… 50
5-1-6-5- خلاصهی داستان «آرامش قهوهای» ………………………………………………… 51
5-1-6-6- خلاصهی داستان «بغض آینه» …………………………………………………………. 51
5-1-6-7- خلاصهی داستان «امضا» ………………………………………………………………….. 52
5-1-7- شخصیتپردازی در مجموعه داستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز….. 53
5-1-8- توصیف در مجموعه داستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز………………… 55
5-1-9- شیوه دیالوگنویسی در مجموعه داستان دو کبوتر،
دو پنجره، یک پرواز…………………………………………………………………………………………………. 57
5-1-10- واگویه یا مونولوگ در مجموعه داستان دو کبوتر،
دو پنجره، یک پرواز…………………………………………………………………………………………………. 61
5-1-11- عشق در مجموعه داستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز…………………. 62
5-1-12- شیوه روایت در مجموعهداستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز……. 63
5-1-13- شیوه شروع، اوجگیری و ختم مجموعه داستان «دو کبوتر،
دوپنجره، یک پرواز»………………………………………………………………………………………………… 64
5-2- معرفی احمد دهقان و نقد آثارش……………………………………………………………….. 67
5-2-1- رئالیسم ……………………………………………………………………………………………………. 67
5-2-2- معرفی نویسنده ………………………………………………………………………………………. 67
5-2-3- آثار احمد دهقان …………………………………………………………………………………….. 68
5-2-3-1- خلاصهی داستان «سفر به گرای 270 درجه»………………………………… 68
5-2-3-2- شخصیتپردازی داستان ……………………………………………………………………. 68
5-2-3-3- ساختار کلمات و جملات داستان …………………………………………………….. 70
5-2-3-4- توصیف شخصیتها و صحنههای داستان ……………………………………….. 71
5-2-3-5- شیوه روایت داستان ……………………………………………………………………….. 72
5-2-3-6- شکل شروع، اوجگیری و ختم داستان …………………………………………….. 73
5-2-4- معرفی و نقد مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» …………………. 75
5-2-4-1- معرفی مجموعهداستان«من قاتل پسرتان هستم» ………………………….. 75
5-2-4-1-1- خلاصهی داستان «مسافر» ………………………………………………………….. 76
5-2-4-1-2- خلاصهی داستان «بلدرچین» ……………………………………………………… 76
5-2-4-1-3- خلاصهی داستان «زندگی سگی» ………………………………………………. 77
5-2-4-1-4- خلاصهی داستان «تمبر» …………………………………………………………….. 77
5-2-4-1-5- خلاصهی داستان «بلیت» ……………………………………………………………. 78
5-2-4-1-6- خلاصهی داستان «پری دریایی» …………………………………………………. 79
5-2-4-1-7- خلاصهی داستان «من قاتل پسرتان هستم» …………………………….. 79
5-2-4-1-8- خلاصهی داستان «بازگشت» ………………………………………………………. 80
5-2-4-1-9- خلاصهی داستان«بنبست» …………………………………………………………. 80
5-2-4-1-10- خلاصهی داستان «پیشکشی» ………………………………………………….. 81
5-2-4-2- نقد مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» …………………………….. 81
5-2-4-2-1- شخصیتپردازی در این مجموعه داستانی ………………………………….. 81
5-2-4-2-2- توصیف در مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» …………… 88
5-2-4-2-3- ساختار جملات و کلمات مجموعه داستان «من
قاتل پسرتان هستم» ……………………………………………………………………………………………… 90
5-2-4-2-4- شیوه روایت در مجموعه داستان من قاتل پسرتان هستم………. 91
5-2-4-2-5- شکل شروع، اوجگیری و ختم داستان ………………………………………… 91
5-3- معرفی احمد غلامی و نقدآثارش………………………………………………………………… 98
5-3-1- دادائیسم ………………………………………………………………………………………………….. 98
5-3-2- معرفی نویسنده ………………………………………………………………………………………. 99
5-3-3- معرفی آثار احمد غلامی ……………………………………………………………………….. 100
5-3-3-1- خلاصهی داستان «همهی زندگی» …………………………………………………. 100
5-3-3-2- خلاصهی داستان «ناله» ……………………………………………………………………. 101
5-3-3-3- خلاصهی داستان «سکوت»……………………………………………………………….. 102
5-3-3-4- خلاصهی داستان«سایهها اوهامند» …………………………………………………. 102
5-3-3-5- خلاصهی داستان «در انتهای خشم» ………………………………………………. 103
5-3-4- شخصیتپردازی در مجموعه داستان «همهی زندگی»……………………….. 103
5-3-5- توصیف در مجموعه داستان «همهی زندگی» …………………………………….. 109
5-3-6- شیوه روایت در مجموعه داستان «همهی زندگی» ………………………….. 114
5-3-7- شکل شروع، اوجگیری و ختم مجموعه داستان «همهی زندگی» …….. 116
5-3-8- نقد کلی مجموعه داستان «همهی زندگی» ………………………………………… 118
5-3-9- نقد رمان «جیرجیرک»…………………………………………………………………………… 119
5-3-9-1- خلاصهی رمان «جیرجیرک»…………………………………………………………….. 119
5-3-9-2- شخصیتپردازی در رمان «جیرجیرک»……………………………………………. 120
5-3-9-3- توصیف در رمان «جیرجیرک»………………………………………………………….. 123
5-3-9-5- شکل شروع، اوجگیری و ختم رمان «جیرجیرک» ………………………… 123
5-3-9-5- نقد کلی رمان «جیرجیرک»………………………………………………………………. 125
فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادها
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………. 127
پیشنهادها ……………………………………………………………………………………………………………….. 129
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………….. 130
چکیده:
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی از رویدادهای بزرگ تاریخی عصر حاضر است که تأثیری کلی بر ادبیات، اقتصاد و سیاست کشور گذاشت و باعث خلق ادبیاتی ارزشمند تحت عنوان «ادبیات دفاع مقدس» گردید. در این رساله نگارنده برآن است تا با توجه به ساختار داستان و معیارهای مشخص (شخصیتپردازی، شیوهی روایت، شروع و توصیف داستان) به نقد آثار نویسندگان مذکور بپردازد.
این رساله در شش فصل تدوین و تنظیم گشته است که فصل اول و دوم آن به ترتیب شامل کلیات، تعریف نقد و گونه های آن میباشد. فصل سوم ادبیات جنگ را در برمیگیرد که در آن به تعاریف جنگ، فلسفهی جنگ و علل و عوامل آن پرداخته شده است. فصل چهارم شامل ادبیات دفاع مقدس است که در آن به تعریف و پیشینهی ادبیات جنگ در ایران، داستان و داستاننویسی پرداخته می شود. در فصل پنجم که مهمترین فصل رساله است، نقد و بررسی آثار سه نویسندهی مذکور مورد پژوهش قرار میگیرد. پس از معرفی هریک از نویسندگان، آثارشان از نظر محتوا، ساختار، شخصیتپردازی، شیوه روایت، شروع و توصیف بررسی شده است. فصل ششم آخرین فصل این رساله است که شامل نتیجه گیری میباشد. سید مهدی شجاعی، با خلق آثاری مذهبی، جنگی و متنهای ادبی در شروع و بالندگی «ادبیات دفاع مقدس» تأثیری بسزا داشت. احمد دهقان و احمد غلامی، با آمیختن تجربه و تخیل درثبت رویدادهای جنگ و انتقال آن به نسلهای آینده نقش مهمی را در گسترهی ادبیات دفاع مقدس ایفا کرده اند.
واژگان کلیدی: نقد ادبی، ادبیات جنگ، داستان، سید مهدی شجاعی، احمد دهقان، احمد غلامی.
1-1- مقدمه:
ادبیات، بخصوص ادبیات داستانی، با جنگ درآمیخته است. از روزگاران کهن تا به امروز، جنگ مقولهی مهمی برای ادبیات محسوب شده و می شود. ادبیات داستانی ایران در واکنش به جنگ هشت ساله در قالب پرداخت حادثه، شخصیت، کنش، کشمکش و فضاسازی، انتخابی هوشمندانه کرده و دو چهرهی کاملاً متضاد از خود نشان داده است. یکی شیفتگی به جنگ با طرح موضوعاتی چون قهرمان و روحیهی قهرمانپروری، آرمانگرایی، حماسهسازی، شجاعت، روحیهی شهادتطلبی، پرداختن به معنویت و دوری از زندگی دنیوی همراه بود و دیگری انزجار و نفرت از جنگ که با موضوعاتی چون: ترس، فقر، تخریب، گرسنگی، فحشا و نابودی بشر و…
بررسی همه جانبهی آثار هر نویسنده راهی به سوی بهتر شناختن اوست. با بررسی محتوایی و نحوه چینش واژگان آثار هر نویسنده می توانیم به سوالات زیر پاسخی درست و منطقی دهیم.
محتوای آثار نویسندگان مطرح شده در این پژوهش بیشتر به چه موضوعاتی پرداخته است؟ آیا به نویسندگان مطرح شده در این پژوهش دیکته شده است که داستانی با این قالب و موضوعات مشخص بنویسند یا اینکه دغدغهی فکری و ذهنی آنها نوشتن در مورد جبهه و جنگ بوده است؟
بررسی محتوا و موضوعات و درونمایههای جنگی، ساختار و شخصیتپردازی آثار این نویسندگان نگارنده را بر آن داشت تا در راستای انجام پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خویش به تحلیل و نقد آثار این نویسندگان بپردازد. این بررسی ابتدا به صورت مطالعه کلی و مستمر صورت گرفت و به تعریف نقد و نقادی و وظیفهی ناقد پرداخته و بعد به بیان تعاریف جنگ و داستان جنگ پرداخته است، سپس تمامی موضوعات محتوایی و درونمایهها و موضوعات شخصیتپردازی، توصیف و شیوه روایت را به طور جداگانه در هر اثر بررسی و جمعآوری کرده و در هر قسمت که نیاز به تعریفی کوتاه و قابل فهم بوده بیان کرده است، و در متن و ذیل تحلیل آثار هر نویسنده در صورت لزوم قسمتی از متن داستان را به عنوان شاهد نقل کردهام. در این بررسی متوجه شده که با توجه به اینکه هر سه نویسنده داستان جنگی نوشتهاند اما دغدغهی ذهنی و فکری هریک با دیگری متفاوت است و سعی در بزرگنمایی آن داشته است.
وقتی با دوست دوره کارشناسیام آقای دکتر حسین کیا که انسانی فرهیخته و فاضل است، برای انتخاب این موضوع مشورت کردم، بسیار خوشحال شد، از من خواست و تشویقم کرد که حتماً این کار را انجام دهم زیرا که دانشجویان ادبیات بیشتر به ادبیات کهن توجه دارند و کمتر به ادبیات دفاع مقدس که سهم بزرگی در ادبیات و غنای ادبیات ما داشته است، پرداختهاند، این بود که برخود وظیفه دانستم تا در این وادی مقدس گام نهم و این پژوهش را انجام دهم. در این راه از خرمن اندیشهی دکتر سید عطاءالله افتخاری و دکتر مهدی فاموری که استادان راهنما و مشاورم بودند، خوشه چینی کردم و با توجه به مشغلهی زیادی که داشتند با سعهی صدر با راهنماییهای بیدریغ و عالمانهی خود هدایتم کردند.
1-2- اهداف تحقیق:
از آنجا که شناخت صحیح و معرفی نویسندگان باید بر اساس بررسی آثاری که از خود به یادگار گذاشتهاند صورت پذیرد؛ در این تحقیق، که به بررسی و نقد داستانهای جنگ سید مهدی شجاعی، احمد دهقان، احمد غلامی پرداخته شده است، اهداف تحقیق به طور کلی در سه محور خلاصه می شود.
1- تحلیل و بررسی قسمتی مغفول از ادبیات داستانی پایداری ایران به عنوان بخشی از ادبیات امروز ایران.
2- شناساندن چهرهی سه تن از داستاننویسان مهم دهههای اخیر.
3- کوششی برای روشن کردن وجهی از تاریخ تطور نثر فارسی در روزگار معاصر.
1-3- پیشینهی تحقیق:
در مورد این موضوع کتاب هایی تألیف شده است. از جمله حسن میر عابدینی در کتاب صد سال داستاننویسی در ایران به معرفی نویسندگان و نقد و تحلیل آنها در صد سال تاریخ داستاننویسی در ایران پرداخته است.
حسن بارونیان یکی دیگر از محققانی است که به موضوع تحلیل داستانهای جنگ پرداخته است. بارونیان در کتاب شخصیتپردازی در داستانهای کوتاه دفاع مقدس یکی از محوریترین و مهمترین عناصر داستان کوتاه یعنی شخصیتپردازی را انتخاب و در هفت مجموعه داستان کوتاه جنگ مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
جنگی داشتیم داستانی داشتیم، اثری دیگر در زمینه نقد و بررسی 14عنوان کتاب داستان نشر صریر از کامران پارسی نژاد است. در این اثر به نقد داستان «سفر به گرای 270 درجه» از احمد دهقان و مجموعه داستان «همهی زندگی» از احمد غلامی نیز پرداخته است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 12:29:00 ق.ظ ]
|