پایان نامه گروه زبان و ادبیات فارسی: بررسی كهن الگوهای داراب نامة طرسوسی |
1-1. شرح وبیان مسئله پژوهشی ……………………………………………………………………………………4
1-2. ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق ………………………………………………………………………….5
1-3. اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………5
1-4. كاربرد نتایج تحقیق …………………………………………………………………………………………….5
1-5. پیشینه علمی موضوع…………………………………………………………………………………………….6
1-6. سؤالهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………7
1-7. فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………………………7
1-8. شرح روش تحقیق……………………………………………………………………………………………….7
فصل دوم: طرسوسی، كهنالگو …………………………………………………………8
2-1. ابوطاهرطرسوسی ………………………………………………………………………………………………..9
2-1-1. زندگی …………………………………………………………………………………………………………9
2- 1- 2. زادگاه……………………………………………………………………………………………………….10
2- 1- 3. قصهگویان………………………………………………………………………………………………….12
2- 1- 4. آثار ابوطاهر طرسوسی………………………………………………………………………………….14
2- 1- 5. دارابنامه…………………………………………………………………………………………………..16
2- 1- 5- 1. داستانهای ایرانی……………………………………………………………………………………17
2- 1- 5- 2. داستانهای یونانی و رومی………………………………………………………………………..19
2- 1- 5- 3. قصههای قرآنی و دینی ……………………………………………………………………………21
2- 1- 5- 4. حوادث تاریخی نزدیک به زمان مؤلف ………………………………………………………22
2- 1- 5- 5. خلاصة دارابنامة طرسوسی …………………………………………………………………….23
2-2. كهن الگو ……………………………………………………………………………………………………….30
2-2-1. مفاهیم مرتبط با كهنالگو ……………………………………………………………………………….32
2- 2- 1-1.كهنالگو و نماد………………………………………………………………………………………..33
2-2-1-2. موتیف و كهنالگو…………………………………………………………………………………….34
2-2-1-3. پروتوتایپ و كهنالگو………………………………………………………………………………..35
2-2-3. تاریخچة كهنالگو…………………………………………………………………………………………36
2-2-4. نقد كهنالگویی و اسطورهشناختی……………………………………………………………………..38
2-2-5. انواع كهنالگوها…………………………………………………………………………………………….39
یادداشتهای فصل دوم ……………………………………………………………………………………………..40
فصل سوم:كهنالگوها در دارابنامه…………………………………………..42
3-1.كهنالگوی آفرینش…………………………………………………………………………..43
3- 1-2. آفرینش جهان و انسان……………………………………………………………………………………44
3- 1- 3. بیمرگی…………………………………………………………………………………………………….47
3- 1- 3- 1. عمر طولانی…………………………………………………………………………………………..47
3- 1- 3- 2. آسیبناپذیری………………………………………………………………………………………..47
3- 1- 3- 3. جاودانگی……………………………………………………………………………………………..48
3- 1- 4. تقدّسنمایی………………………………………………………………………………………………..49
3- 1- 5. دوستی با حیوانات………………………………………………………………………………………..50
3- 1- 6. ساخت خانه………………………………………………………………………………………………..51
3- 1- 7. پرواز…………………………………………………………………………………………………………53
3-2. كهنالگوی باروری …………………………………………………………………………………………..56
3- 2- 1. رابطة كهنالگوی باروری و قدرت جادویی شاه………………………………………………..57
3-2-2. حرمت خون شاه……………………………………………………………………………………………60
3- 2- 3. حرمت دیدن شاه…………………………………………………………………………………………61
3- 2- 4- وظیفة باروری شاه و مرگ او………………………………………………………………………..62
3- 2- 5. رابطة باروری و رویینتنی……………………………………………………………………………..64
3- 2- 6- برونهمسری………………………………………………………………………………………………64
3- 2- 7. مسابقه برای انتخاب همسر……………………………………………………………………………..66
3- 2- 8. قربانی………………………………………………………………………………………………………..67
3- 2- 9. اجرای مراسم باروری……………………………………………………………………………………69
3- 2- 10. پرستش نمادهای باروری …………………………………………………………………………….70
3- 3. كهنالگوی قهرمان در داستان داراب……………………………………………………………………73
3– 3- 1. مادر مثالی………………………………………………………………………………………………….75
3- 3- 2. آنیما………………………………………………………………………………………………………….79
3- 3- 3. پیر دانا……………………………………………………………………………………………………….83
3- 3- 4. سایه………………………………………………………………………………………………………….86
3- 3- 5. نقاب…………………………………………………………………………………………………………90
3- 3- 6. سفر قهرمان…………………………………………………………………………………………………91
3- 3- 6- 1. عزیمت…………………………………………………………………………………………………93
الف) دعوت به آغاز سفر …………………………………………………………………………………………..93
ب) ردّ دعوت………………………………………………………………………………………………………….93
ج) امداد غیبی………………………………………………………………………………………………………….94
د) عبور از نخستین آستان……………………………………………………………………………………………94
ه) شكم نهنگ………………………………………………………………………………………………………….94
3- 3- 6- 2. آیین تشرّف …………………………………………………………………………………………..95
الف) جادة آزمون…………………………………………………………………………………………………….95
ب) ملاقات با خدابانو………………………………………………………………………………………………..97
ج) زن در نقش وسوسهگر………………………………………………………………………………………….97
د) آشتی با پدر و خدایگان………………………………………………………………………………………….97
ه) بركت نهایی…………………………………………………………………………………………………………98
3- 3- 6- 3. بازگشت……………………………………………………………………………………………….98
الف) امتناع از بازگشت………………………………………………………………………………………………98
ب) عبور از آستان بازگشت………………………………………………………………………………………..99
ج) ارباب دو جهان و رها در زندگی…………………………………………………………………………..100
3– 4. كهنالگوی قهرمان در داستان اسكندر………………………………………………………………..102
3- 4- 1. مادر مثالی………………………………………………………………………………………………..104
3- 4- 2. آنیما………………………………………………………………………………………………………..107
3- 4- 3. پیر خردمند……………………………………………………………………………………………….112
3- 4- 4. سایهها……………………………………………………………………………………………………..118
3- 4- 5. نقاب……………………………………………………………………………………………………….126
3- 4- 6. سفر قهرمان…………………………………………………………………………………………….126
3- 4- 6- 1. عزیمت………………………………………………………………………………………………127
الف) دعوت به آغاز سفر………………………………………………………………………………………….127
ب) ردّ دعوت………………………………………………………………………………………………………..128
ج) امداد غیبی………………………………………………………………………………………………………..128
د) عبور از نخستین آستان………………………………………………………………………………………….128
ه) شكم نهنگ………………………………………………………………………………………………………..128
3- 4- 6- 2- آیین تشرّف……………………………………………………………………………………….129
الف) جادة آزمون…………………………………………………………………………………………………..129
ب) ملاقات با خدابانو………………………………………………………………………………………………131
ج) زن در نقش وسوسهگر………………………………………………………………………………………..131
د) آشتی با پدر……………………………………………………………………………………………………….131
ه) خدایگان……………………………………………………………………………………………………………132
و) بركت نهایی……………………………………………………………………………………………………….132
3- 4- 6- 3. بازگشت……………………………………………………………………………………………..133
الف) امتناع از بازگشت…………………………………………………………………………………………….133
ب) فرار جادویی…………………………………………………………………………………………………….134
ج) دست نجات از خارج………………………………………………………………………………………….134
د) ارباب دو جهان و رها در زندگی……………………………………………………………………………135
یادداشتهای فصل سوم ………………………………………………………………………………………….136
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………139
فهرست منابع……………………………………………………………………………………141
چكیده
نقد كهنالگویی، از رویكردهای نسبتاً جدید در زمینة نقد متون ادبی است كه از یافته های علومی چون روانشناسی، مردمشناسی و اسطورهشناسی برای تحلیل متن كمك میگیرد. شالودة اصلی این نقد را كهنالگو تشكیل میدهد. كهنالگو اصطلاحی است كه یونگ برای آن بخش از ناخودآگاه روان كه مشتمل بر تجارب موروثی انسان كه در هر زمان و هر مكانی، به اشكال مشابه متجلی می شود، به كار برد. زمینة نمود كهنالگو خوابها، اساطیر، متون ادبی و نظایر آن است. دارابنامه از متون ارزشمند حماسی در قرن ششم، روایت ابوطاهر طرسوسی از زندگی داراب فرزند بهمن و شرح حال اسكندر و بوراندخت است. یكی از جنبه های مهم این اثر حضور پررنگ كهنالگوهاست به گونه ای كه بدون بررسی و نقد و تحلیل این امر، بخش مهمی از خلاقیت مؤلف مغفول خواهد ماند. پژوهش حاضر، بررسی كهنالگوهای این اثر است. با توجه به روایی بودن دارابنامه، برجستهترین كهنالگوی این اثر، كهنالگوی سفر قهرمان است. در هر دو بخش كتاب تولّد، زندگی، سفر و ماجراهای آن در شرح حال داراب و اسكندر، كمابیش بر كهنالگوی جهانی سفر قهرمان منطبق است. داراب توسط پیک به سفر «دعوت» می شود و ابتدا در اجابت دعوت «تعلّل» میورزد و سپس سفر را آغاز میكند. با فائق آمدن بر نگهبانان «آستان نخستین»، وارد «جادة آزمون» می شود و بر موانع آن غلبه میكند. سپس با «زن وسوسهگر» مواجه می شود و سرانجام با «خدابانو» ازدواج میكند. وی در «آشتی با پدر» موفق عمل میكند و به «بركت نهایی» میرسد. اگرچه وی در ابتدا از بازگشت «امتناع» میكند، اما در نهایت به وطن باز میگردد و از نگهبانان «آستان بازگشت» عبور میكند و با غلبه بر مشكلات پیش رو، «ارباب دو جهان» می شود. اسكندر نیز این مراحل را در زندگی خود تجربه میكند. مؤلف در ضمن كهنالگوی سفر قهرمان، از مجموعه كهنالگوهای روانشناسیِ تحلیلی از جمله آنیما، پیرِ دانا، مادرِ مثالی و سایهها بهره گرفته است. همچنین به موارد بسیاری از كهنالگوی آفرینش از جمله بازخوانی آفرینش نخستین، یاد كردن از نخستینها، مقدسنمایی، دوستی با حیوانات و ساخت شهرها در دارابنامه اشاره شده است. از میان این موارد، بازخوانی آفرینش نخستین و مقدّس نمایی از بسامد بیشتری برخوردارند. همچنین در بخش كهنالگوی باروری، بسیاری از موارد این كهنالگو از جمله آیینهای باروری، پرستش نمادهای باروری، قدرت جادویی شاه، وظیفة باروری شاه و قربانی استفاده شده است.
مقدمه
در كنار نقدهای سنتی از جمله نقد تاریخی، نقد اخلاقی و… رویكردهای نسبتاً جدیدی در زمینة نقد متون رواج یافته است. یكی از این شیوهها، نقد اسطورهشناختی یا كهنالگویی است كه در این شیوه منتقد، كهنالگوها و صور مثالی را در آثار ادبی تجزیه و تحلیل میكند. نقد اسطورهشناختی پیشینهای نزدیک به یک قرن دارد، اما در ایران از عمر آن چندان نمیگذرد.
اگرچه كهنالگو با نام «كارل گوستاو یونگ» و روانشناسیِ تحلیلی او شناخته شده است، اما علاوه بر او محققان و اندیشمندانِ اسطورهشناسی چون «فریزر»، «الیاده» و «كمپبل» آرا و نظرات مختلفی را دربارة كهنالگو ارائه كردهاند. با این حال، اغلب پژوهشهای انجام گرفته بر اساس نقد اسطورهشناختی، بر كهنالگوهای روانشناختی چون آنیما، سایه، پیر دانا و… متمركز شده است و یافتن مواردی كه به سایر كهنالگوها از جمله كهنالگوی باروری و كهنالگوی آفرینش پرداخته باشد، اندكی دشوار است؛ زیرا گستردگی اشكال كهنالگویی مانع استفاده از مجموعة كامل آنها در متون ادبی است. درواقع تحلیل متنی واحد بر مبنای تمام كهنالگوهای یادشده، همانند آنچه كه «كوپ» در كتاب اسطوره، یا «گرین» و همكارانش در كتاب مبانی نقد ادبی انجام دادهاند در ادبیات فارسی اندك است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 11:59:00 ق.ظ ]
|