رشته روانشناسی بالینی: پایان نامه ارشد با موضوع بررسی مقایسه ای اثربخشی دو روش آموزش مدیریت استرس و حل مسألۀ اجتماعی در اضطراب و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان |
آموزان
بیان مسأله. 5
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 8
اهداف پژوهش… 9
اهداف جزئی.. 9
سوالات.. 10
فرضیه ها 10
شرایط ورود و خروج. 10
شرایط ورود. 10
شرایط خروج. 11
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 11
مقدمه فصل 2. 14
اضطراب.. 14
اختلالات اضطرابی از دیدگاه DSM-IV-R. 19
اختلال اضطراب منتشر. 21
اختلال وحشت زدگی.. 22
اختلال فشار روانی پس آسیبی.. 22
اضطراب آشکار و پنهان. 23
عناصر اضطراب.. 25
شیوع اضطراب.. 26
ریشه ها و عوامل اضطراب.. 27
درجات اضطراب.. 28
تشخیص بالینی اضطراب.. 29
انواع پاسخ به اضطراب.. 29
دیدگاه صاحبنظران در خصوص اضطراب و منشأ آن. 31
نظریة روانکاوی فروید. 32
دیدگاه سالیوان. 34
دیدگاه هورنای.. 35
دیدگاه اتورانک… 37
دیدگاه آدلر «روانشناسی فردی». 37
نظریة پرز «گشتالت درمانی». 38
اضطراب از دیدگاه رفتارگرایی.. 39
دیدگاه راجرز 40
دیدگاه الیس… 41
دیدگاه گلاسر. 41
دیدگاه علوم پزشکی و زیستی در خصوص اضطراب.. 42
تفاوت و تشابه اختلالات اضطرابی.. 42
تعلل ورزی.. 43
تعلل ورزی تحصیلی.. 44
دیدگاه های موجود در مورد تعلل ورزی.. 46
تعلل به عنوان یک مشکل رفتاری.. 46
تعلل به عنوان یک مشکل شناختی.. 46
تعلل به عنوان یک مشکل انگیزشی.. 47
تعلل به عنوان یک عادت.. 47
تعلل به عنوان یک اختلال شخصیتی.. 47
شیوع تعلل ورزی.. 47
انواع و اقسام تعلل ورزی.. 49
شیوه های درمانی تعلل ورزی.. 51
نظریه منطقی-هیجانی الیس… 51
نظریه درمان شناختی.. 51
نظریه خودناهمگنی.. 52
نظریه مدیریت زمان. 52
نظریه پردازش اطلاعات.. 52
نظریه مدیریت رفتار 53
نظریه انگیزشی.. 53
ارتباط میان تعلل ورزی و سایر ویژگی های روانشناختی.. 53
مدیریت استرس… 55
استرس یا فشار روانی.. 56
منابع استرس… 58
وقایع آسیب زا 58
رویدادهای زندگی.. 59
تعارضات درونی.. 60
استرس ناشی از دگرگونی های اجتماعی.. 60
مدل های نظری استرس… 60
مدل مبتنی بر محرک… 60
مدل مبتنی بر پاسخ. 61
پاسخ های فیزیولوژیک به استرس ها 62
پاسخ های روان شناختی به تنیدگی.. 64
مدل تعاملی.. 65
حل مسأله اجتماعی.. 66
مهارت های حل مسئله. 66
الگوهای حل مسئله. 67
آموزش روش حل مسئله. 68
پیشینه پژوهشی.. 69
پژوهش های انجام شده در داخل کشور 70
پژوهش های انجام شده در خارج از کشور 75
مقدمه فصل 3. 79
روش پژوهش… 80
متغیرهای پژوهش… 80
جامعه آماری پژوهش… 81
روش نمونه گیری.. 81
ابزارهای پژوهش… 82
مقیاس خود سنجی اضطراب زانگS.A.S 82
مقیاس ارزیابی تعلل ورزی- نسخه دانش آموز (PASS) 84
بسته آموزشی ایمن سازی در برابر استرس… 84
بسته آموزش حل مساله اجتماعی.. 85
نحوه انجام پژوهش… 86
روش تجزیه و تحلیل آماری.. 86
مقدمه فصل 4. 88
الف) یافته های توصیفی.. 89
ب) بررسی استنباطی فرضیه های پژوهشی.. 90
فرضیۀ اول. 90
فرضیۀ دوم. 92
فرضیۀ سوم. 94
فرضیۀ چهارم. 95
سوال 1. 95
سوال 2. 96
مقدمه فصل 5. 98
بحث و نتیجه گیری مربوط به فرضیه های پژوهش… 98
محدودیتهای تحقیق.. 100
پیشنهادها 101
پیشنهادهای کاربردی.. 101
پیشنهادهای پژوهشی.. 101
پیوستهاوضمائم————-102
منابع ومآخذ——-106
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی مقایسه ای اثربخشی دو روش آموزش مدیریت استرس و حل مسألۀ اجتماعی در اضطراب و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان می باشد. روش تحقیق[1] این پژوهش از نوع آزمایشی گسترش یافته با پیش آزمون[2] و پس آزمون[3] چندگروهی می باشد و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان اسلامشهر در سال تحصیلی 90-89 می باشد. حجم جامعه مورد پژوهش، بنا بر آمارهای مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اسلام شهر 7238 نفر می باشد.فرضیه پژوهش شامل:موارد زیر می باشد
1: آموزش مدیریت استرس بر کاهش اضطراب مؤثر است. 2: آموزش مدیریت استرس بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی مؤثر است. 3: آموزش حل مساله اجتماعی بر کاهش اضطراب مؤثر است4: آموزش حل مسأله اجتماعی بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی مؤثر است
بدین منظور45نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه مدارس اسلامشهر به عنوان نمونه انتخاب شده و به طور همتاشده از لحاظ سنی و نمرات پیش آزمون در سه گروه گمارده شدند. از این سه گروه، گروه اول آموزش حل مساله اجتماعی، گروه دوم آموزش مدیریت استرس و گروه سوم کنترل بود. پس از اجرای جلسات نیز پس آزمون به عمل آمد. برای سنجش اضطراب دانش آموزان، پرسشنامه اضطراب زونگ و برای سنجش تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان از مقیاس ارزیابی تعلل ورزی- نسخه دانش آموز (PASS) استفاده شد. برای مقایسه میانگین های گروه ها در پیش آزمون و پس آزمون جهت تعیین میزان اثر آموزش ها، از روش آماری تحلیل کوواریانس یک متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که تفاوت نمرات اضطراب پس از انجام آموزش مدیریت استرس و آموزش حل مساله در گروه های درمانی با F محاسبه شده 28.241 در سطح معناداری (0.01>P) و خطای کمتر از 0.001 (0.001˂p) از لحاظ آماری معنادار می باشد. بنابراین آموزش مدیریت استرس و آموزش حل مساله اجتماعی موجب کاهش اضطراب دانش آموزان شد. همچنین نتایج تحلیل های آماری نشان داد که تفاوت نمرات تعلل ورزی پس از انجام آموزش مدیریت استرس و آموزش حل مساله اجتماعی در گروه های درمانی با F محاسبه شده 69.745در سطح معناداری (0.01>P) و خطای کمتر از 0.001 (0.001˂p) از لحاظ آماری معنادار می باشد. بنابراین درمان شناختی رفتاری موجب کاهش تعلل ورزی دانش آموزان نیز شد. بررسی های تعقیبی به روش توکی نشان داد آموزش مدیریت استرس تاثیر بیشتری نسبت به روش آموزش حل مساله داشته و میزان اضطراب و تعلل ورزی را بیشتر کاهش داده است. بنابراین نتیجه می گردد که روش آموزش مدیریت استرس و آموزش حل مساله اجتماعی هر دو بر کاهش اضطراب و تعلل ورزی دانش آموزان موثر بوده اند و استفاده از این روش ها برای رفع مشکلات و موانع آموزشی دانش آموزان توصیه می گردد
مقدمه
اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان ، یکی از مولفه های ساختار شخصیت وی می باشد و از این زاویه است که پاره ای از اضطراب های دوران کودکی و بزرگسالی را می توان به هنجار دانست و تأثیر مثبت آنها را بر فرایند تحول پذیرفت،( لافون[4] )چرا که این فرصت برای افراد فراهم می شود تا مکانیزم های تنش زای خود را در جهت مواجهه با منابع تنیدگی زا و اضطراب انگیز گسترش دهند . به عبارت دیگر، می توان گفت که اضطراب در پاره ای از مواقع ، سازندگی و خلاقیت را در فرد ایجاد می کند، امکان تجسم موقعیت ها و سلطه بر آنها را فراهم میاورد و یا آنکه وی را بر می انگیزد تا به طور جدی با مسولیت مهمی مانند آماده شدن برای یک امتحان یا پذیرفتن یک وظیفه اجتماعی مواجه شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 09:01:00 ب.ظ ]
|