پایان نامه ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی: بررسی مقایسه ای انتظارات و ادراکات دانشجویان نسبت به کیفیت خدمات آموزشی |
15 1-2-بیان مسئله .
15 1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش …
20 1-4- هدف پژوهش .
21 1-5- فرضیات پژوهش .
22 1-6- تعاریف واژه ها و مفاهیم .
22 1-6-1- مدلسرکوال یا مدل«تحلیلشکاف» ..
23 1-6-2- انتظارات …
23 1-6-3- ادراکات(تجارب واقعی) ..
24 1-6-4- شکافکیفیت ..
25 1-6-5- کیفیتخدمات
25 1-6-6- ملموسات .
26 1-6-7- قابلیت اطمینان ..
26 1-6-8- پاسخگویی
26 1-6- 9- تضمین/امنیت …
27 1-6-10- همدلی ..
27 1-6-11- خدمت ..
27 1-6-12- شکاف کیفیت ..
27 1-6-13- مفهوم سروکوال .
28
فصل دوم
پیشینه ی نظری و عملیاتی
-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 31 |
2-2- آموزش عالی/دانشگاهی………………………………………………………………………………………………………………………………… | 32 |
2- 3 – تاریخچه آموزش عالی ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 33
|
2-4- روند تحولات آموزش عالی در ایران …………………………………………………………………………………………………………… | 34 |
2-5- آموزشعالی در دوره اخیر…………………………………………………………………………………………………………………………….. | 35 |
2-6- آموزشعالی بعد از انقلاباسلامی…………………………………………………………………………………………………………………. | 36 |
2-7- آموزش عالی در عصر حاضر…………………………………………………………………………………………………………………………… | 37 |
2-8-اهداف آموزش عالی ………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 38 |
2-9- اهداف آموزشعالی در ایران …………………………………………………………………………………………………………. …………. | 38 |
2-10- مفهوم کیفیت ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 39 |
2- 11- مفهوم کیفیت خدمات …………………………………………………………………………………………………………………………… | 42 |
2- 11- 1- بی نهایت بزرگ ……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 43 |
2-11-2- محصول محور ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 43 |
2-11-3- فرایند یا عرضه محور ……………………………………………………………………………………………………………………………. | 43 |
2-11-4- مشتری محور …………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 44 |
2-11-5- ارزش محور ………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 44 |
2-12- اهمیت کیفیت خدمات ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 45 |
2-13- ماهیت خدمات ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 45 |
2-13-1- عوامل درون سازمانی ……………………………………………………………………………………………………………………………. | 45 |
2-14-2- عوامل محیطی ……………………………………………………………………………………………………………………………………. | 45 |
2- 15- مفهوم کیفیت در آموزشعالی ………………………………………………………………………………………………………………… | 46 |
2- 16 -اهمیت و ضرورت کیفیت در آموزشعالی…………………………………………………………………………………………………. | 50 |
2- 17- مفهوم کیفیتآموزشی …………………………………………………………………………………………………………………………… | 51 |
2-18- خصوصیات کیفیت آموزشهایدانشگاهی …………………………………………………………………………………………………. | 52 |
2-19-ویژگیهای مشخص/متمایز خدمات ………………………………………………………………………………………………………….. | 55 |
2-20- تعریف کیفیت خدمات ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 57 |
2-21-جنبه های کیفیت خدمات ……………………………………………………………………………………………………………………….. | 58 |
2-22-کیفیت خدمات آموزش عالی ……………………………………………………………………………………………………………………… | 58 |
2-23-مدیریت شکافهای کیفیت در مدل سروکوال ……………………………………………………………………………………………… | 59 |
2-23-1-شکاف1: شکاف ادراکی مدیریت …………………………………………………………………………………………………………….. | 59 |
2-23-2-شکاف2: شکاف مشخصات و ویژگیهای کیفیت خدمت…………………………………………………………………………. | 60 |
2-23-3-شکاف3: شکاف ارائه خدمات ………………………………………………………………………………………………………………….. | 61 |
2-23-4-شکاف4: شکاف در پیام ارسالی به بازار………………………………………………………………………………………………… | 63 |
2-23-5-شکاف5: شکاف کیفیت خدمات ادراک شده(برآیند تمام شکافهای قبلی) ……………………………………………. | 64 |
2-24-اندازه گیری کیفیت خدمات: مقیاس سروکوال…………………………………………………………………………………………… | 66 |
2-25-رویکرد تجزیه و تحلیل شکاف………………………………………………………………………………………………………………… | 68 |
2-26- شكاف كیفیت خدمات……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 69 |
فصل سوم
متدولوژی تحقیق
1-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 92 |
3-2- روشتحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 92 |
3-3- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 92 |
3-4- شیوه نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 93 |
3-5- نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 93 |
3-6- ابزار جمعآوری داده ها………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 94 |
3-7- روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 96 |
3-8- پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 96 |
3-9- روش های آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 97 |
فصل چهارم
توصیف داده ه ها
4-1- اطلاعات توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 99 |
4-2- اطلاعات تحلیلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 99 |
4-3- فرضیه 1: بین انتظارات و ادراکات دانشجویان نسبت به کیفیت خدمات آموزشی تفاوت معنی داری وجود ندارد…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 100 |
4-4- فرضیه 2 : بین انتظارات وادراکات دانشجویان براساس بعد ملموساتخدمت تفاوت معنیداری وجود ندارد.. | 100 |
4-5- فرضیه 3: بین انتظارات و ادراکات دانشجویان براساس بعد قابلیت اطمینان تفاوت معنیداری وجود ندارد.. | 101 |
4-6- فرضیه 4 : بین انتظارات و ادراکات دانشجویان براساس بعد تضمین خدمات تفاوت معنیداری وجود ندارد.. | 102 |
4-7-فرضیه 5 : بین انتظارات و ادراکات دانشجویان براساس بعد پاسخگویی تفاوت معنیداری وجود ندارد………… | 103 |
4-8- فرضیه 6 : بین انتظارات و ادراکات دانشجویان براساس بعد همدلی تفاوت معنیداری وجود ندارد…………….. | 104 |
4-9- فرضیه 7: شکاف بین انتظارات و اداراکات کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه با توجه به جنسیت دانشجویان تفاوت معنی داری وجود ندارد……………………………………………………………………………………………………………………………………. | 105 |
4-10- فرضیه 8: شکاف بین انتظارات و اداراکات کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه با توجه به نوع دوره دانشجویان تفاوت معنی داری وجود ندارد………………………………………………………………………………………………………………….. | 107 |
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
صفحه | |
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 110 |
5-2-بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………………………… | 110 |
5-3-فرضیه های مربوط به بعد ملموسات خدمت…………………………………………………………………………………………………….. | 111 |
5-3-1-بین انتظارات و ادراکات دانشجویان بر اساس بعد ملموسات خدمت تفاوت معنیداری وجود ندارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 111 |
5-4-فرضیه های مربوط به بعد قابلیتاطمینان خدمت……………………………………………………………………………………………… | 111 |
5-4-1-بین انتظارات و ادراکات دانشجویان بر اساس بعد قابلیت اطمینان خدمت تفاوت معنیداری وجود ندارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 111 |
5-5-فرضیه های مربوط به بعد تضمین خدمت…………………………………………………………………………………………. | 112 |
5-5-1-بین انتظارات و ادراکات دانشجویان بر اساس بعد تضمین خدمت تفاوت معنیداری وجود ندارد……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 112 |
5-6-فرضیه های مربوط به بعد پاسخگویی خدمت……………………………………………………………………………. | |
5-6-1-بین انتظارات و ادراکات دانشجویان بر اساس بعد پاسخگویی خدمت تفاوت معنیداری وجود ندارد…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 113 |
5 -7- فرضیه های مربوط به بعد همدلی خدمت…………………………………………………………………………………………………… | 113 |
5-7-1-بین انتظارات و ادراکات دانشجویان بر اساس بعد همدلی خدمت تفاوت معنیداری وجود دارد……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 113 |
5-8-فرضیه های مربوط به مقایسه شکاف کیفیت خدمت برحسب جنسیت و دوره شکاف بین انتظارات و اداراکات کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه با توجه به جنسیت دانشجویان تفاوت معنی داری وجود ندارد ……………………………..
5-8-1-شکاف بین انتظارات و اداراکات کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه با توجه به جنسیت دانشجویان تفاوت معنی داری وجود ندارد……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
114
114 |
5-8-2-شکاف بین انتظارات و اداراکات کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه با توجه به دوره دانشجویان تفاوت معنی داری وجود ندارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 114 |
5-9-پیشنهادات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 114 |
5-10-پیشنهاد برای تحقیقات آینده………………………………………………………………………………………………………………………… | 116 |
5-11-محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………. | 117 |
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………… | 118 |
منابع لاتین ……………………………………… | 126 |
فهرست جدول ها
جدول 1-3: جامعه آماری به تفکیک جنسیت………………………………………………………………………………………………93
جدول2-3: توزیع افراد شرکت کننده به تفکیک دوره و جنسیت………………………………………………………………..94
جدول3-3: ابعاد مورد نظر در پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………….95
جدول4-3: مقدار پایایی پرسشنامه به تفکیک هر یک از ابعاد……………………………………………………………………..96
جدول 1-4 : توزیع افراد شرکت کننده در مطالعه بر حسب جنسیت…………………………………………………………99
جدول 2-4: توزیع افراد شرکت کننده بر حسب دوره………………………………………………………………………………… 99
جدول 3-4: ارتباط بین انتظارات وادراکات دانشجویان نسبت به کیفیت خدمات آموزشی……………………….101
جدول4-4: رتبه بندی شکاف بین انتظارات و ادراکات در پنج بعد مورد بررسی……………………………………..101 جدول 5-4 : تحلیل نتایج بر اساس شاخص های بعد ملموسات……………………………………………………………………102 جدول 6-4 : تحلیل نتایج بر اساس شاخص های بعد قابلیت اطمینان…………………………………………………………103 جدول 7-4 : تحلیل نتایج بر اساس شاخص های بعد تضمین خدمات………………………………………………………….104 جدول 8-4 : تحلیل نتایج بر اساس شاخص های بعد پاسخگویی…………………………………………………………………105 جدول 9-4 : تحلیل نتایج بر اساس شاخص های بعد همدلی………………………………………………………………………106 |
جدول 10-4:نتایج آزمون tمستقل در ارتباط با مقایسه شکاف بین انتظارات و ادراکات کیفیت خدمات آموزشی با توجه به جنسیت دانشجویان………………………………………………………………………………………………………………………107
جدول 11-4 : نتایج آزمون tمستقل در ارتباط با مقایسه شکاف بین انتظارات و ادراکات کیفیت خدمات آموزشی با توجه به دوره تحصیلی دانشجویان……………………………………………………………………………………………….108
فهرست شكل ها
شکل 0‑1: مدل پاراسورامان یا مدل تحلیل شکاف………………………. | 18 |
شکل1-2: نمودار نظام آموزش عالی کشور(بازرگان،1387)…………………….. | 32 |
شکل 0-2: انواع فعالیتهای خدماتی( لامعی،1378)……………. | 69 |
شکل 3-2 : چهارچوب نظری تحقیق…………………………………………….. | 89 |
چکیده :
هدف پژوهش حاضربررسی مقایسه ای انتظارات وادراکات دانشجویان نسبت به کیفیت خدمات آموزشی می باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد و بر اساس هریک از ابعاد مدل(مقیاس) پرسشنامه سرکوال شامل: بعد ملموسات، بعد قابلیت اطمینان، بعد پاسخگویی، بعد تضمین و بعد همدلی مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهداف و فرضیات پژوهش، جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان روزانه /شبانه دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان که در سال تحصیلی 91-1390 مشغول به تحصیل در مقطع دكتری عمومی میباشند تشکیل میدهد. برای انتخاب حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که شامل 225 نفر می باشد. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده ها پرسشنامه کیفیت خدمات آموزشی مدل سرکوال می باشد. برای محاسبه روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی وجهت محاسبه پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردیدکه پایایی محاسبه شده برابر 7/0می باشد. در این پژوهش برای توصیف اطلاعات پاسخگویان از آمار توصیفی از جمله محاسبه فراوانی، درصد، رسم جداول و نمودار، میانگین و محاسبه انحراف معیار و برای تحلیل فرضیات پژوهش از آمار استنباطی از جمله آزمون t همبسته استفاده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 09:01:00 ب.ظ ]
|