پایان نامه ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی: طراحی استراتژی توسعه فوتبال استان گیلان بر اساس تحلیل SWOT |
فهرست شکلها و نمودارها………………………………………………………………………………………………………..ح
فصل اول- کلیات پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..2
بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………………………………….3
ضرورت و اهمیت تحقیق………………………………………………………………………………………………………….4
اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………5
سؤالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….5
تعریف واژه ها و اصطلاحات……………………………………………………………………………………………………..5
فصل دوم- مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..8
مبانی نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..8
برنامه ریزی…………………………………………………………………………………………………………………………….8
مزایای برنامه ریزی…………………………………………………………………………………………………………………8
موانع و مشکلات برنامه ریزی…………………………………………………………………………………………………..9
انواع برنامه ریزی…………………………………………………………………………………………………………………….9
تعاریف استراتژی……………………………………………………………………………………………………………………..9
برنامه ریزی استراتژیک……………………………………………………………………………………………………………10
تعاریف برنامه ریزی استراتژیک………………………………………………………………………………………………..11
ویژگیهای برنامه ریزی استراتژیک…………………………………………………………………………………………..12
مزایای برنامه ریزی استراتژیک……………………………………………………………………………………………….12
محدودیت های برنامه ریزی استراتژیک……………………………………………………………………………………13
سبکهای مختلف برنامه ریزی جامع و تعیین استراتژی های سازمانی…………………………………………..14
تعریف مدیریت استراتژیک…………………………………………………………………………………………………….14
مراحل مدیریت استراتژیک…………………………………………………………………………………………………….14
تدوین استراتژی…………………………………………………………………………………………………………………….16
فرایند برنامه ریزی استراتژیک…………………………………………………………………………………………………17
مدلهای تدوین برنامه ریزی استراتژیک………………………………………………………………………………..24
مدل استونر و فریمن………………………………………………………………………………………………………….25
مدل برایسون…………………………………………………………………………………………………………………….25
مدل دیوید………………………………………………………………………………………………………………………..26
مدل DISM…………………………………………………………………………………………………………………….
مدل Goal- Based…………………………………………………………………………………………………………
مدل برنامه ریزی استراتژیک گوداشتاین و همکاران…………………………………………………………………28
مدل استراتژیک دانکن و همکاران………………………………………………………………………………………..28
مدل استراتژیک وایتمن………………………………………………………………………………………………………29
مدل تیلور…………………………………………………………………………………………………………………………29
مدل کاربردی……………………………………………………………………………………………………………………29
مدل اسلک……………………………………………………………………………………………………………………….30
مدل کمیسیون ورزش استرالیا…………………………………………………………………………………………….30
رویکرد فرایند پایه برنامه ریزی استراتژیک…………………………………………………………………………….31
ماتریس SWOT………………………………………………………………………………………………………………
فوتبال در جهان…………………………………………………………………………………………………………………49
فوتبال در آسیا………………………………………………………………………………………………………………….49
فوتبال در ایران………………………………………………………………………………………………………………….50
فوتبال در گیلان…………………………………………………………………………………………………………………50
بر پژوهشهای خارجی………………………………………………………………………………………………52
بر پژوهشهای داخلی……………………………………………………………………………………………….58
فصل سوم-روش شناسی پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….62
روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….62
جامعه و نونه آماری………………………………………………………………………………………………………………..62
روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………….62
ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………62
روش تجزیه تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………..65
متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..66
فصل4- یافته های پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..68
توصیف یافته های پژوهش……………………………………………………………………………………………………….68
ماتریس نقاط قوت فوتبال استان گیلان…………………………………………………………………………………..71
ماتریس نقاط ضعف فوتبال استان گیلان………………………………………………………………………………….72
ماتریس فرصتهای فوتبال استان گیلان…………………………………………………………………………………..73
ماتریس تهدیدهای فوتبال استان گیلان…………………………………………………………………………………..74
تعیین موقعیت استراتژیک فوتبال گیلان………………………………………………………………………………….75
ماتریس عوامل درونی فوتبال استان گیلان………………………………………………………………………………76
ماتریس عوامل بیرونی فوتبال استان گیلان……………………………………………………………………………..78
نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی……………………………………………………………………………….80
استراتژی های فوتبال استان گیلان………………………………………………………………………………………..80
استراتژی هایSO…………………………………………………………………………………………………………..
استراتژی هایST……………………………………………………………………………………………………………
استراتژی هایWO…………………………………………………………………………………………………………..
استراتژی هایWT…………………………………………………………………………………………………………..
فصل5- بحث و نتیجه گیری
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..88
خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………88
بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………….90
پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..109
منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………………………………….110
پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………….123
چکیده:
هدف از این پژوهش طراحی استراتژی توسعة فوتبال استان گیلان بر اساس تحلیل SWOT بود. این تحقیق کاربردی با روش توصیفی – تحلیلی اجرا شده است . جامعه آماری پژوهش، شامل تمام صاحبنظران فوتبال استان گیلان بود و نمونة موردنظر به صورت هدفمند از مدیران و کارشناسان ادارات و هیأتها، مدرسان ورزش مدارس و دانشگاه، مربیان و بازیکنان پیشکسوت انتخاب شدند (50n=). ابزار پژوهش براساس مطالعه اکتشافی و بازنویسی از مبانی و مطالعات مشابه توسط محقق ساخته شد که روایی محتوایی آن براساس نظر متخصصان و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ (95/0=α) تأیید گردید. از آزمون فریدمن، روش وزن دهی، ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی جهت تحلیل یافته ها و استراتژی های مناسب استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد مطلوبیت فناوری اطلاعات، عدم مطلوبیت کیفیت زمین و اماکن، سیاستگذاری خصوصیسازی باشگاهها و گرایش مردم به سبک زندگی غیرفعال به ترتیب به عنوان مهمترین قوت، ضعف، فرصت و تهدید شناسایی شدند. همچنین براساس نمرة ماتریس عوامل درونی (38/2) و عوامل بیرونی (49/2) وضعیت راهبردی فوتبال استان گیلان در منطقه WT قرار دارد. ضمناً بر اساس تحلیل SWOT، در مجموع 20 استراتژی شامل شش استراتژی SO، شش استراتژی ST، شش استراتژی WO، و دو استراتژی WT برای فوتبال گیلان تدوین شد. بنابراین با توجه به نتایج ماتریس تحلیل سوات لازم است که بیشتر از استراتژی تدافعی یا ثبات جهت مدیریت توسعه فوتبال استان گیلان استفاده شود.
فصل اول: طرح تحقیق
1-1- مقدمه
امروزه ورزش از انجام فعالیت بدنی صرف فراتر رفته و در کشورهای مختلف، بسیارتوسعه یافته است تا جایی که ورزش در بیشتر کشورها به عنوان ابزاری برای تجارت و تولید سرمایه به حساب می آید (13). در عصر حاضر تقریباً ورزش در زندگی افراد رسوخ كرده و در بین ورزشها، فوتبال به دلیل جذابیت خاص، یكی از بیشترین جمعیتهای ورزشی دنیا را تشكیل می دهد و جایگاه منحصر به فردی دارد، به گونه ای كه به پدیده فراگیر و جهانی بدل شده و برای آن حد و مرزی نمی توان قائل شد. این رشته به دلیل برخورداری از ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، به طور كامل از حالت بازی ساده خارج شده است، این نكته دلیل توجه به ارتقای این رشته ورزشی در سطح جهان را آشكار میسازد. امروزه فوتبال با داشتن بیش از 209 عضو در فدراسیون بین المللی فوتبال،207 هزار فوتبالیست حرفه ای،245 میلیون بازیکن آماتور و 4/3 میلیارد طرفدار، یکی از رایج ترین و محبوب ترین ورزش ها در جهان محسوب می شود (59).
در جامعه ی امروز نمی توان از ورزش فوتبال دور ماند. بسیاری از مردم در این ورزش و امور مربوط به آن احاطه شده اند، به تماشای مسابقات و رویدادها می روند، در این ورزش مشارکت کرده و با دوستان خود درباره ی فوتبال بحث می کنند. به همین ترتیب این ورزش توانسته در کشور های پیشرفته ی جهان به صورت یک صنعت مهم و درآمد زا درآید که گاه رتبه ی آن در برخی کشورها بالاتر از صنایع اتومبیل سازی با بیش از 50 سال پیشینه قرار می گیرد.به طوری که به صورت یک صنعت بین المللی و جهانی درآمده و شاغلان متعددی را به طور مستقیم و غیرمستقیم به خود جذب نموده است (52).
امروزه سازمانها ناگزیرند به طور دائم بر رویدادهای داخلی و خارجی نظارت کنند تا بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضرورت، خود را با تغییرات وفق دهند. سازمانها بایستی به شیوهای اصولی این تغییرات را شناسایی کنند و خود را با آنها وفق دهند.در دنیای کنونی که با سرعتی سرسام آور در حال تغییر است، دیگر نمیتوان از تصمیم گیریهای یکباره و مبتنی بر قضاوتهای شهودی و تجربی استفاده کرد.امروزه سازمانهایی موفق خواهند بود که بتوانند از علم و مدیریت استراتژیک استفاده کنند. بنابراین همة سازمانها ناگزیرند که عهده دار مدیریت راهبرد یا راهبردی شوند.گاهی راهبردهایی از موضع قدرت تعریف میشوند و زمانی برای فایق آمدن بر مسائل بروز می کنند.
دانشمندان بسیاری اهمیت برنامه ریزی استراتژیک را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دادهاند و همگی روی همبستگی برنامه ریزی استراتژیک با عملکرد مطلوب سازمانها توافق نظر دارند.به اعتقاد آنها برنامه ریزی استراتژیک فرایندی پویا و منطقی است.
فرای و استونر و فرد دیوید برنامه ریزی استراتژیک را ابزار مدیریتی توانمندی تعریف می کنند که برای کمک به سازمانهای کوچک طراحی می شود تا آنها به صورت رقابتی خود را با تغییرات پیش بینی شدة محیط تطبیق دهند. از نظر لرنر برنامه ریزی استراتژیک فرایند تغییر سازمانی مستمر و پیچیده است که نگاه به آینده دارد و بر پیش بینی آینده تمرکز می کند (60).
به عقیدة ماچادو[1] برنامه ریزی استراتژیک عنصری کلیدی برای برتری سازمانی است. این فرایند روی اهداف استراتژیک و عملیاتی، اهداف و استراتژی های مبتنی بر خط مشیهای سازمانی، برنامه ها و فعالیتهای تدوین شده برای دستیابی به اهداف و نتایج مورد انتظار سازمان تمرکز دارد و ابزاری بسیار مهم برای اثربخشی سازمانی است (29).
پفر[2] برنامه ریزی استراتژیک را فرایند ایجاد و توسعه رویه ها و عملیات ضروری برای دستیابی به آینده تعریف می کند. وی بین برنامه ریزی بلندمدت که به صورت واکنشی است و برنامه ریزی استراتژیک که سازمان را مجاز به خلق آیندهاش می کند، تفاوت قائل می شود.
برنامه ریزی استراتژیک باعث می شود تا سازمان فعالیتها و خدماتش را برای برآوردن نیازهای در حال تغییر محیط تطبیق دهد. این برنامه ریزی نه تنها چارچوبی برای بهبود برنامهها ارائه می کند بلکه چارچوبی برای ساختاردهی مجدد برنامهها، مدیریت و همکاریها و نیز برای ارزیابی پیشرفت سازمان در این زمینه ها ارائه می کند (60).
2-1- بیان مسأله
توسعه فوتبال، از مهمترین برنامه های کنفدراسیونهای قارههای مختلف جهان است.از جمله این برنامهها میتوان به طرح آسیا ویژن مربوط به کنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره کرد.این نهاد به منظور توسعه و پیشرفت فوتبال در قارهی آسیا اهداف مختلفی مانند امور استعدادیابی و سطوح پایه، بهبود رهبری، آموزش و تربیت پرسنل از جمله داوران و سایر کارشناسان و غیره را دنبال می کند.همچنین 11 عنصر را که به عناصر 11گانهی ویژن آسیا معروف است برای توسعه فوتبال در این قاره معرفی کرده است.این عناصر شامل فدراسیون فوتبال، بازاریابی، امور پزشکی، داوران، مربیان، ردههای سنی پایه و جوانان، فوتسال، مردان، زنان، طرفداران و رسانه ها هستند (73).
از طرف دیگر ریشه و هستهی اصلی توسعه فوتبال در درون باشگاهها شکل می گیرد و در واقع باشگاهها سازندهی اصلی بازیکنان برای خود، و حتی تیمهای ملی کشور خود هستند.روشن است که هرچه وضعیت باشگاهها در کشوری مطلوب تر و آن باشگاهها به معیارها یا استانداردهای حرفه ای نزدیکتر باشند، متعاقب آن مسابقات لیگ حرفهای نیز از سطح بالاتر و کیفیت برتری برخوردار خواهد شد (27). چون باشگاه های حرفه ای فوتبال، بنگاههای اقتصادی صنعت فوتبال به شمار می روند بنابراین توسعه باشگاه های حرفهای نقش مهمی در توسعه اقتصادی صنعت فوتبال ایفا می کند (11). همچنین فوتبال جدا از ساختار مدیریتی خود، از نیروی انسانی مهمی چون ورزشکاران، مربیان، تماشاچیان، طرفداران، داوران وغیره تشکیل شده است (38). از این رو برای بررسی وضعیت توسعه فوتبال در هر کشوری می توان شاخص های مرتبط با طرح آسیا ویژن، وضعیت باشگاهها و نیروی انسانی را در نظر گرفت.
ایران از جمله کشورهایی است که فوتبال، دل مشغولی بسیاری از مردم است و پیشرفت یا عدم پیشرفت در عرصه فوتبال با غرور ملی، احساس رضایت، خشنودی و امیدواری آحاد مردم ارتباط نزدیکی دارد و رشد و توسعه این رشته نیازمند حرکتی منسجم، همراه با برنامه ریزی دقیق و متناسب بر اساس نگرشها و رویکردهای رایج در فوتبال جهان است.شناخت رویکردها و نگرشهای حاکم بر توسعه فوتبال، ما را در یافتن جهت و مسیر حرکت فوتبال کشور راهنمایی می کند و رویکرد مناسبی را برای توسعه فوتبال کشور بر اساس اهداف حاکم بر ورزش و تربیت بدنی به ما نشان می دهد تا دستیابی به اهداف ورزش در جامعه واقع گرایانهتر شده و از شعارگراییها و هدفگذاریهای غیر واقعی که به تخریب ورزش، جامعه و نظام تربیتی ورزش منجر خواهد شد، اجتناب شود (59).
با توجه به اهمیت روز افزون ورزش فوتبال به عنوان پرطرفدارترین و محبوب ترین ورزش که از آن یک پدیده سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ساخته و جزء لاینفک زندگی بسیاری از افراد در سراسر جهان گشته، شناخت دلایل موفقیت یا عدم موفقیت آن در یک کشور و پیدا کردن راه حلهای مناسب برای رفع ضعفها و تقویت نقاط مثبت، دارای اهمیت بسیار زیادی است (19). استان گیلان به دلیل داشتن دو تیم باشگاهی مطرح در سطح اول فوتبال کشور و با توجه به معرفی بازیکنان شاخص و بزرگ، دارای جایگاه خاصی در فوتبال ایران است.با توجه به این مساله، لزوم نگاه حرفه ای وتلاش برای ارتقاء شاخص های توسعه و تدوین استراتژی مناسب به منظور پیشرفت بیشتر این ورزش اجتناب ناپذیر است.
یکی از راههای شناخت وضعیت سازمانها، بررسی محیطی است، که عبارتست از نظارت، ارزیابی و نشر اطلاعات حاصله درباره محیط سازمانی میان افراد کلیدی و مؤثر سازمان؛ و ابزاری است برای جلوگیری از شوکهای راهبردی و تامین سلامتی بلند مدت سازمان.در چنین محیطی سازمانها با عوامل بیرونی مانند محیط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی و عوامل درونی مانند مدیریت، بازاریابی و امور مالی سر و کار دارند.
از شیوه های متداول شناسایی این عوامل، استفاده از تحلیل SWOT است که معرف قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای سازمان است.این روش امکان مقایسهی تنگناها، تهدیدها و جنبه های آسیب زننده به سازمان، فرصتها، تقاضاها و موقعیتهای محیط بیرونی را با ضعفها و قوتهای سازمان به وجود میآورد (29)
از این رو پژوهشگر در این پژوهش در صدد است به این سوالات پاسخ دهد که چه شاخص هایی را می توان برای توسعه فوتبال در استان گیلان در نظر گرفت؟وضعیت توسعه یافتگی فوتبال در شهرهای استان گیلان تا چه اندازه است؟و در نهایت، آیا میتوان با بهره گرفتن از وضعیت توسعه یافتگی فوتبال استان، استراتژی خاصی را برای فوتبال گیلان طراحی کرد؟
3-1- ضرورت و اهمیت تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 11:34:00 ق.ظ ]
|