پایان نامه ارشد زبان و ادبیات فارسی: بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن |
1-2. چارچوب محتوایی ………………………………………………………………………….. 11
1-3. پیشینه ی پژوهش ……………………………………………………………………………. 14
1-4. پرسش های پژوهش …………………………………………………………………………. 16
1-5. حدود پژوهش ………………………………………………………………………………….. 17
1-6. اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………. 17
1-7. روش پژوهش ………………………………………………………………………………….. 17
فصل دوم: كلیات
2-1. لوسین گلدمن و روش تحقیق او …………………………………………………………. 19
2-1-1. روش دیالکتیكی ……………………………………………………………………. 19
2-1-1-1. كلیت ………………………………………………………………….. 22
2-1-1-1-1. دریافت و تشریح ………………………………………………… 22
2-1-1-1-1-1. ساختار معنادار ………………………………………………… 23
2-1-1-1-1-2. جهان نگری ……………………………………………………. 25
2-1-1-1-1-3. طبقه ی اجتماعی …………………………………………….. 27
2-1-1-1-1-4. انعكاس طبقه ی اجتماعی بر متن اثر ………………….. 28
2-1-2. نویسنده و اثر ادبی …………………………………………………………… 28
2-1-2-1. نویسنده ……………………………………………………………… 28
2-1-2-2. اثر ادبی و ارزش آن ………………………………………………. 29
یادداشت ها …………………………………………………………………………………………….. 30
فصل سوم: صادق هدایت ؛ آثار و زمانه ی او
3-1. آثار هدایت ………………………………………………………………………………………. 33
3-2. وضعیت اجتماعی عصر رضا شاه ………………………………………………………… 34
3-3. بوف كور …………………………………………………………………………………………. 36
فصل چهارم: بررسی اثر
4-1. شرحی از بوف كور ……………………………………………………………………………. 40
4- 1-1. ارتباط دو بخش …………………………………………………………………….. 40
4-1-2. بخش یک ؛ زندگی درونی ………………………………………………………. 40
4-1-2. بخش دو؛ زندگی واقعی …………………………………………………………. 46
4-1-3. مفهوم كلی اثر ……………………………………………………………………….. 59
4-1-4. بوف كور ؛ روان داستان ………………………………………………………….. 61
4-2. بررسی اثر بر اساس الگوی گلدمن ………………………………………………………. 62
4-2-1. اجزای ساختار معنادار …………………………………………………………….. 62
4-2-2. ساختار معنادار(كلیت منسجم) …………………………………………………. 64
4-2-3. جهان نگری ………………………………………………………………………….. 64
4-2-4. طبقه ی اجتماعی …………………………………………………………………… 64
4-2-4-1. بررسی وضعیت جامعه شناختی نویسنده ………………….65
4-2-4-1-1. انقلاب مشروطه …………………………………………………. 65
4-2-4-1-1-1. تحلیل وضعیت آشفتگی و هرج و مرج …………….. 67
4-2-4-1-2. رضا شاه ……………………………………………………………. 70
4-2-4-1-2-1. حاكمیت پهلوی …………………………………………….. 73
4-2-4-1-2-2. صادق هدایت ………………………………………………… 75
4-2-4-1-2-2-1. اروپای بعد از جنگ …………………………………… 76
4-2-4-1-2-2-1-1. ادبیات مدرن …………………………………………. 77
4-2-4-1-2-2 -3. سیاست و ادبیات در ایران ………………………….. 79
4-2-4-1-2-2 -3-1. ادبای نوگرا ………………………………………….. 81
4-2-4-1-2-3. جایگاه دولت در جامعه ………………………………….. 84
4-2-4-1-2-3-1. شبه مدرنیسم …………………………………………….. 85
4-2-4-1-2-3-1-1. شبه مدرنیسم و ناسیونالیسم دولتی …………… 86
4-2-4-1-2-3-1-1-1. روشن فكران ناسیونالیسم ……………………. 86
4-2-4-1-2-3-1-1. وضعیت فرهنگ، هنر و ادبیات ………………. 88
4-2-4-1-2-3-1-1-2 . ارزیابی وضعیت روشن فكران …………… 91
4-2-4-1-2-3-1-1-1-2-1. طبقه ی اجتماعی ……………………….. 91
4-2-4-1-2-4. بوف كور – حاجی آقا ……………………………………. 91
4-2-4-1-4-1. تلقی مفسران حزب توده ………………………………… 93
4-2-4-1-2-4-2. نگرش تراژیک ………………………………………….. 94
4-2- 5 . بررسی ویژگی های لفظی …………………………………………………….. 96
4-2-5-1. تك گویی …………………………………………………………… 97
4-2-5-1-1. تداعی ذهنی و معنایی …………………………………………. 97
4-2-5-1-1-1. توصیف ؛ تصویر …………………………………….. 98
4-2-5-1-1-1-1. تصویر در متن ………………………………………..101
4-2-5-1-1-1-1-1. تشبیه …………………………………………………. 101
4-2-5-1-1-1-1-2. استعاره ……………………………………………….. 101
4-2-5-1-1-1-1-2-1. تشخیص ………………………………………… 102
4-2-5-1-1-1-1-3. تكرار …………………………………………………. 103
4-2-5-1-1-1-1-3-1. در سطح محدود ………………………………. 103
4-2-5-1-1-1-1-3-2. در سطح وسیع ………………………………… 103
4-2-5-1-1-1-1-3-2-1. كاركرد نمادین …………………………….. 104
4-2-5-1-1-1-2. ساختار تصویری …………………………………….. 105
4-2-5-1-1-1-2-1. استعاره ……………………………………………….. 105
4-2-5-1-1-1-2-2. ایجاز ………………………………………………….. 105
4-2-5-1-1-1-2-3. تكرار …………………………………………………. 106
4-2-5-1-1-1-3. اشاره به امور مبهم ؛ ابهام در تصویر…………….. 106
4-2-5-1-1-1-4. زمان ………………………………………………………. 108
4-2-5-1-1-1-4-1. زمان در ارتباط با تصاویر ……………………… 108
4-2-5-1-1-1-4-2. زمان گردشی ………………………………………. 109
4-2-5-1-1-2. موسیقی ………………………………………………………. 109
4-2-5-1-1-2-1. تداعی …………………………………………………….. 109
4-2-5-1-1-2-2. تكرار حروف مشابه …………………………………. 110
4-2-5-1-1-2-2-1. مصوت های كشیده …………………………….. 110
4-2-5-1-1-2-3. تكرار كلمات …………………………………………… 112
4-2-5-1-1-3. پرسش های فلسفی ، قید های مطلق ………………. 112
4-2-5-2. تحلیل ویژگی های متن ………………………………………… 113
4-2-5-2-1. مقایسه با شعر منثور …………………………………………. 113
4-2-5-2-1-1. مكتب رمانتیک …………………………………………… 115
4-2-5-2-1-1-1. اصالت دنیای درون ………………………………….. 115
4-2-5-2-1-1-1-1. یگانگی با طبیعت ………………………………… 115
4-2-5-2-1-1-2. اندوه فلسفی ………………………………………….. 116
4-2-5-2-1-2. سورئالیسم ………………………………………………….. 116
فصل پنجم : نتیجه گیری
5-1. انقلاب مشروطه؛ زمینه ی حكومت پهلوی ……………………………………………….. 118
5-2. رضا شاه و حكومت پهلوی …………………………………………………………………….. 119
5-2-1. روشن فكران نسل جدید ……………………………………………………………… 119
5-2-1-1 ………………………………………………………………………………………… 119
5-2-1-1-1……………………………………………………………………….. 120
5-2-1-2…………………………………………………………………………… 120
5-2-1-2-1……………………………………………………………………….. 120
5-2-2. طبقه ی روشن فكران درون گرا ……………………………………………………. 121
5-3. تأثیر جهان نگری بر متن ………………………………………………………………………… 122
5-3-1 ………………………………………………………………………………………………….. 122
5-3-1-1…………………………………………………………………………… 122
منابع ………………………………………………………………………………………………………………….. 124
چكیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………… 127
چكیده :
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 12:06:00 ب.ظ ]
|