پایان نامه رشته مدیریت بازرگانی: مقایسه اثرگذاری هویت برند بر قصد خرید در برندهای اصلی و مقلد |
1-2- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق…………………………….. 3
1-3-بیان مسئله……………………………. 3
1-4-قلمرو تحقیق…………………………….. 5
1-4-1- قلمرو موضوعی تحقیق…………………………….. 5
1-4-2- قلمرو مکانی تحقیق…………………………….. 5
1-4-3- قلمرو زمانی تحقیق…………………………….. 5
1-5-اهداف تحقیق…………………………….. 6
1-6- سؤال تحقیق…………………………….. 6
1-6-1– سؤال اصلی…………………………….. 6
1-6-2- سؤال های فرعی…………………………….. 6
1-7- فرضیه های تحقیق…………………………….. 7
1-8- تعریف واژه های کلیدی…………………………….. 7
1-8-1- تعریف مفهومی واژه ها ……………………………7
1-9- خلاصه فصل…………………………….. 10
فصل دوم…………………………….. 11
2-1- مقدمه……………………………. 12
2-2- قصد خرید…………………………….. 14
2-3- هویت برند…………………………….. 18
2-3-1- کلیات……………………………… 18
2-3-2- تاریخچه برند……………………………. 19
2-3-3- از عصر تولیدگرایی به عصر برندمحوری………………. 19
2-3-4- اهمیت برند…………………………….. 20
2-3-5- تعریف برند…………………………….. 22
2-3-6- فرایند ایجاد برند…………………………….. 23
2-3-7- وجوه برند…………………………….. 24
2-3-7-1- برند دستاورد مجموعه ای از رفتارهاست…………….. 24
2-3-7-2- برند تنها در ذهن ماست……………………………… 24
2-3-8- ساختار برند…………………………….. 25
2-3-8-1- ساختار مشهود……………………………. 25
2-3-8-1- ساختار نامشهود……………………………. 25
2-3-9- مفهوم هویت برند…………………………….. 26
2-3-10- دیدگاه های مختلف درباره هویت برند……………… 27
2-3-11- ابعاد هویت……………………………… 27
2-3-12- منشور هویت……………………………… 28
2-3-12-1- پیکر……………………………. 28
2-3-12-2- شخصیت……………………………… 29
2-3-12-3- فرهنگ……………………………….. 31
2-3-12-4-رابطه……………………………. 31
2-3-12-5- بازتابش………………………………. 32
2-3-12-6- خودانگاره……………………………. 32
2-3-13- منابع هویت برند…………………………….. 33
2-3-13-1- کلیات……………………………… 33
2-3-13-2- معیارهای انتخاب عناصر برند…………………… 33
2-3-13-3- نام برند…………………………….. 34
2-3-13-4- URL…………………………….
2-3-13-5- لوگو و نماد……………………………. 36
2-3-13-6- کاراکترها…………………………… 38
2-3-13-7- شعار……………………………. 39
2-3-13-8- طنین…………………………….. 39
2-3-13-9- بسته بندی…………………………….. 40
2-4- تصویر برند…………………………….. 41
2-5- تعریف کیفیت ادراک شده……………………………. 44
2-5-1- مفهوم ارزش از دیدگاه های متفاوت…………… 44
2-5-1-1- مفهوم ارزش درک شده مشتری…………………. 45
2-5-1-2- مؤلفه های ارزش از دید مشتری………………….. 48
2-5-1-3- چارچوب وسیله-نتیجه……………………………. 48
2-5-1-4- چارچوب مؤلفه های ارزش……………………….. 50
2-4-1-5- چارچوب نسبت هزینه- منفعت………………….. 51
2-4-1-6- ابعاد كلیدی ارزش………………………………. 53
2-6- برند مقلّد…………………………….. 55
2-5-1- انواع تقلید از برند…………………………….. 57
2-6- ملاحظات حقوقی در بحث برندسازی………………. 58
2-6-1- مبحث علائم تجاری در حوزه نامها………………… 59
2-6-2- مباحث علائم تجاری در حوزه بسته بندی…………. 60
2-7- تحقیقات مشابه داخلی و خارجی……………………. 61
2-7-1- مطالعات انجام شده در داخل کشور………………. 61
2-7-2- مطالعات انجام شده در خارج کشور…………………. 77
2-8- جمعبندی پیشینه تجربی…………………………….. 89
2-8-1- جمعبندی پیشینه های تجربی داخلی……………….. 89
2-8-2- جمعبندی پیشینه های تجربی خارجی………………….. 97
9-2- خلاصه فصل…………………………….. 103
فصل سوم…………………………….. 105
3-1- مقدمه……………………………. 109
3-2- الگوی مفهومی تحقیق و فرضیه ها…………………………… 109
3-3- روش تحقیق…………………………….. 111
3-4- جامعه آماری…………………………….. 111
3-5- حجم نمونه و روش نمونهگیری…………………………….. 112
3-6- روش گردآوری دادهها…………………………… 113
3-6-1- مطالعات کتابخانهای و اینترنتی…………………………….. 113
3-6-2- پرسشنامه……………………………. 113
3-6-2-1- شرح پرسشنامه……………………………. 113
3-7- انتخاب برند…………………………….. 114
3-8- روایی ابزار پژوهش………………………………. 117
3-9- پایایی ابزار پژوهش (قابلیت اعتماد)……………………………. 117
3-10- ابزارها و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها………………… 118
3-11- خلاصه فصل…………………………….. 118
فصل چهارم…………………………….. 119
4-1- مقدمه……………………………. 120
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و جامعه آماری……… 120
4-2-1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت…………………120
4-2-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن…………………… 121
4-2-3- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل…….. 122
4-3- تحلیل استنباطی داده ها ……………………………123
4-3-1 – مدلهای اندازه گیری……………………………. 124
4-3-1-1- مدل اندازه گیری نام برند…………………………….. 124
4-3-1-2- مدل اندازه گیری لوگو و نماد……………………………. 126
4-3-1-3- مدل اندازه گیری کاراکتر……………………………. 128
4-3-1-4- مدل اندازه گیری شعار و طنین…………………………….. 130
4-3-1-5- مدل اندازه گیری بسته بندی…………………………….. 132
4-3-1-6- مدل اندازه گیری تصویر برند…………………………….. 134
4-3-1-7- مدل اندازه گیری ارزش درک شده……………………………. 135
4-3-1-8- مدل اندازه گیری قصد خرید…………………………….. 136
4-3-2- آزمون همبستگی بین متغیرهای پژوهش……………………. 137
4-3-3- آزمون فرضیات تحقیق…………………………….. 138
4-3-3-1- آزمون الگوی مفهومی پژوهش با بهره گرفتن از مدلیابی معادلات ساختاری……… 138
4-3-3-1-5- نتیجه آزمون مدل نهایی…………………………….. 143
4-3-3-2- آزمون ویلکاکسون…………………………….. 144
4-4- خلاصه فصل…………………………….. 147
فصل پنجم……………………………… 148
5-1- مقدمه……………………………. 149
5-2- مرور مختصر بر روند پژوهش………………………………. 150
5-3- یافته ها…………………………… 150
5-3-1- بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمون مدل معادلات ساختاری……. 150
5-3-2- بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمون ویلکاکسون………… 152
5-4- بحث و نتیجه گیری…………………………….. 152
5-5- پیشنهادات کاربردی…………………………….. 157
5-6- محدودیتهای پژوهش………………………………. 159
5-7- پیشنهادات برای پژوهشهای آتی…………………………….. 159
فهرست منابع و مأخذ……………………………… 161
منابع فارسی…………………………….. 162
منابع خارجی…………………………….. 168
ضمائم و پیوستها……………………………. 175
پیوست1) پرسشنامه پژوهش………………………………. 176
پیوست2) خروجی نرم افزار SPSS برای آزمون آلفای کرونباخ………. 182
پیوست3) همبستگی بین متغیرهای پژوهش…………….. 182
پیوست4) خروجی نرم افزار SPSS برای آزمون ویلکاکسون……….. 183
پیوست5) خروجی نرم افزار AMOS18، مربوط به تایید الگوی مفهومی برند اصلی پژوهش…. 185
پیوست6) خروجی نرم افزار AMOS18، مربوط به تایید الگوی مفهومی برند مقلّد پژوهش…. 190
پیوست7) خروجی آزمون کلموگروف اسمیرنف………….. 191
پیوست8) جدول کرجسی و مورگان و نیز کوهن…………….. 193
پیوست9) متن مصاحبه با خبرگان…………………………….. 193
چکیده:
امروزه برند و نام تجاری یكی از مهمترین مباحث بازاریابی است كه پیش روی تمامی شركتها قرار دارد. برند، جزء جدانشدنی راهبرد بازاریابی شركت است و به طور روزافزونی بهعنوان تنها دارایی مهم و منبع تمایز مورد توجه قرار میگیرد. بدین ترتیب برندهای قوی، ارائهدهنده سود بیشتر همراه با ریسك كمتر به سهامداران هستند. از طرفی تقلید از برند یک استراتژی بازاریابی سودآور بر پایه استفاده از شباهتها (بسته بندی، طراحی، نام برند، تبلیغات و غیره) بهمنظور تسهیل پذیرش برند بهوسیله مصرف کننده است. برندهای مقلّد با تقلید از هویت برندهای اصلی، قصد ایجاد تصویر ذهنی مثبت و ارزش درک شده مثبت از محصول توسط مشتریان را دارند، تا از این طریق بتوانند کالاهای خود را به فروش برسانند. لذا هدف این پژوهش اندازه گیری میزان تأثیرگذاری هویت برند بر قصد خرید برندهای اصلی و مقلّد و همچنین موفقیت برندهای مقلّد در تقلید عناصر برندهای اصلی با توجه به نگرش دانشجویان دانشگاه مازندران است. روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه مازندارن است. از نمونه گیری طبقهای متناسب برای نمونه گیری استفاده شد. حجم نمونه 389 نفر تعیین شد. در این پژوهش از پرسشنامه برای سنجش متغیرهای هویت برند، تصویر برند، ارزش درک شده و قصدخرید استفاده شده است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی حاکی از داشتن روایی سازه پرسشنامه است. پایایی کل پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ در دو برند اصلی و مقلّد به ترتیب 95/0 و 94/0 تعیین شد. داده ها با بهره گرفتن از نرمافزارSPSS20 و AMOS18 مورد آزمون قرار گرفت. فرضیه های پژوهش با بهره گرفتن از آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون ویلکاکسون، مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که هویت برند، اثر معناداری بر تصویر برند و ارزش درک شده در دو برند اصلی و مقلّد دارد. همچنین تصویر برند و ارزش درک شده اثر معناداری بر قصد خرید در دو برند داشته است. در نهایت مدل پژوهش مورد تایید قرار گرفت. همچنین آزمون ویلکاکسون، نشان داد که مصرف کنندگان هویت، تصویر برند و ارزش درک شده ی برند اصلی را در مقایسه با برند مقلّد مثبتتر ارزیابی می کنند.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
برندسازی، موضوعِ مورد توجه بسیاری از محققان بازاریابی در سالهای اخیر بوده و هست، تا جاییكه بنیاد علوم بازاریابی[1] در سال 2002 اعلام نمود كه برند و برندسازی و مدیریت آنرا مبحثِ مهم بین سالهای 2002 تا 2004 میشناسد (بامرت[2] و همكاران، 2005). این بدان دلیل است كه برندهای موفق؛ امكان كسب مزایای رقابتی[3] را به بازاریابان میدهند، فرصتهایی را برای موفقیت در تعمیم برند[4] فراهم میآورند، در برابر فشارهای درحال گسترش رقبا حالت ارتجاعی[5] ایجاد میكنند و قادر به ایجاد موانعی برای ورود رقبا میباشند (فاركوهار[6]، 1989). برند همچنین می تواند موجب ایجاد ارزش افزوده[7] برای تولید كننده (مانند: نشانة كیفیت، حمایت قانونی، منبع بازگشت مالی)، برای صنعت (مانند: توزیع گستردهتر، طبقات بیشتر در فروشگاهها)، و یا برای مشتریان (مانند: تشخیص هویت، كاهش دهندة ریسك، نشانة كیفیت) گردد (كلر، 2003). بنابراین برند، جزء جدانشدنی راهبرد بازاریابی شركت است و به طور روزافزونی بهعنوان تنها داراییِ مهم و منبع تمایز موردتوجه قرار میگیرد. بدین ترتیب برندهای قوی، ارائهدهنده سود بیشتر همراه با ریسك كمتر به سهامداران هستند. از طرفی تقلید از برند یک استراتژی بازاریابی سودآور بر پایه استفاده از شباهتها (بسته بندی، طراحی، نام برند، تبلیغات و غیره) بهمنظور تسهیل پذیرش برند بهوسیله مصرف کننده است. برندهای مقلّد با تقلید از هویت برندهای اصلی، قصد ایجاد تصویر ذهنی مثبت و ارزش درک شده مثبت از محصول توسط مشتریان را دارند، تا از این طریق بتوانند کالاهای خود را به فروش برسانند.
این فصل شامل کلیات تحقیق است. به طور خلاصه و با توجه به موضوع تحقیق، ابتدا به ضرورت و اهمیت انجام تحقیق و بیان مسأله، پرداخته می شود. سپس قلمرو، اهداف، سوال، و فرضیات تحقیق بیان می شود. در ادامه به تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق پرداخته می شود.
2-1- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق
یکی از قابلیتها یا شایستگیهای لازم برای موفقیت در عرصه های رقابت، برخورداری از دانش و مهارت بازاریابی در بنگاههای اقتصادی است. برای رسیدن به این هدف، یکی از معروفترین مفاهیم بازاریابی که در طول دهه گذشته از سوی دانشگاهیان و عاملان بازاریابی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته، برند است. یکی از دلایل این شهرت، نقش استراتژیک و مهم برند در کسب مزیت رقابتی و تصمیمات مدیریت استراتژیک است، که به نوبهی خود می تواند به درآمد بیشتر، هزینه های پایینتر و سود بالاتری منجر شود و اثرات مستقیمی بر توانایی سازمان در اتّخاذ تصمیمات مناسب در مورد افزایش قیمت محصولات، اثربخشی ارتباطات بازاریابی و موفقیت در توسعه تجاری داشته باشد (کلر[8]، 1389). برخی از سازمانها با الگو گرفتن از برندهای اصلی و مطرح در بازار مصرف کننده و با آگاهی از تاکتیکهای تقلید، سعی در ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید دارند. برندهای مقلّد، برای سواری گرفتن مجانی از کیفیت جدید، از لباس تجاری برندهای اصلی تقلید می کنند.
یک پیش شرط مهم برای مؤثر بودن استراتژی های تقلید برند، شباهت به برند اصلی است. بنابراین بهنظر میرسد، برندهای مقلّد با تقلید از هویت برندهای[9] اصلی بازار، قصد ایجاد تصویر ذهنی مثبت از محصول توسط مشتریان را داشته باشند. در این پژوهش به بررسی موفقیت برندهای مقلّد در تقلید از عناصر برند اصلی و تأثیرگذاری این موفقیت بر قصد خرید مشتریان پرداخته شده است.
3-1- بیان مسئله
در یک دنیای ایدهآل، صاحبان برند همیشه میخواهند کنترل کاملی بر حق استفاده از نام برندشان و سایر مشخصات برند داشته باشند. علیرغم اینکه برخی موسسات دولتی، پوشش قانونی برند را بسط و گسترش دادهاند، اما این فرصت فراهم است که از ویژگیها و مشخصات برندهای دیگر، بدون اجازه استفاده شود (پتی[10]، 2008). منظور از مشخصات برند؛ نام برند[11] و دامنه اینترنتی[12]، لوگو و نمادها[13]، کاراکترها[14]، شعارها[15] و طنین[16] و بستهبندی[17] میباشد که در مجموع هویت برند را شکل می دهند (کلر[18]، 1389). بنابراین برندهای مقلّد از لباس تجاری یک برند اصلی، مانند نام یا بسته بندی متمایز آن تقلید می کنند تا از شهرت و تلاش های بازاریابی انجام گرفتهی آن منتفع شوند (ون هورن و پیترز[19]، 2013)؛ بهعبارتی دیگر برندهای مقلّد، تولیدکننده محصولاتی هستند که مصرف کنندگان را به الگوهای مصرف متفاوت راهنمایی نمی کنند، بلکه فقط بازتولیدی از محصولات موجود با اندکی تغییر و تبدیل هستند. تقلید از برند یک استراتژی بازاریابی سودآور بر پایه استفاده از شباهتها (بسته بندی، طراحی، نام برند، تبلیغات و غیره) بهمنظور تسهیل پذیرش برند بهوسیله مصرف کننده است (آلین و ازدین[20] ، 1999). موفقیت استراتژی تقلید، معمولاً به سردرگمی در برندها نسبت داده می شود. در مورد سردرگمی در برند[21]، مردم برند مقلّد را مثبت ارزیابی می کنند، زیرا آنها آن را با برند اصلی اشتباه میگیرند (کپفرر[22]، 1995، لوکن و همکاران[23]، 1986). برندهای مقلّد اغلب از ویژگیهای ادراکی خاص و متمایز برند اصلی (ویژگیهای بصری، متن، صدا) تقلید می کنند، در نتیجه یک نوع شباهت تحتاللفظی[24] به برند اصلی را نشان می دهند (جنتنر[25]، 1983). در موقعیتهای ساده، ممکن است شباهتهای تحتاللفظی بین دو کالا با تعیین میزان اینکه کدامیک از آنها دارای ویژگیهای مشترک و منحصر به فرد است، سنجیده شوند (تیورسکی[26]، 1977).
عناصر برند هر یک بصورت مجزا یا یکپارچه در قالب هویت برند، میتوانند بر تصویر ذهنی[27] از برند (کلر، 1389) و ارزش درک شده[28] توسط مشتری (شیرازی و همکاران[29] ،2013) تأثیر بگذارند. منظور از تصویر ذهنی از برند، ادراکات و احساسات مصرف کننده در مورد برند که توسط تداعیات ذهنی ذخیره شده در حافظه، انعکاس مییابد، میباشد (کلر،1389)؛ و براساس نظر سوئینی و همکاران[30] (1999) و اولاگا و چاکور[31] (2001)، ارزش درک شده توسط مشتری شامل ارزیابی مصرف کننده از یک محصول و درک این موضوع که در مقابل آورده خود به چه حاصلی رسیده است، میباشد. تحقیقات گذشته همچون پژوهش چانگ و همکاران[32] (2006) و زینالزاده[33] (2012) نشان میدهد که، ارزش درک شده و تصویر ذهنی از برند بر قصد خرید مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین بهنظر میرسد، برندهای مقلّد با تقلید از هویت برندهای اصلی بازار، قصد ایجاد تصویر ذهنی مثبت و ارزش درک شده مثبت از محصول توسط مشتریان را داشته باشند، تا از این طریق بتوانند کالاهای خود را به فروش برسانند. این در حالی است که پژوهشی تا به امروز این فرضیه را بررسی ننموده و میزان اثرپذیری قصد خرید برندهای اصلی و مقلّد را از هویت برند قیاس نکرده است. بنابراین در این پژوهش با هدف اندازه گیری میزان تأثیرگذاری هویت برند بر قصد خرید برندهای اصلی و مقلّد و همچنین موفقیت برندهای مقلّد در تقلید عناصر برندهای اصلی، به بررسی اثر هویت برند بر قصد خرید در برندهای اصلی و برندهای مقلّد، با تبیین نقش میانجی ارزش درک شده و تصویر ذهنی برند پرداخته می شود.
[1].Marketing Science Institute
[2].Bamert
[3].Competitive advantage
[4].Brand extension
[5].Resilience
[6].Farquhar
[7].Added value
[8].Keller
[9].Brand Identity
[10].Petty
[11].Brand name
[12].URL
[13].logo & Symbol
[14].Characters
[15].Slogan
[16].Jingles
[17] . Packing
[18] . Keller
[19] .Horen & Pieters
[20] .Alain &Ezzedine
[21] .Brand confusion
[22] .Kapferer
[23] .Loken, et al.
[24] .Literal similarity
[25] .Gentner
[26].Tversky
[27].Brand Image
[28].Perceived Value
[29].Shirazi, et al.
[30].Sweeney, et al.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 08:03:00 ب.ظ ]
|