پایان نامه ارشد روانشناسی: رابطه مهارتهای هیجانی و امنیت عاطفی با کیفیت زندگی زناشویی زوجین شهر رودان |
مقدمه 2
1-1. بیان مسئله. 3
1-2.اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6
1-3. اهداف تحقیق.. 7
1-4. سوالات تحقیق.. 7
1-5. فرضیههای تحقیق.. 7
1-6. تعاریف مفهومی متغیرها 8
1-6. تعاریف عملیاتی متغیرها 9
فصل دوم: بر تحقیقات انجام شده
2-1 .موضعگیری های نظری در خصوص کیفیت زندگی زناشویی.. 11
2-1-1. تاریخچه کیفیت زندگی زناشویی.. 11
2-1-2. تاریخچه کیفیت زندگی زناشویی.. 12
2-1-3. اجزای تشکیل دهنده کیفیت زندگی زناشویی.. 17
2-1-3-1. عشق 18
2-1-3-2. همدلی.. 18
2-1-3-3. محبت… 19
2-1-3-4. صمیمیت 19
2-1-3-5. تعهد. 20
2-1-3-6. احساس مسئولیت… 21
2-1-3-7. وفاداری و جانبداری 21
2-1-3-8. اعتقاد و اعتماد. 21
2-1-4. عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی.. 22
2-1-4-1. عوامل فردی 22
2-1-4-2. عوامل ارتباطی.. 26
2-1-4-3. عوامل خارجی.. 29
2-1-5. کیفیت زندگی زناشویی مطلوب… 30
2-1-6. کیفیت زندگی زناشویی نا مطلوب… 31
2-1-7. نظریههای کیفیت زندگی زناشویی.. 32
2-1-7-1. دیدگاه برادبوری 32
2-1-7-2. دیدگاه بیورز. 34
2-1-7-3. دیدگاه السون. 35
2-1-7-4. دیدگاه سه محوری تسنگ و مکدرموت 35
2-1-7-5. دیدگاه مک مستر. 36
2-1-7-6. دیدگاه فرایند کارکرد رابطه زناشویی.. 39
2-2. موضعگیریهای نظری درخصوص مهارتهای هیجانی.. 40
2- 2-1. تعریف مهارتهای هیجانی.. 40
2-2-2. تعریف هیجان. 40
2-2-3. ابعاد هیجان. 40
2- 2-4. تاثیر مهارتهای هیجانی بر وضعیت روانشناختی.. 42
2-2-5. تقویت مهارتهای هیجانی.. 43
2-2-6. نظریههای مهارتهای هیجانی.. 44
2-2-6-1. نظریه مایر و سالووی 44
2-2-6-2. رویكرد مختلط.. 45
2-2-6-3. مدل مهارتهای هیجانی گلمن.. 45
2-2-6-4. مدل مهارتهای هیجانی بار-آن. 47
2-3. موضعگیریهای نظری در خصوص امنیت عاطفی.. 49
2-3-1. مفهوم امنیت… 50
2-3-2. مفهوم امنیت عاطفی.. 52
2-3-3. عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی.. 53
2-3-3-1. ویژگیهای شخصیتی 54
2-3-3-2. ارتباط.. 54
2-3-3-3. حل تعارض…. 55
2-3-3-4. مسائل مالی.. 55
2-3-3-5. فعالیت اوقات فراغت… 56
2-3-3-6. رابطه جنسی.. 56
2-3-3-7. نقشهای مربوط به برابری زن و مرد. 56
2-3-4. دیدگاههای مطرح شده پیرامون امنیت عاطفی.. 57
2-3-4-1. دیدگاه رشدی فارمن.. 57
2-3-4-2. دیدگاه تركیبی وارینگ… 59
2-3-4-3. دیدگاه دلبستگی جانسون و ویفن.. 60
2-3-4-4. دیدگاه تركیبی جسلسن.. 62
2-3-4-5. دیدگاه تعاملی باگاروزی.. 65
2-4. یافتههای پژوهشی در قلمرو موضوع مورد بررسی.. 66
فصل سوم: روش تحقیق
3-1. مقدمه. 71
3-2. روش تحقیق 71
3-3. جامعه تحقیق.. 73
3-4. نمونه تحقیق و روش نمونهگیری.. 73
3-5. روش گرداوری اطلاعات… 73
3-6. داده های مورد نیاز و ابزار تحقیق.. 73
3-7. پایایی ابزار تحقیق.. 75
3-8. روش تجزیه و تحلیل دادهها 75
فصل چهارم: نتایج
4-1. یافتههای توصیفی.. 77
4-2. تحلیل رگرسیون چند متغیری.. 78
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 80
5-1. بحث و نتیجهگیری… 81
5-2. محدودیت های تحقیق.. 86
5-3. پیشنهادات کاربردی.. 87
5-4. پیشنهادات تحقیق 88
منابع
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………
منابع غیر فارسی …………………………………………………………………………………………………………………..
پیوست ها .
چکیده انگلیسی.. 96
چکیده
تحقیق حاضر جهت بررسی رابطه بین مهارتهای هیجانی و امنیت عاطفی با کیفیت زندگی زناشویی زوجین ساكن شهر رودان انجام گرفت. این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی طراحی و انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بود از آزمون رضایتمندی زناشویی انریچ، مقیاس آگاهی از هیجانات تورنتو (TAS-20) و آزمون امنیت عاطفی تجدید نظر شده (ISQ-R) که توسط اعضای نمونه تکمیل شدند. نمونه تحقیق شامل 475 نفر از زوجین ساكن شهر رودان بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که مهارتهای هیجانی و امنیت عاطفی با کیفیت زندگی زناشویی زوجین ساكن شهر رودان ارتباط مستقیم معنادار دارند. نتایج حاصل از آزمون رگرسیون حاکی از این بود كه مهارتهای هیجانی و امنیت عاطفی 18 درصد از واریانس کیفیت زندگی زناشویی را تبیین می کنند. یافتههای پژوهش مؤید این مهم است که بین مهارتهای هیجانی و امنیت عاطفی با کیفیت زندگی زناشویی زوجین ساكن شهر رودان رابطه معناداری وجود دارد و می توان از طریق مهارتهای هیجانی و امنیت عاطفی میتوانیم کیفیت زندگی زناشویی زوج ها را پیشبینی کرد.
مقدمه
خانواده را موسسه یا نهاد اجتماعی معرفی کردهاند که ناشی از پیوند زناشوئی زن و مرد است و در آن اعضای خانواده که شامل زوجین و فرزندان و گاهی هم اجداد و نوههاست براساس همزیستی مسالمت آمیز، صفا، صمیمیت، انس و تفاهم و مشارکت و تعاون زندگی میکنند. خانوادهها معمولا واحدی کوچک متشکل از حداقل دو یا سه نفر است، ولی از نظر اهمیت آن را از مهمترین نهادهای اجتماعی و نخستین منبع سازندگی و پرورش نسل و عالیترین سرچشمه خوشبختی و غنیترین منبع عاطفه دانستهاند (احمدی و همكاران، 1384).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 09:07:00 ب.ظ ]
|