پایان نامه : بررسی تأثیراسكندر نامه ی نظامی گنجوی برآیین اسکندری عبدی بیگ شیرازی |
عنوان صفحه
چکیده 1
مقدّمه 2
فصل اوّل: كلیّات 4
1-1.هدف تحقیق 5
1-2.پیشینه ی تحقیق 5
1-3.روش تحقیق 6
فصل دوّم : نگرشی به آثار و احوال نظامی گنجوی 7
2-1. نگرشی به آثار و احوال نظامی گنجوی 8
2-2.محل و زمان تولّد 8
2-3.تحصیلات 10
2- 4.استادان و مربّیان 10
2-5 . همسر و فرزندان 11
2-6.افكار و اندیشه ها 12
2-7.زمان و مكان فوت 13
2-8 .پیروان و مقلّدان 13
2-9 .آثار نظامی گنجوی 14
2-9-1 .مخزن الاسرار 14
2-9-2 .خسرو و شیرین 14
2-9-3 .لیلی و مجنون 15
2-9-4 . بهرام نامه یا هفت پیكر 15
2-9-5 .اسكندر نامه 15
فصل سوّم: نگرشی بر آثار و احوال عبدی بیگ شیرازی 16
3-1 . نگرشی به آثار و زندگی خواجه زین العابدین علی(نویدی)عبدی بیگ شیرازی 17
فصل چهارم: نگرشی كوتاه بر سیمای تاریخی و داستانی اسكندر مقدونی 23
4-1 . نگرشی كوتاه بر سیمای تاریخی و داستانی اسكندر درشعر و ادب فارسی 24
4-1-1. سیمای تاریخی اسكندر 24
4-1-2. بازتاب سیمای اسكندر در ادبیّات فارسی 26
الف
فصل پنجم: بررسی و مقایسه ی اسكندر نامه ی نظامی گنجوی وآیین اسكندری 39
عبدی بیگ (نویدی ) شیرازی
5-1. علل و انگیزههای عبدی بیگ شیرازی برای سرودن آیین اسكندری 40
5-2. علل وانگیزهی نظامی گنجوی برای سرودن اسكندر نامه 45
5-3- . پیروی عبدی بیگ شیرازی از نظامی در تقسیم كتاب خود 50
5-4. شباهت درنیایش پروردگارو مدح پیامبر و معراج آن حضرت 52
5-5. گفتن داستان اسكندر در هر دو اثر به طریق ایجاز 56
5-6. ذكر مستندات ومدارك داستان در هر دو اثر 59
5-7. ذكرومقایسه ی نسب اسكندر در دو اثر 60
5-8. دانش آموختن اسکندر از نقوماجس حکیم پدر ارسطو 63
5-9. مرگ فیلقوس و بر تخت نشستن اسكندر 64
5-10. گزارش آیین اسكندری و اسكندر نامه ی نظامی در اصلاحات پس از جلوس اسكندر 65
5-11. گزارش حمله ی اسكندر به زنگبار 66
5-12. ساختن شهر اسكندریّه 67
5-13. حمله ی اسكندر مقدونی به ایران 69
5-14. كینه توزی اسكندر نسبت به زرتشتیان 71
5-15. به زن گرفتن اسكندر روشنك دختر دارا را 74
5-16. به پادشاهی نشستن اسکندر در استخر فارس 74
5-17. بازگشت ارسطو به یونان و غارت میراث معنوی ایرانیان 75
5-18. رفتن اسکندر به جانب مغرب و زیارت کعبه 76
5-19. فتح ارمنستان و سرزمین های شمالی 77
5-20. داستان نوشابه پادشاه بردع و اسكندر 78
5-21. سیمای انسانی و عدالت جوی اسكندر در اسكندر نامه ی نظامی 80
5-22. سیمای انسانی و عدالت جوی اسكندر در آیین اسكندری عبدی بیگ 81
5-23. سیمای پیامبر گونه ِی اسكندر در آیین اسكندری 81
5-24. رفتن اسکندر به کوه البرز 82
5-25. یورش اسكندر به هندوستان 83
5-26. گزارش نظامی گنجوی در اسكندر نامه از جنگ اسكندر با چین 86
ب
5-27. گزارش عبدی بیگ شیرازی از جنگ اسكندر و خان خانان 90
5-28. تعداد و صفت لشكر چین در برابر اسكندر به گزارش عبدی بیگ شیرازی 93
5-29. پیشدرآمدهای توجیهی عبدی بیگ بر هر داستان 95
5-30. تفاوت تعداد و محلّ ساقی نامهها در اسكندر نامه ی نظامی و آیین اسكندری عبدی بیگ شیرازی 96
5-31. كیفیّت میهمانی كردن خاقان، اسكندر مقدونی را در اسكندرنامه ی نظامی 99
5-32. كیفیّت میهمانی كردن خاقان، اسكندر مقدونی را در آیین اسكندری عبدی بیگ شیرازی 100
5-33. مناظره میان نقّاشان چین و روم در اسكندر نامه ی نظامی 102
5-34. مناظره میان نقّاشان چین و روم در آیین اسكندری 103
5-35. پیكار اسكندر با روس ها در اسكندر نامه ی نظامی 105
5-36. پیكار اسكندر با روس ها در آیین اسكندری عبدی بیگ شیرازی 110
5-37. افسانهی رفتن اسكندر به ظلمات 111
5-38. داستان رفتن اسكندر به ظلمات به نقل از عبدی بیگ شیرازی 114
5-39. داستان قوم یأجوج و مأجوج و ساختن سد از نظر عبدی بیگ شیرازی 115
5-40. داستان قوم یأجوج و مأجوج و ساختن سد از نظر نظامی 117
5-41. رسیدن اسكندر به پیامبری در خردنامه ی نظامی 118
5-42. رسیدن اسكندر به پیامبری در آیین اسكندری عبدی بیگ شیرازی 120
5-43. رسیدن اسكندر به منتها الیه سرزمینهای شمالی و دریافتن حقیقت 121
رمز جهانگردی و پیامبری خود از سوی پروردگار به روایت نظامی
5-44. چگونگی مرگ اسكندر در خردنامهی نظامی 125
5-45. چگونگی مرگ اسكندر در آیین اسكندری عبدی بیگ 126
5-46. كناره گیری اسكندروس از سلطنت به گزارش نظامی 128
5-47. كناره گیری اسكندروس از سلطنت به گزارش عبدی بیگ 128
5-48. آثار و ابنیههایی كه اسكندر ساخت و بر پا كرد 128
5-49. ساختن شهر بلغار 129
5-50. انتقام اسكندر از یـونانیان 133
5-51. چهرهی ایرانی اسكندر در اسكندر نامه ها 134
فصل ششم : 136
بررسی و مقایسه ی صور خیال در هر دو اثر (نظامی و عبدی بیگ شیرازی ) 137
فصل هفتم: نتیجه گیری 149
6-1. نتیجه گیری 150
فهرست منابع 154
چکیده:
اسكندر مقدونی با عمر كوتاه ولی پرحادثه و ماجراجویانهی خود در ادبیّات فارسی جایگاهی بزرگ و قابل تأمّل دارد. بیش از هفت اثر مستقل از قرن چهارم تا دهم در نظم ونثر پیرامون زندگی افسانهای این شخصیّت تاریخی از سوی شاعران و نویسندگان ایرانی با عنوان اسكندر نامه تألیف گردیده است . اسكندر نامه ی نظامی گنجوی و آیین اسكندری عبدی بیگ شیرازی از جمله تألیفات اقماری در این زمینه هستند .
این بررسی به مقایسه ی محتوایی و شكلی این دو اثرپرداخته و سیر حوادث و رخدادهای داستانی و هم چنین زندگی ، رفتار ، گفتار و اعمال اسكندر را مورد بررسی قرار داده است .در این بررسی نخست نگاهی به زندگی و آثار نظامی گنجوی ، نگاهی به آثار و زندگی عبدی بیگ شیرازی ، نگرشی به سیمای اسكندر و چهرهی تاریخی و افسانه ای او انداخته شده و سپس دو اثر مذكور با هم مقایسه گردیده و و تشابهات و اختلافات آنان نشان داده شده است .
واژگان كلیدی : اسكندر، اسكندر نامه ، آیین اسكندری ، نظامی ، عبدی بیگ ، مقایسه
مقدّمه :
در میان مهاجمانی كه در طول تاریخ به ایران حمله ور گریدهاند و برای مدّتی خاك این سرزمین را در چمبر قدرت خود درآورده و بر مردم و سرزمین های آن حكم راندهاند ، كمتر چهرهای توانسته است،چون اسكندر مقدونی اقبال آن را داشته باشد كه تا این پایه مورد توجّه ادیبان و نویسندگان این سرزمین قرار بگیرد. ازآغازقرن چهارم تحت تأثیراساطیر و داستان های منابع عربی در ایران زمینه ی توجّه به این فاتح مقدونی فراهم آمد و منظومه ها ی شعری و داستان های منثوری تحت عناوین هم معنایی چون اسكندر نامه ، آیین اسكندری ، جام سكندر ، آیینه ی اسكندر ی و غیره توسّط شاعران بزرگی چون فردوسی ، نظامی ، و همین طور نویسندگان و شاعرانی دارای پایگاهی متوسّط تر چون امیر خسرو و عبدی بیگ شیرازی ساخته و پرداخته شده است.
مقایسه و تطبیق محتوایی ، شكلی و ادبی این آثار در میان اهل نظر و پژوهشگران داخلی و خارجی دیر زمانی است كه آغاز گردیده و در این زمینه كارهای خوب و حایز اهمیّتی انجام گرفته است كه در بخش پیشینه ی تحقیق به برخی از این كارها اشاره شده است .
در این میان اسكندر نامه ی نظامی ، آیینهی اسكندری امیر خسرو و اسكندرنامه در شاهنامهی فردوسی بیشتر مورد توجّه پژوهشگران بودهاند. آیین اسكندری عبدی بیگ شیرازی حتّی به نسبت اسكندر نامههای منثور كمتر مورد توجّه قرار گرفته است و تا كنون چندان كه باید به این اثر توجّه نشده است.
این بررسی با توجّه به این موضوع واحساس نیازی كه در این زمینه وجود داشت اقدام به مقایسه ی این دو اثر از نظر محتوایی و شكلی در یک مقدّمه و هفت فصل كرده است .
در فصل نخست نگارنده كلیّات طرح را كه مشتمل بر پیكره بندی تحقیق است ارائه داده و به ترتیب هدف تحقیق ، پیشینه و روش تحقیق را مشخّص كرده است .
در فصل دوّم پژوهشگر به طور اجمال نگاهی به آثار ، افكار و سیر حوادث زندگی نظامی گنجوی انداخته است . مباحثی چون زادگاه ، خانواده ، تحصیلات و پیروان نظامی در این فصل مطرح گردیده است.
در فصل سوّم آثار و احوال عبدی بیگ شیرازی و مجموعهی تحقیقات و پژوهش های مرتبط با او مورد بررسی قرار گرفته است .
در فصل چهارم نگارنده ضمن اشاره به سیر حوادث زندگی اسكندر مقدونی از نظر تاریخی و داستانی، با اشاره به علل رواج اسكندر نامه نویسی در ادبیّات فارسی، مقایسهای بین این اسكندر نامه ها انجام داده است .
در فصل پنجم كه بدنهی اصلی این پژوهش را تشكیل می دهد ، نگارنده مقایسه ای تطبیقی میان حوادث و رخدادها و تبیین شباهت ها و اختلافات این دو اثر انجام داده است ، و با آوردن شواهد و دلایلی به روشن نمودن علل اختلاف و دلایل شباهت ها پرداخته است .
درفصل ششم به بررسی و مقایسه ی اجمالی صور خیال در هر دو اثر پرداخته شده است .
در فصل هفتم كه فصل نتیجه گیری است . آراء پژوهنده و یافتههای تحقیق ارائه گردیده و نگارنده نظریات خود را كه نتیجهی بررسی است بیان کرده است.
در ضمن با توجه به رسم الخط رایج زمان عبدی بیگ شیرازی که کلمات دو بخشی و حروف اضافه به متمم پیوسته نوشته می شدند سعی نگارنده بر آن بوده است که در حد توان به صورت رسم الخط امروزی و جدا نوشته شوند.
هدف تحقیق :
در سال های اخیر تحقیقات نسبتاً خوبی در رابطه با مقایسه و بررسی اسكندرنامه های منظوم و منثور از سوی اساتید فن به عمل آمده است. این اسكندر نامه ها از قرن چهارم در ایران آغاز گردیده و قریب به هفت قرن ادامه یافته است. هدف از انجام این بررسی، مقایسه ی محتوایی و شكلی اسكندر نامهی نظامی گنجوی با آیین اسكندری مولانا عبدی بیگ (نویدی ) شیرازی است . در این بررسی با یک مقایسهی تطبیقی سیر حوادث و رخدادهای پیش آمده در داستان های مربوط به اسكندر مقدونی در این دو اثر بررسی و تفاوتها و شباهت های آن ها مورد بررسی قرار می گیرد .
- پیشینه ی تحقیق:
درباره ی اسکندر و سیر حوادث زندگی كوتاه و پر ماجرای او از منظر تاریخی تا كنون آثار گوناگونی پدید آمده است ،که بخش قابل توجّهی از آن ها مربوط به حوزه ی این بررسی نمی گردد.
بنابر این در این قسمت تنها به آثاری اشاره می شود که رویکردی ادبی به این موضوع داشتهاند .
یکی از مهم ترین آثاری که در پیوند با اسکندر در ادبیّات فارسی پدید آمد، کتاب «اسکندر و ادبیّات ایران» نوشته ی سیّد حسن صفوی است. نویسنده در این نشر کوشیده، به گونه ای مفصّل داستان اسکندر در شاهنامه ی فردوسی و اسکندر نامه ی نظامی را با یکدیگر مقایسه کند و تفاوت و شباهت های آن ها را بررسی نماید. در بخشی از این کتاب به چگونگی پیدایش داستان اسکندر و شخصیّت مذهبی او اشاره شده است. هم چنین در این کتاب بیشتر جنبه ی مثبت چهره ی اسکندر نمایانده شده و به تناقض های موجود در باره ی او در سایر آثار توجّهی نشده است. این كتاب در سال 1364 از سوی انتشارات امیر كبیرتهران انتشار یافته است .
اثر دیگری كه در این جا می توان به آن اشاره كرد كتاب «اسکندر و اسکندرنامه ها» تألیف حسین رزمجو می باشد. رزمجو در این بررسی به مقایسه ی چهره ی اسکندر در شاهنامه و اسکندر نامه ی نظامی پرداخته و برخلاف انتظاری که از عنوان کتاب برمی آید، جز معرّفی چند سطر آثاری که به پیروی از اسکندرنامه ی نظامی سروده شده، سخن دیگری نگفته است . این اثر در سال 1380 از سوی انتشارات كاوش به بازار كتاب آمده است .
«اسکندر ،ایران ، نظامی» عنوان اثری است که محمّد حسین کرمی درباره ی سیما و شخصیّت اسکندر دراسکندرنامه و شاهنامه نوشته است. در این اثر بیشتر بر چهره ی مثبت اسکندر تأکید شده است. این كتاب در سال 1385 از سوی انتشارت راه نو در تهران منتشر شده است .
تا كنون تحقیقات گستردهای از سوی پژوهشگران صاحب نام ایرانی و بین المللی در بارهی نظامی گنجوی و آثار او به طور خاص منتشر شده است كه در این جا می توان به « پیر گنجه » اثر عبد الحسین زرّین كوب اشاره كرد.
این كتاب درباره ی زندگی، احوال، آثار و اندیشه ی “نظامی گنجوی “به رشته ی تحریر در آمده است . زرّینكوب در این اثر ابتدا وضعیّت شهر “گنجه “را از نگاه تاریخی و قومی بررسی كرده و این نكته را خاطر نشان ساخته كه شهر گنجه در عهد نظامی مرز میان سرزمینهای اسلامی و دنیای مسیحیّت بوده و همین امر حضور جنگیان و خونیان را در آن سرزمین بیشتر كرده است .در پی آن، شرحی از زندگی نظامی و عزلت نشینی او به میان آمده آن گاه هر یک از پنج گنج نظامی ( مخزنالاسرار، خسرو و شیرین، هفت پیكر، لیلی و مجنون و اسكندرنامه) شرح و تفسیر شده است .مباحث بعدی كتاب به زبان نظامی و شیوه ی داستان سرایی او، هم چنین نقد و تحلیل اندیشه ی این شاعر “(در جست و جوی ناكجاآباد “كه تعبیر نویسنده از دغدغههای عرفانی نظامی است) اختصاص یافته است .این كتاب در 360 صفحه تا كنون بارها تجدید چاپ گردیده است .
در خصوص عبدی بیگ شیرازی وبررسی آثار او تا كنون اثر مستقلی تألیف نگردیده است و تنها در مقالاتی به طور پراكنده به آثار این شاعر و مورِّخ عهد صفوی پرداخته شده است . گسترده ترین كار در این حوزه مربوط به ابوالفضل رحیموف می باشد كه در مقدمهای بر نسخه ی خطّی این شاعردر سال 1977. م نگاشته است .
این تحقیق در نوع خود تازه ترین كاری است كه به مقایسهی دو اثر اسكندر نامه ی نظامی و عبدی بیگ شیرازی و نقاط تشابه و اختلاف این دو اثر پرداخته و به طور گستردهای به شرح و تحلیل اشتراكات و افتراقات این دو اثر می پردازد .
روش تحقیق
این تحقیق به روش كتابخانهای انجام گرفته و نگارنده کوشیده است برای شناخت دقیق تر و جزئی تر چهره ی افسانه ای اسکندر، رفتار، گفتار و کردار اسکندر و دیگر شخصیّت ها درباره ی او و هم چنین دیدگاه های مؤلّفان آثار پدید آمده در پیوند با اسکندر بخش هایی را بیاورد و بررسی مختصری از سیمای اسكندر در تاریخ و اسكندرنامههای فارسی ارائه داده و سپس به طور گسترده حوادث و رخدادهای این داستان را در دو اثر مورد بحث و بررسی قرارداده و واكاوی كند.
در این بخش ها تفاوت ها و شباهت های آثار یاد شده درباره ی اسکندر نیز بررسی می شود. گفتنی است در آغاز هر بخش برای آگاهی بیشتر به کوتاهی مطالبی تاریخی نیز درباره هر موضوع ارائه گردیده است .
فصل دوّم
2-1. نگرشی به آثار و زندگی حكیم نظامی گنجوی
جمالالدّین ابومحمّد الیاس بن یوسف نظامی معروف به نظامی گنجوی (۵۳۷ – ۶۰۸ قمری) شاعر و داستان سرای بزرگ ایران و از افتخارات بزرگ زبان و ادب فارسی، یكی از بزرگ ترین اركان شعر و ادب فارسی به شمار می رود . آثار او در مضمون پردازی و تصویر سازی در میان شاعران كهن بی مانند است . آثار نظامی هم از نظر كمّی و هم از نظر كیفی در میان شاعران فارسی زبان از جایگاه ممتازی برخوردار بوده و به نظر بسیاری از متخصّصان و محقّقان یكی از پنج پایه ی اصلی شعر فارسی بعد از فردوسی ، مولوی ، سعدی و حافظ است. او در حوالی سال 530 ه.ق در شهر گنجه از شهرهای ولایت آذربایجان به دنیا آمد. از زندگی نظامی در كودكی و نوجوانی اطّلاع چندانی در دست نیست ولی براساس اشعار خود او پدرش یوسف بن زكی مؤیّد و مادرش از بزرگان كرد بوده است. ظاهرا نظامی در سال های اولیّه ی زندگی خویش به مطالعه ی عمیق علوم و معارف زمان خود پرداخته و ره توشه های بسیاری از علومی همچون ادبیّات فارسی، زبان و ادبیّات عرب،نجوم و هیئت، موسیقی، قرآن، حدیث، حكمت و عرفان اندوخته است كه بعدها این اطّلاعات را در لابه لای اشعارخود به نمایش گذاشته است.
(نظامی ، 1388: پیشگفتار )
2-2 . محل و زمان تولّد
برات زنجانی می نویسد :« نظامی به سال 530 یا 540 هجری در گنجه متولّد شد .نام پدرش یوسف و نام مادرش رئیسه بود. نام جدّش «زکی» و نام جدّ اعلایش «مؤیّد» بودهاست. زادگاه نظامی شهر گنجه (واقع در جمهوری آذربایجان کنونی) بوده و اجدادش را اهل تفرش (در استان مرکزی ایران) گفتهاند. پدرش زاده ی تفرش و مادرش نیز کُرد ایرانی بودهاست .او در سنین کم یتیم شد و داییاش، بزرگش نمود.. برخی اصل او را از عراق، نواحی قم و تفرش می دانند. هر چند كه او از زادگاه خود خشنود نبود، امّا تمام عمر خود را در گنجه سپری كرده است»
( زنجانی ، ۱۳۸۴ : 45)
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 12:35:00 ق.ظ ]
|