پایان نامه رشته مدیریت مالی: بررسی رابطه بین شایستگی های رهبری روسای شعب و عملکرد تجهیز منابع / وصول مطالبات بانک کشاورزی |
چکیده…………………………….. 1
فصل اول: کلیات تحقیق……………………………… 2
1-1- مقدمه……………………………. 3
1-2- بیان مسئله……………………………. 5
1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش…………………… 7
1-4- اهداف تحقیق…………………………….. 8
1-4-1- هدف کلی…………………………….. 8
1-4-2-اهداف فرعی…………………………….. 8
1-4-3- اهداف کاربردی…………………………….. 8
1-5- سؤالات تحقیق…………………………….. 9
1-6- فرضیه های تحقیق…………………………….. 9
1-6-1- فرضیه اصلی…………………………….. 9
1-6-2- فرضیههای فرعی…………………………….. 9
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها………………. 10
1-7-1- شایستگیهای رهبری…………………………….. 10
1-7-2- تجهیز منابع…………………………….. 10
1-7-3- وصول مطالبات……………………………… 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهتحقیق………………. 13
2-1- مقدمه……………………………. 14
2-2- بخش اول: شایستگی رهبری…………………………….. 14
2-2-1- تعاریف شایستگی رهبری…………………………….. 15
2-2-2- ابعاد شایستگی رهبری……………………………. 18
2-2-2-1- قدرت نفوذ رهبر……………………………. 19
2-2-2-1-1- نفوذ و قدرت……………………………… 19
2-2-2-1-2- تاکتیکهای نفوذ……………………………. 20
2-2-2-2- تغییر و تحولپذیری…………………………….. 21
2-2-2-3- به کارگیری ارزشهای اخلاقی…………………………….. 22
2-2-2-3-1- عناصر ارزش اخلاقی…………………………….. 23
2-2-2-3-2- معیار ارزش اخلاقی…………………………….. 24
2-2-2-4- اهمیت دادن به منابع انسانی…………………………….. 24
2-2-2-5- چشماندازسازی توسط مدیران…………………………….. 25
2-2-2-5-1- فرایند ایجاد چشم انداز…………………………… 27
2-3- بخش دوم: تجهیز منابع و وصول مطالبات………………… 27
2-3-1 – تجهیز منابع…………………………….. 27
2-3-2- عوامل برون سازمانی…………………………….. 29
2-3-3- عوامل مؤثر درون سازمانی…………………………….. 30
2-3-4- عوامل خدماتی…………………………….. 31
2-3-4- 1- تنوع خدمات بانکی…………………………….. 31
2-3-4-2- کیفیت خدمات بانکی…………………………….. 33
2-3-4-2-1- ویژگی های خاص خدمات بانکی…………………………….. 34
2-3-4-3- خدمات بانکداری الکترونیک………………………………. 34
2-3-4-4- مهارتهای تخصصی کارکنان…………………………….. 36
2-3-5- تواناییهای فنی مورد نیاز در مشاغل بانکی…………………………….. 37
2-3-5-1- تواناییهای ارتباطی…………………………….. 37
2-3-6- عوامل مالی…………………………….. 38
2-3-6-1- تسهیلات پرداختی…………………………….. 38
2-3-6-2- نرخ سود پرداختی به سپردهها…………………………… 39
2-3-6-3- جوائز پرداختی به سپردهگذاران قرضالحسنه……………………………. 40
2-3-7- عوامل ارتباطی و انسانی…………………………….. 41
2-3-7-1- تبلیغات و بازاریابی…………………………….. 41
2-3-7-1-1- بازاریابی در نظام بانکی…………………………….. 42
2-3-7-1-2- آمیزه بازاریابی بانکی…………………………….. 43
2-3-7-2- رفتار و نحوهی برخورد کارکنان بانک با مشتریان…………………………….. 46
2-3-7-3- رعایت عدالت و عدم تبعیض در ارائه خدمات……………………………… 46
2-3-7-4- اطلاع رسانی مناسب و ارائه آموزش به مشتریان…………………………….. 47
2-3-7-5- ویژگیهای فردی مناسب کارکنان…………………………….. 47
2-3-7-6- رضایت مشتریان…………………………….. 48
2-3-7-6-1- رضایت مشتریان در بانکها…………………………… 48
2-3-7-6-2- وفاداری مشتریان در بانکها…………………………… 49
2-3-8- عوامل و شرایط فیزیکی…………………………….. 49
2-3-8-1- محل استقرار شعب بانک………………………………. 49
2-3-8-2- تعداد شعب بانک………………………………. 50
2-3-8-3- طراحی و زیبایی فضای داخلی و خارجی شعب……………….. 51
2-3-8-4- امکانات فیزیکی شعب بانک………………………………. 52
2-3-9- سپردهگذاری…………………………….. 53
2-3-9-1- انـواع سپـردهگذاری…………………………….. 53
2-3-9-2- سپرده قرضالحسنه جاری…………………………….. 54
2-3-9-3- سپرده قرضالحسنه پسانداز…………………………… 54
2-3-9-4- سپرده سرمایهگذاری كوتاهمدت……………………………… 55
2-3-9-5- سپردهی سرمایهگذاری بلندمدت……………………………… 55
2-4- وصول مطالبات……………………………… 56
2-4-1- انواع مطالبات……………………………… 56
2-4-2- مطالبات معوق و چرایی ایجاد آنها ……………………………57
2-5- بخش سوم: شیوههای تجهیز منابع و تنوع خدمات در بانک کشاورزی……… 61
2-5-1- خدمات بانکداری الکترونیک ( مهرگستر) ……………………………61
2-5-2- حسابهای بانکی در سیستم مهر گستر……………………………. 62
2-5-3- خدمات کارت مهرگستر بانک کشاورزی…………………………….. 64
2-5-4- تسهیلات بانک کشاورزی…………………………….. 64
2-5-5- صدور ضمانت نامهی بانکی…………………………….. 65
2-6- بخش چهارم: پیشینه پژوهش………………………………. 66
فصل سوم: روش تحقیق……………………………… 70
3-1- مقدمه. 71
3-2- روش تحقیق.. 71
3-3- جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه……………………………. 71
3-4- روش و ابزارگردآوری اطلاعات ( میدانی،کتابخانهای وغیره )………… 71
3-5- تشریح پرسشنامه شایستگیهای رهبری…………………………….. 72
3-6- آزمون روایی و پایایی ابزار اندازهگیری…………………………….. 73
3-7- روایی یا اعتبار…………………………… 73
3-8- پایایی یا قابلیت اعتماد……………………………. 74
3-9- شیوه نمره گذاری…………………………….. 74
3-10- روش اجرای پژوهش………………………………. 75
3-11- روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها…………………………… 75
3-12- ملاحظات اخلاقی…………………………….. 75
فصل چهارم: یافته های پژوهشی…………………………….. 76
4-1- مقدمه……………………………. 77
4-2- یافتههای توصیفی…………………………….. 77
4-2-1- ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری…………………………….. 77
4-2-2- توزیع فراوانی نمونه برحسب جنسیت……………………………… 78
4-2-4- توزیع فراوانی نمونه برحسب سطح تحصیلات……………………. 79
4-2-5- توزیع فراوانی نمونه برحسب سابقه در شغل…………………………….. 79
4-2-6- شاخصهای توصیفی متغیرهای تحقیق…………………………….. 80
4-2-7- دادههای مربوط به عملکرد تجهیز منابع و عملکرد وصول مطالبات به تفکیک شعب……80
4-2-7-1- عملکرد تجهیز منابع…………………………….. 80
4-2-7-2- عملکرد وصول مطالبات……………………………… 81
4-3- یافتههای استنباطی…………………………….. 82
4-3-1- آزمون فرضیه اول…………………………….. 83
4-3-2- آزمون فرضیه دوم……………………………. 84
4-3-3-آزمون فرضیه سوم……………………………. 86
4-3-4- آزمون فرضیه چهارم……………………………. 88
4-3-5- آزمون فرضیه پنجم…………………………….. 90
4-4- سوالات تحقیق…………………………….. 92
4-4-1- سؤال اول: ابعاد شایستگی رهبری، تا چه میزان پیش بین تجهیز منابع میباشند؟……….92
4-4-2- سوال دوم……………………………. 93
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهـادها…………………………… 95
5-1- خلاصه پژوهش………………………………. 96
5-2- بحث و نتیجهگیری…………………………….. 96
5-3- پیشنهادهای پژوهش………………………………. 103
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی…………………………….. 103
5-3-2-پیشنهاد برای تحقیقات آتی…………………………….. 103
فهرست منابع…………………………….. 104
پیوستها…………………………… 113
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین شایستگیهای رهبری با عملکرد تجهیز منابع و وصول مطالبات در شعب بانک کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان بود. این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه کلیه شعب بانک کشاورزی در استان در سال 1391 به تعداد 52 شعبه است، به دلیل گستردگی وسعت جامعه آماری، در این تحقیق شعب بانک کشاورزی در شهر زاهدان به تعداد 11 شعبه به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شامل 29 گویه، بهره گرفته شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین هر پنج بعد شایستگی رهبری شامل: قدرت نفوذ رهبری، تغییر و تحولپذیری مدیران، بکارگیری ارزشهای اخلاقی، اهمیت دادن به منابع انسانی و چشماندازسازی مدیران، با عملکرد تجهیز منابع و وصول مطالبات همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که از بین ابعاد شایستگی رهبری، قدرت نفوذ و اهمیت دادن به منابع انسانی به طور معنیدار قادر به پیشبینی تجهیز منابع میباشد و همچنین از بین ابعاد شایستگی رهبری، تغییر و تحول پذیری، ارزشهای اخلاقی و اهمیت دادن به منابع انسانی به طور معنیدار قادر به پیشبینی وصول مطالبات میباشند.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
جوامع در طول زمان تغییر میكنند و جایگاه آنها را از یكدیگر متمایز میسازد. این فرایند مستمر تاریخ ساز، نشانه های بارزی از شایستگیهای رهبری را به همراه دارد! این شایستگیها كدامند؟ چگونه به دست میآیند؟ نشانه های آن چیست ؟ امروزه دستیابی به مدیران تحول آفرین، دغدغه بزرگ سازمانها به شمار میرود. مساله آنگاه پیچیدهتر می شود كه دریابیم دانشگاهها با برنامه های معمول خود، توفیق چندانی در پرورش و عرضه این مدیران برجسته نداشته اند. پیتر دراكر – كه پدر مدیریت نوین نامیده می شود – طی مصاحبهای با نشریه “هاروارد بیزنس ریویو” در مورد ویژگیهای مدیریتی عصر حاضر میگوید:”دیگر داشتن تحصیلات به خودی خود مفهومی ندارد، حتی داشتن تحصیلات عالیه در رشته مدیریت ، من فكر میكنم بایستی جستجو برای یک معیار مشخص عینی را كنار گذاشت و به چیزی كه من آن را شایستگی فردی می نامم پرداخت”.
همان گونه که مطالعات متعدد در عرصه های مختلف سازمان و مدیریت نشان میدهد، پس از طراحی و معماری راهبردی منابع انسانی در سازمانها، تحصیل اطمینان از وجود مهارتهای لازم برای اجرای دقیق این چشم انداز راهبردی از اهم امور است و این امر، مستلزم احصای شایستگیهای مورد نیاز سازمان، کارکنان و مدیران است. اهمیت این موضوع، زمانی مضاعف خواهد بود که به دنبال شناسایی شایستگیهای متولیان منابع انسانی سازمانی و به ویژه مدیران باشیم؛ چرا که کسانی که میباید متولی استقرار نظام مدیریت مبتنی بر شایستگی باشند اولاً خود باید دارای شایستگیهای لازم باشند و ثانیاً وجود شایستگیها در دیگر حوز هها ، کارکنان و مدیران را رصد کنند.(حاجی کریمی،1390)
اقدام بانکها در جمع آوری سپرده ها و به جریان انداختن آن در فعالیتهای اقتصادی سبب انتقال سرمایه از یک گروه غیر فعال (سپرده گذاران) به گروه دیگر که در امر اشتغال فعالیت دارند، می شود و بانکها واسطه و عامل بین این دو گروه هستند. جذب چنین سپرده هایی، نیازمند اتخاذ شیوه و روش های خاص خود هستند. به تعبیر دیگر عواملی در جذب سپرده ها موثرند که تا حد امکان باید از آنها بهره گرفت.
هر اقتصاد پولی دارای یک سیستم مالی می باشد که بانکها رکن اساسی این سیستم مالی هستند. امروزه از بانکها به واسطه ارائه خدمات مالی اعتباری متنوع و عدیده با عنوان سوپر مارکت خدمات مالی یاد می شود. تداوم حیات بانک موکول و منوط به جذب سپرده ها است. در واقع جذب سپرده محور و ستون عملیات بانکداری را تشکیل میدهد. انجام سایر وظایف و عملیات بانکی منوط به جذب سپرده میگردد، به عبارتی این وظیفه اساسی مقدم بر سایر وظایف بانکی میباشد.(زمانی فراهانی،1383)
وصول مطالبات بانکها، مجموعه ای از فرایندهای داخلی و خارجی است؛ بدین معنا که بخشی از فرایند وصول (یعنی مذاکره با مشتری، دستورالعملهای لازم و…) در داخل بانک تهیه و تدوین می شود و بهبود این عوامل در حیطه اختیارات بانکهاست. استفاده از نیروهای مجرب بانکی همراه با رویه های مناسب وصول در بهسازی عوامل درون سازمانی نیز در وصول مطالبات مؤثر خواهد بود، اما بخشی دیگر از عوامل اثر گذار بر وصول مطالبات، عوامل برون سازمانی هستند. به عنوان مثال، قوانین و مقررات حاکم بر دستگاه قضایی کشور به گونه ای است که در بسیاری موارد تسریع در روند وصول مطالبات را با مشکل مواجه می کند و از آنجا که پروندهها دارای تعدد هستند، فرایند وصول مطالبات با کندی همراه خواهد شد. با عنایت به این مراتب، بانکها با توجه به شناخت خود از مشتریان و برآورد نحوه و زمانبندی وصول مطالبات و توانمندی بدهکار در باز پرداخت بدهی به طوری که واحد تولیدی یا خدماتی دچار مشکل نشود، اقدامهای لازم را انجام میدهند، ولی مذاکره با مشتری و مساعده، در اولویت کار بانکهاست. به طور کلی، بهترین رویه برای وصول مطالبات بانکها، ایجاد بستر مناسب است، بدین معنا که اختیارات ویژهای برای بانکها طراحی و تدوین شود تا فرایند وصول مطالبات را در شرایط کنونی تسریع نمایند، ضمن اینکه استفاده از خدمات شرکتهای وصول مطالبات، صرفه جویی وقت و هزینه بانکها را در پی دارد.(حیدرآبادی پور،1389)
حال به جهت اهمیت موضوع شایستگی رهبری و به جهت آشنایی با عملکرد بانکها در زمینهی به کارگیری شایستگیهای رهبری و تاثیر آن بر تجهیز منابع و وصول مطالبات، قدم به یک مجموعه بانکها گذاشتهایم تا با بررسی دقیق و با بهره گرفتن از آمار و ارقام موجود و همچنین با یاری کارشناسان زبده بانکی به بررسی رابطه بین شایستگیهای رهبری روسای شعب و عملکرد تجهیز منابع و وصول مطالبات بانک کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بپردازیم.
2-1- بیان مسئله
در دنیای کنونی که تغییرات به سرعت صورت میگیرد، سازمانها برای حفظ بقاء خود باید به صورت دائم در حال پیشرفت باشند، از تکنولوژیهای پیشرفته استفاده کنند و در برابر تغییرات عوامل محیطی واکنش نشان دهند. سازمانهای کنونی باید در مسیر نوآوری و تغییر گام بردارند. نه فقط بدان سبب که بخواهند بر رونق و موفقیت خود بیفزایند بلکه بدان سبب که در دنیای پر رقابت، بقای آنان در گرو داشتن چنین رویهای خواهد بود ( کلر[1]،2006).
شایستگی، تشریحی مكتوب از مهارت های شخصی و رفتارهای كاری قابل سنجش است كه از آن برای دستیابی به اهداف كار استفاده می شود.(مارسی[2]، 2003)
مدیریت منابع انسانی اروپا، برای درك بهتر چالش هایی كه سازمان ها و مدیران اروپایی، امروزه در محیط كار خود با آنها مواجه هستند، پروژه ای تحقیقاتی را در ژانویه 1998 آغاز كرد. در نشست و مطالعات گروهی ،كه در كنفرانس انجمن مدیریت منابع انسانی اروپا (ژوئن 1998 ، بودا پست مجارستان) برگزار شد، نمایندگانی از 22 كشور اروپایی، شایستگی مدیریتی را به عنوان موضوعی كه به طور ویژه ای خواهان بررسی آن در این پروژه تحقیقاتی هستند، معرفی كردند. آنها خواستار كسب اطلاعات و دانش بیشتر در خصوص نیازمندی های عملكرد موفق مدیریتی در محیط جدید تجاری بودند. در این تحقیق كه انجام آن دو سال طول كشید، سه رویكرد اصلی به شایستگی های مدیریتی شناسایی شد كه عبارتند از:
رویكرد رفتاری: در این رویكرد، شایستگی بر اساس اصطلاحات رفتاری معرفی می شود و عمدتاَ به معرفی نوعی از رفتارها كه با عملكرد عالی ارتباط دارند، پرداخته می شود. در این رویكرد، شایستگی ها بر حسب ویژگی های اصلی شخصی، نظیر: عادات، خصیصه های شخصیتی، دانش، مهارت و انگیزه های فرد در كسب شغل كه معمولاَ با عملكرد عالی در ارتباط است، به روش های مختلفی تعریف می شود.
رویكرد استاندارد: این رویكرد بر اساس تجزیه و تحلیل كار كردی شغل یا پست، به معرفی حداقل استانداردهای عملكرد در پستهای مدیریتی جهت تضمین كیفیتی معین در نتیجه شغل، می پردازد.
رویكرد اقتضایی: این رویكرد می تواند زیر مجموعه رویكرد رفتاری نیز قرار گیرد، اما بیشتر بر این نكته تمركز دارد كه آیا عوامل موقعیتی(اقتضایی) می توانند برشایستگیها فردی مورد نیاز عملكرد عالی اثرگذار باشند؟(بنتلی[3]، 2005)
تجهیز منابع پولی از همان ابتدا که بشر به زندگی اجتماعی روی آورد و داد و ستد و مبادله کالا را شروع كرد آغاز شد و همواره اصلیترین وظیفه سیستم بانکی بوده است. بدین ترتیب بانکها سپردههای مازاد در دسترس مردم را جمع آوری میکردند و با دادن وام به افراد نیازمند وظیفه سنتی خود یعنی واسطهگری را میان سپردهگذاران و وامگیرندگان ایفا میکردند. در عصرحاضر مؤسسات مالی و بانکها برای تجهیز منابع مالی نیاز به تغییرات اساسی در محصولات و خدمات خود دارند و با خدمات ساده و ساختار سنتی بانکداری واسطهگری نمیتوانند درعرصههای جهانی به تجهیز منابع بپردازند. در بانکداری نوین، بانکها در زمینههای مالی غیر بانکی خدمات متعددی به مشتریان ارائه می دهند و ارائه خدمات نوین مانند بانکداری سرمایه گذاری، انجام امور بیمه و مسکن و تولید باعث شده منابع جدیدی به بانکها سرازیر شود و در واقع در بانکداری نوین، بخش عمدهای از منابع از طریق فعالیتهای غیر بانکی به دست میآید. (زریباف،1382، ص8).
بررسیهای موجود از عملکرد مالی بانکهای تجاری و تخصصی نشان میدهد که بانکهای کشور از نظر مالی در وضعیت ضعیفی قرار دارند. سه ویژگی بانکهای کشور طی دو دهه اخیر را میتوان تقلیل مستمر سهم سرمایه در ترازنامه بانکها، ساختار هزینه های عملیاتی نسبتا غیرکارآمد و ذخیرهگیری ناکافی نسبت به وامهای معوقه و سوخت شده ذکر کرد. بانکهای کشور در واقع، تا حدود زیادی انگیزههای سود را از دست داده اند و به دلیل مداخلات دولت و تسهیلات تکلیفی و ترجیحی در زمینه سیاستها و اعتبارات دچار انفعال شدهاند. به علاوه، استمرار سیاستها و تخصیص منابع از بالا باعث شده است که بانکها مطلقا به تحلیل انواع ریسکهای بازار و مدیریت و تنوع بخشیدن پر تفوی، توجهی نداشته باشند. اساسا تعداد زیادی از بانکها فاقد مدیریت واجد صلاحیت در زمینههای فوق الذکر میباشند و مدیریتها هم برای بهبود عملکرد واحد خود انگیزه کافی ندارند. بسیاری از مشکلات و تنگناهای مالی بانکها به دلیل ضعف مدیریتی خصوصا در زمینه کیفیت پایین داراییهای اکتسابی، موقعیتگیری مناسب، ریسک و ناکاراییها بروز میکند. به علاوه، موضوع نظارت بر امور بانکها و اعمال مقررات احتیاطی به صورت حرفهای و به مفهوم بررسی ریسکهای اعتباری، طبقهبندی وامها، استاندارد کردن حسابها، تحلیل ذخایر وامهای سوخت شده، وضعیت نقدینگی و سلامت بانکها و امثال آن، از جمله اموری است که بانکها باید بدان توجه زیادی داشته باشند. اما مشکل اصلی امر نظارت در آن است که در یک نظام دولتی، راهکارهای خود اصلاح گر برای تصحیح امور در بانکها خصوصا در حوزههای مربوط به حد کفایت سرمایه، ضریب سلامت، نقدینگی و امثال آن محدود میباشند.
با توجه به اینکه تاکنون تحقیقی جامع و چشمگیری در زمینه موضوع مورد نظر در ایران انجام نشده است ، محقق به دنبال بررسی رابطه بین شایستگیهای رهبری مدیران شعب و عملکرد تجهیز منابع و وصول مطالبات در بانک کشاورزی استان سیستان و بلوچستان می باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 08:05:00 ب.ظ ]
|