چکیده ………………………………………………………………………………………..

 

فصل اول:کلیات پژوهش………………………………………………………..

 

2 1-1-مقدمه…………………………………………………………………………………..

 

3 1-2بیان مسله………………………………………………………………………………..

 

5 1-3اهمیت وضرورت موضوع پژوهش…………………………………………………………

 

9 1-4اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………….

 

12 1- 5 فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………..

 

12 1-6تعاریف تئوریک وعملیاتی متغیر ها………………………………………………………..

 

13 1-7انواع متغیرها………………………………………………………………………………………..

 

14 فصل دوم: بر ادبیات و پیشینه پژوهش……………………………..

 

15 2-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………

 

16 2-2 بر مبانی نظری پژوهش……………………………………………………………..

 

17 2-2-1تعریف واهمیت مهارت های زندگی…………………………………………………..

 

17 2-2-2اهمیت مهارتهای زندگی از لحاظ سلامت روانی…………………………………..

 

17 2-2-3 انواع مهارتهای زندگی……………………………………………………………………..

 

21 2-3 ابعاد مهارتهای زندگی………………………………………………………………………….

 

23 2-3-1مهارت های ارتباط بین فردی-روابط انسانی………………………………………..

 

23 2-3-2 مهارت های حل مسله- تصمیم گیری……………………………………………….

 

24 2-3-3 مهارت های مربوط به سلامت جسمانی- حفظ سلامتی……………………….

 

24 2-3-4 مهارت های رشد هویت- هدف در زندگی……………………………………….

 

25 2- 4مبانی نظری برنامه آموزش مهارتهای زندگی…………………………………………..

 

30 2-5اهداف آموزش مهارت های زندگی………………………………………………………..

 

36

 

2-6جایگاه مهارتهای زندگی در اسلام………………………………………………………….

2-7تعریف و اهمیت سلامت روان………………………………………………………………

 

39 2-8 بهداشت روانی و اهمیت پیشگیری اولیه………………………………………………..

 

41 2-9ویژگی های افراد سالم از دیدگا ههای مختلف…………………………………………

 

43 2-10دید گاه های مختلف در مورد سلامت روانی………………………………………….

 

44 2-10-1 دید گاه روان پزشکی…………………………………………………………………….

 

44 2-10-2 دید گاه رفتار گرایی………………………………………………………………………

 

48 2-10-3 دید گاه انسان گرایی……………………………………………………………………..

 

48 2-10-4 دید گاه هستی گرایی…………………………………………………………………….

 

49 2-10-5 دید گاه شناختی……………………………………………………………………………

 

50 2-10-6 دید گاه بوم شناختی………………………………………………………………………

 

51 2-11مبانی نظری عزت نفس……………………………………………………………………….

 

51 2-12توجه به عزت نفس در کودکان…………………………………………………………….

 

53 2-13اهمیت عزت نفس……………………………………………………………………………..

 

55 2-14علائم عزت نفس سالم و نا سالم………………………………………………………….

 

56 2-15سوابق پژوهش…………………………………………………………………………………..

 

58 2-15-1 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به داخل کشور……………………………

 

58 2-15-2 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به خارج کشور……………………………

 

59 2-16خلاصه فصل……………………………………………………………………………………..

 

65 فصل سوم:روش پژوهش………………………………………………………..

 

66 3-1طرح تحقیق…………………………………………………………………………………………

 

67 3-2 جامعه آماری………………………………………………………………………………………

 

67 3-3 نمونه گیری و حجم جامعه و نمونه……………………………………………………….

 

68 3-4ابزارهای اندازه گیری……………………………………………………………………………

 

68 3-4-1معرفی آزمون سلامت عمومی گلد برگ(GHQ)…………………………………

 

68 3-4-2 پایایی آزمون سلامت عمومی گلد برگ……………………………………………..

 

69 3-4-4 پایایی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت……………………………………………….

 

70 3-4-5ابزارهای آموزش مهارت های زندگی………………………………………………….

 

71 3-4-6نحوه اجرای آموزش مهارت های زندگی…………………………………………….

 

71 3-5 روش اجرا………………………………………………………………………………………….

 

72 3-5-1 رئوس جلسات آموزش مهارت های زندگی……………………………………….

 

72 3-5-2 روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

75 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل کمی و کیفی نتایج…………………………

 

76 4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………..

 

77 4-2 توصیف ویژگی های دانش آموزان مورد بررسی……………………………………..

 

78 4-3 فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………….

 

88-79 فصل پنجم:بحث و تبیین یافته های پژوهش……………………………….

 

89 5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………..

 

90 5-2 بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………….

 

92 5-3محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………….

 

95 5-4 پیشنهادات………………………………………………………………………………………….

 

96 5-5 پیوست ها………………………………………………………………………………………….

 

111-98 5-6 فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………

 

112 5-7 فهرست منابع انگلیسی…………………………………………………………………………

 

118 5-8 چکیده(به زبان انگلیسی)…………………………………………………………………….

 

122

فهرست جداول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول (2-1) نقش برنامه مهارتهای زندگی در پیشگیری اولیه……………………………………………… 20
جدول(2-2) خلاصه برنامه آموزش مهارت های زندگی به منظور افزایش سلامت روان وعزت نفس 28
جدول(3-1)نگاره طرح تحقیق نیمه آزمایشی(دلاور،1375)…………………………………………………. 67
جدول(4-1) توزیع فراوانی دانش آموزان دختر………………………………………………………………….. 78
جدول(4-2) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر سلامت روان…………………. 79
جدول(4-3) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس……………………… 80
جدول(4-4) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر نشانه های جسمانی………… 81
جدول(4-5) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر اضطراب و بی خوابی……… 82
جدول(4-6) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر نا رسا کنش وری اجتماعی. 83
جدول(4-7) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر افسردگی……………………….. 84
جدول(4-8) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس کلی………………. 85
جدول(4-9) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس اجتماعی………… 86
جدول(4-10) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس خانوادگی…….. 87
جدول(4-11) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس تحصیلی………. 88


فهرست نمودار

نمودار(4-1) متغیر وضعیت گروهی(آزمایش- کنترل)……………………………………………………….78

فهرست اشکال

شکل(2-1) اثرات اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی بر روی فرد و جامعه………….20

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر ، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار در سال تحصیلی 89-88 بود. که تعداد 60 دانش آموز دختر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی ( هر گروه 30 نفر ) قرار گرفتند . ابزارهای پژوهش مشتمل بود بر آزمون سلامت روان کلدبرگ ، آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و راهنمای عملی آموزش مهارت های زندگی .

در روش تجزیه و تحلیل داده ها ، ازآزمون آماری t گروه های مستقل، استفاده شد و این نتایج حاصل شد .

1- آموزش مهارتهای زندگی ، سلامت روان دانش آموزان را بهبود می بخشد.

2-آموزش مهارتهای زندگی، عزت نفس دانش آموزان را بهبود می بخشد.

3- تاثیرآموزش مهارتهای زندگی بر نشانه های جسمانی واضطراب و بی خوابی معنا دار بوده است، اما بر نارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی معنا دار نبوده است.

4- تاثیرآموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس کلی،عزت نفس اجتماعی،عزت نفس تحصیلی معنا دار بوده است.اما بر عزت نفس خانوادگی معنا دار نبوده است.

1-1 مقدمه

با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی ، آماده سازی افراد ، جهت رویارویی با موقعیت های دشوار ، امری ضروری به نظر می رسد به همین دلیل روان شناسان جهت پیشگیری از بیماری های روانی و نابهنجاری های اجتماعی ، آموزش مهارت های زندگی را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند .

آموزش مهارت های زندگی به مجموعه ای از توانایی هایی گفته می شود که زمینه سازگاری رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورد و این توانایی ، فرد را قادر می سازد که ضمن پذیرش مسئولیت های اجتماعی خود ، بدون لطمه زدن به خود و دیگران بتواند به شکل موثری با خواست ، انتظارات و مشکلات روزانه در روابط بین فردی روبرو گردد(کریم زاده، 1388) .

آنچه که امروز تحت عنوان مهارت زندگی مشهور است تنها حاصل کار پژوهشگران عصر حاضر نیست بلکه بسیاری از این مهارت ها در لابه لای تعالیم الهی بخصوص در قرآن و احادیث معصومین بیان شده است .

اهمیت و ضرورت آموزش مهارت های زندگی زمانی مشخص می شود که بدانیم آموزش مهارت های زندگی موجب ارتقای توانایی های روانی – اجتماعی می گردد این تواناییها فرد را برای برخورد موثر با کشمکشها و موقعیت های زندگی یاری می بخشند و به او کمک می کنند تا با سایر انسانهای جامعه ، فرهنگ و محیط خود مثبت و سازگارانه عمل کند و سلامت روانی خود را تامین نماید بدین ترتیب ، تمرین مهارت های زندگی موجب تقویت یا تغییر نگرشها ، ارزشها و رفتار انسان می گردد (ناصری ، 1384) .

در نتیجه با پدیدآمدن رفتارهای مثبت و سالم بسیاری از مشکلات بهداشتی قابل پیشگیری خواهند بود. بنابراین کمک به کودکان در رشد و گسترش مهارت های مورد نیاز برای زندگی مطلوب ایجاد یا افزایش اعتماد به نفس در برخورد با مشکلات و همچنین کمک به آنان در رشد و تکامل عواطف و مهارت های اجتماعی لازم جهت سازگاری موفق با محیط اجتماعی و زندگی موثر و سازنده ضروری به نظر می رسد (شعاری نژاد ، 1377) .

بر اساس پژوهشهای انجام شده عواملی نظیر عزت نفس ، مهارت های بین فردی ، برقراری ارتباط مطلوب ، تعیین هدف ، تصمیم گیری ، حل مساله و تعیین و شناسایی ارزشهای فردی و پیشگیری درکاهش انواع ناهنجاری های رفتاری و اختلالات روانی کودکان نقش موثری دارند (علیمردانی ، 1384) .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...