پایان نامه کارشناسی ارشد ادبیات فارسی: بررسی پیرنگ در داستان های مثنوی معنوی |
1-4. ضرورت و هدف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..4
1-5. پیشینۀ تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….4
1-6. روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….. 5
1-7. داستانپردازی مولانا……………………………………………………………………………………………………………………6
1-8. روایت چیست؟………………………………………………………………………………………………………………………….8
فصل اوّل
پیرنگ:
1-1. پیشینۀ تاریخی پیرنگ و عناصر ساختاری آن……………………………………………………………………………..13
1-2. عناصر داستانی پیرنگ……………………………………………………………………………………………………………….16
1-2-1. حادثه و گرهافکنی…………………………………………………………………………………………………………………16
1-2-2. کشمکش و ناسازگاری…………………………………………………………………………………………………………..18
1-2-3. اشتیاق و تعلیق……………………………………………………………………………………………………………………20
1-2-4. بحران………………………………………………………………………………………………………………………………….22
1-2-5. نقطۀ اوج………………………………………………………………………………………………………………………………22
1-2-6. گرهگشایی…………………………………………………………………………………………………………………………….24
فصل دوم
بررسی پیرنگ و عناصر ساختاری آن در داستانهای مثنوی:
2-1. طرح……………………………………………………………………………………………………………………………………….28
2-1-1. طرح در حکایات کوتاهِ کوتاه مثنوی (داستانکها)………………………………………………………………….30
2-1-2. طرح در حکایات کوتاه مثنوی……………………………………………………………………………………………….33
2-1-3. طرح در حکایات بلند مثنوی…………………………………………………………………………………………………40
2-1-3-1. تحلیل طرح داستان پادشاه و کنیزک………………………………………………………………………………..42
2-1-3-2. تحلیل طرح داستان شیر و نخچیران…………………………………………………………………………………52
2-1-3-3. تحلیل طرح داستان حلوا خریدن شیخ احمد خضرویه جهت غریمان…………………………………56
2-2. عناوین طرحوار در مثنوی…………………………………………………………………………………………………………62
2-3. حکایات با طرح و پیرنگی ضعیف………………………………………………………………………………………………64
فصل سوم
عناصر داستانی مؤثر بر طرح و پیرنگ:
3-1. صحنه………………………………………………………………………………………………………………………………………69
3-2.
شخصیّت………………………………………………………………………………………………………………………………….74
3-2-1. شخصیّتپردازی……………………………………………………………………………………………………………………75
3-2-2. شیوۀ شخصیّتپردازی…………………………………………………………………………………………………………..77
3-2-3. ابزارها و عناصر شخصیّتپردازی……………………………………………………………………………………………77
3-2-3-1. گفتوگو…………………………………………………………………………………………………………………………..77
3-2-3-2. توصیف…………………………………………………………………………………………………………………………….78
3-2-3-3. صحنهپردازی……………………………………………………………………………………………………………………78
3-3. گفتوگو…………………………………………………………………………………………………………………………………..78
فصل چهارم
مقایسه و بررسی تطبیقی طرح و پیرنگ در مثنوی معنوی و کلیله و دمنه و آثار عطّار:
4-1. مقایسۀ حکایت شیر و نخچیران در مثنوی مولوی و کلیله و دمنه………………………………………………86
4-1-1. پیرنگ………………………………………………………………………………………………………………………………….87
4-1-2. تعلیق…………………………………………………………………………………………………………………………………..88
4- 1-3. زاویه دید…………………………………………………………………………………………………………………………….89
4-1-4. شخصیّت………………………………………………………………………………………………………………………………90
4-1-5. شخصیّتپردازی……………………………………………………………………………………………………………………90
4-1-6. گفتوگو……………………………………………………………………………………………………………………………….91
4-1-7. زمان و مکان…………………………………………………………………………………………………………………………93
4-2. مقایسۀ حکایت مرد دبّاغ در مثنوی مولوی و اسرارنامۀ عطّار……………………………………………………..95
4-2-1. طرح و ساختار روایتها…………………………………………………………………………………………………………96
4-2-2. شخصیّتپردازی……………………………………………………………………………………………………………………98
4-2-3.گفتوگو………………………………………………………………………………………………………………………………..99
4-3. مقایسۀ حکایت مردی که عزرائیل با او به خشم نگاه کرد در مثنوی مولوی و الهینامۀ عطّار…….100
فصل پنجم
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………104
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 12:09:00 ب.ظ ]
|