پایان نامه رشته عمران گرایش زلزله:تقویت و مقاوم سازی سازه های موجود در برابر خرابی پیشرونده |
کلمات کلیدی: خرابی پیشرونده، تحلیل استاتیکی غیرخطی، خرپای کمرهای، تنومندی، مفاصل پلاستیک
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: پیشگفتار
1-1- مقدمه 2
1-2- تعریف مساله 3
1-3- هدف 3
1-4- ساختار پایان نامه 5
فصل دوم : مبانی خرابی پیشرونده
2-1- مقدمه 7
2-2- مثالهایی از خرابی پیشرونده 8
2-2-1– ساختمان فدرال آلفرد مورا 8
2-2-2– ساختمانی آپارتمانی رونان پوینت 9
2-2-3- برج الکوبار 10
2-2-4- ساختمان بانکرز تراست 11
2-2-5- ساختمان تجاری اسکای لاین پلازا 12
2-2-6- برج های دو قلوی تجارت جهانی آمریکا 13
2- 3- بر خرابی پیشرونده در اسناد و استانداردها 14 21
2-3-1- تعاریفی از خرابی پیشرونده/نامتجانس 14 ………………………………………………………………….21
2-4- روش های کلی بررسی پدیده خرابی پیشرونده 15
2-5- انواع خرابی پیشرونده 18
2-6- مقاومت سازه ای در برابر خرابی پیشرونده 20
2-7- عوامل موثر در تنومندی سازه ای 21
2-8-روش های ارزیابی شاخص تنومندی 23
2-9-روش های طراحی در برابر خرابی پیشرونده 25
2-10- تحلیل خرابی پیشرونده 26
2-10-1- ابزارهای تحلیلی 26
2-11- بر تکنیک های بهسازی ارائه شده برای مقابله با خرابی پیشرونده 27
2-11-1- نمونه هایی از بهسازی اعضای خمشی 27
2-11-2- نمونه هایی از بهسازی اعضای باربر 28
2-12- بر مطالعات انجام شده در زمینه خرابی پیشرونده 28
فصل سوم – مفهوم سطوح عملکرد، مدلسازی و روش های تحلیل
3-1-تعیین سطح عملکرد بر اساس دستورالعمل بهسازی و FEMA-356 34
3-1-1- تعاریف مقدماتی 34
3-1-2- سطوح عملکرد اجزای سازهای و غیرسازهای 34
3-1-2-1- سطوح عملکرد اجزای سازهای 35
3-1-2-2- سطوح عملکرد اجزای غیرسازهای 37 ………………………………………45
3-1-3- سطوح هدف عملکرد ساختمان 38
3-1-3-1- سطح عملکرد «خدمترسانی بیوقفه 38
3-1-3-1-1- سطح عملکرد 1 برای اجزای سازهای- قابلیت استفاده بیقفه 39 ……….47
3-1-3-1-2-سطح عملکرد A برای اجزای غیرسازهای- خدمترسانی بیوقفه 39
3-1-3-2- سطح عملکرد «قابلیت استفاده بیوقفه 39
3-1-3-3- سطح عملکرد «ایمنی جانی» 39 ……………………….49
3-1-3-3-1- سطح عملکرد 3 برای اجزای سازهای – ایمنی جانی 40
3-1-3-3-2- سطح عملکرد C برای اجزای غیرسازهای- ایمنی جانی 40
3-1-3-4- سطح عملکرد «آستانه فروریزش» 40 ………………………………..49
3-1-3-4-1- سطح عملکرد 5 برای اجزای سازهای- آستانه فروریزش 40
3-1-3-4-2- سطح عملکرد E برای اجزای غیرسازهای- لحاظنشده 41
3-2- مفاصل پلاستیک 41
3-2-1- کلیات 41
3-2-2-مدل سازی غیر خطی سازه واختصاص مفاصل پلاستیک 41 ………………………..51
3-2-2-1- گروه اول- مفاصل تغییر شکل کنترل 42 ……………..52
3-2-2-2- گروه دوم- مفاصل نیرو کنترل 44 ……………………53
3-3- انواع روش های تحلیل 44
3-3-1- تحلیل استاتیکی غیر خطی 44
3-3-1-1- رسم منحنی ظرفیت (پوشآور). 46
3-3-2- تحلیل دینامیکی غیر خطی 46
3-4- روشهای تحلیل خرابی پیشرونده در آییننامه GSA 47
3-4-1-روش غیرمستقیم 47
3-4-2-روش مستقیم 47
3-4-2-1- روش مقاومت موضعی 47
3-4-2-2- روش مسیر جایگزین انتقال بار 47
3-4-2-2-1- تحلیل استاتیکی خطی 47
3-4-2-2-2- تحلیل استاتیکی غیرخطی 48
3-4-2-2-3- تحلیل دینامیکی خطی 48
3-4-2-2-4- تحلیل دینامیکی غیرخطی 48
3-5-فرضیات تحلیل و طراحی 49
3-6-مقاطع مورد استفاده در مدل سازی 50
3-7-نحوه مقاوم سازی 51
3-8-معرفی الگوی بارگذاری وارده 53
4-5-1- بار گذاری ویژه ی خرابی پیشرونده 53
4-2-2- بارگذاری ثقلی و جانبی 53
3-9- شاخص تنومندی .54
فصل چهارم- بررسی شاخص هایی از تنومندی و سلامت سازه
4-1- تحلیل استاتیکی غیرخطی سازه پنج طبقه 56 56
4-2 – تحلیل استاتیکی غیرخطی سازه هشت طبقه 69
4-3- تحلیل استاتیکی غیرخطی سازه دوازده طبقه 80 . 83
فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 نتیجه گیری 92
5-2 پیشنهادات 93
مراجع 94
فصل اول :
پیشگفتار
1-1- مقدمه
وقوع خرابی پیشرونده در سازهها در هنگام زلزله و حتی در یک انفجار نزدیک به سازه به چالشی مهم تبدیل شده است. خرابی پیشرونده وضعیتی است که در آن بروز یک خرابی موضعی در یک عضو سازهای منجر به شکست اعضای مجاور آن و فروریزشهای اضافی در ساختمان میگردد.
بطور کلی ساختمانها برای شرایط بارگذاری با احتساب انفجارهای گاز، انفجارهای بمب، برخوردهای وسایل نقلیه، طوفان، گردباد و از این قبیل بارها طراحی نمیشوند. ازاینرو زمانی که ساختمانها در معرض چنین بارهای غیرمعمولی قرارمیگیرند، ممکن است متحمل آسیبهای بزرگی شوند [1].
مثال ها از سازه هایی که خرابی پیشرونده به صورت جزیی یا کامل در آنها اتفاق افتاده است، اندک و کم سابقه است و درواقع توجه جامعه مهندسی بعد از انهدام بخشی از ساختمان مشهور آپارتمانی رونان پوینت در لندن در سال 1968 به این موضوع معطوف شد و بعد از حادثه ی انهدام ساختمانهای تجارت جهانی در 11 سپتامبر سال 2001 بود که چندین کمیته استاندارد سازی برای بهبود استانداردهای روش های طراحی در برابر خرابی پیشرونده شروع بکار کردند و توجه ویژهای به بحث خرابی پیشرونده در ساختمان های با اهمیت بیشتر، صورت گرفت و از آن تاریخ به بعد بارگذاری ویژه ی خرابی پیشرونده در طراحی ها لحاظ گردید و لازم دانسته شد که ساختمانها باید طوری طراحی شوند که بتوانند خرابی موضعی را با یکپارچهکردن اعضای سازهای، بهبود بازپخش انرژی و توزیع مجدد بارها (با ایجاد مسیرهای جایگزین انتقال بار) محدود نموده و در مقابله با بارهای غیرمعمول مقاومت کنند [1].
1-2- تعریف مساله
بطور کلی ساختمانها برای شرایط بارگذاری خاص مانند انفجار، آتش سوزی و . . . طراحی نمیشوند و حتی زمانی که برای بارگذاری باد و یا زلزله طراحی می گردند، تمهیدات درست و کاملی برای حالت گسیختگی های موضعی در نظر گرفته نمیشوند از اینرو ساختمان ها زمانی که در معرض چنین بارهایی قرار میگیرند، ممکن است دچار آسیب های جدی شوند [1].
خرابی پیشرونده می تواند بخاطر خطراتی چون (انفجار، ضربه اتومبیل و آتش سوزی و…..) یا خطراتی طبیعی چون زلزله باشد. نیروی زلزله می تواند نیروهای جانبی و تنش های پرقدرتی را ناشی شود. تاثیر این بار می تواند اعضای سازه ای را بیش از حد بارگذاری نماید که در نهایت به از دست رفتن یک یا چند عضو باربر منجر شود و امکان دارد که باعث خرابی اعضای سازهای بیشتری شود. مشاهده خسارات زلزله در زمین لرزههای گذشته نشان می دهد که بارهای لرزهای می تواند سبب خساراتی شود که باعث از دست رفتن تکیه گاه ها شود و خرابی اولیه المانهای سازهای می تواند به دیگر اعضای باربر در مسیر های مختلف گسترش یابد.
این پدیده همچنین میتواند برای سازههای طراحی شده بر اساس آئیننامههای جاری حین رخداد زلزله های شدید نیز مشکلاتی را بوجودآورد و حتی منجر به ویرانی کل سازه گردد. به عبارت دیگر، هر گونه ضعف در طراحی و یا اجرای المان های سازه ای ممکن است باعث بوجود آمدن پدیده خرابی پیشرونده در سازهها حین بارگذاری لرزه ای نیز گردد. لذا مطالعه و بررسی تأثیر این پدیده در سازهها ضروری بهنظر میرسد [2].
1-3- هدف
با مطالعات انجام شده و بررسی های بعمل آمده در زمینه ی احتمال آسیب پذیری ساختمانهای امروزی در سطح شهرها در برابر خرابی پیشرونده ̜و اینکه اکثر قریب به اتفاق ساختمانهای موجود یارای مقابله با چنین پدیده ای را نداشته و در برابر خرابی پیشرونده آسیب پذیر می باشند ̜لذا این مهم نیاز شد تا با ارائه راهکارهایی به دنبال بهبود این وضعیت بوده و بتوان به کمک ساختمانهایی شتافت که احداث شده اند، اما در طراحی هایشان بارگذاری ویژه ی خرابی پیشرونده لحاظ نشده و توانایی مقابله با آن را ندارند ̜بنابراین با ارائه راهکار به تقویت این ساختمانها پرداخت تا به نوعی از عمق فاجعه کاسته شود.
هدف اصلی این پایان نامه، ارائه راهکاری به منظور مقابلهی سازهی احداث شده، با پیشرفت خرابی موضعی در سازه و تبدیل شدن آن به خرابی کلی و منهدم شدن آن میباشد یعنی سازهی مورد نظر در صورت از دست دادن یکی از ستونهای بحرانیاش، قادر به تحمل وزن خود و بارهای ثقلیاش بوده و بتواند تعادل خود را حفظ کند.همچنین در این پایان نامه سعی شده است تا حد امکان در معماری سازه تغییری ایجاد نشده و ساختمان کلیت خود را حفظ کرده و در برابر خرابی پیشرونده تنومندی آن کاهش نیابد.بدین منظور روش تحلیل استاتیکی غیر خطی مورد استفاده قرار گرفت.
طبیعتا همه روش ها بر اساس چندین فرض و سطوحی از ایده آل سازی هستند. لذا غیبت روش های محاسباتی در استانداردها جهت بررسی خرابی پیشرونده، تمرکز بر روش مسیر باربری جایگزین تحت سناریوی حذف یک ستون بحرانی را ناگزیر می سازد.
بدین منظور با بهره گیری از دستورالعملهای آییننامه GSA[31] مبنی بر کاهش خسارتهای ناشی از خرابی پیشرونده با بهره گرفتن از روش مسیر باربری جایگزین، به بررسی تاثیر خرپای کمرهای در بام ساختمانهای فولادی پنج طبقه، هشت طبقه و دوازده طبقه قاب خمشی با کمک نرمافزار SAP2000 [27]و بصورت سه بعدی پرداخته و این ارزیابیها با کمک تحلیل استاتیکی غیرخطی انجام و نتایج بصورت جداول و نمودارهایی ارائه شده است که شامل نحوه تشکیل مفاصل پلاستیک اعضا در هر سه سازه، مقایسه تنومندی سازهها و ارزیابی جابجایی قائم گره بالای محل حذف ستون مورد نظر و همچنین بررسی تغییر مکان جانبی نسبی طبقات سازهها میباشد.
1-4- ساختار پایان نامه
این پایان نامه در 5 فصل تهیه و تنظیم شده است که به شرح زیر می باشد :
فصل اول شامل تعریف مسئله، اهداف دنبال شده در این پایان نامه و همینطور شیوه و روند تحقیق انجام شده می باشد.
در فصل دوم به مقایسه ای کوتاه از مقررات و تعاریف مربوط به خرابی پیشرونده در آئین نامه های معتبر بین المللی ساختمانی پرداخته می شود. همچنین ملا حظات مربوط به بهسازی ساختمان ها در برابر خرابی پیشرونده و خلاصه ای از مطالعات انجام شده ارائه شده است.
فصل سوم به بیان مدل ها و فرضیات، مدل سازی غیر خطی سازه می پردازد.
در فصل چهارم به نحوه اعمال بارگذاری در تحلیل استاتیکی غیر خطی وبررسی نتایج حاصل از این تحلیل پرداخته می شود.
فصل پنجم نیز به نتیجه گیری و بحث پیرامون نتایج و در نهایت ارائه پیشنهادات جهت تحقیقات آتی می پردازد.
در انتهای این مجموعه نیز مراجع ارائه شده است.
فصل دوم :
مبانی خرابی پیشرونده
2-1- مقدمه
خرابی پیشرونده را به صورت گسترش خرابی موضعی اولیه از عضوی به عضو دیگر كه سرانجام به گسیختگی تمام سازه یا قسمت بزرگی از آن می انجامد تعریف می كنند. خطرات احتمالی و بارهای غیرعادی كه می تواند موجب خرابی پیشرونده شود، شامل این موارد می باشند: خطای طراحی یا ساخت، آتش سوزی، انفجار گازها، اضافه بار تصادفی، تصادف وسایل نقلیه، انفجار بمب ها و غیره. چون احتمال وقوع این خطرات كم است، در طراحی سازه ای آنها را در نظر نمی گیرند یا با اندازه گیری های غیر مستقیم به آنها میپردازند. اكثر آنها ویژگی كنش طی مدت زمان نسبتاً كوتاه را دارند و به پاسخ های دینامیكی میانجامند.خرابی پیشرونده در ابتدا توجه محققین را در دهه 70 میلادی، پس از گسیختگی جزئی برجی در رونان پوینت انگلستان به خود جلب كرد. پس از حملات تروریستی مركز تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001، علاقه مجدد به بررسی گسیختگی پیشرونده ایجاد گردید.
در آیین نامه های موجود ساختمانی، طراحی سازه ها برای بارهای قابل قبولیست كه ممكن است در طول عمر سازه بر آن وارد شود. سازه ها را معمولاً برای حوادث غیر طبیعی كه می توانند موجب خرابی های فراگیر شوند طراحی نمی كنند. اكثر آیین نامه های رایج فقط دارای توصیه های كلی برای تعدیل تأثیرگسیختگی پیشرونده در سازه هایی هستند كه فراتر از بارهای طراحی شان بارگذاری می شوند.
در این فصل، به مقایسه جامعی از مقررات مربوط به خرابی پیشرونده در آئین نامه های معتبر بین المللی ساختمانی پرداخته شده و ملاحظات مربوط به بهسازی ساختمان ها در برابر خرابی پیشرونده ارائه میشود برای ادامه دادن به این بخش چندین تعریف برای واژه خرابی پیشرونده/نامتجانس مرور شده است که با برخی مثالها همراه است سپس انواع خرابی پیشرونده و نگاهی کوتاه بر آیین نامه های معتبر به همراه بر ادبیات فنی و طبقه بندی روش های کاهش خرابی پیشرونده بیان شده است [4].
2-2- مثالهایی از خرابی پیشرونده
نمونه هایی از سازه هایی که بصورت کلی یا جزئی دچار خرابی پیشرونده شده اند در واقع خیلی کم و دارای فاصله زمانی هستند. خرابی پیشرونده پدیده ایست که تدریجا در استانداردهای طراحی در نظر گرفته می شود و تمایل به سمت آن بعد از حادثه انهدام ساختمانهای تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001 افزایش شدیدی یافت. در اینجا مختصرا به چند نمونه از خرابی پیشرونده اشاره شده است که در صفحههای بعد ملاحظه می شود [1].
2-2-1- ساختمان فدرال آلفرد مورا
این ساختمان بین سال های 1970 تا 1976 در شهر اوکلاهاما طراحی و ساخته شد، که یک ساختمان اداری دولتی ایالات متحده بود. در 19 آوریل 1995 هدف حمله یک کامیون با مواد منفجره در ضلع شمالی قرار گرفت.سیستم سازه ای شامل قاب بتن آرمه در نه طبقه بود. ویژگی خاص آن وجود شاهتیر انتقالی در طبقه سوم در سمت شمالی بود طوریکه فاصله بین ستونهای طبقه همکف دو برابر دیگر طبقات بالاتر از خود بود.
سه ستون بطور ناگهانی بر اثر انفجار تخریب شدند و همه سقف بالای سر خود را به سمت انهدام پیش بردند، همانطور که در شکل 2-1 نشان داده شده است. این حادثه بعنوان مثالی در خرابی پیشرونده بخاطر عدم ظرفیت سیستم قاب و شاهتیر انتقالی برای مقابله با لنگرها و برش های افزایش یافته کنار سه ستون حذف شده در طبقه همکف نگریسته می شود [1].
شکل 2-1 خرابی پیشرونده در ساختمان آلفرد مورا
2-2-2- ساختمانی آپارتمانی رونان پوینت
رونان پوینت ساختمانی آپارتمانی بود که بین سال های 1966 تا 1968 ساخته شد. در 16 می سال 1968، انفجار گاز زیر پانل دیوار خارجی در طبقه هجدهم، که در گوشه ساختمان 22 طبقه بود اتفاق افتاد، سیستم سازه ای دیوار و سقف پیش ساخته بتن آرمه بود که دیوارها و سقف ها به هم پیچ می شدند و اتصالات با ملات پر می شدند. این بدان معنی است که اگر دیوار نگهدارنده پایینی حذف گردد، سقف ها پتانسیل زیادی برای ایستادگی در برابر خمش نخواهند داشت. بنابراین زمانی که پانل دیوار در طبقه هجدهم بوسیله انفجار به بیرون رانده شد، طبقات بالاتر منهدم شدند و سقوط نخاله های ریخته شده شروع به خرابی طبقات پایین تر تا طبقه همکف نمودند. همانطور که در شکل 2-2 دیده می شود انهدام این ساختمان بدلیل بی بهره بودن ساختمان از نامعینی لازم و ایستادگی اتصال سقف در برابر خمش ناشی از باز توزیع بصورت پیشرونده صورت گرفت. این یک نمونه از خرابی پیشرونده است كه از دست دادن عضو باربر منجر به خرابی كلی سازه گردید [3].
شکل 2- 2 خرابی پیشرونده در ساختمان رونان پوینت
2-2-3- برج الکوبار
کوبار تاورز یکی از چندین ساختمان آپارتمانی در الکوبار نزدیک دهران عربستان سعودی بود. در 25 ژوئن سال 1996 یکی از ساختمان های آپارتمانی به شدت خسارت دید، زمانی که یک بمب سنگین در خیابان روبروی ساختمان منفجر شد. ساختمان، هشت طبقه و پلانی تی شکل داشت. این ساختمان با سیستم دیوارها و سقف پیش ساخته بتن آرمه، ساخته شد. کلیه بارهای قائم و جانبی بوسیله سیستم دیوار پیش ساخته تحمل می شد. انهدام محدود به سمت روبرو و دهانه بیرونی ساختمان شد. اگر چه دیوارهای برشی بوسیله انفجار از بین رفتند ولی انهدام جز در محدوده خسارت اولیه پیشرفت نکرد. بررسی ها نشان داد که سیستم بتن آرمه پیش ساخته شکل پذیری کافی برای مقابله با اتفاقات فوق العاده را داشته است. اتصالات داخل هم سقف و دیوار نیز در اکثر قسمت ها سالم ماندند و دربرابر انهدام مقابله کردند [2].
شکل2-3 برج الکوبار
2-2-4- ساختمان بانکرز تراست
این ساختمان مثالی از یک سازه است که از خرابی پیشرونده سالم ماند. این سازه 40 طبقه اوائل سال 1970 در نیویورک ساخته شد درست جایی که برج تجارت جهانی جنوبی ایستاده بود. سیستم سازه ای شامل قاب فولادی معمولی بود با تیرهایی که در دو جهت با اتصال خمشی به ستون ها متصل بودند. این سازه ضربات نخاله های برج منهدم شده تجارت جهانی جنوبی را تحمل کرد. بخشی از دیوار های خارجی برج جنوبی در طبقه 23 به این ساختمان برخورد کرد که خسارت شامل خراب شدن سیستم های سقف، تیر های محیطی، بین طبقات 9 تا 23 و خراب شدن ستون های خارجی بین طبقات 9 تا 18 بود. که در شکل 2-4 دیده می شود.
علیرغم از بین رفتن عضو باربر قائم، خرابی بیشتری جزآنچه مستقیما بدلیل نخاله های برج منهدم شده تجارت جهانی جنوبی بوجود آورد ایجاد نشد. بطور واضح قابهای خمشی نامعینی و شکل پذیری کافی برای مقابله با تنش های باز توزیع شده بعد از حذف ستون دارند و انرژی جنبشی ناشی از حذف ناگهانی ستون و افتادن نخاله ها را جذب می کنند [1].
شکل 2-4 ساختمان بانکرز تراست
2-2-5- ساختمان تجاری اسکای لاین پلازا
سال 1973، که به هنگام بتن ریزی در طبقه 24، یک خرابی پیشرونده در کل ارتفاع برج رخ می دهد و هم چنین در اثرضربه های مخروبه ها، خرابی پیشرونده افقی در کل گاراژ پارکینگ کنار برج اتفاق میافتد[3].
شکل 2-5 ساختمان تجاری اسکای لاین پلازا
2-2-6- برج های دو قلوی تجارت جهانی آمریکا
برج های دو قلوی تجاری آمریکا ، 11 سپتامبر2001، برخورد دو هواپیما به این برج ها باعث خرابی آنهاو هم چنین خرابی کلی و جزئی 10 ساختمان مجاور آنها شد که ضعف این سازه ها را در هنگام رویارویی با بارگذاری غیر عادی و پیش بینی نشده نشان می دهد [4] .
- General Service Administration
- Robustness
3- Ronan Point
10– General Service Administration
11– Robustness
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 07:43:00 ب.ظ ]
|