پایان نامه ارشد رشته صنایع: یكپارچگی زنجیره تأمین با تأكید بر نقش باراندازهای میانی با فرض عدم قطعیت |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1
1-1- مقدمه. 2
1-2- مسأله اول.. 5
1-3- مسأله دوم. 6
1-4- ضرورت تحقیق.. 8
1-5- اهداف تحقیق.. 9
1-6- محدودیتهای تحقیق.. 9
بر ادبیات موضوع) 10
2-1- مقدمه. 11
2-2- کاربرد تئوری مجموعههای فازی در زنجیره تأمین.. 11
2-3- استفاده از استراتژی های فرابارانداز و ارسال مستقیم در زنجیره تأمین.. 15
2-4- یكپارچه كردن مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه و استراتژی فرابارانداز 19
2-5-جمع بندی: خلاء در تحقیقات پیشین.. 21
23
3-1- مقدمه. 24
3-2- تئوری مجموعههای فازی.. 24
3-4- تعریف مسأله اول.. 26
3-4-1- مفروضات مسأله اول.. 27
3-4-2- مدل ریاضی مساله اول.. 28
3-5- رویكرد حل مسأله اول.. 34
3-5-1- پرداختن به محدودیتهای فازی.. 34
3-5-2- پرداختن به توابع هدف.. 40
3-6- ضرورت یكپارچه كردن مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه و استراتژی فرابارانداز 42
3-7- تعریف مسأله دوم. 43
3-7-1- مفروضات مسأله دوم. 45
3-7-2- مدل ریاضی مسأله دوم. 46
3-8- رویكرد حل مسأله دوم. 53
3-8-1- نحوه نمایش جواب و تولید جمعیت اولیه. 54
3-8-2- ارزیابی میزان برازندگی كروموزومها 58
3-8-3- عملگر انتخاب.. 60
3-7-4- عملگر همگذری.. 61
3-7-5- عملگر جهش…. 62
3-7-6- نحوه اصلاح كروموزومهای نامعتبر. 63
3-7-7- روش جستجوی محلی.. 65
66
4-1- نتایج محاسباتی مسأله اول.. 67
4-2- نتایج محاسباتی مسأله دوم. 72
4-2-1- تولید مسائل نمونه و تنظیم پارامترهای الگوریتم. 73
4-2-2- تحلیل نتایج.. 75
82
4-1- جمع بندی.. 83
5-2- تحقیقات آتی.. 85
.. 86
فهرست جدولها
عنوان صفحه
مطالعات صورت گرفته در ارتباط با بهره گرفتن از تئوری مجموعههای فازی در برنامه ریزی زنجیره تأمین.. 15
شاخص محصولات مختلف خرده فروشها 56
ابعاد اولین مسأله نمونه. 68
حداقل و بزرگترین مقدار توابع هدف برای اولین مسأله نمونه. 68
نتایج اولین مسأله نمونه. 69
ابعاد دومین مسأله نمونه. 70
حداقل و بزرگترین مقدار توابع هدف برای دومین مسأله نمونه. 71
نتایج دومین مسأله نمونه. 71
ابعاد مسائل نمونه تولید شده 73
توزیعهای یكنواخت به منظور تولید پارامترهای مورد نیاز 74
ارزیابی عملكرد در ارتباط با اولین مسأله نمونه. 77
ارزیابی عملكرد در ارتباط با دومین مسأله نمونه. 77
ارزیابی عملكرد در ارتباط با سومین مسأله نمونه. 78
ارزیابی عملكرد در ارتباط با چهارمین مسأله نمونه. 78
ارزیابی عملكرد در ارتباط با پنجمین مسأله نمونه. 79
ارزیابی عملكرد در ارتباط با ششمین مسأله نمونه. 79
فهرست شكلها
عنوان صفحه
عملیات استراتژی فرابارانداز 17
نمودار عدد فازی مثلثی.. 26
شبكه زنجیره تأمین مورد بررسی.. 27
نمودار معیار امكان.. 36
نمودار معیار الزام. 36
نمودار معیار اعتبار 37
نمودار معیار درستنمایی.. 39
نمایش شماتیک از شبكه زنجیره تأمین مورد بررسی.. 45
نمایش ساختار كروموزوم برای مثال (3-3) 56
روش اصلاح چرخهای.. 64
اختلاف بین مقدار تابع هدف اول در حداقل سطح رضایتمندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای اولین مسأله نمونه 69
اختلاف بین مقدار تابع هدف دوم در حداقل سطح رضایتمندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای اولین مسأله نمونه. 70
اختلاف بین مقدار تابع هدف اول در حداقل سطح رضایتمندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای دومین مسأله نمونه. 72
اختلاف بین مقدار تابع هدف دوم در حداقل سطح رضایتمندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای دومین مسأله نمونه. 72
تعداد جوابهای غیرموجه موجود در هر نسل.. 76
تاثیر نگهداری موقت در باراندازهای میانی بر هزینه های زنجیره تأمین.. 80
1-1- مقدمه
رقابتی بودن بازارها، معرفی و وجود محصولاتی با عمر کوتاه و بالا بودن انتظارات مشتریان در ارتباط با کیفیت و زمان تحویل محصولات، ایجاب میكنند كه محصولات در مقدار، مكان، زمان و قیمت مناسب عرضه شوند كه این خود ضرورت ایجاد هماهنگی تولیدکنندگان با تأمینکنندگان مواد اولیه و توزیعکنندگان محصولات را ایجاب می کند.
زنجیره تأمین به عنوان یک ساختار یکپارچه شامل تعدادی از فعالیتها به طور مثال فعالیت خرید، تولید، نگهداری و توزیع می شود. این فعالیتها به منظور تهیه مواد اولیه، تبدیل مواد اولیه به محصولات نهایی و تحویل محصولات به مشتریان انجام میشوند. مدیریت صحیح این فعالیتها موجب بهبود عملكرد زنجیره خواهد شد از این رو مدیریت زنجیره تأمین را میتوان به عنوان مدیریت جریان اطلاعات، محصولات و منابع مالی در زنجیره تعریف کرد [1]. فرایند برنامه ریزی زنجیره تأمین به عنوان یكی از مهمترین فرایندهای مدیریت زنجیره تأمین به منظور یكپارچه و هماهنگ كردن فعالیتهای مذكور در بین اعضای مختلف زنجیره انجام می شود [2]. برنامه ریزی زنجیره تأمین بسته به افق برنامه ریزی به سه دسته تقسیم بندی می شود:
- برنامه ریزی استراتژیک: این فاز از برنامه ریزی به طراحی ساختار زنجیره تأمین مربوط بوده و افق زمانی مورد بررسی در این فاز بین پنج تا ده سال میباشد.
- برنامه ریزی تاکتیکی (افق زمانی میان مدت): در این سطح از برنامه ریزی در ارتباط با استفاده بهینه از ظرفیت منابع مختلف از جمله تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و مراکز توزیع
تصمیم گیری می شود. افق زمانی مورد بررسی در برنامه ریزی تاكتیكی یک تا دو سال است. - برنامه ریزی عملیاتی: افق زمانی مربوط به این سطح از برنامه ریزی هفتگی بوده و در ارتباط با مسائلی از قبیل مسیریابی وسایل نقلیه، برنامه ریزی تولید و توزیع روزانه تصمیم گیری می شود [1].
هدف هر زنجیره تأمین افزایش سودآوری زنجیره از طریق كاهش هزینهها و افزایش سطح
خدمتدهی است. طرح توزیع به عنوان یكی از عوامل ایجاد هزینه در زنجیره تأمین، عملكرد زنجیره را تحت تأثیر قرار داده و تقریبا 30 درصد از قیمت محصول نهایی را شامل می شود [3]. بنابراین استفاده از استراتژی های مناسب توزیع به منظور كاهش هزینه های حمل و نقل و افزایش سطح
خدمتدهی می تواند باعث افزایش سودآوری زنجیره شود. در میان استراتژی های مختلف توزیع استراتژی فرابارانداز[1] به عنوان یک تكنیک لجستیک موثر محصولات ارسال شده از تأمینكنندگان مختلف را دریافت کرده و بدون نگهداری موجودی آنها را مطابق با مقصدهایشان به گروههای مشخصی دستهبندی و ارسال می کند. این استراتژی با دستهبندی كردن محصولات و در نتیجه تكمیل ظرفیت وسایل نقلیه باعث كاهش هزینه های حمل و نقل می شود.
از آنجاییكه قرار دادن محصولات مختلف در یک گروه مشخص مستلزم ورود همزمان آنها به بارانداز میانی و منتج به ملاقات مشتریهای مختلف (سفارش دهندگان محصولات) می شود، لذا مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه ورودی و خروجی به منظور بهینه كردن عملیات استراتژی فرابارانداز ضروری است.
از طرفی دیگر، در نظر گرفتن شرایط دنیای واقعی از جمله غیر قابل پیش بینی بودن انتظارات مشتریان و همچنین وجود روابط پیچیده بین اعضای زنجیره، باعث ایجاد یک درجه مهمی از عدم قطعیت در زنجیره تأمین می شود. نادیده گرفتن عدم قطعیت موجود در زنجیره تأمین باعث ضعف در عملكرد زنجیره خواهد شد. بنابراین شناخت منابع ایجاد عدم قطعیت و استفاده از رویكردهای مناسب برای برطرف كردن این عدم قطعیت به منظور افزایش سودآوری زنجیره ضروری است. سه منبع ایجاد عدم قطعیت در زنجیره تامین عبارتند از:
- عدم قطعیت در عرضه: این عدم قطعیت در اثر تغییر در عملکرد تأمینکنندگان به علت تأخیر در تحویلها به وجود میآید.
- عدم قطعیت در فرایند: این عدم قطعیت از غیر قابل اعتماد بودن فرایند تولید به دلیل خرابی ناگهانی ماشین آلات، تغییر در عملکرد نیروی انسانی و غیره ناشی می شود.
- عدم قطعیت در تقاضا: این عدم قطعیت مهمترین عامل ایجاد عدم قطعیت در زنجیره تأمین بوده و از نوسانات موجود در تقاضا و پیش بینی نادرست ناشی می شود [4].
رویكردهای تحلیلی (احتمالی)، رویکردهای شبیهسازی و رویکردهای پیوندی بر اساس ترکیبی از مدلهای تحلیلی و شبیهسازی، از جمله رویكردهای مورد استفاده برای برطرف كردن عدم قطعیت موجود در زنجیره تأمین میباشند. مدلهای تعیین شده در این رویکردها، عدم قطعیت موجود در زنجیره تأمین را به وسیله توزیعهای احتمالی به دست آمده از داده های آماری نمایش میدهند. از آنجایی كه استفاده از این رویكردها با مشكلاتی نظیر عدم دسترسی به داده های آماری قابل اعتماد همراه است استفاده از رویكردهای دیگر ضروری به نظر میرسد. یكی دیگر از رویكردهای مورد استفاده برای برطرف كردن عدم قطعیت موجود در زنجیره تأمین، استفاده از تئوری
مجموعههای فازی است [5]. قابل ذكر است كه تئوری مجموعههای فازی علاوه بر برطرف كردن مشكل فوق، دارای تطابق بیشتری با مسائل دنیای واقعی است.
با توجه به توضیحات بالا، واضح است كه یكپارچه و هماهنگ كردن طرحهای تهیه مواد اولیه، تولید و توزیع، بررسی منابع ایجاد عدم قطعیت در زنجیره تأمین و استفاده از یک رویكرد مناسب برای برطرف كردن این منابع و همچنین انتخاب استراتژی های مناسب برای توزیع محصولات از عوامل مهم بقای زنجیره تأمین در بازارهای امروزی هستند.
از این رو در این تحقیق ، یكپارچه كردن طرحهای تهیه مواد اولیه، تولید و توزیع در یک افق زمانی میان مدت در یک زنجیره تأمین پنج سطحی، چند محصولی و چند دورهای با در نظر گرفتن عرضه، تولید و تقاضای فازی با هدف حداقل كردن هزینهها و طراحی یک سیستم توزیع به موقع مورد بررسی قرار میگیرد. در زنجیره تأمین مورد بررسی از استراتژی های فرابارانداز و ارسال مستقیم برای توزیع محصولات استفاده می شود. استفاده از استراتژی فرابارانداز مستلزم بررسی همزمان مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه ورودی و خروجی میباشد. اما از آنجایی كه یكپارچه كردن مسیریابی و زمانبندی وسائل نقلیه و استراتژی فرابارانداز در مسئله مذكور باعث افزایش پیچیدگی خواهد شد، لذا به منظور كاهش پیچیدگی مسئله، زنجیرهای با سطوح کمتر مورد بررسی قرار میگیرد. بنابراین، در این تحقیق دو مسأله مذكور یعنی یكپارچه كردن طرحهای تهیه مواد اولیه، تولید و توزیع و یكپارچه كردن مسیریابی و زمانبندی وسائل نقلیه و استراتژی فرابارانداز به ترتیب تحت عنوانهای مسأله اول و مسأله دوم مورد بررسی قرار میگیرند.
[1] Cross docking
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود اس
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 07:32:00 ب.ظ ]
|