توزیع داوطلبان در امتحانات نهایی متوسطه ۶۵-۶۴ از ۰۰۰/۲۶۰ داوطلب دوره متوسطه نظری وفنی و حرفه ای ۰۷۴/۲۲ نفر در فنی و کشاورزی و ۰۳۵/۹ نفر در آموزش بازرگانی و حرفه ای در امتحانات نهایی متوسطه ۶۵- ۶۴ از ۰۰۰/۲۶۰ داوطلب دوره متوسطه نظری و فنی و حرفه ای ۰۷۴/۲۲ نفر در فنی و کشاورزی و ۰۳۵/۹ نفر در آموزش بازرگانی و حرفه ای در امتحانات نهایی خرداد شرکت داشته اند (تعلیم و تربیت ،۱۳۵۶ )

 

نتیجه گیری :

 

در یک جمع بندی کلی به نظر می‌رسد که روند تعلمی و تربیت جهانی از توجه به مبانی و مسائل ذهنی و معنوی شروع شده و به سوی عملی و یدی شدن حرکت کرده و در نهایت به نقطه ای رسیده است که ما به آن تعلیم و تربیت ، فنی و حرفه ای می گوییم .این جریانات بالنده ناشی از نیاز جوامع گوناگون به رشد و توسعه امکانات مادی و رفاهی بوده است . که نتیجه آن اختراعات و اکتشافات مهمی است که انجام شده وزندگی انسان های دگرگون ساخته است .

 

در موقعیت کنو نی کشور ما که از نتایج از این اختراعات و تکنو لوژی سود می‌برد و خود نیز در آن سهم می‌باشد. لازم است که توجه بیشتری بدان مبذول دارد .

 

با گسترش تحقیقات در کلیه علوم جاری علی الخصوص علوم فنی و حرفه ای در متن کار قرار گیرد تا بتوانندپا به سوی کشور های اروپایی و پیشرفته حرکت کرده و از قافله عقب بماند .

 

مدارس فنی و حرفه ای و رشته‌های مربوط به کار و دانش می توانندپاسخگوی نیازهای فنی و حرفه ای کشور باشند .به شرط آن که این امر جدی گرفته شود و روز به روز با باز خوردهای علمی ، اشکالات و معایب آن ها بر طرف شده و بر اساس نیاز های جدید جامعه تغییر نماید.

 

روش شناسی تحقیق :

 

در پژوهش انجام شده از روش علی –مقایسه‌ای (پس رویدادی ) استفاده می‌کنیم . در این روش معمولاًپژوهشگر می‌خواهد علل کاری را که انجام شده به دست آورد .

 

در این روش معمولاً پژوهشگر هیچ گونه تاًثیری در وقوع اتفاقات ندارد و نمی تواند در متغییرها دستکاری نماید . دلیل انتخاب این این روش نیز این بوده ،که ما در گرایش دانش آموزان که به هنرستان ها مراجعه و تحصیل اطلاعات کافی نداشته ایم .

 

فلذا با بررسی علت ها ی موجود در رفتار و نمرات درسی ،شغل ،سواد ،والدین و تشویق کسانی که با نوجوانان سرو کار داشته اند .

 

قصد داریم ،این علل را کشف نماییم و در واقع این گروه دانش آموزان را با دانش آموزان را با دانش آموزان دیگر که ‌به این رشته ها روی نیاورده اندمقایسه نماییم .

 

 

 

جامعه آماری:

 

جامعه عبارتند از :کلیه دبیرستان های فنی و حر فه ای دخترانه شهرستان ابهر

 

نمونه آماری :

 

نمونه آماری ۱۲۰ نفر می‌باشد .

 

روش نمونه گیری :

 

روش نمونه گیری تصادفی ،چند مر حله ای می‌باشد .

 

ابزار پژوهش:

 

ابزاری که جهت اندازه گیری استفاده می شود شامل یک ‌پرسشنامه تر کیبی است .

 

در این پرسشنامه از ۲۲ سوال استفاده شده است . سوال ۱-۴ به فرضیه اول و سوم ۸-۵ به فرضیه دوم و سوال ۹-۱۷ به فرضیه سوم ۱۸-۲۰ به فرضیه ۴ و سوال ۲۲-۲۰ به فرضیه پنجم پاسخ می‌دهد و در قسمت مشخصات هم شغل پدر ،مادر ،معادل ترم اول، دوم ، سال گذشته و میزان تحصیلات مادر نیز مورد سوال قرار گرفته است .

 

شیوه اجرا :

 

پرسشنامه ای که به صورت گروهی در بین بچه ها توزیع گردید .

 

طرح پژوهش :

 

با بهره گرفتن از پرسشنامه می توان اطلاعات مربوط ‌به این تحقیق را جمع‌ آوری نمود و با بهره گرفتن از امار توصیفی می توان به تجزیه و تحلیل داده ها بپردازیم .

 

 

 

فصل چهارم :

 

تجزیه وتحلیل داده ها

 

 

 

در این فصل داده های گرد آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد .بدین صورت که پرسش های مربوط به سوءالات پژوهشی و فرضیه‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد . لذا فرضیه با سوءال پژوهش مطرح و از پرسش های مربوط در جداول مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و سپس در محدوده فرضیه مذبور قضاوت می شود ، به همین ترتیب کلیه فرضیه‌ها بر اساس پرسش هایی مورد نظر قرار می‌گیرد .

 

لازم به ذکر است که کلیه دانش آموزان ۱۲۰ نفر می‌باشند که همگی در تنها هنرستان فنی وحرفه ای دخترانه ابهر مشغول تحصیل بوده اند.

 

فرضیه شماره ۱:

 

بین شغل والدین و گرایش فرزندانشان به رشته‌های هنرستانی رابطه وجود دارد . برای قضاوت ‌در مورد فرضیه مذبور داده های مربوط در جدول شماره ۱و۲ گرد آوری شده است .

 

 

 

جدول شماره ۱- توزیع فراوانی و در صد پدران شاغل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شغل فرهنگی وکارمند شغل آزاد پزشکی فنی یا مهندسی کارگریا

 

کشاورز

سایر سفید فراوانی ۲۲ ۲۷ ۱ ۶ ۴۶ ۴ ۴ در صد ۶۶/۲۶ ۵/۲۲ ۸۳% ۵ ۳۸ ۳۳/۱۲ ۳۳/۳

این جداول نشان می‌دهد که شغل والدین ۳۸ % از دانش آموزان رشته‌های فنی وحرفه ای کارگر و یا کشاورز است که این رقم بالایی است . شغل فرهنگی و کارمند بیش از ۲۶ % می توان تا حدودی نتیجه گرفت که شغل ها ی بالای اجتماع کمتر فرزندان خود رابه هنرستان ها می‌فرستند ویا فرزندانشان علاقه کمتری ‌به این رشته ها دارند.

 

جدول شماره ۲: توزیع فراوانی و در صد مادران شاغل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شغل مادر خانه دار شاغل سفید فراوانی ۱۰۷ ۷ ۶ در صد ۱۶/۸۹ ۸۳/ ۵ ۵

این جدول نشان می‌دهد که اکثریت مادران این دانش آموزان خانه دار بوده

 

و تعداد کمی شاغل هستند .

 

فرضیه شماره۲:

 

دانش آموزانی که در ترم اول و دوم از پیشرفت تحصیلی بر خوردار بودند که کمتر از دانش آموزان دیگر به شاخه های فنی و حرفه ای دارند . برای قضاوت ‌در مورد فرضیه شماره ۲ جداول های شماره ۳ و۴ و ۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

 

جدول شماره ۳: توزیع فراوانی و در صد معدل ترم اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معدل ترم اول ۱۰تا۱۲ ۱۴ تا۱۵ ۱۵ تا ۱۷ ۱۷ به بعد سفید فرا وانی ۳۴ ۴۸ ۳۰ ۲ ۶ در صد ۳۳/۲۸ ۴۰ ۲۵ ۶۶/۱ ۵

جدول شماره ۴: توزیع فراوانی و در صد معدل ترم دوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معدل ترم اول ۱۰ تا ۱۲ ۱۴ تا۱۵ ۱۵ تا۱۷ ۱۷ به بعد سفید فراوانی ۳۷ ۴۶ ۲۱ ۴ ۱۲ در صد ۸۳/۳۰ ۳۳/۳۸ ۵/۱۷ ۳۳/۳ ۱۰

 

 

جدول شماره ۵: توزیع فراوانی و در صد معدل ترم اول و دوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معدل ترم اول ۱۰تا ۱۴ ۱۴ تا ۱۵ ۱۵ تا۱۷ ۱۷ به بعد سفید فراوانی ۷۱ ۹۴ ۵۱ ۶ ۱۸ در صد ۵۸/۲۹ ۱۶/۳۹ ۲۵/۲۱ ۵/۲ ۵/۷

جداول بالا هر سه گویای این مطلبند که بالاترین ‌گروه‌های معدل در این

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...