پایان نامه ارشد گروه روانشناسی: مقایسه اثربخشی درمان نوروفیدبک با کاهش استرس مبتنی برحضورذهن در کاهش علائم اضطرابی در بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی |
1-2 بیان مسئله…………………………………………………………………………………………….. 5
1-3 اهمیت موضوع………………………………………………………………………………………. 7
1-4 اهداف موضوع………………………………………………………………………………………. 9
1-5 سوالات پژوهش…………………………………………………………………………………….. 9
1-6 متغیرهای اساسی پژوهش………………………………………………………………………….. 9
1-6-1 متغیرهای مستقل…………………………………………………………………………………. 9
1-6-2 متغیر وابسته……………………………………………………………………………………… 10
فصل دوم (پیشینه پژوهش)……………………………………………………… 47-11
2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………… 12
2-2 اضطراب……………………………………………………………………………………………. 12
2-3 اختلال اضطراب اجتماعی……………………………………………………………………….. 13
2-3-1 شاخص………………………………………………………………………………………….. 14
2-3-2 ویژگیها و اختلالهای همراه……………………………………………………………….. 14
2-3-3 یافته های آزمایشگاهی………………………………………………………………………… 15
2-3-4 ویژگیهای خاص…………………………………………………………………………….. 15
2-3-5 شیوع…………………………………………………………………………………………….. 15
2-3-6 دوره یا سیر……………………………………………………………………………………… 16
2-3-7 الگوهای خانوادگی……………………………………………………………………………. 16
2-3-8 تشخیص افتراقی……………………………………………………………………………….. 17
2-4 درمان………………………………………………………………………………………………… 18
2-4-1 نوروفیدبك……………………………………………………………………………………… 18
2-4-2 بررسی ریتمهای مغزی……………………………………………………………………….. 21
2-4-3 نحوه الکتروگذاری……………………………………………………………………………. 23
2-4-4 قوانین نامگذاری الکترودها…………………………………………………………………… 24
2-4-5 نحوه ثبت سیگنال از الكترودهای نصب شده…………………………………………….. 25
2-4-6 نحوه درمان، تعداد جلسات و بیماریهای قابل درمان…………………………………… 27
2-4-7 نحوه درمان…………………………………………………………………………………… 27
2-4-8 استفاده از نوروفیدبک در کنار سایر درمانها…………………………………………….. 28
2-4-9 برخی بیماریهای قابل درمان با نوروفیدبک……………………………………………… 28
2-5 حضور ذهن………………………………………………………………………………………… 32
2-5-1 تعریف حضور ذهن…………………………………………………………………………… 33
2-5-2 حضور ذهن و مراقبه…………………………………………………………………………… 34
2-5-3 کاهش استرس مبتنی بر حضور ذهن……………………………………………………… 34
2-5-4 مداخلات مبتنی بر حضور ذهن……………………………………………………………… 35
2-5-5 مکانیسم های دخیل در حضور ذهن……………………………………………………….. 39
2-6 پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………… 43
2-6-1 پیشینه پژوهشی نوروفیدبک………………………………………………………………….. 43
2-6-2 پیشینه پژوهشی حضور ذهن…………………………………………………………………. 45
فصل سوم (روش پژوهش)……………………………………………………… 56-48
3-1 خصوصیات کلی طرح پژوهش………………………………………………………………… 49
3-2 جامعه آماری……………………………………………………………………………………….. 49
3-3 نمونه و روش نمونه گیری……………………………………………………………………….. 49
3-4 ابزارهای گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………… 49
3-4-1 پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا…………………………………………………… 49
3-4-2 اضطراب اجتماعی لایبوتیز…………………………………………………………………… 50
3-5 اعمال پروتکل روش های درمانگری………………………………………………………….. 50
3-5-1 درمانگری نوروفیدبک……………………………………………………………………….. 50
3-5-2 كاهش استرس مبتنی بر حضورذهن……………………………………………………….. 51
3-6 شیوه اجرای پژوهش……………………………………………………………………………… 56
3-7 شیوه تحلیل آماری………………………………………………………………………………… 56
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل)…………………………………………………. 67-57
4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………… 58
4-2 شاخص های توصیفی…………………………………………………………………………….. 59
4-3 آزمون سوالات پژوهش………………………………………………………………………….. 61
فصل پنجم (نتیجه گیری و پیشنهادات)………………………………………… 74-68
5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………… 69
5-2 بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………….. 69
5-3 محدودیتها……………………………………………………………………………………….. 74
5-4 پیشنهادها……………………………………………………………………………………………. 74
منابع……………………………………………………………………………… 82-75
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………. 76
منابع لاتین………………………………………………………………………………………………… 77
فهرست جداول
جدول (4-1): میانگین وانحراف معیار مؤلفه اضطراب در پیشآزمون وپسآزمون به تفکیک گروه …… 59
جدول (4-2): میانگین وانحراف معیار مؤلفه اجتناب در پیش آزمون وپسآزمون به تفکیک گروه……… 60
جدول (4-3): نتایج آزمون کالموگروف- اسمیرنوف برای نرمال یودن توزیع…………………………………… 61
جدول (4-4): نتایج آزمون فرض همگنی شیب های رگرسیون………………………………………………………… 62
جدول (4-5): نتایج آزمون لوین برای فرض همگنی واریانسها………………………………………………………. 62
جدول (4-6): نتایج تحلیل کوواریانس برای مؤلفه اجتناب……………………………………………………………… 63
جدول (4-7): نتایج آزمون تی وابسته برای تفاوت پیشآزمون وپسآزمون برای مؤلفه اضطراب………… 64
در گروه نوروفیدبک
جدول (4-8): نتایج آزمون تی وابسته برای تفاوت پیش ازمون وپس ازمون برای مؤلفه اجتناب در………. 64
گروه نوروفیدبک
جدول (4-9): نتایج آزمون باکس برای فرض برابری ماتریس کوواریانس……………………………………….. 65
جدول (4-10): نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره………………………………………………………………………. 65
جدول (4-11): نتایج آزمون t وابسته برای تفاوت پیش آزمون و پس آزمون اضطراب اجتماعی در…… 66
گروه نوروفیدبک
جدول (4-12): نتایج آزمون t وابسته برای تفاوت پیش آزمون و پس آزمون اضطراب اجتماعی در……. 67
گروه حضور ذهن
فهرست نمودارها
نمودار (4-1): میانگین وانحراف معیار مؤلفه اضطراب در پیشآزمون وپسآزمون به تفکیک گروه …… 59
نمودار (4-2): میانگین وانحراف معیار مؤلفه اجتناب در پیش آزمون وپسآزمون به تفکیک گروه……… 60
فهرست اشکال
شکل ( 2-1): الکترودگذاری سیستم 20-10…………………………………………………………………………………… 23
شکل ( 2-2): مرحله اول نصب الکترودها………………………………………………………………………………………. 24
شکل (2-3): مرحله دوم نصب الکترودها……………………………………………………………………………………….. 25
شکل (2-4): مرحله سوم نصب الکترودها………………………………………………………………………………………. 25
شکل (2-5): ثبت سیگنال با روش دو قطب…………………………………………………………………………………….. 26
شکل ( 2-6): ثبت سیگنال با روش دوقطبی و با الکترود مرجع مشترک…………………………………………… 26
چکیده:
هدف:
اضطراب اجتماعی یک اختلال بسیار ناتوانکننده است که می تواند بسیاری از جنبه های زندگی فرد را مختل کند. در این تحقیق پژوهشگر به دنبال درمان با بهره گرفتن از روشهای نوروفیدبک و حضور ذهن به عنوان درمانهای جدید در حوزه روانشناسی میباشد.
روش:
طرح این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون با دوگروه میباشد.جامعه پژوهشی در این تحقیق دانشجویان میباشد که با از روش نمونه گیری در دسترس و با گمارش تصادفی 20نفر (دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دوگروه 10 نفره درمان نوروفیدبک و حضور ذهن قرا گرفتند. روش آماری در این تحقیق استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون t وابسته میباشد.
یافته ها:
یافته ها نشان میدهد که نوروفیدبک و حضورذهن بر اضطراب اجتماعی تأثیر معنیداری داشته و باعث کاهش آن شده است. از آنجایی که در این تحقیق از پرسشنامه لایبوتیز استفاده شده است که دارای دو مؤلفه اضطراب و اجتناب میباشد، تحلیل آماری نشان میدهد که درمان نوروفیدبک و کاهش استرس مبتنی بر حضور ذهن در کاهش نشانه های اضطراب تفاوت معناداری ندارند. ولی در گروه نوروفیدبک کاهش اجتناب بیشتر از گروه حضورذهن بوده است.
1-1 مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 09:39:00 ب.ظ ]
|