پایان نامه ارشد رشته روانشناسی عمومی: اثربخشی آواز- ملودیک بر کاهش لکنت و اضطراب در کودکان دبستانی |
فهرست مطالب
صفحه عنوان
:کلیات پژوهش
1-1 مقدمه…………………… 2
.3
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5
1-4 اهداف تحقیق 7
1-5 پرسشهای تحقیق.. 7
1-6 متغیرهای مورد بررسی.. 8
.. 8
1-7-1 تعاریف نظری.. 8
.. 9
: پیشینة پژوهش
2-1-1 تاریخچة موسیقی.. 12
2-1-2 تعریف موسیقی درمانی.. 15
2-1-3 آوازی ملودیک (M.I.T)…………………………………………………………………………………………17
2-1-4 مکاتب و تکنیکهای موسیقی درمانی………………………………………………………………………….18
2-1-4- 1 روش نوردوف و رابیگر……………………………………………………………………………………………….18
2-1-4-2 روش کودالی………………………………………………………………………………………………………………19
2-1-4-3 روش دالکروز…………………………………………………………………………………………………………….19
2-1-4-4 روش بالینی ارف نورلوک………………………………………………………………………………………….20
2-1-4-5 روش موسیقی و تصویر هدایت شده………………………………………………………………………..20
2-1-5 موسیقی درمانی تکاملی.. 21
2-1-6 برتری نیمکرهای در درک موسیقی.. 22
2-1-7 موسیقی درمانی و عصب شناختی.. 23
2-1-8 کاربرد موسیقی درمانی.. 25
دوم: لکنت
2-2-1 ماهیت لکنت… 26
2-2-2 تعاریف لکنت… 29
2-2-3 انواع لکنت 31
2-2-4 علل لکنت 32
2-2- 5 نظریه های لکنت… 35
.. 35
.. 36
. 36
.. 37
.. 37
… 37
.. 38
… 38
. 39
. 39
. 40
2-2-6 درمانهای لکنت……………………………………………………………………………………………………………………………40
…………………………………………………………………………………………………………………………43
……………………………………………………………………………………………………………………………….43
……………………………………………………………………………………………………………………………..43
……………………………………………………………………………………………………………….44
……………………………………………………………………………………………………45
…………………………………………………………………………………………………………………………45
…………………………………………………………………………………………………………………………..45
…………………………………………………………………………………………………46
…………………………………………………………………………………………………46
……………………………………………………………………………………………………..46
…………………………………………………………………………………..47
…………………………………………………………………………………………….47
بخش سوم: اضطراب
2-3-1 تعریف اضطراب.. 47
2-3-2علائم اضطراب.. 50
.. 50
.. 51
.. 51
.. 51
.. 51
2-3-3 طبقه بندی اختلالات اضطرابی.. 51
. 51
.. 52
…. 53
…. 53
.. 53
.. 54
.. 54
2-3-4 موسیقی درمانی و اضطراب…………………………………………………………………………………….56
2-3-5 موسیقی درمانی و لکنت………………………………………………………………………………………….58
2-3-6 اضطراب و لکنت………………………………………………………………………………………………………61
2-3-7 بررسی اجمالی پیشینة نظری و سوابق پژوهش………………………………………………………..62
فصل سوم: روششناسی
3-1 طرح تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………..74
3-2 جامعه پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………..75
3-3 نمونه و شیوة نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………75
3-3-1 ملاکهای ورود به پژوهش………………………………………………………………………………………….76
3-3-2 ملاکهای خروج از پژوهش………………………………………………………………………………………..77
3-3-3 ملاحظات اخلاقی………………………………………………………………………………………………………..77
3-4 ابزارهای سنجش و مداخلهگری……………………………………………………………………………………….77
……………………………………………..78
……………………………………….79
3-53-5 ابزارهای موسیقی درمانی…………………………………………………………………………………….81
3-6 روش اجرا………………………………………………………………………………………………………………………….81
3-7 روش تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………..82
3-8 برنامه درمان آوازی ـ ملودیک………………………………………………………………………………………….84
: یافته های پژوهش
پرسشهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..96
4-1 پرسش اول………………………………………………………………………………………………………………………..96
……………………………………………………………107
4-2 پرسش دوم…………………………………………………………………………………………………………………….108
………………………………………………………113
پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 گزارشهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………….115
……………………………………………………………………………………………………………………………115
………………………………………………………………………………………………………….122
……………………………..124
………………………………..125
……………………………………………………………………………………………..125
…………………127
پیوست……………………………………………………………………………………………………………………………135
1-1 مقدمه
«لکنت نوعی اختلال گفتاری است که منجر به ناروانی و در نهایت نارسایی گفتاری در فرد می شود و زمانی که فرد دچار لکنت می شود وقفهای غیر ارادی به صورت تکرار صداها و هجاها یا گیر کردن کلمات، بروز می کند و در نهایت مشکلاتی را در برقراری ارتباط به علت سرعت نامناسب گفتار ایجاد می کند.» (فرهمند پور،1389: 184)
«توجه به لکنت و شناخت عوامل مرتبط با آن از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از این عوامل مرتبط اضطراب است که به نظر میرسد به نوعی در بروز آن بیتأثیر نباشد. شناخت خصوصیاتی از جمله اضطراب و توجه به آن، جهت درمان لکنت بسیار ضروری است و بدون توجه به آن هرگونه اقدام درمانی می تواند با شکست مواجه شود. دکتر بوم[1]معتقد است که افراد دچار لکنت، اعم از کودك و بزرگسال معمولاً درونگرا و فاقد اعتماد به نفس هستند و از احساس بیکفایتی رنج میبرند. آنها مانند سایر افراد عصبی مستعد رنجبردن از ترسها، نگرانیها و اضطرابها هستند. بیمار ممکن است از ترسی که باعث لکنت شده، آگاه نباشد، اما در وجود خویش درگیری گستردهای با آن دارد که در تنش سراسری بدن او آشکار است. »(دهقانی هشتجین،1374: 44)
یکی از روشهای غیر دارویی در کاهش استرس روش آرام سازی و موسیقی است. موسیقی درمانی یک حرفه حمایتی است و بیماران با انواع گوناگون مشکلات جسمـی و روانـی و یا مشکلات و اختلالات عاطفی – اجتماعی میتوانند از خدمات موسیقی درمانی بهرمند شوند برای استفاده از خدمات موسیقی درمانی شرایط سنی وجود ندارد و نوزادان تا سالخوردگان میتوانند تحت درمان قرار بگیرند. موسیقی امروزه در درمان بسیاری از مسائل فیزیکی، عاطفی و روانی در افراد مختلف کاربرد دارد. مهمترین این مشکلات شامل درد، اضطراب، اندوه، مشکلات اجتماعی و غیره میباشد. (ربیعی، کاظمیملک محمودی، کاظمیملکمحمودی، 1386).
مغز آدمی با موسیقی پیوندی دیرینه دارد؛ به طوری که تأثیر موسیقی و ضربآهنگها بر مغز و قوای شناختی انسان را نمیتوان انکار کرد.خاطراتی را که بزرگسالان از زمان کودکی خود به یاد میآورند اغلب همراه با ریتم وآهنگ هستند. اشتغال هیجانی کلید یادگیری مؤثر است و موسیقی درمانی هیجانات را در فرد بر میانگیزاند؛ بنابراین مغز را گشاده و برای یادگیری آماده میسازد. حداقل هفت حیطة متمایز و مشخص هوشی در هر انسانی وجود دارد که یکی از این حیطههای هوشی مربوط به موسیقی است. افرد دارای نیازهای خاص همواره با موسیقی قدرت فراگیری بهتری از خود نشان
میدهند. زیرا بخش پسین مغز که در رابطه با موسیقی عمل می نماید کمتر مورد آسیبهای زمان تولد، سوانح و غیره قرار میگیرد(پرسون و دولینگر، 2004).
«شواهد نشان میدهد افرادی که در ارتباط کلامی دچار مشکل هستند با خواندن آواز و سرودهای مخصوص و با شمرده تلفظ کردن اصوات و ممارست مداوم در این زمینه میتوانند به کسب مهارت در حیطة تشخیص لغات دست یافته و به مرور زمان مسیر تکاملی و رو به جلویی را طی خواهند کرد. مسأله دیگر این که موسیقی برای تمرین در کسب مهارت ها ایجاد انگیزه می کند. ریتم و صدای موسیقی همچنین می تواند تقویت جریان تکلم را در اختلالات گفتاری ـ از جمله لکنت ـ آسان سازد. برخلاف باور عموم آواز خواندن نه تنها موجب لکنت نمی شود بلکه محرکهای ریتمیک به طور برجستهای باعث تخفیف آن نیز می شود. هنگامی که آهنگها و جملات آوازها با دقت ساخته شوند، به طوری که آهنگ و ریتم اشعار با ریتم و صرف کردن گفتار منطبق باشد، می تواند در یادگیری و تمرین درست ریتم و صرف کلمات، عبارات و جملات کمک کند»(اشمییت پترز،1389،ص 104).
[1].Boum
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 07:24:00 ب.ظ ]
|