پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی : بررسی تطبیقی مباحث ازدواج، طلاق و ارث از منظر حضرت امام خمینی |
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول: کلیات
1-کلیات 6
1-1- بخش اول: کلیات 6
1-1-1-بیان مسئله 6
1-1- 2- پرسشها و فرضیه های اصلی تحقیق 8
1-1-3- سوابق تحقیق 9
1-1-4- اهداف تحقیق 10
1-1-5- جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق 10
1-1-6- روش تحقیق 11
1-1-7- روش گرد آوری اطلاعات 11
1-1-8- جنبه جدید بودن تحقیق 11
1-2- بخش دوم: مفاهیم 11
1-2-1- معنی نکاح، طلاق و ارث از نظر لغت و اصطلاح 11
1-3- بخش سوم: زندگی نامه امام خمینی (رحمهالله) و صادقی تهرانی (رحمهالله). 13
1-3-1- زندگی نامه امام خمینی (رحمهالله) از ولادت تا رحلت. 13
1-3-2-زندگی نامه محمد صادقی تهرانی از ولادت تا رحلت 19
فصل دوم: ازدواج
1- ازدواج 28
2-1- بخش اول: اهمیت ازدواج و فواید آن از دیدگاه قرآن و روایات 28
2-1-1- ارزش و اهمیت ازدواج از نظر قرآن 28
2-1-2- ارزش و اهمیت ازدواج از نظر روایات 33
2-2- بخش دوم: ازدواج دائم 36
2-2-1- نکاح 36
2-2-2- اهمیت دادن به متدین بودن زن و مرد در ازدواج 43
2-2-3- اهمیت و ماهیت مهریه 51
2-2-4- تعدد وکالت 51
2-2-5- سنخیت هماهنگی زوجین 52
2-2-6- حقوق هم آهنگ زن و شوهر 53
2-2-7- نفقه وتمکن زوج 54
2-3- بخش سوم: ازدواج موقت 55
2-3-1- ازدواج موقت یک ضرورت اجتماعی 55
2-3-2- فرق میان عقد دایم و منقطع 59
2-3-4- عیب های مبطل عقد ازدواج 60
2-3-5- عدهای از زنها که ازدواج با آنان حرام است 61
2-3-6- احکام شیر دادن و شرایط ازدواج آن 72
فصل سوم: مبحث طلاق
3- مبحث طلاق 75
3-1- بخش اول: اهمیت طلاق از دیدگاه قرآن و روایات 75
3-1-1- اهمیت طلاق از دیدگاه قرآن 75
3-1-2- اهمیت طلاق از دیدگاه روایات 80
3-2- بخش دوم: احکام طلاق 80
3-2-1- طلاق 80
3-2-2- طلاقدهنده و شرایط آن 85
3-2-3- صیغه ی طلاق 88
3-2-4-انواع طلاق 90
3-2-5- حكم محلل در صورت طلاق سوم 96
3-2-6- وقوع نُه طلاق عده ای 97
3-2-7- احکام متفرقه ی طلاق 98
3-2-8- عده ها: 100
فصل چهارم: بحث ارث
4- بحث ارث 108
4-1- بخش اول: اهمیت ارث از دیدگاه قرآن و روایات 108
4-1-1- اهمیت ارث از دیدگاه قرآن 108
4-1-2- اهمیت ارث از دیدگاه روایات 115
4-2- بخش دوم: احکام ارث 116
4-2-1- چه کسانی بواسته خویشی ارث میبرند 116
4-2-2- ارث زن و شوهر 121
4-2-3- ارث فردی که تغییر جنسیت داده، از والدین و فرزندان 134
4-2-4- حکم محرمیت، نسب، ارث و حلال زاده بودن فرزند پرورشگاهی 137
4-2-5- به ارث رسیدن اموال شبهه ناک یا حرام 137
4-2-6- توارث مسلمان و کافر 138
4-2-7- ارث و استطاعت در حج 141
4-2-8- مسائل متفرقه ی ارث 141
فصل پنجم: مقایسه دیدگاهای امام خمینی (ره) و صادقی تهرانی (ره)
5- مقایسه دیدگاهای امام خمینی (ره) و صادقی تهرانی (ره) 145
5-1- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد ازدواج 145
5-2- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد طلاق 148
5-3- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد ارث 148
بحث و نتیجه گیری 150
یشنهادها…………..155
فهرست منابع و مآخذ……………156
چکیده
مهمترین و اصلیترین ویژگیهای ازدواج، قانونمند بودن آن است. از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژه است که بسیار پسندیده و مطلوب است. اسلام با تشریح ازدواج، مسیر رسیدن به عفت و حیا را هموار میسازد، بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعیترین راه تأمین نیازهای جنسی معرفی می کند. امام خمینی (رحمهالله) میفرمایند: شرط است که عقد ازدواج به عربی صحیح خوانده شود به احتیاط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است. صادقی تهرانی (رحمهالله) میفرماید: عقد ازدواج به هر زبانی که باشد درست است، و اگر هم بدون لفظ ویژهاش که «أنکَحتُ» باشد، مثلا اگر مرد بگوید: «قبول داری زن من باشی؟» و زن بگوید: «قبول کردم»، به همین سادگی عقد ازدواج انجام شده و زن و مرد بر یکدیگر محرم میشوند. طلاق یعنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است. امام خمینی میفرمایند: طلاق باید به صیغهی عربی خوانده شود، ولی تهرانی میفرمایند: در اجرای طلاق لفظ عربی شرط نیست. امام خمینی می فرماید: برای رجوع کردن لازم نیست مرد شاهد بگیرد، یا به زن خبر دهد، ولی صادقی تهرانی می فرمایند: در رجوع بر خلاف عقد بایستی بر این رجوع دو شاهد بگیرد. ارث به باقی ماندن اموال میت گفته می شود، که در اسلام بین ورثه میت، که به دو دسته نسبی و سببی می باشند تقسیم می شود که گروه نسبی شامل پدر، مادر، فرزندان و در صورت نبود فرزندان، فرزند آنان هرچه پایین رود، پدربزرگ و مادربزرگ هرچه بالا روند برادر و خواهر و فرزند آن ها هرچه پایین رود، عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آن ها. گروه سببی شامل وارثانی که به واسطه زوجیت (زن و شوهر) با وجود گروه سهگانه ارث میبرند. تا زمانی که از هر طبقه یک نفر باقی است، کسی از طبقه بعد ارث نمی برد. و مقایسه ای می شود بین دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره) و محمد صادقی تهرانی(ره).
کلیدواژهها: ازدواج، طلاق، ارث، امام خمینی (رحمهالله)، صادقی تهرانی (رحمهالله).
مقدمه
ازدواج، عقدی است بین زن و مرد که زن را شرعاً بر مرد حلال میکند و هدف آن ایجاد ارتباط برای زندگی مشترک و تولید نسل است. (قانون احوال شخصیت سوریه مصوب سال 1953، جمع آوری نژاد اعرابی ماده یک). نکاح، عقدی است که به موجب آن زن و مردی به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی با یکدیگر متحد میشوند. (کاتوزیان، 1379، ص20).
ازدواج مرحله مهمی از تشکیل خانواده است که بیش از همهی مراسم و رویدادهای زندگی انسان در جنبه های متعدد فردی و زیستی و اجتماعی، امری جهانی و از نظر هدف ثابت و پایدار است. این فرایند عبارت است از کنش متقابل مرد و زنی که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیدهاند. ازدواج بین فرهنگ و طبیعت تعادل برقرار می کند و از نوعی تقدس برخوردار است و در مقایسه با سایر روابط انسانی، تمامیتی بینظیر دارد. بدین معنا که ابعاد زیستی، اقتصادی، عاطفی، روانی و اجتماعی زندگی را پوشش میدهد. یکی از جمله مسائلی که از دیرباز در جامعه اسلامی ما حائز اهمیت بوده و مورد نقد و بررسی قرارگرفته مبحث «نکاح و یا به عبارتی ازدواج» است که در مذهب ما از طرف پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) مورد تأکید قرارگرفته و ائمه معصومین روایات و احادیثی را در این خصوص نقل نمودهاند و از طرف علماء و فقهای عصر حاضر نیز مورد نقد و بررسی و تبادل نظر قرارگرفته و هم اکنون نیز به دلیل افزون بودن قشر جوان از مباحث حائز اهمیت و مورد بحث مطبوعات و نشریات داخلی و خارجی است.
بهترین تعبیر ازدواج را خداوند متعال در قرآن کریم (سوره روم آیه 21) بیان فرموده است:
«وان خَلَقَ لکُم مِن اَنفُسِکُم اَزوَاجاً لتسکنوا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحمَةً اِنَّ فِی ذَالِکَ لَآَیَاتٍ لِّقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ»؛ از نشانههای خداوند متعال این است که آفرید برای شما همسرانی از خود شما تا توسط آن ها آرامش یابید و در میان شما دوستی و رحمت قرار داد و در آن نشانههایی است برای گروهی که تفکر می کنند. زندگی مشترک دو همسردر آغاز از میل جنسی ریشه میگیرد ولی در این حد متوقف نمی شود و به تدریج به نوع همبستگی عمیق روحی و عاطفی، اقتصادی و اجتماعی میان آن دو کشانده می شود که از آن به پیوند همسری یا زناشویی تعبیر می شود. بنابراین به دنبال احساس تمایل قلبی زن و مرد به ایجاد پیوند میان خود، با یکدیگر پیمان همسری یا عقد ازدواج میبندند. (قلی زاده کلان، 1375، ص 30).
نکاح، میثاق الهی و رابطه حقوقی، عاطفی است که به وسیله عقد بین زن و مرد ایجاب میگردد و به آنان حق میدهد که با یکدیگر زندگی کنند و مظهر بارز این رابطه حق تمتع خاص است. و نکاح در اصطلاح به معنای ازدواج و زناشویی استعمال میگردد (جعفری لنگرودی، 1376، ص 721).
طلاق از نظر لغوی به معنی رها شدن است و در اصطلاح عبارت از پایان دادن زناشویی به وسیله زن و شوهر، طلاق را اغلب راه حل رایج و قانونی عدم سازش زن و شوهر، فروریختن ساختار زندگی خانوادگی، قطع پیوند زناشویی و اختلال ارتباط والدین با فرزندان تعریف کردهاند. در حقیقت همانگونه که پیوند بین افراد طبق آیین و قراردادهای رسمی و اجتماعی برقرار می شود. چنانچه طرفین نتوانند به دلایل گوناگون شخصیتی، محیطی و اجتماعی و… با یکدیگر زندگی کنند به ناچار طبق مقررات و ضوابطی از هم جدا میشوند. طلاق یکی از غامضترین پدیدههای اجتماعی است، که ارکان خانواده را درهم ریخته و بیشتر اثرات مخرب خود را بر روی فرزندان برجای میگذارد. طلاق گسستن و فرو پاشیدن و نابودی کانون گرم و آرام بخش زندگی است که اثرات جبران ناپذیری بر اعضاء خانواده میگذارد.
طلاق یکی از مهمترین پدیدههای حیات انسانی تلقی می شود. این پدیده دارای اضلاعی به تعداد جوانب جامعه انسانی است. نخست یک پدیده روانی است، زیرا نه تنها بر تعادل روانی دو انسان، بلکه بر روح و روان فرزندان، بستگان، دوستان و نزدیکان آنان اثر میگذارد. دوم آن که پدیدهای اقتصادی است، چرا که به عنوان یک واحد اقتصادی به گسست خانواده میانجامد و اثراتی سهمگین در حیات اقتصادی آنان بر جای میگذارد. سوم آن که طلاق پدیدهای مؤثر بر تمامی جوانب جمعیت در یک جامعه است، زیرا از یک سو بر کمیت جمعیت اثر مینهد، چون خانواده را به عنوان تنها واحد مشروع و اساسی تولیدمثل از هم فرومیپاشد و از سوی دیگر بر کیفیت جمعیت اثر دارد، چون فرزندانی محروم از نعمت های خانواده، تحویل جامعه میگردد که به احتمال زیاد فاقد شرایط لازم در احراز مقام شهروندی یک جامعه هستند، چهارم آن که طلاق پدیدهای فرهنگی است؛ زیرا زمانی که در یک جامعه طلاق از حد متعارف تجاوز کند، آن جامعه هرگز از سلامت اجتماعی برخوردار نخواهد بود. (ساروخانی، 1376، ص 3).
بدین لحاظ به جهت چند بعدی بودن طلاق بررسیهای علمی علل و انگیزههای طلاق نیازمند مطالعات بین رشتهای بوده و کار بسیار پیچیدهای است. لیکن بررسیهای مربوط به تحول خانواده در ایران نشان میدهد که توسعه شهرنشینی در ایران و تغییر روابط اجتماعی، از عوامل مؤثر بر افزایش طلاق است. (سفیری،1366، ص 68). در بسیاری از کشورها از جمله ایران، طلاق در میان شهرنشینان به علت گسیختگی پیوندهای عاطفی و اجتماعی بیش از مناطق روستایی وجود دارد.(اباذری، 1377، ص 47). تاریخچه طلاق به تاریخچه ازدواج برمیگردد. به همان علت که بشر بنا به درخواست طبیعی خود پیوند ازدواج میبندد تا در کانون گرم خانواده و در کنار همسر خود به سکون و آرامش برسد، به همانگونه نیز ممکن است به دلایلی از ادامه زندگی خودداری کرده، طلاق را بپذیرد. قدر مسلم این است که طلاق در بسیاری از ادیان الهی و غیر الهی پیش از اسلام وجود داشته است. طلاق در ایران باستان جایز بود و به دست مرد انجام میگرفت و زنان در جامعه بسیار مورد ستم قرار میگرفتند حتی شوهر میتوانست همسرش را برای همیشه حبس کند یا به قتل برساند.
از آنجا که هدف دین مبین اسلام ایجاد پیوند میان افراد انسانی و تشکیل کانونهای خانوادگی است طلاق را که مخالف فطرت و طبیعت انسان و برخلاف قانون پیوند زن و مرد است را مورد نکوهش قرار داده و شایسته سرزنش میشمارد و خداوند آن را امری مغبوض معرفی کرده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 12:57:00 ق.ظ ]
|