پایان نامه ارشد رشته علوم اقتصادی : پویایی تمرکز صنعتی در صنایع كارخانهای ایران |
عنوان صفحه
1- کلیات 2
1-1. مقدمه 2
1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-3. هدف تحقیق 6
1-4. سوالات تحقیق 7
1-5. فرضیات تحقیق 7
1-6. روش تحقیق 8
1-7. ساختار پایان نامه 8
2- مروری بر مطالعات انجام شده 9
2-2. مطالعات انجام شده در خارج 12
2-3. مطالعات انجام شده داخلی 17
3- مبانی نظری و ساختار الگو 29
3-1. مقدمه 30
3-2. بازار 31
3-2-1. عناصر و متغیرهای بازار 32
3-3. انحصار 34
3-3-1. انواع انحصار و عوامل آن 35
3-3-1-1. مكتب ساختارگرایی 36
3-3-1-2. مكتب شیكاگو – یو.سی.ال.ای 37
3-3-2. نقش ساختار بازار در تجارت خارجی 38
3-4. تمرکز صنعتی 39
3-4-1. تمرکز کلی و انفرادی (صنعتی) 39
3-4-2. صرفههای اقتصادی (صرفهجویی ناشی از مقیاس) 40
3-4-2-1. روشهای تخمین حداقل مقیاس کارای بنگاه 42
3-4-3. اندازه گیری تمركز 42
3-4-4. روشهای اندازه گیری تمركز در بازار 43
3-4-4-1. معیارهای مطلق و نابرابری تمرکز 44
3-4-5. شاخص های اندازه گیری تمركز 44
3-4-5-1. ملاحظاتی در خصوص شاخص های تمركز 44
3-4-6. معرفی شاخص های مطلق تمرکز 46
3-4-6-1. نسبت تمركز چند بنگاه (k بنگاه) 46
3-4-6-2. شاخص های هانا و کی (HK) 47
3-4-6-3. شاخص هرفیندال- هیرشمن (HHI) 48
3-4-7. محدودیت و مشكلات شاخص های تمركز 50
3-4-7-1. محدودیت واردات 50
3-4-8. تغییرات فنآوری و تمركز 51
3-4-9. تمرکز و سودآوری 51
3-4-10. نظریه های تمرکز 52
3-4-10-1. صرفهجویی ناشی از مقیاس و تمرکز (برداشت دترمینیستیکی) 52
3-4-10-2. برداشت تصادفی تمرکز 53
3-4-11. عوامل موثر بر سطح و تغییرات تمرکز 54
3-5. موانع ورود 54
3-5-1. انواع موانع ورود 56
3-5-1-1. علل برونزا 56
3-5-1-2. علل درونزا 57
3-5-1-3. موانع ورود ساختاری 57
3-5-1-4. موانع ورود استراتژیک 59
3-6. تفاوت محصول 59
3-6-1. تبلیغات 60
3-6-2. شدت تبلیغات و ساختار بازار 61
3-6-3. تاثیر تبلیغات بر ساختار بازار 62
3-6-3-1. تبلیغات و صرفههای مقیاس تولید 63
3-6-4. هزینه های ثابت و غیر قابل بازگشت 63
3-6-4-1. هزینه های غیر قابل بازگشت برونزا 64
3-6-4-1-1. هزینه های غیر قابل بازگشت برونزا و تمرکز صنعتی 65
3-6-4-2. هزینه های غیر قابل بازگشت درونزا 65
3-6-4-2-1. هزینه های غیر قابل بازگشت درونزا و تمرکز صنعتی 66
3-7. ضریب تعدیل 66
3-7-1. ضریب تعدیل ثابت و متغیر 67
3-8. ساختار الگو 67
3-8-1. مدل حالت یکنواخت تمرکز 69
3-8-2. مدلهای عدم تعادل تمرکز 70
3-8-3. معرفی متغیرها 72
3-8-4. نمونه زیر مجموعه ای صنایع 7
4- برآورد الگو و تحلیل نتایج 77
4-1. مقدمه 78
4-2. داده ها 78
4-3. معرفی الگوها 79
4-4. برآورد الگو 80
4-4-1. نتایج نمونه کامل صنایع 80
4-4-2. نتایج نمونه زیرمجموعه ای صنایع 85
4-4-2-1. نتایج برآورد مدل (2) در دستهبندی شدت تبلیغات 85
4-4-2-2. نتایج برآورد مدل (3) در دستهبندی شدت تبلیغات 86
4-4-2-3. نتایج برآورد مدل (2) در دستهبندی تمرکز 89
4-4-2-4. نتایج برآورد مدل (3) در دستهبندی تمرکز 91
4-5. آزمونهای الگو 93
4-5-1. آزمون خودهمبستگی 93
الف-1. نمونه کامل صنایع 93
الف-1-1. آزمون خودهمبستگی مدل (1) 93
الف-1-2. آزمون خودهمبستگی مدل (2) 94
الف-1-3. آزمون خودهمبستگی مدل (3) 94
ب-1. نمونه زیر مجموعه ای صنایع 94
ب-1-1. آزمون خودهمبستگی مدل (2) با تمرکز بالا 94
ب-1-2. آزمون خودهمبستگی مدل (3) با تمرکز بالا 95
ب-1-3. آزمون خودهمبستگی مدل (2) با تمرکز پایین 95
ب-1-4. آزمون خودهمبستگی مدل (3) با تمرکز پایین 95
ب-1-5. آزمون خودهمبستگی مدل (2) با تبلیغات بالا 95
ب-1-6. آزمون خودهمبستگی مدل (3) با تبلیغات بالا 96
ب-1-7. آزمون خودهمبستگی مدل (2) با تبلیغات پایین 96
ب-1-8. آزمون خودهمبستگی مدل (3) با تبلیغات پایین 96
4-5-2. آزمون واریانس ناهمسانی 97
الف-2. نمونه کامل صنایع 97
الف-2-1. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (1) 97
الف-2-2. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (2) 98
الف-2-3. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (3) 98
ب-2. نمونه زیر مجموعه ای صنایع 98
ب-2-1. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (2) با تمرکز بالا 99
ب-2-2. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (3) با تمرکز بالا 99
ب-2-3. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (2) با تمرکز پایین 99
ب-2-4. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (3) با تمرکز پایین 99
ب-2-5. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (2) با تبلیغات بالا 100
ب-2-6. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (3) با تبلیغات بالا 100
ب-2-7. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (2) با تبلیغات پایین 100
ب-2-8. آزمون واریانس ناهمسانی مدل (3) با تبلیغات پایین 101
4-5-3. آزمون والد 101
5- خلاصه و نتیجه گیری 102
5-1. مقدمه 103
5-2. خلاصه 103
5-3. نتیجه گیری 104
5-4. پیشنهادها 107
5-5. پیشنهادهایی برای مطالعات آتی 107
5-6. محدودیتهای تحقیق 108
منابع 109
منابع آماری 109
منابع فارسی 109
منابع انگلیسی 111
پیوست 114
- طبقه بندی فعالیتهای اقتصادی ایران ( بر اساس ISIC, Rev. 3,1) 114
- شاخص هرفیندال محاسبه شده برای 94 صنعت 120
3. محاسبه نرخ سالانه تعدیل
مقدمه
رشد و توسعه اقتصاد به وسیله تغییرات در ساختار فعالیتهای اقتصادی مشخص می شود. توجه به اقتصاد صنعتی در دهههای اخیر زمینه تحول صنعتی در کشورها به ویژه کشورهای بالغ صنعتی را در برداشته و پرداختن به تحلیل مسایل مربوط به آن را رواج داده است. یکی از شاخههای مهم اقتصاد صنعتی، بررسی تئوریهای رفتار بنگاهها و در کل بازار است. اقتصاددانان کشورهای توسعهیافته و صنعتی توجه زیادی به اندازه بازاری خود و تولید در مقیاس وسیع کرده اند؛ از ویژگیهای این کشورها اعتماد و پایبندی به اجرای قوانین رقابت و مبارزه با انحصار میباشد. در قرون اخیر، کشورها به منظور اصلاح ساختاری اقتصاد خود، اقدامات وسیعی انجام دادهاند. از جمله برنامه های اصلاح ساختاری کاهش نقش دولت در اقتصاد و افزایش حضور بخش خصوصی است که لازمه اجرای آن، مهیا شدن شرایط اقتصادی و اجتماعی سازگار با نظام حاکم بر بخش خصوصی میباشد؛ از این رو باید موانعی که مانع گسترش بازارها هستند، برطرف شوند و دولت نیز در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد. لازم به ذکر است جهت اجرای این برنامهها، در ابتدا باید شرایط را برای تحقق این امر فراهم نموده و بسترهای مناسب مهیا شوند تا نتایج متفاوت و معکوس مشاهده نشود. اقتصاددانان در سیاستهای اصلاح ساختاری خود، بهترین عملکرد اقتصادی را عملکرد رقابتی میدانند؛ لذا بررسی مطالعاتی از این دست، باعث تدوین سیاستهای دقیق رقابت و شرایط حصول عملکرد رقابتی می شود که در نهایت منجر به افزایش کارایی، رفاه مصرف کنندگان و جامعه می شود. از این رو بیشتر کشورهای در حال توسعه و کمتر صنعتی شده چون ایران در سالهای اخیر به این موضوع توجه بیشتری نشان دادهاند.
یكی از اقدامات ضروری در جهت افزایش كارایی و حفظ منافع عمومی، تصویب و اجرای قانون رقابت است. در ایران قوانین ضد انحصار و تسهیل رقابت سابقه طولانی ندارد و از تصویب قانون رقابت زمان زیادی نمیگذرد. چنانکه در برنامه سوم توسعه اقتصادی- اجتماعی ایران فصلی جداگانه به انحصار اختصاص داده شده و قانون رقابت نیز در دست بررسی و نهایی شدن است. ادعا این است که رقابت، تولید، کارایی و بهرهوری را افزایش و قیمتها را کاهش میدهد. به علاوه انحصار به کاهش انگیزه نوآوری فنی منجر می شود. اختصاص قانون رقابت در برنامه چهارم توسعه ایران حاکی از اهمیت این موضوع در اقتصاد ایران است. نظریه های اقتصادی به عملكرد برتر بازارهای رقابت در مقایسه با بازارهای انحصاری اشاره دارند. با توجه به اندازه شاخص تمرکز میتوان مشخص کرد چه حد ساختار اقتصادی كشور انحصاری است. هر چه تعداد بنگاهها کمتر و یا بخش وسیعی از بازار در اختیار تعداد محدودی از آنها باشد، ساختار بازار به انحصار نزدیکتر است.
از نظر تئوریهای اقتصادی و تجارب تاریخی، اقتصادهای باز، غیرمتمرکز و رقابتی عملکرد بهتری نسبت به سایر سیستمهای اقتصادی داشته اند. به طور کلی رقابت در تمام ابعاد سبب بهبود عملکرد اقتصاد و افزایش کارایی آن می شود. رقابت به ویژه در بازارهای صنعتی، موجب کاهش قیمتها، ارائه کالاها با خصوصیات و کیفیتهای مختلف و قابل دسترسی بودن بیشتر مصرف کنندگان به کالاها و خدمات میگردد. رقابتی بودن بازار نه تنها در بازارهای داخلی، بلکه در بازارهای جهانی نیز مورد توجه میباشد و رقابت در بازار داخلی مقدمه رقابت در بازارهای جهانی است (بهشتی، صنوبر و فرزانه کجاباد؛ 1388).
با وجود اهمیت موضوع بازار و ساختار آن، باید گفت که مطالعات کاربردی در خصوص بازار در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و عمده تحقیقات و پژوهشها متغیرهای کلان و نحوه کارکرد کلان اقتصادی را مد نظر داشتند. اما در سالهای اخیر، به دلیل تأکید برنامه های اقتصادی بر افزایش کارایی و رقابت در بازارها گرایش به انجام مطالعات اقتصادی با پایه های اقتصاد خرد، کنکاش در بازارها و بحث و بررسی پیرامون ماهیت بازارها تا حدی افزایش یافته است.
مبحث تمرکز صنعتی از موضوعات پراهمیت در زمینه سازمان و اقتصاد صنعتی محسوب میگردد. تمرکز یکی از مهمترین متغیرهای ساختاری بازار شمرده می شود. ساختار بازار ترتیب قرار گرفتن اجزای مختلف بازار میباشد که خصوصیات سازمانی بازار را معرفی می کند؛ به طوریکه به كمك این خصوصیات میتوان رابطه اجزای بازار را مشخص نمود. کمّی کردن این قبیل متغیرهای ساختاری، درک مناسبی از خصوصیات ساختاری بازارها را محقق میسازد؛ به طوریکه بسیاری از دانشمندان و محققین در کارهای تجربی خود از این متغیرها برای شناسایی ساختار بازار استفاده نموده اند. با محاسبه میزان تمرکز میتوان راجع به ساختار بازار و سنجش قدرت انحصاری در بازارها نظر داد.
محققین با بهره گرفتن از مفهوم تمركز تا حد زیادی قادر به اندازه گیری سطح رقابت و انحصار در بازارها شدند. البته نمیتوان ادعا نمود كه با اندازه گیری تمركز بازار، به طور دقیق میتوان به میزان فعالیت انحصاری و قدرت انحصاری اعمال شده در بازارها پی برد، زیرا در بسیاری از بازارها، تمركز و اندازه آن به طور قطعی معرف سطح رقابت یا انحصار نمیباشند (عبادی و شهیكیتاش؛ 1383). لذا در بیشتر مطالعات رابطه مستقیمی بین تمرکز و انحصار در نظر گرفته می شود؛ به طوریکه یک بازار متمركز بیانگر آن است كه تعدادی از بنگاههای موجود در بازار دارای قدرت انحصاری هستند.
به طور کلی دلالیل ایجاد انحصار به دو دسته مثبت و منفی تفکیک میشوند. اگر انحصار به دلیل کارایی برتر بنگاه حاصل شود مثبت و مفید و اگر با رفتار غیررقابتی و مبتنی بودن بر همکاری بنگاهها همراه باشد، منفی و مضر میباشد. انحصار به هر دلیلی که به وجود آید، موجب افزایش قدرت انحصاری می شود که کاهش رفاه اجتماعی را در پی دارد. میزان کاهش در رفاه جامعه که ناشی از انحصار میباشد، از جمله مسایل بحث برانگیز در اقتصاد است زیرا عدهای معتقدند که انحصار منافعی را نیز به همراه دارد که آثار اخلالی آن را برطرف می کند. از مزایای انحصاری شدن میتوان ایجاد انگیزه برای سایر بنگاهها جهت رسیدن به شرایط انحصارگر و کسب سود، تنوع و خدمات بیشتر در ارائه کالاها و خدمات، استفاده بیشتر از تکنولوژی، فنآوری و بهتر شدن کیفیت کالاها و خدمات نام برد. این مزایا در حالت انحصار چندجانبه نمود بیشتری دارد. اما ایجاد انحصار مشکلات و مضراتی نیز به دنبال دارد که در مجموع باعث کاهش رفاه اجتماعی می شود.
مشکلی که قدرت انحصاری در بازارهای صنعتی کشور به وجود میآورد تنها در بازار فروش محصولات خلاصه نمی شود؛ بلکه به دلیل این که بسیاری از بنگاههای صنعتی در بازار خرید عوامل نیز دارای قدرت انحصاری هستند، لذا این بنگاههای انحصاری قادر به کنترل بنگاههای متوسط هستند و مانع از رشد بنگاههای کوچک میشوند. بنگاههای انحصاری همچنین از قدرت بیشتری برای جذب و به کارگیری نهادههای تولید برخوردارند و سرمایه و نیروی متخصص را به سمت خود جذب کرده و باعث تشدید قدرت انحصاری خود میشوند (بهشتی، صنوبر و فرزانه کجاباد، 1388). از طرفی دیگر، وجود انحصار در بازار فروش محصولات و خرید عوامل از دو جهت به بخش صنعت ضربه میزند. نخست به علت نبودن رقیب برای بنگاههای انحصاری در بازار محصول، گاهاً کالاهایی با کیفیت پایین و قیمت بالا به فروش میرسانند و سود انحصاری کسب می کنند و کمتر به ارتقاء کیفیت و بهبود بهرهوری توجه می کنند. در ثانی این بنگاهها با توجه به نفوذ خود، امکان رشد بنگاههای کوچک را از آنها سلب مینمایند (رفیعی، 1386). در انحصار، انحصارگر دارای قدرت اعمال محدودیت بر دیگران است و قیمت و مقدار را به نفع خود تعیین می کند. لذا جنبه نامطلوب انحصار، همین قدرت اعمال محدودیت انحصارگر است (جلالآبادی و میرجلیلی، 1386).
تحلیل تمرکز بازار زمینه مناسب برای درک بهتر ارتباط عناصر ساختاری و عملکردی بازار را فراهم میآورد و با بررسی بازارها از این دیدگاه بهتر میتوان علل بروز رفتارهای رقابتی یا غیر رقابتی را تشخیص داد. آگاهی داشتن از تمرکز بازار، موانع ورود و سایر متغیرها می تواند به اجرای صحیح برنامه های اصلاحی، خصوصیسازی، حصول اهداف کارایی و افزایش رقابت کمک کند.
ضرورت اندازه گیری قدرت بازاری به وسیله شاخص تمرکز از آنجا مطرح شد که اکثر بازارها به رفتار غیر رقابتی جهت کسب سود بیشتر گرایش نشان دادند. جهت ارتباط ساختار و عملکرد بازار از این شاخص میتوان استفاده کرد. بخش صنعت ایران بر اساس طبقه بندی استاندارد بین المللی صنایع (ISIC)[1] چهار رقمی، به 141 صنعت تفکیک شده است. در این پژوهش به بررسی انحراف بین حالت یکنواخت[2] و تحققیافته تمرکز و سرعت تعدیل آن با بهره گرفتن از آمار و اطلاعات راجع به صنایع كارخانهای ایران[3] در سطح کدهای چهار رقمی برای 94 صنعت و با بهره گیری از روش تجزیه و تحلیل داده های مقطع عرضی[4] پرداخته می شود. اطلاعات مربوط به تمام بنگاهها در هر صنعت به صورت سرشماری و همراه با هزینه در دسترس قرار دارد، که محاسبه شاخص تمرکز در هر صنعت را قابل محاسبه نموده است.
در مباحث اقتصادی، مبحث پویایی به مطالعه تغییرات اقتصادی متغیر مورد نظر در گذر زمان می پردازد. لذا پویایی تمرکز صنعتی، تغییر تمرکز صنعتی را در دو برهه از زمان در بردارد. حالت پویا، بررسی رفتار متغیرها در زمان را دنبال می کند و معین میسازد که آیا این متغیرها به حرکت به سوی تعادل متمایل هستند یا نه؟ پویایی یک متغیر نشاندهنده تفاوت تغییر همان متغیر در طی سالها و دوره های مختلف است؛ که معمولاً این اختلاف با حالت مطلوب و بلندمدت و یا حالت یکنواخت در نظر گرفته می شود. در این مطالعه مقصود از پویایی تمرکز صنعتی چگونگی حرکت تمرکز به سمت مقدار مطلوب و بلندمدت خودش در طول زمان است.
در این پژوهش هرگاه از تمرکز در وضعیت یکنواخت سخن به میان میآید، منظور حالت بلندمدت و پایدار تمرکز است.
1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق
تمرکز صنعتی می تواند نشاندهنده میزان رقابت و انحصار در صنعت باشد. پویایی تمرکز صنعتی از آن جهت اهمیت دارد که تغییرات تمرکز را در طول زمان مورد بررسی قرار داده؛ و میزان انحراف آن را با وضعیت بلندمدت و نحوه حرکت به سمت آن را نشان میدهد.
با محاسبه تمرکز در طول زمان میتوان علاوه بر تعیین درجه تمرکز که میزان رقابت و انحصار در صنایع را مشخص مینماید، تغییرات آن را نیز معین کرد که آیا صنایع با افزایش تمرکز مواجه شده اند یا کاهش و یا بدون تغییر بوده اند؟ روشن شدن این موضوع راهنمای مناسبی برای دولت، سیاستگذاران و اقتصاددانان در تدوین و ارائه سیاستها میباشد.
تمرکز بنگاهها در صنعت، مورد توجه اقتصاددانان، بازرگانان، استراتژیستها و سازمانهای دولتی است. در بسیاری از كشورهای جهان هر ساله میزان تمركز بازارها در صنایع مختلف اندازه گیری می شود كه نتایج آن راهنمای دولتها برای سیاستگذاریهای صنعتی و اقتصادی، بقای رقابت و رعایت حقوق مصرفكنندگان است. اهمیت موضوع تمركز در آن است كه در رشتههای صنعتی دارای رقابت وسیع، كه قدرت بازار میان بنگاههای متعددی توزیع شده است، در مقایسه با صنایعی كه میزان تمركز آنها بالاست، محصول بیشتری تولید می شود و قیمت كالاها و خدمات تولیدی هم به طور نسبی پایینتر است. به عبارت دیگر، اگر سهم محصول تولیدی در شاخهای از صنعت در بنگاههای متعددی توزیع شده باشد، نتیجه عملكرد آن، محصول بیشتر و قیمت پایینتر است.
ابونوری و غلامی (1387) آگاهی از درجه تمرکز در یک کشور را حداقل به سه دلیل مهم میدانند. اول، به این دلیل که تمرکز بیشتر با قدرت انحصاری بالاتر ارتباط داده می شود، کشوری با سطح تمرکز بالا می تواند از ناهنجاریهای اقتصادی محدودکننده رشد، زیان ببیند. دوم، سطح بالای تمرکز می تواند منجر به نوسانات اقتصادی عظیمتر شود. و در نهایت، تمرکز فعالیتهای اقتصادی در کشور منجر به اخلالهای سیاسی بالقوه می شود. افراد یا بخشهایی که فعالیتهای اقتصادی متمرکز را کنترل می کنند، ممکن است قدرت سیاسی عظیمی را بکار برده و از آن، در جهت منافع خود استفاده کنند.
با توجه به اندازه گیری شاخص تمرکز بلندمدت، میتوان میزان انحراف و اختلاف تمرکز در هر مقطع از زمان را با آن و همچنین ضریب تعدیل را محاسبه نمود. سرعت ضریب تعدیل بیانگر آن است که تمرکز تحققیافته با چه سرعتی به سمت تمرکز بلندمدت حرکت می کند.
1-3. هدف تحقیق
تحقیق حاضر یک مطالعه از اندازه گیری تمركز بازار و پویایی تمرکز در صنایع ایران است كه با روش شاخص هرفیندال محاسبه شده است.
این تحقیق با توجه به نظریه های مربوط به عوامل موثر بر تمركز صنعتی، معرفی بعضی از شاخص های اندازهگیری آن (که یکی از متغیرهای ساختاری است)، و به بررسی وضعیت یکنواخت آن برای صنایع کارخانهای ایران در سطح کدهای چهار رقمی می پردازد. در این مطالعه به تعیین سرعت تعدیل تمرکز صنعتی به سمت حالت یکنواخت در دو گروه از صنایع با تمرکز بالا و تمرکز پایین و نیز دو گروه صنایع با شدت تبلیغات بالا و پایین پرداخته می شود تا سرعت تعدیل آن در هر گروه از صنایع معین گردد. بررسی مدل پویای تمرکز صنعتی از انحراف حالت واقعی و حالت یکنواخت آن؛ با بهره گرفتن از شاخص تمرکز هرفیندال و برای نشان دادن تغییرات آن در سال ١٣٨6 نسبت به سال ١٣٧8 مدنظر میباشد.
1-4. سوالات تحقیق
سوالات زیر مورد مطالعه قرار میگیرد:
– روند تغییرات تمرکز در صنایع کارخانهای ایران طی برنامه های توسعه کشور چگونه بوده است؟
– با توجه به تعیین سرعت ضریب تعدیل جزیی، کدام یک از نظریات و برداشتهای تمرکز در مورد صنایع ایران حکمفرماست؟
1-5. فرضیات تحقیق
– تمرکز صنعتی در صنایع ایران به سمت وضعیت یکنواخت گرایش دارد.
– سرعت ضریب تعدیل جزیی، در صنایع متمرکز کمتر از سرعت ضریب تعدیل در صنایع غیرمتمرکز میباشد.
– سرعت ضریب تعدیل جزیی، در صنایع با شدت تبلیغات بالا کمتر از سرعت ضریب تعدیل در صنایع با شدت تبلیغات پایین میباشد.
1-6. روش تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 06:59:00 ب.ظ ]
|