پایان نامه ارشد علوم تربیتی: تحلیل محتوایی مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن کریم وکاربردهای آن در طراحی یک نظام تربیتی آموزشی |
3.1 اهمیت و ضرورت مساله……………………………………………………………………………………………………………………. 6
4.1 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 7
5.1 سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… 7
6.1 تعریف اصطلاحات………………………………………………………………………………………………………………………………. 8
1.6.1 اخلاق………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 8
2.6.1 قرآن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 8
3.6.1 تربیت……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 8
4.6.1 نظام تربیتی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 8
5.6.1 تربیت اخلاقی…………………………………………………………………………………………………………………………………. 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
1.2 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 11
2.2 تعریف مفهوم اخلاق………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
3.2 دیدگاه ها و مکاتب موجود در مورد اخلاق …………………………………………………………………………………….. 12
3.2. 1 اخلاق توصیفى……………………………………………………………………………………………………………………………… 12
3.2. 2 اخلاق هنجارى یا دستورى………………………………………………………………………………………………………….. 13
3.2. 2. 1 دیدگاهها و نظریات غایتگرایانه …………………………………………………………………………………………….. 14
3.2. 2. 1.1کورتالیسم ……………………………………………………………………………………………………………………………… 14
3.2. 2. 1.2 اپیکوریسم……………………………………………………………………………………………………………………………… 15
3.2. 2. 1.3مکتب جرمی بنتام…………………………………………………………………………………………………………………. 15
3.2. 2. 1.4مکتب استوارت میل………………………………………………………………………………………………………………. 16
3.2. 2. 1.5مکتب کمال گرایی فریدریش نیچه……………………………………………………………………………………… 16
3.2. 2. 2 دیدگاهها و نظریات وظیفهگرایانه…………………………………………………………………………………………….. 17
3.2. 2. 2. 1 مکتب کانت…………………………………………………………………………………………………………………………. 17
3.2. 3 فرا اخلاق……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 17
3.2. 3 .1 طبیعتگرایی اخلاقی………………………………………………………………………………………………………………. 18
3.2. 3 .2 غیرطبیعتگرایی اخلاقی (یا شهودگرایی)……………………………………………………………………………… 18
3.2. 3 .3 غیر شناختگرایی اخلاقی (یاعاطفهگرایى)……………………………………………………………………………. 19
4.2 دیدگاه صاحب نظران در مورد اخلاق………………………………………………………………………………………………. 19
5.2 دیدگاه صاحب نظران مسلمان راجع به اخلاق………………………………………………………………………………… 21
- 6 اخلاق دینی، دین، پشتوانه اخلاق………………………………………………………………………………………………….. 25
- 7 نظام تربیتی اخلاق قرآنی………………………………………………………………………………………………………………… 26
8.2 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………. 28
1.8.2 پژوهشهای انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………………………………….. 28
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
1.3 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 32
2.3 روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. 32
3.3 جامعه آماری و نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………. 33
3 .4 ابزار جمع آوری دادهها……………………………………………………………………………………………………………………… 33
- 5 روش تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………………………………………………………………. 34
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
1.4 .مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 36
2.4 پرسش اول تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………. 37
2.4. 1 مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن كدامند؟……………………………………………………………………………… 37
1.2.4. 1 اخلاق فردی………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
1.1.1.2.4 خودشناسی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 37
2.1.1.2.4 کار و تلاش …………………………………………………………………………………………………………………………….. 44
3.1.1.2.4 سلامت جسم و تن ………………………………………………………………………………………………………………… 47
1.2.4. 2 اخلاق اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………………………. 50
1.2.1.2.4 پدر و مادر………………………………………………………………………………………………………………………………… 50
2.2.1.2.4 همسر……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 52
3.2.1.2.4 فرزندان…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
4.2.1.2.4 معلم و راهنما………………………………………………………………………………………………………………………….. 56
5.2.1.2.4 شاگردان……………………………………………………………………………………………………………………………………. 56
6.2.1.2.4 ایتام…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 57
7.2.1.2.4 مستمندان و مستضعفان…………………………………………………………………………………………………………. 61
8.2.1.2.4 همسایگان………………………………………………………………………………………………………………………………… 64
9.2.1.2.4 دشمنان و مشرکان………………………………………………………………………………………………………………….. 65
10.2.1.2.4 منافقین………………………………………………………………………………………………………………………………….. 57
1.2.4. 3 اخلاق محیط زیست………………………………………………………………………………………………………………….. 68
1.3.1.2.4 طبیعت……………………………………………………………………………………………………………………………………… 68
2.2.4 پرسش دوم تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….. 72
1.2.2.4 مبانی هستی شناختی و انسان شناختی …………………………………………………………………………………. 72
3.2.4 پرسش سوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….. 76
3.2.4 .1 اهداف تربیت اخلاقی………………………………………………………………………………………………………………… 77
1.1.3.2.4 هدف کلی………………………………………………………………………………………………………………………………… 77
2.1.3.2.4 اهداف جزیی……………………………………………………………………………………………………………………………. 78
1.2.1.3.2.4 دستیابی به اخلاق فردی…………………………………………………………………………………………………….. 78
2.2.1.3.2.4 دستیابی به اخلاق اجتماعی………………………………………………………………………………………………. 78
3.2.1.3.2.4 دستیابی به اخلاق زیست محیطی…………………………………………………………………………………….. 79
2.3.2.4 مبانی تربیت اخلاقی…………………………………………………………………………………………………………………… 80
1.2.3.2.4 توحید……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 80
2.2.3.2.4 فطرت ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 81
3.2.3.2.4 اختیار……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 82
4.2.3.2.4 معرفت پذیری انسان……………………………………………………………………………………………………………….. 83
3.3.2.4 شیوههای تربیت اخلاقی در قرآن……………………………………………………………………………………………… 84
1.3.3.2.4 روش حبّ عبودی……………………………………………………………………………………………………………………. 84
2.3.3.2.4 روش موعظه و نصیحت…………………………………………………………………………………………………………… 85
3.3.3.2.4 روش الگوسازی با بیان داستان و مثال………………………………………………………………………………….. 86
4.3.3.2.4 روش پرسش و پاسخ………………………………………………………………………………………………………………. 87
5.3.3.2.4 امر به معروف و نهی از منكر………………………………………………………………………………………………….. 88
6.3.3.2.4 روش مواجه شدن با نتایج اعمال…………………………………………………………………………………………… 88
7.3.3.2.4 روش تکلیف به اندازه توان……………………………………………………………………………………………………… 89
8.3.3.2.4 روش ایجاد انگیزه……………………………………………………………………………………………………………………. 90
9.3.3.2.4 روش تفکر و مطالعه………………………………………………………………………………………………………………… 91
10.3.3.2.4 روش تشویق و تنبیه……………………………………………………………………………………………………………. 92
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادها
1.5 بر یافتههای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 95
1.1.5 مرور یافتههای پرسش اول…………………………………………………………………………………………………………… 95
2.1.5 مرور یافتههای پرسش دوم……………………………………………………………………………………………………………. 96
3.1.5 مرور یافتههای پرسش سوم…………………………………………………………………………………………………………. 97
2.5 بحث و گفتگو……………………………………………………………………………………………………………………………………. 99
3.5 محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. 100
4.5 پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………. 101
منابع
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 104
منابع خارجی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 105
فهرست جداول
جدول4-1 فراوانی شاخصهای اخلاق فردی……………………………………………………………………………………………. 70
جدول 4-2 فراوانی شاخصهای اخلاق اجتماعی…………………………………………………………………………………….. 71
جدول 4-3 فراوانی شاخصهای اخلاق محیط زیست……………………………………………………………………………… 7
چکیده:
این پژوهش به منظور تحلیل محتوای مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن کریم و با هدف ارائه یک مدل از نظام اخلاقی تربیتی آموزشی بر اساس مفاهیم اخلاقی قرآن انجام گرفته است.
در این مطالعه برای بررسی دادهها از روش توصیفی، تحلیلی و استنتاجی استفاده شده است و سپس به روش کمی تفکیک و دسته بندی آیات، سنجش فراوانی واژگان کلیدی انجام شده است و با فن تحلیل محتوای کیفی مضامین و مفاهیم، نقاط تمرکز و جهت گیری هر کدام از عبارات و آیات با بهره گرفتن از تفسیر المیزان استخراج شده است.
یافتههای تحقیق نشان میدهد قرآن کریم به همه ی ابعاد اخلاق فردی، اجتماعی و زیست محیطی توجه دارد، بنابراین برای دستیابی به اخلاقی صحیح و کارآمد، می توان از قرآن کریم الگو گرفت و همچنین اخلاقی کردن انسان ها از دغدغههای اصلی هر نظام تربیتی و آموزشی است. بهتر است که تربیت اخلاقی متناسب با اهداف، مبانی و روش های برگرفته از دین مبین اسلام عرضه گردد که اصلی ترین هدف تربیتی آن قرب به خدا می باشد و مطابق با این آموزه ها، مبانی توحید، فطرت، اختیار، معرفتپذیری انسان تبیین گردید و با توجه به این مبانی روش های تربیتی تعیین شده شامل: روش حبّ عبودی، روش موعظه و نصیحت، روش الگوسازی با بیان داستان و مثال، روش پرسش و پاسخ، امر به معروف و نهی از منكر، روش مواجه شدن با نتایج اعمال، روش تکلیف به اندازه توان، روش ایجاد انگیزه، روش تفکر و مطالعه، روش تشویق و تنبیه می باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 09:43:00 ب.ظ ]
|