پایان نامه کارشناسی ارشد ادبیات فارسی: اخلاق در بوستان |
اخلاق…………………………………….. 8
علم اخلاق چیست؟…………………………… 12
مسائل اخلاقى در قرآن …………………….. 15
بازگشتبه اصول اخلاقى در قرآن ………………. 18
فصل دوم : جهان بینی سعدی
جهان بینی سعدی…………………………… 22
تاثیر پذیری سعدی از قرآن در بوستان ………… 25
تربیت ، محور اندیشه سعدی………………….. 26
زمینه های انسانی ، اخلاقی و اجتماعی در گلستان و بوستان 38
نگاهی به اندیشه های اجتماعی و سجایای اخلاقی سعدی 40
تفسیر زندگی یا رمز و رازهایی از حکمت عملی سعدی. 42
فصل سوم : اخلاق در بوستان
اخلاق در عرصه ی روابط انسانی……………….. 45
اخلاق در بوستان…………………………… 47
آرمان شهر سعدی در بوستان …………………. 49
اخلاق از نظر حکمای ایرانی………………….. 56
اخلاق در ادبیات ایران……………………… 59
عفت گرایی و نفس کشی………………………. 63
فصل چهارم : یافته ها
مضامین اشعار سعدی………………………… 69
گرامیداشت عقل، علم و عمل………………….. 70
تقوا و پرهیزکاری…………………………. 71
تواضع…………………………………… 72
جوانمردی………………………………… 76
صبر…………………………………….. 78
صدقه (دهش) در راه خدا…………………….. 82
قناعت…………………………………… 85
انسان دوستی و همدردی با دیگران…………….. 89
به جانیاوردن شکر خدا …………………….. 93
عدل ،تدبیر و رأی ………………………… 97
رضا و خشنودی ……………………………. 99
نیکوکاری ……………………………….. 99
فصل پنجم : نتیجه گیری
نتیجه گیری………………………………. 103
منابع و مآخذ…………………………….. 106
مقالات 110
چکیده
پژوهش حاضر پیرامون ارزشهای اخلاقی در بوستان سعدی می باشد.هدف ازاین پژوهش بررسی آموزه های اخلاقی دربوستان سعدی می باشد.روش این تحقیق قیاسی ،استقرایی است درابتدای پایان نامه روش ما به صورت قیاسی است که مطالب رابه طورکلی بیان کردیم ماننداخلاق وویژگی های آن وسپس به شیوه ی استقرایی است وبه توضیح مطالب جزء به جزءپرداخته شده است که آموزه های اخلاقی دربوستان سعدی می باشد. کوشش ما آن بوده است که تا حد امکان تنها به معرفی اخلاقیات بپردازیم.توجه این اخلاقیات به عقل،آن را از خطر تعصب دور نگهداشته و همواره اخلاق کامل موافق شریعت و طریقت بوده است.
در تدوین این پژوهش از آثار اندیشمندانی چون عبدالحسین زرین کوب ، ذبیح اله صفا و کلیات سعدی استفاده نمودم . درپایان نتیجه ای که می توان ازاین تحقیق دریافت این است که سعدی به حق معلم اخلاق بوده و در علوم دینی و حکمت عملی و عرفان و سیاست و شناخت اجتماع متبحر و استادبوده است.
سرآغاز سخن :
با نگاهی گذرا به درون مایه اغلب اشعار و حکایات سعدی معلوم می شود که وی علاوه بر داشتن طبعی خلاق و برخورداری است.از قدرت سخنوری و هنر شاعری، خردمندی فرزانه و معلمی راه شناس و آگاه از رمز و رازهای هستی بوده است؛ و به سهم خود کوشیده است تا اسرار حیات متعالی و هدفدار انسان را به صورت لطیف ترین تعبیرات تفسیر کند. فراز و نشیب های راه زندگی را ضمن دستورالعمل هایی خردمندانه نشان دهد. به راستی این وظیفه خطیر را آن گونه دقیق و استادانه به انجام رسانیده است که کلامش در پاره ای موارد رنگی از سخنان انبیا و عطر و بویی از کتب آسمانی یافته است. و از لحاظ کثرت استعمال در ردیف کلمات قصار و ضرب المثل های متداول در زبان فارسی درآمده است.
در اشعار نغز سعدی، جز از موضوعاتی که تاکنون برشمردیم از ارزشهای معنوی دیگر، هر چه که مقدس و والاست ، از دیدگاه اسلامی در زمره جنود عقل محسوب می شود. ستایش شده و هر چیز ناپسند و فرومایه که جزء جنود جهل به شمار می رود، نکوهش و تقبیح گردیده است.
سعدی به حق معلم اخلاق بوده و در علوم دینی و حکمت عملی و عرفان و سیاست و شناخت اجتماع متبحر و استاد، در بوستان که آکنده از نیکی و پاکی و ایمان و صفاست و شاعر با گشودن ده باب به روی کسانی که قصد گل گشت در این فضای معنوی دارند. آنان را به آرمان شهری از اخلاق و فضیلت رهنمون می شود. که در چشم انداز زیبای آن انسان بر قله رفیع آدمیت برمی آید و از رذایل اخلاقی پاک و منزه می شود. اسراری از حیات متعالی انسان تفسیر گردیده است. و راز و رمزهایی از حکمت عملی در قالب تعابیر لطیف، بیان شده است .
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 12:21:00 ب.ظ ]
|