پایان نامه: تاثیر دین زرتشتی بر دیدگاه شاهنامه درباره خداوند |
مقدمه. 2
1. فصل اول: کلیات ……………………………………………………………………………………………………………….4
1-1. بیان مسئله. 5
1-2. اهمیت تحقیق.. 5
1-3. اهداف تحقیق.. 5
1-4. پرسش های تحقیق………………………………………………………………………………………………………..6
1-5. فرضیه تحقیق 6
1-6. روش کار (پژوهش) 6
1-7. پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….7
2. فصل دوم: پیشینه تحقیق.. 8
2-1.معرفی فردوسی.. 9
2-1-1. زندگی شخصی ……………………………………………………………………………………………………9
2-1-2. زندگی اجتماعی.. 12
2-1-3. آثـار فردوسی.. 20
2-2. معرفی زرتشت ….. 24
2-2-1. زندگی شخصی.. 24
2-2-2. زندگی اجتماعی.. 29
2-2-3. از تولد تا رسالت زرتشت… 33
2-2-4. زمان ظهور زرتشت… 37
2-3. تفاوت ها و شباهت های دین زرشت با دین اسلام…. 41
2-4. مفهوم موعود در دین زرتشت… 42
2-5. سوشیانت در متون زرتشتی پس از اوستا 48
2-6. جایگاه ویژه اهورامزدا در تفکر زرتشت… 51
3. فصل سوم: روش تحقیق……….. ……………………………………………………………………………………….58
3-1. ابزار گردآوری.. 59
3-2. شیوه گردآوری اطلاعات… 59
3-3. شیوه تجزیه و تحلیل داده ها 59
4. فصل چهارم: یافته های تحقیق………………………………………………………………….. ………………….60
4-1. نوع خداشناسی در شاهنامه ………………………………………………………………………………………..61
4-1-1. توحیدشناسی در شاهنامه ……………………………………………………………………………….61
4-1-2. توحیدشناسی در دین زرتشت…………………………………………………………………………..78
4-2. تطبیق خداشناسی شاهنامه با دین زرتشت ……………………………………………………………..81
4-2-1. شناخت خداوند ……………………………………………………………………………………………….81
4-2-2. عرفان 83
4-2-3. یگانگی خداوند 86
4-2-4. توانایی خداوند 90
4-2-5. بندگی و ستایش خداوند 91
4-2-6. مناجات 94
4-2-7. خرد 97
4-2-8. مرگ و رستاخیز. 99
4-2-9. تأثیر کتاب آسمانی 102
4-2-10.رفتار نیک 108
4-2-11.خواب 110
4-2-12.شکرگزاری 111
4-2-13……………………………………………………………… .دادگری 112
4-2-14.قضا و قدر 114
4-2-15.اسطوره 115
4-2-16.اهورامزدا و خدای یگانه 115
4-2-17.ظهور منجی 117
4-2-18.اهریمن و شیطان 118
5. فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها…. 120
5-1. نتیجه گیری.. 121
5-2. پیشنهادها …………………………………………………………………………………………………………………126
5-3. محدودیت ها …………………………………………………………………………………………………………….127
منابع و مآخذ…. 128
چکیده :
خداجویی و خداشناسی یکی از خواسته ها و نیاز های اصلی بشر است. فردوسی شاعری یکتاپرست است و سراسر شاهنامه سرشار از نام و یاد خداست در واقع تمام تار و پود شاهنامه متأثر از بینشی توحیدی است و این نتیجه تاثیر مستقیم عقاید فکری و مذهبی فردوسی در شاهنامه است . فردوسی اشعار خود را با حمد خدا آغاز نموده و این روش پسندیده را در همه ی باب ها و فصول دیگر نیز تکرار کرده است خدا شناسی در توحید یکی از محورهای اساسی شاهنامه است . کسی که شاهنامه را با دید تحقیقی می خواند ناخود اگاه در ذهنش یک محور فکری که دارای وحدت کلی و یکپارچگی است تداعی می شود این محور فکری همان قوای اهریمنی و نیروهای یزدانی و خیر است . درگیری این دو مبدأ خیر و شر که متاثر از آیین باستانی ایران قدیم است در شاهنامه به صورت یک جریان فکری دنباله دار ادامه دارد و در هر بخش سنبل ها و نمودهای خاصی به خود می گیرد
مقدمه:
تاریخ و فرهنگ هر قوم شناسنامه ملی آن قوم را تشکیل می دهد.تکنولوژی بدون فرهنگ انسان را به ماشین تبدیل می کند. بی شک علت سرگردانی بسیاری ، همین دور بودن از فرهنگ و ناآگاهی از ویژگی های ملی است. فرهنگ سرچشمه عشق به زیبایی، دوستی، راستی و نیکی است و آنجا که هنر و فرهنگ نباشد، بشر در خطر تباهی و زوال است.
فرهنگ و ادب سرزمین کهنسال ایران یکی از غنی ترین و گسترده ترین فرهنگ هادر جهان است، سابقه این فرهنگ بارور و نامدار، چنان که از لا به لای “یشت ها” به چشم می خورد ، به دوران زندگی مشترک هند و ایران می پیوندد. از جهت برخورداری از دین و عرفان و فلسفه ، ایران کشوری است که نخستین دین یکتاپرستی (توحیدی)را با همه ارزش های عالی و اصول اخلاقی و مبانی عقلی آن به جهانیان پیشکش کرد.
ایران سرزمین آیین ها و دین های بزرگی از جمله آیین های زرتشت ، میترا، مانی، مزدک ، و شیعه نیز هست. پیدایش اشو زرتشت و پذیرش پیام او در ایران ، رویدادی بزرگ بود.
کشور ما از جهت شعر و ادبیات نیز غنی است و شهرت جهانگیر دارد.اشعار خداوندگاران سخن پارسی چون فردوسی ، سعدی، حافظ، و صدها شاعر نامدار دیگر، همه جا دل ها را به هیجان می آورد و اندیشه ها را به اعلی مرتبه کمال می رسانند و به ما را در انجام وظیفه انسانی خود الهام می بخشد.
ایرانیان گروهی از آریایی ها هستند که پس از مهاجرت به بخش های بلند سرزمین های واقع در جنوب دریای مازندران ، این سرزمین ها را ایران نام نهادند، که طبق نوشته های باستانی چون اوستا به معنی سرزمین آریایی ها است.
قبل از مهاجرت ، اجتماع اقوام آریایی هند و ایرانی به سه طبقه تقسیم شده بودند:
1- روحانیون
2- جنگ جویان
3- کشاورزان
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 12:47:00 ق.ظ ]
|