پایان نامه ارشد روانشناسی گرایش عمومی: مقایسه ی سبک های یادگیری، ویژگی های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری |
1-2- بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………3
1-2- سؤالات اصلی پژوهش:…………………………………………………………………………………………………………………………..5
1-3- هدف (اهداف) پژوهش:…………………………………………………………………………………………………………………………………..6
1-4- ضرورت و اهمّیت پژوهش:……………………………………………………………………………………………………………………………7
1-5- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………………………………………8
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
2-1- اختلالات یادگیری…………………………………………………………………………………………………………………………………….11
2-2- الف- دوران بنیادی تاریخچه اختلالات یادگیری (1800-1940)…………………………………………………………………….12
2-3- ب- دوره انتقالی تاریخچه اختلالات یادگیری (1940-1963)…………………………………………………………………………14
2-4- ج- دوره سوم (از سال 1963 به بعد) دوران هماهنگی:…………………………………………………………………………………15
2-5- میزان شیوع ناتوانی یادگیری…………………………………………………………………………………………………………………………17
2-6- دیدگاه های روان شناختی ناتوانی های یادگیری……………………………………………………………………………………………….22
2-7- انواع ناتوانی های یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………25
2-8- سبکهای یادگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………60
2-9- ویژگیهای شخصیتی……………………………………………………………………………………………………………………………………7
فصل سوم: مواد و روش پژوهش
3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….85
3-2- روششناسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……….85
3-2- برای جمعآوری دادها از ابزار زیر استفاده شده است: ………………………………………………………………………………………8
فصل چهارم: نتایج و یافتههای پژوهش
1-4- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….90
2-4- یافته های جمعیت شناختی…………………………………………………………………………………………………………………………..90
3-4- یافته های توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………..90
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………103
فهرست جدولها
جدول 2-1- ملاکهای تشخیص اختلال ریاضی بر اساس DSM- IV- TR………………………………………………….43
جدول 2- 2 ملاک تشخیصی ناتوانی ریاضی در ICD-10……………………………………………………………………………….43
جدول2-3- آزمونهای پیشرفت تحصیلی همراه با با بخشهای حساب………………………………………………………………..55
جدول 4 – 1- وضعیت اقتصادی خانواده دانش آموزان…………………………………………………………………………………………91
جدول 4 – 2- سابقه بیماری دانش آموزان………………………………………………………………………………………………………….91
جدول4-3- نتایج میانگین، انحراف استاندارد و تعداد آزمودنیها در متغیرهای تحقیق……………………………………………..92
4-4- نتایج میانگین، انحراف استاندارد و تعداد آزمودنیها در متغیرهای تحقیق……………………………………………………..93
جدول 4-4- نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) بر سبکهای یادگیری، ویژگی های شخصیتی و سبک های
یادگیری دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری…………………………………………………………………………………………………94
جدول 4-5- نتایج حاصل از اثرات مقایسه متغیرهای تحقیق بین دو گروه از دانش آموزان……………………………………..95
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با و بدون ناتوان یادگیری بود. روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای بوده جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر عادی و ناتوان یادگیری دوره راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-1390 بودند. نمونه پژوهش 80 نفر (شامل 40 دانش آموزان عادی و 40 دانش آموزان ناتوان یادگیری) بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند، برای جمعآوری داده ها از آزمون هوش ریون، پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب و پرسشنامه ابعاد شخصیتی NEO-FFI)) استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیلداده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش آموزان عادی و ناتوان یادگیری در سه مولفه از مؤلفههای ابعاد شخصیت یعنی درون گرایی- برون گرایی، تجربه پذیری و وظیفه شناسی و همچنین از لحاظ سبکهای یادگیری در تمامی زیر مقیاسها بین دو گروه تفاوت معنیدار وجود دارد. یافته های این تحقیق نشان داد كه دانش آموزان ناتوان یادگیری از لحاظ ویژگیهای شخصیتی و همچنین نحوه یادگیری با دانش آموزان عادی متفاوتند. توجه به این تفاوتها و نحوه تدریسی که با سبک یادگیری دانشاموزان و همچنین شخصیتی آنان هماهنگ باشد باعث می شود كه این گروه از دانش آموزان مطالب درسی را بهتر بیاموزند و از خود و یادگیریشان احساس رضایت كنند که این خود موجب تشكیل یک خودپنداره مثبت در دانش آموزان ناتوان یادگیری و به تبع آن عملکرد مثبت آنان خواهد شد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 09:09:00 ب.ظ ]
|