چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 1

فصل اول : کلیات پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2

1-1 بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3

1-2 اهمیت ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 3

1-3 اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3                           1-4 فرضیه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 4

1-5 محدودیت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 4

1-6 روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 4

فصل دوم : بر ادبیات تحقیق و مطالعات انجام شده …………………………………………………………………………………………………………………. 5

2-1 مفهوم مالیات ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 6

2-1-1 انواع مالیات مستقیم ………………………………………………………………………………………………………………………… 6

2-1-2 انواع مالیات غیر مستقیم …………………………………………………………………………………………………………………… 6

2-2 مفهوم مالیات بر ارزش افزوده ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 7

2-3 تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده ………………………………………………………………………………………………………………………….. 10

2-4 انواع مالیات بر ارزش افزوده ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 11

2-4-1 مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولید …………………………………………………………………………………………………. 12

2-4-2 مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمد ……………………………………………………………………………………………….. 13

2-4-3 مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرف ………………………………………………………………………………………………. 13

2-5 ویژگی های مالیات بر ارزش افزوده ……………………………………………………………………………………………………………………… 14

2-5-1 خودکنترلی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 14

2-5-2 خنثی بودن…………………………………………………………………………………………………………………………………… 15

2-5-3 کارایی مالیات بر ارزش افزوده………………………………………………………………………………………………………… 15

2-5-4 تنازلی بودن………………………………………………………………………………………………………………………………….. 16

2-6 روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ……………………………………………………………………………………………………………………. 16

2-7 نرخ گذاری در مالیات بر ارزش افزوده …………………………………………………………………………………………………………………. 18

2-7-1 نرخ واحد عمومی و یا نرخ های چندگانه…………………………………………………………………………………………… 19

2-7-2 نرخ گذاری صفر………………………………………………………………………………………………………………………….. 20

2-7-3 معافیت ها……………………………………………………………………………………………………………………………………. 20

2-8 آستانه معافیت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 20

2-9 مقایسه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر خرده فروشی ………………………………………………………………………………………….. 23

پایان نامه و مقاله

 

2-10 محاسن مالیات بر ارزش افزوده ………………………………………………………………………………………………………………………….. 24

2-11 معایب اجرای مالیات بر ارزش افزوده …………………………………………………………………………………………………………………. 26

2-12 آثار اقتصادی حاصل از اجرای مالیات بر ارزش افزوده …………………………………………………………………………………………… 26

2-12-1 اثر درآمدی مالیات بر ارزش افزوده………………………………………………………………………………………………… 27

2-12-2 اثر قیمتی مالیات بر ارزش افزوده……………………………………………………………………………………………………. 27

2-12-3 اثر توزیعی مالیات بر ارزش افزوده………………………………………………………………………………………………….. 27

2-13 مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای مختلف ………………………………………………………………………………………………………. 27

2-14 تحلیلی از تورم و تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر تورم ……………………………………………………………………………………………. 30

2-14-1 مفهوم تورم ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 30

2-14-2 انواع تورم …………………………………………………………………………………………………………………………………. 30                                              2-14-3 چگونگی تأثیرگذاری مالیات بر ارزش افزوده بر تورم ……………………………………………………………………….. 31

2-15 مطالعات تجربی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 31

2-15-1 مطالعات داخلی …………………………………………………………………………………………………………………………. 31

2-15-2 مطالعات خارجی ………………………………………………………………………………………………………………………… 33

فصل سوم : ارائه الگو و روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 36

3-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 37

3-2 تصریح مدل …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 37

3-3 مدل سازی در قالب داده های تابلویی …………………………………………………………………………………………………………………… 40

3-3-1 مزایای استفاده از داده های تابلویی ………………………………………………………………………………………………….. 40

3-3-2 مدل کلی داده های تابلویی …………………………………………………………………………………….. 42

3-3-3 تخمین زننده های GMM ………………………………………………………………………………….. 44

3-3-3-1 روش گشتاورها ………………………………….44

3-3-3-2 شرایط گشتاوری …………………………………………………………………………………… 44

3-3-3-3 روش تخمین گشتاورها …………………………………………………………….. 45

3-3-4 تخمین روش تعمیم یافته گشتاورها …………………………………………………………… 45

3-3-4-1 تعریف تخمین زننده GMM………………………………………………………………… 46

3-3-4-2 تخمین ماتریس کواریانس …………………………………………………………… 47

3-3-5 مدل داده های ترکیبی پویا …………………………………………………………………………………. 47

3-3-6 آزمون ریشه واحد و داده های تابلویی …………………………………………………… 51

3-3-7 آزمون لوین و لین – چو (LLC) …………………….51

فصل چهارم : توصیف داده ها و برآورد الگو ………………………………………………………………………………………………………….. 53

4-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. 54

4-2 توصیف داده ها ……………………………………………………………………………………………. 54

4-3 آزمون ریشه واحد داده های تابلویی …………………………………………………………………………….. 66

4-4 برآورد الگو و ارائه نتایج …………………………………………………………………………………………………….. 67

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهاد ها …………………………………………………………………………………………… 70

5-1 نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………….. 71

5-2 پیشنهادها …………………………………………………………………………………………………… 71

منابع ………………………………………………………………………………………………………………………………… 72

فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………….. 72

انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………. 74

پیوست ها ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 75

چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………………… 94

جدول (2-1) فرایند ارزش افزوده طی مراحل تولید …………………………………………………………………………………………. 8

جدول (2-2) نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در مراحل تولید و توزیع لباس ………………………………………………………………………………….. 9

جدول (2-3) اعمال مالیات بر ارزش افزوده ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 10

جدول (2-4) تفاوت درآمدی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر فروش در كشورهای منتخب آفریقا …………………………………………………….. 29

جدول (4-1) میانگین و انحراف معیار متغیر ثبات سیاسی تحقیق طی سال­های 2002- 2008 برای هر کشور ……………………………………………… 54

جدول (4-2) میانگین و انحراف معیار متغیر درجه باز بودن اقتصاد تحقیق طی سال­های 2002- 2008 برای هر یک از کشورها …………………….. 56

جدول (4-3) میانگین و انحراف معیار متغیر تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه تحقیق طی سال­های 2002- 2008 هرکشور …………………………. 58

جدول (4-4) میانگین و انحراف معیار متغیر تورم تحقیق طی سال­های 2002- 2008 برای هر یک از کشورها …………………………………………… 59

جدول (4-5) میانگین و انحراف معیار متغیر نسبت نقدینگی به GDP تحقیق طی سال­های 2002- 2008 برای هر کشور …………………………….. 61

جدول (4-6) میانگین و انحراف معیار متغیر مالیات بر ارزش افزوده تحقیق طی سال­های 2002- 2008 برای هر یک ازکشورها ……………………. 63

جدول (4-7) میانگین متغیرهای تحقیق برای کشورها در هر یک از سال­های 2002- 2008 ……………………………………………………………………. 65

جدول (4-8) نتایج آزمون ریشه واحد لوین، لین و چو برای متغیرهای الگو  ……………………………………………………………………………………….. 67

جدول (4-9) نتایج حاصل از برآورد الگو با بهره گرفتن از تخمین زن گشتاور های تعمیم یافته ……………………………………………………………………..68

چکیده :

امروزه اکثر جوامع با معضل تورم درگیر می باشند چرا که آثار مخرب اقتصادی و اجتماعی آن به اشکال مختلف ظاهر می شود. با توجه به اینکه در بلند مدت هیچ واحد اقتصادی از نتایج نامطلوب تورم در امان نیست، شناسایی علل تورم و راهکارهای مقابله با آن همواره از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

در پژوهش حاضر اثر مالیات برارزش افزوده بر تورم مورد بررسی قرار می کیرد در این راستا با بهره گرفتن از اطلاعات آماری بیست و سه کشور منتخب طی دوره زمانی 2006-2002 اثر مالیات بر ارزش افزوده به همراه دیگر متغیرهای توضیحی از جمله ثبات سیاسی، تولید ناخالص داخلی سرانه، درجه باز بودن اقتصاد، نسبت نقدینگی به GDP و تورم دوره های قبل بر تورم بررسی می شود.

نتایج حاصل از برآورد الگوها به با روش اقتصادسنجی داده های تابلویی حاکی از آن است که مالیات بر ارزش افزوده اثر مثبت و معنی داری بر تورم به همراه دارد. همچنین اثر ثبات سیاسی ، درجه باز بودن اقتصاداثرمنفی برتورم دارند و نسبت نقدینگی به GDP و تورم دوره های اثرمثبت برتورم دارند که مطابق نتایج مطالعات تجربی قبل حاصل شده است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...