پایان نامه عمران-محیط زیست:روشهای بازیافت پسماند جامد حاصل از پالایش مجدد روغنموتور کارکرده |
1-1- مقدمه. 2
1-2- شرح و ضرورت مسأله 2
1-3- معرفی فصول تحقیق حاضر 4
فصل دوم 6
2-1- مقدمه. 7
2-2- خصوصیات روغن موتور مستعمل.. 7
2-3- معرفی فرایند رنگبری روغنها 8
2-3-1-…………………………………. عوامل مؤثر در رنگبری روغنها.. 9
2-3-1-1-…………………………………………………………………………………………. مدتزمان رنگبری… 9
2-3-1-2-………………………………………………………………………………………………………. درجه حرارت… 10
2-3-1-3-……………… میزان رطوبت موجود در روغن و خاک رنگبر… 10
2-3-1-4-……………………………………………………………………………………………………………………. اکسیژن… 10
2-4- جذب سطحی در فرایند رنگبری.. 11
انواع جاذبهای مورد استفاده در فرایند رنگبری. 11
2-4-1-1-………………………………………………………………………………………. خاک رنگبر طبیعی… 11
2-4-1-1-1- خاک و طبقه بندی آن.. 11
2-4-1-1-2- خاک رس.. 13
2-4-1-2-…………………………………………………………………………………………. خاک رس فعالشده… 14
2-4-1-2-1- ترکیبات شیمیایی خاک رنگبر فعالشده با اسید 15
2-4-1-3-………………………………………………………………………………………………………….. کربن فعال… 15
2-4-1-4-……………………………………………………………………………….. سیلیکات های آمورف… 16
مقایسه مواد رنگبر.. 16
سیستمهای مختلف اندازهگیری رنگ روغنها. 17
2-4-3-1-…………………………………………………………………………………………….. سیستم لاویباند… 17
2-4-3-2-……………………………… استفاده از دستگاه اسپکتروفوتومتر… 18
2-5- روشهای پاکسازی خاکهای آلوده به روغن.. 19
اصلاح شیمیایی.. 20
2-5-1-1-……………………………………………………………………………………………………. احیای اسیدی… 20
2-5-1-1-1- اسیدهای معدنی.. 21
2-5-1-1-2- اسیدهای آلی.. 23
2-5-1-2-………………………………………………………………………………………………………. احیای بازی… 23
2-5-1-3-…………………………………. احیای آلی (احیا با سورفکتانتها)… 25
2-5-1-4-…………………………………………………………………………………………………………………. پیلارینگ… 25
اصلاح فیزیکی.. 26
2-5-2-1-………………………………………………………………………………………………… احیای حرارتی… 26
2-5-2-2-……………………………………………………………………………….. احیا با مایکروویو… 27
2-5-2-3-………………………………………………….. احیا به روش استخراج با حلال… 28
2-6- طراحی آزمایشهای اصلی با بهره گرفتن از روش آماری.. 29
روش طراحی آزمایش.. 29
کاربردهای طراحی آزمایش.. 30
مراحل طراحی آزمایش.. 30
بهینهسازی فرایند.. 31
طراحی به روش RSM… 32
2-6-5-1-………………………………………………………………….. تعریف برخی از اصطلاحات… 32
2-6-5-2- طراحی فاکتوریل سه سطحی کامل (Full Three-level Factorial) 33
2-6-5-3-. طراحی آزمایش به روش مربع بنکن (Box-Behnken)… 34
2-6-5-4- ….. طراحی آزمایش به روش طرح مرکب مرکزی(CCD)… 35
بر مطالعات انجام شده. 37
فصل سوم. 42
3-1- مقدمه. 43
3-2- ویژگی های خاک مورد آزمایش… 43
تهیه نمونه خاک آلوده.. 43
نگهداری نمونهها.. 43
3-3- تعیین مقدار روغن جذب شده با بهره گرفتن از دستگاه سوکسله و روتاری.. 44
3-3-1- آزمایش سوکسله.. 44
3-3-1-1- آماده کردن لوازم و شیشهآلات آزمایشگاهی برای سوکسله 45
3-3-1-2-………………………………………………………………….. حلال مناسب برای سوکسله… 45
3-3-1-3-……………… راهاندازی سیستم و انجام آزمایش سوکسله… 45
3-3-2- جداسازی حلال و روغن با بهره گرفتن از دستگاه روتاری.. 46
3-3-2-1-…………………………………………… روش استفاده از دستگاه روتاری… 46
3-3-3- استفاده از روش موازنه جرمی برای تعیین وزن روغن.. 47
3-4- انتخاب حلال مناسب… 47
3-5- پارامترهای مؤثر در استخراج روغن.. 47
3-6- انجام آزمایشها 48
3-6-1- لوازم مورد نیاز برای آزمایش.. 48
های مختلف. 49
3-6-3- انجام پیشآزمایشهای مشابه با آزمایشهای اصلی.. 51
3-6-4- انجام آزمایشهای اصلی.. 52
3-7- طراحی آزمایشها به روش RSM… 53
3-7-1- مدل رگرسیون خطی.. 54
3-7-2- تخمین پارامترها در رگرسیون خطی.. 54
3-7-3- پیشگویی مشاهدات جدید از تابع پاسخ.. 61
3-7-4- بررسی صحت و دقت مدل.. 62
3-7-4-1- سنجش باقیماندهها… 62
3-7-4-2- مجموع توانهای دوم خطاهای پیشبینی شده (PRESS) 63
3-7-4-3- آزمون نبود برازندگی… 64
3-7-5- طراحی.. 66
فصل چهارم. 68
4-1- مقدمه. 69
4-2- تعیین میزان روغن موجود در خاک با بهره گرفتن از آزمایش سوکسله. 69
4-2-1- نتایج آزمایش سوکسله و بررسی آن.. 69
4-2-2- نتایج روش وزنی حرارتی.. 70
4-3- تعیین میزان روغن موجود در خاک با بهره گرفتن از آزمایش کوره. 70
4-4- نتایج پیشآزمایشهای مختلف… 73
4-4-1- بررسی اثر دانهبندی برروی میزان روغن استخراجشده 73
4-4-2- بررسی اثر درجه اختلاط برروی میزان روغن استخراجشده 74
4-5- نتایج پیشآزمایشهای مربوط به آزمایشهای اصلی.. 75
4-6- طراحی آزمایشهای اصلی.. 76
4-6-1- انتخاب پارامترها، محدوده و سطوح آنها.. 76
4-6-2- طراحی و انجام آزمایشها.. 77
4-6-3- مدلسازی با بهره گرفتن از مقادیر کدشده توسط روش رویه پاسخ 80
4-6-4- مقایسه نتایج بهدستآمده از آزمایشها و پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 82
4-6-5- بررسی صحت و دقت مدل برازششده.. 85
4-6-5-1-………………………………………………………………………………………………… ضریب همبستگی… 85
4-6-5-2-…………………………………………………………………………. جدول آنالیز واریانس… 85
بررسی بازده بهدستآمده از مدل.. 86
فصل پنجم. 90
5-1- مقدمه. 91
5-2- نتیجه گیری.. 91
5-3- پیشنهادات… 93
فصل ششم. 95
منابع و مراجع. 96
فهرست شکلها
شکل 2-1: مقایسه بنتونیت طبیعی و فعالشده. 14
شکل 2-2: مراحل فعال کردن خاک رنگبر.. 15
شکل 2-3: نمونه ای از دستگاه لاویباند. 18
شکل 2-4: تصویری شماتیک از دستگاه اسپکتروفوتومتر.. 18
شکل2-5: دسته بندی روشهای احیای رس… 20
شکل 2-6: نقاط انتخابی در روش Full Three-level Factorial.. 34
شکل 2-7: نقاط انتخابی در روش Box-Behnken.. 35
شکل 2-8: نقاط انتخابی در روش CCD… 36
شکل 3-1: آزمایش سوکسله. 46
شکل 3-2: لوازم مورد نیاز آزمایشها 48
شکل 3-3: همزن مغناطیسی مورد استفاده در آزمایشهای انجامشده. 49
شکل 3-4: ترازوی آزمایشگاهی مورد استفاده در آزمایشهای انجامشده. 49
شکل 3-5: نمونههای دانهبندیشده. 50
شکل 3-6: آزمایشهای حرارتی.. 51
شکل 3-7: نمونههای آزمایششده در دسیکاتور.. 53
شکل 4-1: مقایسه بنتونیت طبیعی قبل و پساز حرارتدهی در کوره. 71
شکل 4-2: مقایسه بنتونیت مصرفشده، قبل و پساز حرارتدهی در کوره. 72
شکل 4-3: وضعیت بشرها و کاغذهای صافی اصلی آزمایشها، پساز اتمام آزمایش… 79
شکل 4-4: نمونههای اصلی آزمایش، پساز اتمام آزمایش… 80
شکل4-5: مقایسه نتایج آزمایشهای انجامشده و پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 83
شکل4-5: مقایسه خطای آزمایشهای انجامشده و پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 84
شکل4-6: خطای آزمایشهای انجامشده و پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 84
شکل 4-7: نمودار کانتور مدل پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 87
شکل 4-8: رویه پاسخ مربوط مدل پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 87
شکل 4-8: 4 نقطه بهینه در نمودار کانتور مدل.. 88
فهرست جدولها
جدول 2-1: درصد تقریبی انواع روغن روانکاری مصرفی در کشورهای عضو اتحدیه اروپا (1999). 7
جدول 2-2: خصوصیات کلی روغن مستعمل.. 8
جدول 2-3: کانی های اولیه عمومی در خاکها 12
جدول 2-4: حدود جداکننده اندازه خاک… 13
جدول 2-5: مقادیر کدشده دو و سه متغیره طرح Box-Behnken.. 35
جدول 2-6: مقادیر کدشده دو و سه متغیره طرح مرکب مرکزی.. 36
جدول 3‑1: دادهها در رگرسیون چندگانه خطی.. 55
جدول 3-2: آنالیز واریانس… 60
جدول 3-3دامنه تغییر عوامل مؤثر بر فرایند. 67
جدول 4-1: درصد رطوبت نمونه خاک خام و مصرفشده. 71
جدول 4-2: درصد روغن نمونه خاک مصرفشده. 72
جدول 4-3: نمونههای دانهیندیشده با 2 SCR =. 74
جدول 4-4: نمونههای دانهیندیشده با 4 SCR =. 74
جدول 4-5: بررسی اثر درجه اختلاط بر راندمان.. 75
جدول 4-6: پیشآزمایشهای اصلی استخراج با حلال.. 76
جدول 4-7: نتایج آزمایشهای اصلی.. 78
جدول 4-8: مقادیر کدشده پارامترهای آزمایشهای اصلی.. 81
جدول 4-9: مقایسه مقادیر مشاهده شده در آزمایشها و پیشبینیشده توسط مدل.. 82
جدول 4-10: ضرایب همبستگی برای مدل برازش شده. 85
جدول 4-11: جدول آنالیز واریانس(ANOVA) مدل برازششده. 86
جدول 4-12: 4 نمونه از نقاط بهینه آزمایش حاصل از مدل برازششده. 88
جدول 4-13: مقایسه راندمان آزمایشهای بهینه انجامشده حاصل از مدل 89
فصل اول
- مقدمه
حفظ منابع تجدیدپذیر خصوصاً سوختهای فسیلی و کاهش آثار زیانبار ناشی از پدیده گرمایش جهانی، از جمله چالشهای جدی پیشروی متخصصان زیستمحیطی و مسئولین مدیریت شهری به شمار میرود. از آنجایی که پسماندهای صنعتی حاوی روغنموتور مستعمل دارای طیف گستردهای از آلایندههای خطرناک بوده و بخش بزرگی از آن بهدلیل قابلیت اشتعال خودبهخودی باید کاملاً حفاظتشده باشند و از طرف دیگر با توجه میزان بالای تولید این قبیل زایدات در صنایع، از جمله چالشهای جدی پیش روی جوامع صنعتی به شمار میآید. بازیافت روغنموتور مستعمل و تولید روغن تصفیه مجدد، ضمن احیای یک ماده با ارزش، به نوبه خود منجر به کاهش مصرف انرژی و به حداقل رساندن آثار گرمایش جهانی در مرحله تولید روغنموتور از نفت خام خواهد شد.
تا کنون روشهای مختلفی همچون دفن در زمین، بازیابی انرژی از طریق سوزاندن در کارخانجات تولید سیمان و تولید روغنموتور پالایش مجدد، برای حل این مشکل زیستمحیطی ارائه گردیده است. فرایند تصفیه مجدد روغنموتور مستعمل به ماهیت روغن و میزان ناخالصیهای موجود در آن بستگی دارد. ناخالصیها از طریق هوا یا طی عملکرد موتور وارد روغن شده و یا اینکه در نتیجه وقوع برخی واکنشهای شیمایی در روغن، شکل میگیرند. بهطور کلی کاربرد مجدد روغن یا اصطلاحاً بازیافت آن مستلزم حذف کامل ناخالصیهای مذکور خواهد بود. روشهای دیگر مدیریت روغن مستعمل در کشورهای توسعهیافته علاوهبر تصفیه مجدد شامل استفاده مجدد در صنایع، پس از انجام پردازشهای اولیه، مصرف در بخش انرژی، گازی کردن (Gasification)، شکست حرارتی (Thermal Cracking) و دفن نیز میشود. در کشورهای اروپایی روش غالب مدیریت روغن روانکاری مستعمل مصرف در بخش انرژی است و علیرغم قوانین اتحادیه اروپا، تنها در برخی از کشورها اولویت اصلی خود را تصفیه مجدد روغن قرار دادهاند. در این بین، بازیافت یا تصفیه مجدد روغن به دلیل پتانسیل کاهش آثار سوء زیستمحیطی ناشی از دفع غیراصولی زایدات روغن مستعمل و نیز جذابیتهای اقتصادی آن از دیدگاه حفظ منابع انرژی، از مناسبترین روشهای موجود به شمار میرود [1].
- شرح و ضرورت مسأله
با توجه به میزان بالای دور ریز روغنهای روانکاری در جوامع صنعتی و نیز بهدلیل آثار سوء این قبیل زایدات بر محیطزیست، در سالیان اخیر، الزامات و دستورالعملهای سختگیرانهای در این خصوص، به تصویب مراجع قانونی کشورهای مختلف جهان رسیدهاست. در ادامه به برخی از این قوانین اشاره شدهاست.
اولین قانون اروپا در زمینه مدیریت روغن مستعمل در سال 1975(75/439/EC) تدوین گردید که در آن بر الزام کاربرد روشهای مدیریتی دوستدار محیطزیست تأکید شده بود. این قانون از میان روشهای مختلف مدیریتی، بیشتر بر تصفیه مجدد روغن نسبت به روش سوزاندن و استحصال انرژی تأکید دارد. اگرچه قانون مذکور در سال 1987 مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت (87/101/EC)، لیکن مطالعات انجامشده حاکی از آن است که اعضای اتحادیه اروپا تمایل چندانی به تصفیه مجدد روغن مستعمل نداشته و روغنهای مستعمل را عمدتاً به عنوان سوخت در صنایع مورد استفاده قرار میدهند [1].
یکی از روشهایی که امروزه بهطور گستردهای به منظور تصفیه روغن مستعمل در کشورهای صنعتی به کار گرفته میشود، تصفیه روغن مستعمل به کمک حلالها میباشد. این روش بر خلاف روش اسیدشویی که بر پایه واکنشهای شیمیایی استوار است، بر پایه فرایندهای جداسازی فیزیکی- شیمیایی انجام میشود. در این فرایند، بخشهای نامطلوب موجود در روغن مستعمل در حلال حل شده و ناخالصیها از روغن خارج میگردد. اما بخشهای ضروری (بهویژه هیدروکربنهای اصلی روغن پایه) بهصورت یک فاز جداگانه در روغن خروجی باقی میماند. در مقیاس تجاری و صنعتی، از حلالهایی نظیر بوتانول، بوتانون، پروپانول، متیلاتیلکتون (MEK)، استون در این فرایند استفاده میشود. از جمله مواردی که روش استخراج با حلال را از روشهای دیگر متمایز میسازد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بهبود خصوصیات روغن نظیر ویسکوزیته، نقطه اشتعال و نیز پایداری در برابر اکسیداسیون،
- راندمان بالا در تولید روغن با کیفیت،
- قدرت بالای حلالها در جذب ناخالصیهای موجود در روغن مستعمل،
- سهولت جداسازی فاز هیدروگربنها از فاز زایدات و ناخالصیها،
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-02] [ 06:51:00 ب.ظ ]
|