پایان نامه : ارائه یک مدل برای استقرار رقابتی تسهیلات در بازار با بهره گرفتن از خوشه بندی |
مکانیابی رقابتی تسهیلات به استقرار تسهیلات با در نظر گرفتن رقابت در بازار می پردازد و هر یک از تسهیلات برای به دست آوردن سهم قابل کسب بازار با تسهیلات موجود به رقابت میپردازند. سهم قابل کسب از بازار نسبت عکس با فاصله تسهیل از مشتری داشته و با میزان جذابیت تسهیل نسبت مستقیم دارد. جذابیت هر تسهیل به عوامل مختلفی ازجمله کیفیت و قیمت تسهیل بستگی دارد و هر یک از این عوامل دارای وزنی متفاوت برای مشتریان در مکانهای متفاوت میباشد. در مدل ارائهشده در این تحقیق این مسئله را موردتوجه قرار داده و مشتریان به خوشه های متفاوت تقسیمبندی شده اند که در هر خوشه قیمت و کیفیت وزنهای مختلفی دارند. در این بررسی در سه مرحله مسئله مدل و حلشده است. در مرحله اول میزان جذابیت تسهیل تعیینشده و در مرحله دوم مکان مناسب برای جایابی مشخص می شود. در مرحله سوم نیز میزان کیفیت و قیمت تسهیل جدید در مکان بهینه تعیین میگردد. درنهایت برای نشان دادن امکان پذیری روشهای پیشنهادی مثال عددی ایجادشده و میزان سود و قیمت و کیفیت تسهیل جدید بهدستآمده است.
کلیدواژه: مکانیابی رقابتی تسهیلات، تعادل نش، جذابیت متغیر تسهیل، خوشهبندی مشتریان.
فهرست مطالب شماره صفحه
فصل اول کلیات تحقیق.. 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- تعریف مسئله. 3
1-3- ضرورت بررسی مکانیابی رقابتی.. 4
1-4- اهداف مسئله. 4
1-5- جنبه نوآوری و جدید بودن پایاننامه. 5
1-6- ساختار کلی پایاننامه. 5
1-7- جمعبندی فصل.. 5
فصل دوم بر ادبیات و پیشینه تحقیق.. 6
2-1- مقدمه. 7
2-2- طبقهبندی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی.. 7
2-3- طبقهبندی مسائل مکانیابی با نگرش نوین.. 8
2-4- فواصل در مسائل برنامهریزی تسهیلات… 9
2-5- مسئله مکانیابی رقابتی.. 12
2-6- طبقهبندی مسائل مکانیابی رقابتی.. 13
2-6-1- طبقهبندی مسائل مکانیابی رقابتی بر اساس رفتار مشتری.. 14
2-6-1-1- انتخاب قطعی.. 14
2-6-1-2- انتخاب تصادفی.. 16
2-6-1-2-1- مدل گرانشی هاف… 16
2-6-1-2-2- مدل MCI. 18
2-6-2- طبقهبندی مسائل مکانیابی رقابتی بر اساس نحوه ورود به محیط رقابت… 20
2-6-2-1- ورود نوبتی به بازار. 21
2-6-2-1-1- ورود نوبتی به بازار و بدون عکسالعمل رقبا 21
2-6-2-1-2- ورود نوبتی به بازار باوجود عکسالعمل رقبا 21
2-6-2-1-2-1- برنامهریزی دوسطحی. 22
2-6-2-1-2-2- مدل ریاضی برنامهریزی دوسطحی. 25
2-6-2-1-2-3- استفاده از شرایط کراش-کاهن-تاکر (KKT) 26
2-6-2-2- ورود همزمان به بازار. 30
2-6-2-2-1- نظریه بازیها 30
2-6-2-2-1-1-……………………………………………. فرضیات اساسی در نظریه بازیها 32
2-6-2-2-1-2-……………………………………………………………….. طبقه بندی بازیها 33
2-6-2-2-1-3-………………………………………………………….. بازیهای استراتژیک… 35
2-6-2-2-1-4-……………………………………….. بازیهای استراتژیک با اطلاعات کامل. 36
2-6-2-2-1-5-………………………………………………………………………. تعادل نش.. 36
فصل سوم روش تحقیق.. 40
3-1- مقدمه. 41
3-2- مدلسازی مسئله. 41
3-2-1- مدل سهم بازار. 45
3-2-2- مسئله مکانیابی.. 45
3-3- روش سه مرحله ای.. 47
3-3-1- مرحله تعیین میزان جذابیت… 47
2-3-3- مرحله تعیین مکان بهینه. 47
3-3-3- مرحله تعیین میزان کیفیت و قیمت… 48
3-4- تعادل جذابیت… 48
3-5- جایابی تسهیلات جدید. 50
3-6- اندازه کیفیت و قیمت… 51
3-7- جمعبندی فصل.. 51
فصل چهارم بررسی عملکرد روش سه مرحلهای در حل مسائل مکانیابی رقابتی.. 53
4-1- مقدمه. 54
4-1-1- مثال عددی.. 54
4-2- تحلیل حساسیت… 58
-3-4 جمعبندی فصل……………60
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات آتی.. 61
5-1- مقدمه. 62
5-2- بر فصلهای گذشته. 62
5-3- خلاصه تحقیق.. 62
5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 63
5-5- جمعبندی فصل.. 64
فهرست منابع و مراجع 65
پیوستها 68
7-1- کدهای لازم برای محاسبه جذابیت و تابع هدف… 69
7-2- کدهای مثال 4-1-1. 70
1-2-7- برای نقطه کاندیدا [20,20] 70
2-2-7- برای نقطه کاندیدا [40,35] 70
3-2-7- برای نقطه کاندیدا [30,80] 71
4-2-7- برای نقطه کاندیدا [100,75] 71
5-2-7- برای نقطه کاندیدا [105,40] 72
1-1- مقدمه
در دنیای امروز، روند سرعت تغییرات در عرصه اقتصاد و صنعت، بهویژه در قرن بیستم افزایش بیشتری داشته است. درنتیجه، میان سازمانهای تولیدی و خدماتی رقابتی بیشتری به وجود آمده و آن ها را مجبور به ارائه خدمات بهتر و ایجاد مزیتهای رقابتی بیشتر با هدف دوام بیشتر و سود بیشینه در بازارهای داخلی و جهانی کرده است. در مقابل، مشتریان و مصرف کنندگان به دنبال کالا و خدماتی هستند که نیازهای فعلی و آتی را به بهترین نحو پاسخ دهد. مشتریان کالایی را انتخاب می کنند که کمترین فاصله را از محل استقرار تسهیلات داشته و مطلوبیت مورد انتظار خود را از آن تسهیلات به دست آورند. میزان مطلوبیت تسهیلات به معیارهای مختلفی می تواند بستگی داشته باشد و این معیارها برای مشتریان مختلف دارای میزان اهمیت متفاوتی است.
همین عوامل باعث شده است که سازمانها برای رسیدن به اهدافشان، به مسئله جایابی تسهیلات و تعیین میزان مطلوبیت، توجه ویژهای داشته باشند.
برنامهریزی تسهیلات[1] که از مباحث مهم در مهندسی صنایع است دو بخش عمده جایابی[2] و طراحی[3] را شامل می شود که مهمترین بخش طراحی، استقرار یا جانمایی[4] و بخشهای دیگر آن حملونقل[5] و طراحی ساختمان و تأسیسات[6] است. منظور از تسهیلات، هر مجموعه، شامل کارخانه، دانشگاه، بیمارستان، مجتمعهای تجاری و… است. در جایابی، ما به بررسی محل قرار گرفتن یک تسهیل[7] برای رسیدن به اهداف موردنظر میپردازیم که برای تعیین محل آن، معیارهای مهمی مؤثرند، ازجمله نزدیکی به جادههای اصلی، بازار مصرف، منابع تأمین مواد اولیه، در دسترس بودن نیروی انسانی موردنیاز، شرایط محیطی، امکان توسعه، مقررات و قوانین دولتی و …
یکی از مسائلی که باید در مراحل اولیه طراحی سیستمهای صنعتی موردتوجه قرار گیرد مسئله مکانیابی و استقرار تسهیلات است. مطالعه پیرامون تعیین مکان بهینه صنعتی و حتی تجاری، از دیدگاه جغرافیدانان و علمای علم اقتصاد همواره دارای اهمیت و اولویت بوده است. مراکز صنعتی و تجاری و کارخانجات برای تعیین مکان احداث کارخانه، استقرار تجهیزات و دپارتمانهای خود در کارخانه، استقرار دفاترشان در سطح شهر، تعیین مراکز توزیع محصولات و… با چنین مسائلی سروکار دارند. درواقع، تصمیمات مربوط به مکانیابی و استقرار، نهتنها در مسائل صنعتی، بلکه در مسائل گوناگونی در بخشهای دولتی و خصوصی، اعم از صنعتی و غیر صنعتی ظاهر می شود. در بخش دولتی، تعیین مکان مراکز خدماتی، نظیر ایستگاههای پلیسراه، اورژانس، بیمارستانها، ایستگاههای آتشنشانی و… نیاز به اتخاذ چنین تصمیماتی دارد.
در ادامه این فصل، به بیان مسئله اصلی تحقیق و ضرورت انجام آن پرداخته می شود و سپس اهداف اساسی، جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق و ساختار کلی پایاننامه بیانشده است.
1-2- تعریف مسئله
مسائل مکانیابی یکی از گستردهترین حوزه های مسائل بهینهسازی ریاضی هستند. توجه به این حوزه به خاطر کاربرد بسیار وسیع آن، نهتنها برای انتخاب مکان بهینه تسهیلات بلکه به خاطر انتخاب مکان مناسب سختافزارها در جهت عملکرد مناسب و انجام وظایف بهگونهای رضایتبخش است.
مکانیابی رقابتی شاخهای از مسائل مکانیابی است که به یافتن مکان مناسب برای تسهیلات عرضهکننده محصولات و یا تسهیلاتی که به ارائه خدمات تجاری در یک محیط رقابتی مشغول هستند، اختصاص دارد. در مسائل مکانیابی رقابتی فرض بر این است که تسهیلات برای بیشینه کردن سهم قابل کسب خود از بازار به رقابت با دیگر رقبا میپردازند.
یک مدل مکانیابی را میتوان رقابتی نامید اگر شامل شرایطی شود که در آن تسهیلاتی قبلاً مستقر باشند یا در آینده قرار باشد مستقر شوند و تسهیل یا تسهیلات جدید باید برای به دست آوردن سهم بازار با آن ها رقابت کنند.
مسائل مکانیابی رقابتی را میتوان از دیدگاه های مختلف طبقه بندی کرد. برخی از این طبقه بندیها همانند طبقه بندیهای سابق است. مثلاً طبقه بندی بر اساس فضای جواب منجر به مسائل مکانیابی رقابتی روی صفحه، شبکه یا در حالت گسسته می شود؛ اما مفاهیم خاصی هستند که با مطرحشدن بحث رقابت پدیدار میشوند. مهمترین آن ها نوع رقابت، نحوه رفتار مشتری و نوع تابع هدف است [1].
مسئله موردنظر در این پایاننامه بررسی مسئله استقرار تسهیلات در بازاری که تسهیلات با مطلوبیتهای مختلف وجود دارد، میباشد و مشتریان با رفتارهای مختلف در سطح بازار پراکنده میباشند.
1-3- ضرورت بررسی مکانیابی رقابتی
بسیاری از مباحث تحقیق در عملیات در حوزه مکانیابی تسهیلات بر این فرض بناشدهاند که نوعی انحصار در محیط وجود دارد. به عبارتی، تسهیل یا تسهیلاتی که قرار است در محیط مستقر شوند متعلق به تنها تأمینکننده موجود در محیط هستند؛ اما این فرض در دنیای واقعی اغلب برقرار نبوده و رقبایی نیز در محیط وجود دارند. این موضوع از دیرباز توسط اقتصاددانانی که موضوع رقابت، ازجمله رقابت مکانی را مطالعه میکردند شناختهشده بود. درواقع مسئله مکانیابی رقابتی نهتنها در حوزه تحقیق در عملیات، بلکه در حوزه اقتصاد مکانی نیز مطالعه شده است [1]. از دیگر جنبه های کاربردی مسئله مکانیابی رقابتی میتوان بهپیش بینی رفتار رقبا در محیط رقابتی و تصمیم گیری بر اساس اطلاعات بهدستآمده است. در این مسائل استدلالهای هندسی با استدلالهای تئوری بازیها ترکیب میشوند تا مشخص شود چگونه رفتار تصمیمگیرندگان بر یکدیگر تأثیر میگذارد [2].
با توجه به کاربرد بالای بحث تعیین محل استقرار تسهیلات در صنایع تولیدی و خدماتی و این حقیقت که همواره موارد زیادی رقابت بین تسهیلات جدید و موجود برای در اختیار گرفتن سهم قابل کسب بازار وجود دارد، ضرورت انجام این تحقیق در زمینۀ استقرار رقابتی بیشازپیش آشکار میکند.
1-4- اهداف مسئله
اهداف اساسی این پایان نامه عبارتاند از:
- خوشهبندی مشتریان و مصرف کنندگان بر اساس میزان اهمیت و وزنی که به معیارهای تأثیرگذار بر مطلوبیت تسهیلات قائل هستند.
- مدلسازی جامع برای مسئله مکانیابی رقابتی تسهیلات در بازار با در نظر گرفتن خوشهبندی مشتریان
- استقرار تسهیلات جدید در بازار و تعیین میزان مطلوبیت آن ها
- تعیین قیمت و کیفیت تسهیل جدید در بازار
1-5- جنبه نوآوری و جدید بودن پایاننامه
در تحقیقات گذشتهای که در زمینه مکانیابی رقابتی تسهیلات مشاهدهشده، رفتار همه مشتریان در مقابل مطلوبیت تسهیلات به صورتی مشابه در نظر گرفتهشده است. در این تحقیق هدف ارائه مدلی جامع بر اساس خوشهبندی رفتار مشتریان که بتواند جوابهای نزدیک به واقعیت داشته باشد، میباشد. در این تحقیق عوامل مؤثر بر جذابیت تسهیلات در خوشههای مختلف، وزنهای متفاوت داشته که در ادبیات موضوع تابهحال چنین کاری مشاهده نشده است. همچنین در این تحقیق میزان قیمت و کیفیت (بهعنوان عوامل اصلی تعیینکننده مطلوبیت) تسهیل جدید در محل استقرار خود تعیین می شود.
1-6- ساختار کلی پایاننامه
در تحقیق پیشرو، روشهایی با رویکرد جدید برای مدلسازی مسائل مکانیابی رقابتی بر اساس شرایط حاکم بر بازار رقابت ارائه خواهد شد. در فصل دوم مبانی نظری مکانیابی رقابتی را مطرح منموده و مقالات ارائهشده در حوزه مکانیابی رقابتی و روشهای استفادهشده در این فصل بررسی میشوند. در فصل سوم مسئله مکان یابی رقابتی مدلسازی شده و روش سه مرحله ای برای حل مدل ارائه شده است. در فصل چهارم نیز مثالی را در نظر گرفته و با بهره گرفتن از روشهای این تحقیق حل شده است. در فصل پنجم نیز نتیجه گیری و پیشنهادات آتی آورده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 11:22:00 ب.ظ ]
|